GamePC met RTX3090 correct qua cooling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09-2021
Beste Tweakers,

Ik ben onlangs bezig met de build van een nieuwe Game-PC voor een vriend van mij. De volgende onderdelen zitten erin:

- Intel i7 11700K
- Scythe Mugen 5 Black Edition
- MSI MAG Z590 Tomahawk Wifi
- MSI RTX3090 Suprim X 24G
- 16GB (2x8) Corsair Vengeance RGB Pro 3600Mhz DDR4
- Samsung 980 1TB SSD (M.2)
- Corsair RM850x 850Watt voeding
- NZXT H510 Black behuizing
- 2x Casefan (rear & top voor outtake)

Tijdens benchmarken (TimeSpy en Furmark) wordt de CPU 82 graden en de GPU wordt 84 graden. Zijn deze waarden 'normaal' of wat aan de hoge kant? Gevoelsmatig heb ik het idee dat het iets te warm is. Daarentegen draai ik ook benchmarks en ingame zullen de temps lager zijn (t.o.v. benchmark programma's).
Ik was ook een AIO watercooling voor de CPU (bv NZXT Kraken X63) oplossing aan het overwegen, maar volgens mij is deze kast hier niet geschikt voor i.c.m. deze lange (33cm) videokaart. Er zit dan slechts 1 tot 2 cm speling tussen de AIO en het uiteinde van de videokaart.
Dan trekt (pull) de AIO de warme lucht van de radiator de kast in met als gevolg dat de GPU nog warmer zal worden dan de huidige opstelling met een Air Cooler op de CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door ad.tw1 op 24-09-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De 11700K is helaas een heethoofd. GPU's worden altijd wel zo heet onder belasting, dat is normaal.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
PD2JK schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:31:
De 11700K is helaas een heethoofd. GPU's worden altijd wel zo heet onder belasting, dat is normaal.
Dank voor je reactie!
Daar was ik helaas al bang voor, maar het valt nog enigszins mee als je het vergelijkt met de i9 11900K :P
Kan het schadelijk zijn dat de 11700K bij benchmarken af en toe de 95 graden (ook al is het op 1 of 2 cores) aantikt? M.a.w. wat is de max temp voor deze processor bij langere belasting (bv. 2 uurtjes gamen) en de max temp bij kortere belasting (bv. benchmarken; TimeSpy/Furmark)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zo'n goede airflow heeft de H510 niet. je stopt het vol met veel wattage hardware.

Ik heb een RX6900XT(OC) en Ryzen 5900X in pricewatch: Fractal Design Meshify S2 Black - TG. geen problemen met temp,ook geen water maar lucht

[ Voor 66% gewijzigd door Hackus op 02-08-2021 16:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Hackus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:37:
Zo'n goede airflow heeft de H510 niet. je stopt het vol met veel wattage hardware.

Ik heb een RX6900XT(OC) en Ryzen 5900X in pricewatch: Fractal Design Meshify S2 Black - TG. geen problemen met temp,ook geen water maar lucht
Helaas heeft hij deze kast nog van zijn vorige build en de kast is nog zo goed als nieuw. Krijg het er denk ik niet doorheen dat hij een nieuwe kast dient aan te schaffen. Zal het helpen om extra 2 fans in de front panel te plaatsen om 'koude' lucht aan te laten zuigen?
Mooie kast heb je trouwens, de Fractal Design Meshify S2 Black! Heel ruim en genoeg airflow zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ad.tw1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Helaas heeft hij deze kast nog van zijn vorige build en de kast is nog zo goed als nieuw. Krijg het er denk ik niet doorheen dat hij een nieuwe kast dient aan te schaffen. Zal het helpen om extra 2 fans in de front panel te plaatsen om 'koude' lucht aan te laten zuigen?
Mooie kast heb je trouwens, de Fractal Design Meshify S2 Black! Heel ruim en genoeg airflow zo te zien!
Dat kan iets schelen, maar front is zga dicht, dus komt de lucht voor door de zijkanten, waar gaas zit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1