[EV] Onderhoud ongemakken met elektrische auto's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Velen zeggen dat elektrische auto's minder onderhoud vragen dan fossiele brandstofauto's. Dit klopt met mijn eigen ervaring. Ongeacht type auto is het nooit prettig om met een niet werkende auto van doen te hebben.

In dit topic wil ik graag de discussie aanzwengelen alsook ervaringen laten delen over onverwachte zaken en gebeurtenissen met je auto, waardoor correctief reparatie en onderhoud nodig is geweest aan onderdelen specifiek voor een elektrische auto.

Ik wil hier alleen zaken bespreken die specifiek zijn voor elektrische auto's. Dus zaken zoals verlichting, banden, vering, besturing, airco e.d. wil ik buiten beschouwing laten.

Dit zijn m.i. de onderdelen, die specifiek zijn voor elektrische auto's:

1) tractie-accu, moet vroegtijdig [eerder dan de garantieperiode] vervangen worden

2) 12V accu, auto wil niet starten, omdat accu leeg is of is kapot, en moet vroegtijdig worden vervangen.
PS. Heb dit op de lijst gezet, omdat de 12V batterij op een andere manier wordt opgeladen dan in een brandstofauto.

3) gear reducer, olie dient vroegtijdig vervangen te worden. Lek in de pakkingen. Vroeftijdige slijtage van lagers of tandwielen. De gear reducer is een tandwieloverbrenging van elektrische motor naar de aandrijfas van de auto
Bij een EV zouden genoemde problemen zich zelden moeten voorkomen, vanwege de eenvoud van het systeem tov een handmatige of automatische koppeling.

4) koelingsysteem - koelvloeistof, lekt uit het systeem [zijnde de radiateur, slangen of de te koelen onderdelen]
Bij een EV zou dit probleem zich zelden moeten voorkomen.

5) koelingsysteem - waterpomp, dient te worden vervangen
Bij een EV zou dit probleem zich zelden moeten voorkomen.

6) inverter, is defect waardoor de aandrijfmotor niet [goed] werkt. Delen of het geheel van de inverter moet worden vervangen. De inverter zorgt voor omzetting van gelijkstroom van de tractie-accu naar wisselstroom voor de aandrijfmotor

7) onboard oplader, de auto wil niet opladen

8 ) dc-to-dc converter, de 12V accu wordt niet [goed] opgeladen door de tractie-accu

9) airco compressor, die gekoppeld is aan de motor en de gear reducer, dient vroegtijdig worden gerepareerd.

10) hoofdrelais, om de tractie-accu aan te sluiten op de electronische onderdelen zoals inverter is vroegtijdig defect en moet worden vervangen

Mocht je meer onderdelen in je auto zijn tegengekomen [denk aan een koppeling of specifieke batterijkoeling] waar onverwacht correctief onderhoud nodig was geweest, aarzel niet om deze ervaring hier te delen.

Begin je reactie svp met het volgende korte format - [ merk en model | onderdeel dat defect was | wat ging er mis ]

[ Voor 5% gewijzigd door 4myra op 02-08-2021 18:56 . Reden: correctie en aanvullen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:52
Veel EV-rijders roemen het weinige onderhoud. Minder onderhoud dan een ICE? Zeker weten. Weinig onderhoud? Nou, nee, niet als je een goed rijdende auto wil hebben en houden. Eigenlijk is er net zoveel onderhoud nodig, afgezien van alle motorische onderdelen en onderdelen van de versnellingsbak. De rest slijt allemaal ook gewoon.

Wat men vaak onderschat is zaken als remvloeistof, banden en ophanging en andere onderdelen. Die slijten op een EV met zo hard, zo niet harder door het hogere gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Vergeet ook de remmen niet. Dat merk ik nu met m’n hybride al: de remmen gaan vastzitten door weinig gebruik omdat er zoveel mogelijk regeneratief geremd wordt.

Airco compressor zal niet heel snel stuk gaan, eerder de condensor achter de bumper die beschadigt (en dus lek) raakt door steenslag.

Banden kunnen ook wel vrij hard slijten, je hebt met een elektrische auto natuurlijk flink wat koppel.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
4myra schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:41:
[..]
9) airco compressor, die gekoppeld is aan de motor en de gear reducer, dient vroegtijdig worden gerepareerd.
[..]
Ik hoop niet dat dit echt zo is. Dat zou betekenen dat de airco niet werkt bij stilstand. Kan me dat niet voorstellen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:52
Soms lees je de verhalen van Tesla’s die 100.000 km en meerdere jaren de werkplaats niet zien. Dat is gewoon niet goed. Remvloeistof alleen al hoort veel sneller vervangen te worden. En nee, remvloeistof slijt ook in de tijd omdat het hygroscopisch is en vocht aantrekt. Geen fijn idee bij een noodstop of afdaling van een bergpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Naafkap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:03:
Soms lees je de verhalen van Tesla’s die 100.000 km en meerdere jaren de werkplaats niet zien. Dat is gewoon niet goed. Remvloeistof alleen al hoort veel sneller vervangen te worden. En nee, remvloeistof slijt ook in de tijd omdat het hygroscopisch is en vocht aantrekt. Geen fijn idee bij een noodstop of afdaling van een bergpas.
Spreek je uit ervaring met ev's?

En 100.000km zonder onderhoud is wel een beetje de extremen opzoeken om daar vervolgens een punt van te maken.

En ik geloof dat de ts het wilde hebben over ev specifieke zaken dus remvloeistof valt daar niet echt onder me dunkt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flagg schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:47:
[...]

Spreek je uit ervaring met ev's?

En 100.000km zonder onderhoud is wel een beetje de extremen opzoeken om daar vervolgens een punt van te maken.

En ik geloof dat de ts het wilde hebben over ev specifieke zaken dus remvloeistof valt daar niet echt onder me dunkt.
Remvloeistof is dan wellicht niet EV specifiek maar wel iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, zelfs bij ICE die wel vaak de werkplaats van binnen zien. Zelfde met banden die bij niet vaak gebruikte auto's jaren onder de auto blijven zitten met uitgedroogde banden tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

PolarBear schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Remvloeistof is dan wellicht niet EV specifiek maar wel iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, zelfs bij ICE die wel vaak de werkplaats van binnen zien. Zelfde met banden die bij niet vaak gebruikte auto's jaren onder de auto blijven zitten met uitgedroogde banden tot gevolg.
Heb je de ts gelezen dan?

Ik zou zeggen open dan een topic met tips voor onderhoud van een auto, maar in dit topic heb je er niet zoveel aan.

En juist de remvloeistof is precies gelijk van ice en ev, dat verbruik je over het algemeen niet maar moet je periodiek testen/vervangen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1