Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintie
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-08-2021
Hoi,

Ik heb samen met een vriend van me besloten om een nieuwe CPU in mijn PC te zetten. Ik had een AMD Ryzen 3 1300x en besloot dus een AMD Ryzen 7 3700x te kopen om dit te vervangen.
De MOBO (PRIME A320M-K) zou volgens de specs een ondersteuning bieden en de socket klopt ook.

Op de dag van installatie kwamen we achter een grote tegenslag:
Bij het plaatsen van de nieuwe CPU en de startknop indrukken gebeurde er niks. De ventilators begonnen te draaien, de lampjes gingen aan maar er kwam geen beeld; het scherm gaf NO SIGNAL aan.

Na wat heen en weer met de kabels, geen succes. Terug gegaan naar de oude CPU, succes. Beeld, geluid, alles. Kleine google zoektocht later, BIOS update zou een oplossing zijn. Dus de laatste BIOS update uitgevoerd via een FLASH DRIVE. Alles gelukt, met de oude CPU lukte het... echter met de nieuwe kregen we weer hetzelfde probleem.

Weet iemand hier een mogelijke oplossing voor? Voor nu hebben we de oude CPU Er weer in gedaan.

wat ik al geprobeerd/gecontroleerd heb:
BIOS UPDATE
Geen gebogen pinnetjes op de CPU of socket
MOBO is compatible met de CPU, PRIME A320M-K ondersteund Ryzen 7 3700x
Kabels in verschillende ports geprobeerd

Alvast hartelijk bedankt en mijn excuus als deze thread onleesbaar is :)

Beste antwoord (via Mintie op 03-08-2021 10:34)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Mintie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

COOLER master Hyper H441R, Maar ook al zou hij 90 graden worden dan zou er toch nog wel een signaal kort moeten zijn... atleast genoeg om iets te moeten zien van een BOOT? We krijgen nu helemaal niks :(
[Afbeelding]
De standaard koeler (Wraith Prism) is aan te raden. Die koelt ook de VRM en dat is in dit geval wel handig.

Wat betreft de problemen. Ik zou het als volgt aan pakken:

Stekker uit het stopcontact
Check of de 24 pins en 4 pins stroomkabels correct zijn aangesloten.
RAM eruit halen
3700x installeren, pasta erop en koeler aansluiten.
Op de videokaart na alle USB en PCIe en SATA hardware niet aansluiten.
De CMOS batterij eruit halen, 2 minuten wachten en weer terugplaatsen.
Computer aan en even wachten.

Vervolgens computer uit en 1 reep RAM in slot A2, toetsenbord aansluiten en computer opnieuw aan. Probeer in de BIOS te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Djarune op 02-08-2021 21:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Hoe ziet de rest van je configuratie eruit?

En hou er ook rekening mee dat de CPU DOA kan zijn, dan wil je niet te lang wachten met contact opnemen met de verkoper.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintie
Huidige BIOS versie is de laatste up to date, dus 5603.... Ryzen 7 3700x wordt gevalideert sinds 4801 dus dat zou moeten werken? (via https://www.asus.com/Moth...ME-A320M-K/HelpDesk_BIOS/)
yodeluxe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:31:
Hoe ziet de rest van je configuratie eruit?

En hou er ook rekening mee dat de CPU DOA kan zijn, dan wil je niet te lang wachten met contact opnemen met de verkoper.
Rest van de config, hoe bedoel je dat precies? En ja we vermoedden inderdaad dat het DOA is... maar toch even hier vragen voor we weer contact op nemen met de verkoper.

[ Voor 66% gewijzigd door Mintie op 02-08-2021 19:47 . Reden: Quotes als directe reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Mintie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Rest van de config, hoe bedoel je dat precies?
Er zit hopelijk toch nog wel meer in die computer dan alleen een moederbord en CPU? Elk component kan mogelijk een probleem opleveren, bijvoorbeeld ontoereikende voeding of geheugen dat niet goed samenwerkt. Daarom is het handig om te vermelden welke componenten (merk en type!) er allemaal in de pc zitten. Anders blijft het gissen wat er mis is (behalve dan dat het misschien een DOA is).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Het low budget A320 bord is misschien wel compatibel, maar niet geschikt voor een R7 3700x. Het is gemaakt voor een R3 zoals de 1300x of 3300x. De gebrekkige VRM is ontoereikend om de 3700x maximaal te kunnen gebruiken. De 4+2 setup heeft chockes zonder heatsink. Die worden makkelijk 90 graden Celsius. De 3700x gaat om z'n tenen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bKQNo2LuCEtUXsyVhCivLXIp30=/i/2001517425.jpeg

Wat voor CPU koeler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintie
yodeluxe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:58:
[...]

Er zit hopelijk toch nog wel meer in die computer dan alleen een moederbord en CPU? Elk component kan mogelijk een probleem opleveren, bijvoorbeeld ontoereikende voeding of geheugen dat niet goed samenwerkt. Daarom is het handig om te vermelden welke componenten (merk en type!) er allemaal in de pc zitten. Anders blijft het gissen wat er mis is (behalve dan dat het misschien een DOA is).
Haha ja tuurlijk tuurlijk, ik wist alleen even niet wat je precies bedoelde _/-\o_

CPU - AMD Ryzen 3 1300x
GPU - NVIDEA GeForce GTX 1050 TI
PSU - CORSAIR CX-M Series CX450M
MEMORY - Corsair Vengeance LPX, 2x 8GB 2666MHz
MOBO - ASUS PRIME A320M-K

OS - Microsoft Windows 10 Home 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Probeer het eens met 1 stick ram. Mijn x370 bord wou ook niet met de ryzen 3600 en 2 sticks starten omdat azerty alleen het bios had geflashed en niet het andere tooltje om nog wat andere chips te flashen had gerund

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintie
Djarune schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:01:
Het low budget A320 bord is misschien wel compatibel, maar niet geschikt voor een R7 3700x. Het is gemaakt voor een R3 zoals de 1300x of 3300x. De gebrekkige VRM is ontoereikend om de 3700x maximaal te kunnen gebruiken. De 4+2 setup heeft chockes zonder heatsink. Die worden makkelijk 90 graden Celsius. De 3700x gaat om z'n tenen lopen.

