Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esvandenhoek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-08 12:14
Ik heb de volgende 2 hypotheekdelen bij nationale nederlanden:
- aflossingsvrijehypotheek, 195.000 euro, 2,7% rentevast tot 1-8-2026 (nog 5 jaar dus)
- annuiteiten hypotheek, 180.183,20 euro, 2,9% rentevast tot 1-8-2036 (nog 15 jaar dus)

Nu overweeg ik op beide delen rentemiddeling toe te passen conform onderstaande voorstel van NN:
- aflossingsvrije hypotheek, 2,49% (inclusief 0,15% productopslag, 0,10% risicoopslag, 1,26% rentemiddelingopslag) rentevast tot 1-9-2026 (dus 1 maand langer dan de nu resterende 5 jaar)
- annuiteiten hypotheek, 2,48% (0,10% risicoopslag, 0,82% rentemiddelingopslag) rentevast tot eindtijd lening zijnde 31-12-2044, dus ongeveer 8 jaar langer dan de nu resterende 15 jaar)
Voor deze rentemiddeling moet ik 250 euro administratiekosten betalen, maar die heb ik er in 4 maanden uit omdat ik bruto ongeveer 73 euro per maand minder ga betalen en deze kosten aftrekbaar zijn.

Mijn plan de komende jaren:
- Ik mag 10% boetevrij per jaar extra aflossen, hetgeen ik van plan ben om te doen op het annuiteiten deel a 21.650 euro per jaar. Dat betekent dat ik die binnen 6 jaar (standaard aflossing per maand + 10% per jaar) volledig heb afgelost. Dus zowel in de huidige als nieuwe situatie haal ik nooit de einddatum van de rentevaste periode.
- wij gaan in principe de komende 15 jaar niet verhuizen
- Ik wil de rentevaste periode van de aflossingsvrije hypotheek niet langer vastzetten, omdat mijn verwachting is dat de rente over 5 jaar ook nog laag gaat zijn en ik nu dus niet de boete wil betalen of langer wil vastzetten tegen te hoge rente.

Het voorstel lijkt dan toch gewoon een goede keuze?
Mijn verklaring waarom dit zo uitpakt is als volgt:
- wij hebben de hypotheek afgesloten op onze nieuwbouwwoning waar uitgegaan is van 90% tot 100% marktwaarde tov hypotheek waar geen risicoopslag voor gold. Extra aflossen zorgt niet voor een verlaging van de risicoopslag
- De woning is inmiddels gigantisch in waarde gestegen wat ook niet voor een verlaging van de risicoopslag zorgt
- NN gaat er niet vanuit dat wij in 6 jaar de annuiteitenhypotheek gaan aflossen waardoor zij de boete die verwerkt is in de rentemiddelingsopslag niet over de gehele langere rentevast periode terug gaan verdienen. Ik mag namelijk ook na rentemiddeling nog steeds die 10% per jaar boetevrij aflossen.

Overigens veranderen de voorwaarden van de hypotheek niet dus ik mag bij verkoop woning nog steeds de hypotheek volledig aflossen zonder boete ook al is er nog een rentevaste periode van toepassing.

Zie ik iets over het hoofd? in mijn ogen lijkt het me zonde geld om de komende 5 a 6 jaar de 73 euro per maand bruto te laten liggen. Dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
Waarom noemen ze het rentemiddeling als er amper sprake is van "middeling" door de rentemiddelingsopslag :?
Ik vind het persoonlijk maar een matig aanbod.
Ja, je gaat er maandelijks enkele tientjes op vooruit (netto), maar ik zou eens goed de voorwaarden checken of je voor een relatief kleine besparing niet ook enige flexibiliteit weggooit.
Ik zou eerst een vragen waar de risicoopslag vandaan komt. Als de waarde van de woning flink gestegen is, waarom dan nog risico-opslag :?
Ik denk dat het meer loont om je eens te verdiepen om toch die risico opslag eruit te slopen (mocht je dat al niet gedaan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaJe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-08 22:25
Waarom niet voor je annuïteitenhypotheekdeel de boeterente betalen ipv rentemiddeling? Als je van plan bent om hier nog 15 jaar te wonen en ook het geld hebt hiervoor, worden je maandlasten stukke lager vergeleken met middeling.

