Ik heb op dit moment een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart en hoewel het een erg leuke en makkelijke camera is, zeker voor zijn prijs, merk ik dat deze te kort schiet wanneer de iso omhoog moet, al is het maar naar 400. Verder is de bokeh lelijk, die bestaat vaak uit veel kleine bolletjes en schiet de scherpte soms te kort. Ik gebruik verder het volledige bereik van deze camera. Ik gebruik de camera vooral op vakantie.
Ik ben op zoek gegaan met de volgende eisen:
- 25 - 600 mm equivalent
- Meer lichtgevoeligheid / betere prestaties bij hoge iso
- Goede AF
- Niet al te groot (weinig groter dan de fz200)
- Niet al te zwaar (orde grootte 1 kg voor de camera + lens, twee keer zoveel als de fz200)
- Niet al te duur (maar ik heb geen hard budget)
- Niet al te veel lenzen wisselen
- IBIS is een erg leuke plus
- Weersbestendigheid is een erg leuke plus
- Video is niet belangrijk, voor de enkele keer dat ik het gebruik is de kwaliteit van de fz200 voldoende en alle bekeken opties doen het beter
Vanwege de omvang, gewicht en prijs van de lange lenzen kom ik dan uit bij de m43 systemen, terwijl ook IBIS en weersbestendigheid bij de grotere sensoren pas bij de duurdere bodies verschijnen. Voor de camera kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart en de pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zilver, elk voor ongeveer 1000 euro, en op basis van https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dc-g9/9 en https://www.dpreview.com/...us-om-d-e-m5-iii-review/7 wordt ik dan enthousiaster van de G9, vooral op basis van de betere AF.
Voor de lenzen kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS en de pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS. Ik laat daarbij een gat vallen tussen de 60 en 100 mm zoombereik, maar ik verwacht dat dat niet zo'n probleem is. Verder win ik bij de telezoom niet al te veel lichtgevoeligheid, maar een optie als de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph. Power O... is fors duurder en een derde korter.
Zie ik dan nog zaken over het hoofd of maak ik zo een goede keuze?
Ik ben op zoek gegaan met de volgende eisen:
- 25 - 600 mm equivalent
- Meer lichtgevoeligheid / betere prestaties bij hoge iso
- Goede AF
- Niet al te groot (weinig groter dan de fz200)
- Niet al te zwaar (orde grootte 1 kg voor de camera + lens, twee keer zoveel als de fz200)
- Niet al te duur (maar ik heb geen hard budget)
- Niet al te veel lenzen wisselen
- IBIS is een erg leuke plus
- Weersbestendigheid is een erg leuke plus
- Video is niet belangrijk, voor de enkele keer dat ik het gebruik is de kwaliteit van de fz200 voldoende en alle bekeken opties doen het beter
Vanwege de omvang, gewicht en prijs van de lange lenzen kom ik dan uit bij de m43 systemen, terwijl ook IBIS en weersbestendigheid bij de grotere sensoren pas bij de duurdere bodies verschijnen. Voor de camera kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart en de pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zilver, elk voor ongeveer 1000 euro, en op basis van https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dc-g9/9 en https://www.dpreview.com/...us-om-d-e-m5-iii-review/7 wordt ik dan enthousiaster van de G9, vooral op basis van de betere AF.
Voor de lenzen kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS en de pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS. Ik laat daarbij een gat vallen tussen de 60 en 100 mm zoombereik, maar ik verwacht dat dat niet zo'n probleem is. Verder win ik bij de telezoom niet al te veel lichtgevoeligheid, maar een optie als de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph. Power O... is fors duurder en een derde korter.
Zie ik dan nog zaken over het hoofd of maak ik zo een goede keuze?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.