Vraag

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 23:34

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Topicstarter
Ik heb op dit moment een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart en hoewel het een erg leuke en makkelijke camera is, zeker voor zijn prijs, merk ik dat deze te kort schiet wanneer de iso omhoog moet, al is het maar naar 400. Verder is de bokeh lelijk, die bestaat vaak uit veel kleine bolletjes en schiet de scherpte soms te kort. Ik gebruik verder het volledige bereik van deze camera. Ik gebruik de camera vooral op vakantie.

Ik ben op zoek gegaan met de volgende eisen:
- 25 - 600 mm equivalent
- Meer lichtgevoeligheid / betere prestaties bij hoge iso
- Goede AF
- Niet al te groot (weinig groter dan de fz200)
- Niet al te zwaar (orde grootte 1 kg voor de camera + lens, twee keer zoveel als de fz200)
- Niet al te duur (maar ik heb geen hard budget)
- Niet al te veel lenzen wisselen
- IBIS is een erg leuke plus
- Weersbestendigheid is een erg leuke plus
- Video is niet belangrijk, voor de enkele keer dat ik het gebruik is de kwaliteit van de fz200 voldoende en alle bekeken opties doen het beter

Vanwege de omvang, gewicht en prijs van de lange lenzen kom ik dan uit bij de m43 systemen, terwijl ook IBIS en weersbestendigheid bij de grotere sensoren pas bij de duurdere bodies verschijnen. Voor de camera kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart en de pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zilver, elk voor ongeveer 1000 euro, en op basis van https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dc-g9/9 en https://www.dpreview.com/...us-om-d-e-m5-iii-review/7 wordt ik dan enthousiaster van de G9, vooral op basis van de betere AF.

Voor de lenzen kijk ik nu naar de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS en de pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS. Ik laat daarbij een gat vallen tussen de 60 en 100 mm zoombereik, maar ik verwacht dat dat niet zo'n probleem is. Verder win ik bij de telezoom niet al te veel lichtgevoeligheid, maar een optie als de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph. Power O... is fors duurder en een derde korter.

Zie ik dan nog zaken over het hoofd of maak ik zo een goede keuze?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb zelf de G9 en vind dit een fantastische camera, maar compact is deze niet. De grip is wel goed.
Verder; als je met weinig lenzen een groot zoombereik wilt beslaan is de combi van de oly 12-100mm f4 en de leica 100-400mm f4-6.3 (f-range uit mn hoofd) volgens mij niet te verslaan, maar wel vrij prijzig.

Ik heb zelf ook de lumix 100-300mm ii en hoewel dit een mooie lens is, vind ik de nieuwprijs iets te hoog. Ik zou deze tweedehands zoeken.

Ik zou voor de isoprestaties even een vergelijk zoeken tussen de G9 en de M1 van olympus. Ik heb het idee dat die laatste beter met ruis omgaat, maar zelf nooit echt vergeleken. De M1 (iteratie laat ik in het midden) is wel wat duurder, maar komt geregeld in een goede aanbieding terecht.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Dirk

Dirk

Topicstarter
De isoprestaties van die twee ontlopen elkaar heel weinig, en zijn beiden veel beter dan wat ik nu heb: https://www.dpreview.com/...233&y=-0.8853940295093216

Inclusief lens ontloopt de grootte van die twee elkaar maar erg weinig, dat maakt niet echt uit, terwijl ik al een behoorlijke grip gewend ben, dat is wel prettig: https://pxlmag.com/db/cam...d38-bc66df4d_e75f1d38-t60

De basisprijs van de M1 III is te veel hoger, dat wordt me te gortig, terwijl ook de M1 II al aanzienlijk duurder is, alhoewel die nog wel nog wel eens aanbiedingen krijgt naar een betere prijs: pricewatch: Olympus OM-D E-M1 II Zwart. Tegelijkertijd is die volgens de bovenstaande reviews ook niet beter dan de G9.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Leuke vraag!
Je kunt er behoorlijk op vooruit gaan.

Ik ken de AF van de G9 niet maar de M5.III en M1.II hebben Phase Detect autofocus en die is razendsnel en spot-on. Panasonic weigert dit voorlopig en blijft nog bij de DFD. Waarschijnlijk hebben ze die ook helemaal geoptimaliseerd, maar... bedenk dat dit alleen werkt met Panasonic lenzen.

De M1.II zou ik 2e hands zoeken; als je die voor 600 vindt is dat een goede deal. Er komen ook wel eens setjes voorbij met de 12-40 Pro lens, voor rond de €900. Aangezien die lens tweedehands zo'n 600 doet is dat een goede pakketdeal. Met die lens zijn de M1 en M5 ook weerbestendig.