Vaak is de boeterente ook nog fiscaal aftrekbaar, waardoor je op langere termijn veel voordeliger uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
esvandenhoek schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:09:
- Ik mag 10% boetevrij per jaar extra aflossen, hetgeen ik van plan ben om te doen op het annuiteiten deel a 21.650 euro per jaar. Dat betekent dat ik die binnen 6 jaar (standaard aflossing per maand + 10% per jaar) volledig heb afgelost. Dus zowel in de huidige als nieuwe situatie haal ik nooit de einddatum van de rentevaste periode.
Vaak is de maximale aflossing 10% van het totale originele hypotheekbedrag, bij jou dus rond de 4 ton. Waarbij je vervolgens kunt aangeven op welk deel je wil aflossen. Het kan dus best zijn dat je veel meer dan 21k op je annuïteiten mag aflossen en dus ook sneller van dat hypotheekdeel af kunt zijn.

Verder is het vaak zo dat je in het jaar waarin je de rente aanpast niet óók nog boetevrij mag aflossen. Ik zou dat daarom eerst even navragen.
- wij hebben de hypotheek afgesloten op onze nieuwbouwwoning waar uitgegaan is van 90% tot 100% marktwaarde tov hypotheek waar geen risicoopslag voor gold. Extra aflossen zorgt niet voor een verlaging van de risicoopslag
- De woning is inmiddels gigantisch in waarde gestegen wat ook niet voor een verlaging van de risicoopslag zorgt
Waarom niet? NN past tegenwoordig ook tussentijds de renteopslag aan. Bij extra aflossen doen ze dat zelf automatisch en als de tariefklasse wijzigt door waardestijging, dan passen ze dat aan als je daar naar vraagt en het kunt aantonen met bv de meest recente WOZ beschikking.
Zie ik iets over het hoofd? in mijn ogen lijkt het me zonde geld om de komende 5 a 6 jaar de 73 euro per maand bruto te laten liggen. Dank voor de hulp!
Als je op die lening aflost, dan wordt de schuld en daarmee het rentevoordeel natuurlijk ook kleiner. Het maandelijkse voordeel wordt in de loop van de tijd dus ook wat kleiner. Maar in dit geval lijkt deze vorm van middeling een prima aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HaJe schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:29:
Waarom niet voor je annuïteitenhypotheekdeel de boeterente betalen ipv rentemiddeling? Als je van plan bent om hier nog 15 jaar te wonen en ook het geld hebt hiervoor, worden je maandlasten stukke lager vergeleken met middeling.

Vaak is de boeterente ook nog fiscaal aftrekbaar, waardoor je op langere termijn veel voordeliger uit bent.
Als je dat hypotheekdeel versneld wilt aflossen, dan is de rentevaste periode openbreken met boeterente vaak juist een zeer ongunstige methode. 15 jaar blijven wonen is namelijk wat anders dan de hypotheek nog 15 jaar aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:26:
[...]

Vaak is de maximale aflossing 10% van het totale originele hypotheekbedrag, bij jou dus rond de 4 ton. Waarbij je vervolgens kunt aangeven op welk deel je wil aflossen. Het kan dus best zijn dat je veel meer dan 21k op je annuïteiten mag aflossen en dus ook sneller van dat hypotheekdeel af kunt zijn.