[Afbeelding]

Wat voor CPU koeler heb je?
COOLER master Hyper H441R, Maar ook al zou hij 90 graden worden dan zou er toch nog wel een signaal kort moeten zijn... atleast genoeg om iets te moeten zien van een BOOT? We krijgen nu helemaal niks :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq1YgAN0LvemKk913dciQJ6tjxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIlxjdxt1m6CHU5pYo4e4O0n.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Mintie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
De standaard koeler (Wraith Prism) is aan te raden. Die koelt ook de VRM en dat is in dit geval wel handig.

Wat betreft de problemen. Ik zou het als volgt aan pakken:

Stekker uit het stopcontact
Check of de 24 pins en 4 pins stroomkabels correct zijn aangesloten.
RAM eruit halen
3700x installeren, pasta erop en koeler aansluiten.
Op de videokaart na alle USB en PCIe en SATA hardware niet aansluiten.
De CMOS batterij eruit halen, 2 minuten wachten en weer terugplaatsen.
Computer aan en even wachten.

Vervolgens computer uit en 1 reep RAM in slot A2, toetsenbord aansluiten en computer opnieuw aan. Probeer in de BIOS te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Djarune op 02-08-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 3700X werkt gewoon op het moederbord, (met de nieuwe bios) het is ook gewoon een 65W TDP cpu , evenals de 1300X, dus ook qua voeding is er verder geen probleem.
Als je systeem met de 1300X normaal werkt dan is het gewoon een kwestie van de 3700X er in en dan moet hij het gewoon doen alsof er niets gebeurd is
Is dit niet het geval dan heb je een defecte CPU gekocht (waarschijnlijk via Marktplaats)
Ingewikkelder dan dit is het niet, verder experimenteren geeft risico op meer hardwarebeschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:36:
De 3700X werkt gewoon op het moederbord, (met de nieuwe bios) het is ook gewoon een 65W TDP cpu , evenals de 1300X, dus ook qua voeding is er verder geen probleem.
TDP is niet hetzelfde als verbruik. 1300X verbruikt maximaal iets minder dan 65w, 3700X zit op max 90w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou oké, op die eventuele 25 watt zal het ook wel niet stuk lopen, het systeem is gewoon compatible met de 3700X, Mintie heeft een defecte CPU gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:15:
nou oké, op die eventuele 25 watt zal het ook wel niet stuk lopen, het systeem is gewoon compatible met de 3700X, Mintie heeft een defecte CPU gekocht.
Er wordt helemaal niet gezegd dat de 3700x niet werkt op het bord.

Er wordt gezegd dat het moederbord flink onderbemeten is voor een 3700x en dat de VRM’s dus heel heet gaan worden. En waarschijnlijk gaat de 3700x daardoor niet zijn maximale performance geven of zelfs jojo’en qua kloksnelheid.

Maar het is in ieder geval niet de reden voor het niet booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mintie
Met veel blijdschap kan ik gelukkig zeggen dat deze stappen geholpen hebben. Het resetten van de MOBO heeft hoogstwaarschijnlijk de truc gedaan, we hebben het eerst namelijk nog zonder de RAM te veranderen geprobeerd en we kregen eindelijk een boot. Alles klopte en de temperatuur was mooi stabiel :>

Hartelijk dank voor jullie oplossingen en reacties! Veel geleerd in deze korte tijd en gelukkig geen DOA of Defecte CPU :)
CPU gekocht bij Megekko.nl (https://www.megekko.nl/pr...D-Ryzen-7-3700X-processor), maar zoals ik al zei, gelukkig werkt het en is het geen DOA.
Ik zal wel even in de gaten houden hoe het inderdaad zit met kloksnelheden en temperatuur de komende weken... gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

White Feather schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Er wordt helemaal niet gezegd dat de 3700x niet werkt op het bord.

Er wordt gezegd dat het moederbord flink onderbemeten is voor een 3700x en dat de VRM’s dus heel heet gaan worden. En waarschijnlijk gaat de 3700x daardoor niet zijn maximale performance geven of zelfs jojo’en qua kloksnelheid.

Maar het is in ieder geval niet de reden voor het niet booten.
Dan zijn wij het dus eens met elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws om te horen! ik wens je er alsnog veel plezier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eigenlijk zijn dit soort moederbordjes alleen geschikt voor office pc met een Ryzen 2200G.

Ik zou gaan kijken voor iets als pricewatch: MSI B450-A Pro Max
van E68,- Daarmee heb je degelijke VRM/stroomvoorziening voor de 3700X. Je kunt nu alleen hope dat je 3700X stabiel loopt, maar hoog MHz zal het niet halen, en is het eigenlijk zonde van je aankoop.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Als je puur naar price/performance kijkt ga je een nieuw moederbord niet terugverdienen. Hij zal maar marginaal harder lopen.

Voor de gemoedsrust van de medetweakers hier zou je een extra fan in de kast kunnen installeren die je richting de power electronics laat blazen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1