Dit soort razendsnelle AF heb je nodig voor vliegende vogels, rennende honden en sporters. Als je iets anders fotografeert is de normale contrast-detect autofocus echt ruim voldoende.
Staar je hier niet op blind. Ik heb zelf speciaal een camera gekocht die dit had, en ik gebruik het bij sportfoto's. Het is zonde geld om zoiets te kopen 'voor het geval dat' terwijl je het eigenlijk niet gebruikt.

Tip. Je vraagt om niet te vaak lenzen wisselen.
Sommige mensen vallen dan voor de verleiding van één do-it-all lens. De 12-100 (10x zoom) is dan de beste. De 12-200 klinkt beter maar levert minder.
Echter.
Je gaat nooit een lens vinden die in de buurt komt van de zoomrange die je gewend bent. Er is een reden dat deze camera's lenzen kunnen wisselen:
Naar mate een sensor groter wordt, wordt het moeilijker om grote zoomranges in een lens te proppen.
12-100 is 8x zoom en dat is echt een buitenbeentje.

Een lens is altijd een afweging tussen 5 factoren: Prijs, gewicht, beeldkwaliteit, zoomrange en lichtsterkte. Over het algemeen worden er voor een lens 2 à 3 factoren geoptimaliseerd en lever je dus in bij de overblijvende. Een lichtsterke lens met veel zoom zal bijvoorbeeld zwaar en duur zijn.
Een prime-lens heeft 0x zoom en kan dus lichter en lichtsterker zijn en levert vaak een goede beeldkwaliteit.

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Tarquin schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:17:
Leuke vraag!
Je kunt er behoorlijk op vooruit gaan.

Ik ken de AF van de G9 niet maar de M5.III en M1.II hebben Phase Detect autofocus en die is razendsnel en spot-on. Panasonic weigert dit voorlopig en blijft nog bij de DFD. Waarschijnlijk hebben ze die ook helemaal geoptimaliseerd, maar... bedenk dat dit alleen werkt met Panasonic lenzen.

De M1.II zou ik 2e hands zoeken; als je die voor 600 vindt is dat een goede deal. Er komen ook wel eens setjes voorbij met de 12-40 Pro lens, voor rond de €900. Aangezien die lens tweedehands zo'n 600 doet is dat een goede pakketdeal. Met die lens zijn de M1 en M5 ook weerbestendig.

Dit soort razendsnelle AF heb je nodig voor vliegende vogels, rennende honden en sporters. Als je iets anders fotografeert is de normale contrast-detect autofocus echt ruim voldoende.
Staar je hier niet op blind. Ik heb zelf speciaal een camera gekocht die dit had, en ik gebruik het bij sportfoto's. Het is zonde geld om zoiets te kopen 'voor het geval dat' terwijl je het eigenlijk niet gebruikt.
Phase detect heb ik initieel ook naar lopen zoeken omdat dat inderdaad beter zou moeten zijn, maar volgens https://www.dpreview.com/...us-om-d-e-m5-iii-review/7 valt dat tegen en is de contrastdetectie van de G9 uiteindelijk sneller. Dat is dus een wens die ik heb laten vallen.
Tip. Je vraagt om niet te vaak lenzen wisselen.
Sommige mensen vallen dan voor de verleiding van één do-it-all lens. De 12-100 (10x zoom) is dan de beste. De 12-200 klinkt beter maar levert minder.
Echter.
Je gaat nooit een lens vinden die in de buurt komt van de zoomrange die je gewend bent. Er is een reden dat deze camera's lenzen kunnen wisselen:
Naar mate een sensor groter wordt, wordt het moeilijker om grote zoomranges in een lens te proppen.
12-100 is 8x zoom en dat is echt een buitenbeentje.

Een lens is altijd een afweging tussen 5 factoren: Prijs, gewicht, beeldkwaliteit, zoomrange en lichtsterkte. Over het algemeen worden er voor een lens 2 à 3 factoren geoptimaliseerd en lever je dus in bij de overblijvende. Een lichtsterke lens met veel zoom zal bijvoorbeeld zwaar en duur zijn.
Een prime-lens heeft 0x zoom en kan dus lichter en lichtsterker zijn en levert vaak een goede beeldkwaliteit.
Ik had inderdaad al gezien dat lenzen met lange zoomranges massaal worden afgeraden. Ik kijk nu dus naar een 12-60 plus een 100-300, waarbij ik dus een gat laat vallen tussen 60 en 100 mm. De 12-100 had ik nog niet naar gekeken, is er ergens een goede vergelijking van deze lenzen te vinden? De 12-100 is in ieder geval weer een stukje groter, zwaarder en duurder dan de 12-60. Dat primes beter zijn had ik inderdaad ook al gezien, maar die lijken me vooral nuttig in enigszins statische situaties waar je eenvoudig de afstand kunt aanpassen. Tijdens bijvoorbeeld een safari is zoom in ieder geval erg gemakkelijk.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Leuk, dat de M5.3 trager is wist ik niet, ga ik lezen. In elk geval niet gemerkt. Hij heeft in elk geval dezelfde processor als de M1.2.