Verder is het vaak zo dat je in het jaar waarin je de rente aanpast niet óók nog boetevrij mag aflossen. Ik zou dat daarom eerst even navragen.
Volgens mij is dit 10% per leningdeel bij mijn hypotheek van NN. Niet 10% van het totaal op 1 leningdeel.
Maar dan moet je echt even in de voorwaarden duiken. Wellicht ook verschillend per wanneer afsloten.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nationale Nederlanden past de risico opslag inderdaad alleen op eigen initiatief aan als je door aflossing in een lager risicoprofiel komt. Als je woning fors meer waard is geworden, dan zul je dat aan moeten tonen. Weet niet of dat een vollediger taxatie moet zijn, of dat je hiervoor ook iets modelmatigs mag gebruiken. Toevallig kreeg ik vorige week een berichtje van NN, omdat we in een lager risico profiel terecht zijn gekomen en dus minder opslag gaan betalen.

Boetevrij aflossen gaat bij NN even uit mijn hoofd per leningdeel, dus je kunt niet het hele bedrag op 1 deel aflossen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cyriel85 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

Volgens mij is dit 10% per leningdeel bij mijn hypotheek van NN. Niet 10% van het totaal op 1 leningdeel.
Maar dan moet je echt even in de voorwaarden duiken. Wellicht ook verschillend per wanneer afsloten.
Ah, goed om te weten, dan komt het dus toch op die ong. 21k per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 11:18
Ik ben geen financieel adviseur maar met rentemiddeling wordt je genaaid waar je bij staat.

Aflossingsvrije hypotheek gaat van 2,7% naar 2,49%
Annuïteiten hypotheek gaat van 2,9% naar 2,48% (zit je er ook nog eens 23 jaar aan vast ipv 15)

Dit is echt een marginale verlaging als je even opzoekt wat de huidige hypotheekrente is.

In jou positie zou ik het annuïteiten deel extra aflossen omdat deze nog 15 jaar vast staat en de rente ervan hoger is. Voor het aflossingsvrije deel zou ik het laten staan zoals het is, over 5 jaar krijg je een marktconforme rente ervoor. (ik voorspel dat dit dan onder de 1% zal uitkomen).

Mocht de rente toch ineens stijgen dan kun je altijd nog een boeterente betalen en profiteren van een lagere rente. Schrik er niet van als de boeterente van je annuïteiten hypotheek 50k is, dit komt door de lange rentevaste periode.

Tip: reken eens uit wat jouw maandlasten zijn met de huidige rente? Ik hoop dat er dan een lampje gaat branden en inziet dat het aanbod zeer slecht is.

Verder zeg ik succes met rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:53
Gewoon elk jaar 10% van de hypotheek aflossen op het aflossingsvrije deel. Dan ben je daar zo snel mogelijk van af, het annuitaire deel wordt sowieso afgelost.
Die lagere rente is erg weinig winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
ASS-Ware schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:54:
Gewoon elk jaar 10% van de hypotheek aflossen op het aflossingsvrije deel. Dan ben je daar zo snel mogelijk van af, het annuitaire deel wordt sowieso afgelost.
Maar als je rentemiddeling kan toepassen en alsnog binnen 10 jaar kan afbetalen is dat mooi meegenomen. Want de kosten van de renteverlaging worden verdeeld over de gehele looptijd van de nieuwe hypotheek, en als die dan veel langer is dan 10 jaar betaal je maar een deel van die kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 19:50
Maar je post is niet compleet. Hoe is dit voorstel vergeleken met volledig overstap+boeterente? Als jij alleen het voorstel van jouw eigen bank neemt, natuurlijk is dat voordeliger dan wat jij nu hebt. Het is maar net dat jij elk jaar extra aflost. Anders was het een nog slechtere aanbod. De vraag is, is het ook voordeliger dan volledig overstappen?
Wat voor rentes krijg jij bij de concurrent? Hoeveel boeterente moet jij betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Slckaer schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:27:
In jou positie zou ik het annuïteiten deel extra aflossen omdat deze nog 15 jaar vast staat en de rente ervan hoger is. Voor het aflossingsvrije deel zou ik het laten staan zoals het is, over 5 jaar krijg je een marktconforme rente ervoor. (ik voorspel dat dit dan onder de 1% zal uitkomen).
Dat is toch ook precies het plan van esvandenhoek? Met daarbij nog een extra kortinkje met het rentemiddelingsverhaal.
Tip: reken eens uit wat jouw maandlasten zijn met de huidige rente? Ik hoop dat er dan een lampje gaat branden en inziet dat het aanbod zeer slecht is.
Waarom is het zo slecht? Ja, de huidige rente ligt lager, maar als je 'gewoon' daarnaar wilt overstappen betaal je dat renteverschil via boeterente alsnog. Onder de streep geeft boeterente plus lage rente weinig verschil met rentemiddeling. Alleen betaal je bij de middeling-variant die rente over de jaren verspreid. En ben je uiteindelijk voordeliger uit als je door extra aflossen sneller de schuld verlaagt dan in het standaard aflosschema.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 07-08-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 22:37
Wat nog wel vaak een verschil is dat bij boeterente rekening gehouden wordt met het percentage dat je boetevrij mag aflossen. Bij rentemiddeling moet je over het algemeen ook ‘boete’ betalen over dat stukje.
De ‘boete’ is natuurlijk wel uitgesmeerd. Daarom was mijn overweging vooral of ik verwachten de hele (nieuwe) rentevasteperiode te blijven wonen of niet. Bij eerder verhuizen kon ik alsnog zonder boete alles aflossen. Dit laatste is iets om te checken, vroeger mocht dit bijvoorbeeld bij mijn verstrekker niet. Beetje zonde als je na x jaar verhuist en dan alsnog de rest van de boete moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
Wat je over het hoofd ziet, of wat ik eigenlijk mis is het netto bedrag en het verschil tussen je huidige hypotheek en de WOZ waarde.

Hypotheek aftrek is ook gebaseerd op WOZ waarde, als die sterk stijgt gaat je aftrek naar nul. Aan de andere kant is er ook nog de wet Hillen, die nog even blijft gelden, maar wel afbouwt.

Uiteindelijk zijn dit soort berekeningen vaak tientjes werk, en hangt het heel erg af of je alle losse onderdelen op de door jou gewenste manier meeneemt. Denk bijvoorbeeld ook aan voordeel op minder vermogens heffing als je geldt in je huis stopt of op de bank zet. Of laat je je geld liever renderen op de aandelen markt, waar het meer kàn doen dan in het voordeel van aflossen.

Maar het neemt niet weg dat een afgelost hypotheek ook een lekker gevoel is en dat je daarna opnieuw kan kijken hoe je je geld het best of leukst besteed.

Dus ik zou zeggen, laat de middeling links liggen, los af voor zoveel als het je stabiliteit geeft, maar denk ook na of compleet aflossen het beste is voor je financiële status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Boetevrij aflossen is soms niet meer mogelijk na rentemiddeling. Kijk daar goed naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The_Vice schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:42:
Dus ik zou zeggen, laat de middeling links liggen, los af voor zoveel als het je stabiliteit geeft, maar denk ook na of compleet aflossen het beste is voor je financiële status.
Waarom zou je dan de middeling links moeten laten liggen? Het een sluit het ander toch niet uit? Dan zijn die paar tientjes per maand toch mooi meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Eens. Er wordt altijd heel denigrerend gedaan over rentemiddeling, maar als het alternatief niks doen is, dan is het gewoon een goeie deal, mits:

1) Je alsnog kan verhuizen zonder boete (dat moet je even navragen, soms moet je dan alsnog een boete betalen)
2) De looptijd niet langer wordt.

Punt 2 wordt aan voldaan bij het aflossingsvrije stuk. Dus er is weinig geks aan om daar de rente te laten verlagen.

Bij het andere hypotheekdeel ga je wel een veel langere looptijd aan. Dus daar heb je het risico dat je 8 jaar lang veel te hoge rente betaald.

TL/DR:
Als de looptijd niet significant langer wordt en er geen aanvullende voorwaarden zijn is rentemiddeling prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:43:
Bij het andere hypotheekdeel ga je wel een veel langere looptijd aan. Dus daar heb je het risico dat je 8 jaar lang veel te hoge rente betaald.
Behalve als je extra aflossingen doet en de lening toch al ruim binnen de looptijd gaat aflossen. Zoals TS van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
ybos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:42:
Waarom noemen ze het rentemiddeling als er amper sprake is van "middeling" door de rentemiddelingsopslag :?
Ik vind het persoonlijk maar een matig aanbod.
Ja, je gaat er maandelijks enkele tientjes op vooruit (netto), maar ik zou eens goed de voorwaarden checken of je voor een relatief kleine besparing niet ook enige flexibiliteit weggooit.
Heb ik nagevraagd, voorwaarden blijven gelijk
Ik zou eerst een vragen waar de risicoopslag vandaan komt. Als de waarde van de woning flink gestegen is, waarom dan nog risico-opslag :?
Risicoopslag is standaard 0% bij nieuwbouw maar ze nemen dan het rentepercentage dat hoort bij 90-100% schuld tov marktwaarde. Nu de marktwaarde enorm gestegen is, profiteer ik daar niet van.
Ik denk dat het meer loont om je eens te verdiepen om toch die risico opslag eruit te slopen (mocht je dat al niet gedaan hebben).
Zie antwoord hierboven, ik had 0% risicoopslag

[ Voor 15% gewijzigd door esvandenhoek op 04-09-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esvandenhoek
HaJe schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:29:

Omdat ik binnen 6 jaar de annuiteitenhypotheek afgelost wil hebben is het niet voordeliger om nu de boeterente te gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esvandenhoek
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Ah, goed om te weten, dan komt het dus toch op die ong. 21k per jaar.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
Maar als je rentemiddeling kan toepassen en alsnog binnen 10 jaar kan afbetalen is dat mooi meegenomen. Want de kosten van de renteverlaging worden verdeeld over de gehele looptijd van de nieuwe hypotheek, en als die dan veel langer is dan 10 jaar betaal je maar een deel van die kosten.

Dat is precies het plan: NN smeert de boeterente uit over de nieuwe gehele looptijd van de rentevaste periode, maar als ik veel sneller aflos, krijgen ze dus niet de kans om de volledige boete terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esvandenhoek
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

Dat is toch ook precies het plan van esvandenhoek? Met daarbij nog een extra kortinkje met het rentemiddelingsverhaal.

[...]

Waarom is het zo slecht? Ja, de huidige rente ligt lager, maar als je 'gewoon' daarnaar wilt overstappen betaal je dat renteverschil via boeterente alsnog. Onder de streep geeft boeterente plus lage rente weinig verschil met rentemiddeling. Alleen betaal je bij de middeling-variant die rente over de jaren verspreid. En ben je uiteindelijk voordeliger uit als je door extra aflossen sneller de schuld verlaagt dan in het standaard aflosschema.
Bovenstaande is exact mijn redenering waarom ik niet van plan ben over te stappen omdat ik dan het boetebedrag zeker kwijt ben en het voordeel van de lagere rente niet volledig benut omdat ik van plan ben versneld af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
nnomiS schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:27:
Wat nog wel vaak een verschil is dat bij boeterente rekening gehouden wordt met het percentage dat je boetevrij mag aflossen. Bij rentemiddeling moet je over het algemeen ook ‘boete’ betalen over dat stukje.
De ‘boete’ is natuurlijk wel uitgesmeerd. Daarom was mijn overweging vooral of ik verwachten de hele (nieuwe) rentevasteperiode te blijven wonen of niet. Bij eerder verhuizen kon ik alsnog zonder boete alles aflossen. Dit laatste is iets om te checken, vroeger mocht dit bijvoorbeeld bij mijn verstrekker niet. Beetje zonde als je na x jaar verhuist en dan alsnog de rest van de boete moet betalen.
Ik heb dit bij NN gecheckt, de voorwaarden veranderen niet, dat staat ook nadrukkelijk genoemd in de aanbieding. Dat betekent dat ik nog steeds boetevrij mag aflossen bij verkoop en ook nog steeds maximaal 10% per jaar boetevrij extra mag aflossen op beide leningdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esvandenhoek
Wat je over het hoofd ziet, of wat ik eigenlijk mis is het netto bedrag en het verschil tussen je huidige hypotheek en de WOZ waarde.
WOZ loopt natuurlijk achter, maar als ik uitga van hetgeen NN aanhoudt dan is het verschil tussen de huidige hypotheek en de marktwaarde ruim 250K.
Uiteindelijk zijn dit soort berekeningen vaak tientjes werk, en hangt het heel erg af of je alle losse onderdelen op de door jou gewenste manier meeneemt. Denk bijvoorbeeld ook aan voordeel op minder vermogens heffing als je geldt in je huis stopt of op de bank zet. Of laat je je geld liever renderen op de aandelen markt, waar het meer kàn doen dan in het voordeel van aflossen.
Het is idd tientjes werk, maar waarom zou ik het laten liggen?
Ik heb al een uitgebreid investeringplan gemaakt en mijn vermogen verdeeld over aandelen, spaargeld, deposito's, vastgoed, crypto, crowdfunding, etc. Extra aflossen maakt daar vanwege risicospreiding deel van uit.
Maar het neemt niet weg dat een afgelost hypotheek ook een lekker gevoel is en dat je daarna opnieuw kan kijken hoe je je geld het best of leukst besteed.
Het lekkere gevoel speelt idd ook mee in de afwegingen.
Ik ben niet van plan om het aflossingsvrijedeel volledig af te lossen. Waarschijnlijk is het slimmer om dat over 5 jaar tegen een lage hypotheekrente ongemoeid te laten. Dat ga ik tzt als het annuiteitendeel volledig is afgelost, berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
Aflossingsvrije deel heeft een lagere rente dus minder voordeel bij aflossen. Bovendien geeft me dit vrijheid, omdat ik niet verplicht ben af te lossen. Wellicht dat het zelfs financieel aantrekkelijker is om een schuld zo lang mogelijk te houden en het geld anders te verdelen in mijn investeringsplan (aandelen, deposito's, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 07:44:
[...]

Waarom zou je dan de middeling links moeten laten liggen? Het een sluit het ander toch niet uit? Dan zijn die paar tientjes per maand toch mooi meegenomen.
Dat was ook mijn afweging, waarom die paar tientjes laten liggen. Tenzij ik dus iets over het hoofd zie dat die paar tientjes niet waard is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvandenhoek
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Behalve als je extra aflossingen doet en de lening toch al ruim binnen de looptijd gaat aflossen. Zoals TS van plan is.
Precies, ik ga in 6 jaar de annuiteitenhypotheek helemaal aflossen dus die jaren langer zijn in mijn voordeel omdat NN het boetebedrag dus over een lange periode uitsmeert. Echter, na 6 jaar houdt het op want er is geen schuld meer :-). Belangrijk in dit plan is dat ik nog steeds die 10% per jaar boetevrij mag aflossen, hetgeen NN heeft bevestigd. En dat ik nog steeds boetevrij mag aflossen bij verkoop, hetgeen ook het geval is. Kortom, alle voorwaarden van de hypotheek blijven gelijk en omdat ik versneld ga aflossen behaal ik enkele tientjes voordeel door de lagere rente. Wie het kleine niet eert.....:-)
Pagina: 1