Wat lenzen betreft: Bepaal wat belangrijk is voor jou: Weinig wisselen (zoomrange), lichtsterkte, licht gewicht, betaalbaar? Dat kan niemand je vertellen ; ik kan lyrisch worden over een prime lens terwijl dat voor jouw safari niets is.
Twee opmerkingen over de lenzen die je noemt:
Dat gat in de range valt me op.
Andere is dat het lenzen zijn waarbij het diafragma relatief donker(der) is. Een alternatief ligt bij pro-lenzen, die hebben vaak een constant diafragma over de zoomrange ... maar ze zijn wel veel duurder en zwaarder.
Leuk voordeel van de consumer lenzen is dat het zichtbare verschil met een prime lens heel groot is. Als je dan zo'n prime erop schroeft, zie je ook meteen waarom je dat doet.
Als je (zoals ik) dure pro lenzen hebt gekocht is het voordeel van een prime lens veel kleiner.

• Dirk

Dirk

Topicstarter
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS is toch behoorlijk lichtgevoelig? Alternatieven zijn pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO en pricewatch: Panasonic Lumix GX Vario 12-35mm f/2.8 II Asph. Power OIS die allebei 2.8 over de volledige range zijn, maar dan lever ik weer een stuk zoomrange in.
De pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS is inderdaad minder lichtgevoelig, maar daar zie ik niet echt alternatieven zonder direct een stuk range in te leveren, zoals bij de pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph. Power O... of pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 Pro.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De AF van de G9 is razendsnel. Waar contrast AF door de mand valt, is bij video. Dus als je veel (met AF) wil gaan filmen, zou ik de G9 afraden. Maar anders is het een zeer goede camera met inderdaad een fijne grote body die heerlijk vast houdt (maar das persoonlijk natuurlijk).

Ik denk dat dat gat tussen de 60 en 100mm (120-200 equiv) inderdaad niet zo'n groot probleem gaat zijn. Boven de 120mm (eq) wil je meestal toch meer zoom, is mijn ervaring. Ik heb de 40-150 maar ik schiet OF 40-70mm OF > 140 . En anders kun je altijd nog croppen fo zoomen met je voeten.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Die 12-40mm f2.8 wordt ook wel eens "a bag of primes" genoemd. Oftewel; razend scherp over de hele range.
Ik zou wel enigszins proberen om body en lens te matchen qua merk. Je profiteert dan namelijk van betere stabilisatie.
Ik gebruik de 12-35mm f2.8 en 35-100mm f2.8 van lumix hiervoor icm de G9. Daarna dan dus de 100-300mm f4-5.6 om het bereik 'af' te maken.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Dirk

Dirk

Topicstarter
sys64738 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
De AF van de G9 is razendsnel. Waar contrast AF door de mand valt, is bij video. Dus als je veel (met AF) wil gaan filmen, zou ik de G9 afraden. Maar anders is het een zeer goede camera met inderdaad een fijne grote body die heerlijk vast houdt (maar das persoonlijk natuurlijk).

Ik denk dat dat gat tussen de 60 en 100mm (120-200 equiv) inderdaad niet zo'n groot probleem gaat zijn. Boven de 120mm (eq) wil je meestal toch meer zoom, is mijn ervaring. Ik heb de 40-150 maar ik schiet OF 40-70mm OF > 140 . En anders kun je altijd nog croppen fo zoomen met je voeten.
Hmm, het gebruik valt natuurlijk te controleren, dat had ik direct moeten doen:

Dit suggereert toch dat ik ook de range van 60-100 mm wel zou moeten vullen, 11% van de foto's valt in deze range. En als ik kijk hoe vaak ik maximaal ingezoomd ben, zou ik ook moeten kijken naar de 100-400 ipv de 100-300...

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:07
Ik gebruik zelf sinds kort ook een 12-60 (non-Leica kit variant) en de 100-300 en moet zeggen dat ik niet vaak situaties tegenkom die niet met één van beide op te lossen zijn. Had hiervoor altijd een 14-45 en 40-150 in m'n tas zitten maar vind de huidige combinatie eigenlijk veel flexibeler, ondanks het gat in focal length (rondlopen met de 14-45 en toch nét wat meer nodig hebben één van beide kanten op kwam vaker voor).

ps. moet ik overigens bij vermelden dat ik dat vaak ook oplos met de naar verhouding scherpere Sigma 58mm prime + crop.

[Voor 12% gewijzigd door Ilmar op 03-08-2021 21:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee