Kabels onder vloer appartement, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:38
Na een lange tijd zoeken heb ik een appartement gevonden, krijg over een paar weken de sleutel en dan kan het klussen (leggen van de vloer etc.) beginnen :*)

Nu ben ik gewend om overal wel Ethernet te hebben en heb ik ook een gedeelte op 10Gbps, alleen zijn er in dit appartement dus gewoon echt geen kabelgoten in de muur te vinden of iets.
Het plaatsen van de kabels over de vloer/plafond vind ik ook niets en door de afstanden en de hoeveelheid kabels kan dit ook niet echt in de plint.

Mijn plan is dan ook om de kabels onder de ondervloer te leggen en via de zijkanten van de vloer (langs de plinten) de kabel weer naar boven te laten komen en dit in contactdoosjes te plaatsen.

De kabels zouden dan platte cat 6a kabels zijn met een dikte van 1.5mm. De ondervloer zou IKEA NIVÅ zijn van 5mm dikte, daar boven komt laminaat met een 7mm dikte. De kabels zouden elkaar nooit kruizen omdat de dikte dan mogelijk meer word dan de ondervloer kan egaliseren was mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4S5nRNL91QQY38MqsMvUM57H-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9vMlj7dhjzFlOxspLHUdO8k.png?f=fotoalbum_large

Bijgevoegd hier even een snelle tekening boven op de tekening die de woningcorporatie me gemaild had.
De voorraad kast word meer een kleine server ruimte waar ik wat computers en machines (NAS, dev bak etc.) kwijt wil, daar beland ook mijn 10Gbps switch.

----

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit goed verlopen of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Mocht iemand ervaring hebben, toevallig ook eens stroomkabels hier onder gerouteerd? Zit dat ook nog even te overwegen met mijn UPS zodat ik een paar beschermde sockets kan maken.
Heb liever te veel dan te weinig, vloer er uit is rampzaliger dan nu een paar ongebruikte kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Ik heb vroeger wel een aantal kabels (cat 5 en coax B)) onder laminaat door gelegd. Daar had ik van die groene platen als ondervloer, welke dikker waren dan de kabels. Een sleufje van kabeldikte is geen probleem boor de laminaat planken, als het grootste deel van de plank maar ondersteund wordt.

Op de tekening zijn een aantal kabels dicht bij elkaar getekend. Dat zou ik dan juist niet doen, maar ik zou ze zo veel mogelijk verdelen. Liever 10 kleine sleufjes van een paar mm over een meter verdeeld uit je ondervloer dan 1 groot gat van een paar cm.

Ik heb toevallig laatst met dat Ikea spul een vloer gelegd. Die ondervloer vond ik erg dun, en als je de ruimte hebt, zou je voor een dikkere ondervloer kunnen kiezen. Ik zou alleen met een goed gevoel voor deze oplossing kiezen als de kabels dunner zijn dan de ondervloer.

Ik ben niet bekend met platte kabel, maar krijg je die ook plat een hoek om zoals op de tekening?

Ik zou trouwens geen stroomkabels onder de vloer door leggen. Die wil je in een PVC buis door je huis hebben.

Houd ons in ieder geval op de hoogte!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:36
platte kabels gaat prima, stroomkabels is nergens voor nodig lijkt me?
(zijn er geen stopcontacten? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 10:06

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ik heb voorheen in m'n appartement ook net als @EMP kabels in de groene onderplaten weggestopt. Cat5e en speakers snoeren. Je kan ze afhankelijk van de plint ook tegen de muur aan leggen en dus onder de plint aangezien bijv. laminaat niet strak tegen de muur mag liggen, zorg je dat ook de ondervloer íets van de kant af is en dan heb je dus plenty ruimte daar.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ikea heeft zelfs holle plinten waarin je kabels kwijt kan. Is minder gedoe dan onder het laminaat door, dus misschien handig om voor (een deel van) de kabels te doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/lavhed-plint-wit__0911523_pe648831_s5.jpg?f=s

Moet je wel een nieuw plaatje tekenen

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
EMP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:18:
Ik heb vroeger wel een aantal kabels (cat 5 en coax B)) onder laminaat door gelegd. Daar had ik van die groene platen als ondervloer, welke dikker waren dan de kabels. Een sleufje van kabeldikte is geen probleem boor de laminaat planken, als het grootste deel van de plank maar ondersteund wordt.
Ok goed om te horen! Mijn idee was wel om de ondervloer platen verder met rust te laten, volgens mij hoort het materiaal (polystyreen) van 5mm volgens specificatie "tot 4mm kunnen egaliseren", leek me dan dat een 1.5mm kabeltje op die manier opgevangen kan worden. Om ~50m aan gleuven te maken vind ik namelijk wel heel arbeidsintensief. De vloer zelf is gewoon puur beton dus is gewoon glad.
Anders plaats ik even een paar meter en kijk of het een probleem lijkt te worden, dan kijk ik nog even opnieuw naar mijn strategie :P
Op de tekening zijn een aantal kabels dicht bij elkaar getekend. Dat zou ik dan juist niet doen, maar ik zou ze zo veel mogelijk verdelen. Liever 10 kleine sleufjes van een paar mm over een meter verdeeld uit je ondervloer dan 1 groot gat van een paar cm.
De kabels houden ook enige afstand met elkaar, tekening is een beetje een grove schets maar laat wel zien in welke volgorde ze moeten zodat ze niet hoeven te kruizen. Kijk even met plaatsen of ik ze een beetje afstand kan laten houden.

Ik heb toevallig laatst met dat Ikea spul een vloer gelegd. Die ondervloer vond ik erg dun, en als je de ruimte hebt, zou je voor een dikkere ondervloer kunnen kiezen.
Weet je toevallig of dit de 2mm of 5mm variant is? IKEA heeft twee opties. De 2mm is €1/m2 goedkoper maar neem ik niet omdat deze volgens mij niet aan de eisen van 10dB demping voldoet. Wel zo lief voor mijn onderburen die 5mm variant O+
Ik ben niet bekend met platte kabel, maar krijg je die ook plat een hoek om zoals op de tekening?
Niet helemaal, je hebt ongeveer een hoek van 25cm nodig om het netjes te manoeuvreren op zijn platte kant. Word gewoon een beetje vrij leggen
Ik zou trouwens geen stroomkabels onder de vloer door leggen. Die wil je in een PVC buis door je huis hebben.
Dan laat ik dat zitten, was misschien ook wel wat ambitieus van me haha
Houd ons in ieder geval op de hoogte!
Komt goed, maak ook nog wel ff fotos als ik er aan denk voor ik de ondervloer er overheen leg!
99ruud99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:24:
platte kabels gaat prima, stroomkabels is nergens voor nodig lijkt me?
(zijn er geen stopcontacten? )
Stopcontacten zijn er wel, maar in mijn geval ging het om aparte stopcontacten die op de UPS in de kast aangesloten zouden worden. 1 grote UPS is veel goedkoper dan 3 kleine UPSjes, ook nog eens efficiënter
Laat het in dit geval even zitten, denk niet dat als er een PVC buisje omheen moet het normaal onder de vloer past.
EMP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:41:
Ikea heeft zelfs holle plinten waarin je kabels kwijt kan. Is minder gedoe dan onder het laminaat door, dus misschien handig om voor (een deel van) de kabels te doen.
Yep had ze al gezien, gros moet alleen absoluut onder de vloer omdat ze anders >30m moeten afleggen langs alle plinten. Moet nog even kijken hoe ik het beste de kabels van onder de vloer weer naar boven laat lopen door de plint heen, ergste geval rijd ik nog even naar de ikea om de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

smiba schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:00:
Mijn idee was wel om de ondervloer platen verder met rust te laten, volgens mij hoort het materiaal (polystyreen) van 5mm volgens specificatie "tot 4mm kunnen egaliseren", leek me dan dat een 1.5mm kabeltje op die manier opgevangen kan worden. Om ~50m aan gleuven te maken vind ik namelijk wel heel arbeidsintensief. De vloer zelf is gewoon puur beton dus is gewoon glad.
Anders plaats ik even een paar meter en kijk of het een probleem lijkt te worden, dan kijk ik nog even opnieuw naar mijn strategie :P
Een rand onder de ondervloer, hoe klein ook, blijft een rand onder de (onder)vloer. Laminaat, en zeker goedkoop laminaat, heeft de neiging om wat los te gaan zitten op de naden, specifiek op plekken die niet zo recht zijn. Daarnaast de kabel altijd een drukpunt blijven en je loopt er steeds overheen, wat wellicht niet zo goed voor de kabel is. Met een sleuf in de ondervloer los je beide risico's op.

Of dat nodig is, geen idee. Ik doe persoonlijk liever wat meer moeite voor potentieel beter resultaat dan dat ik het er op gok en mij irriteer aan een minder mooi resultaat. Als je eerst de ondervloer legt, dan de kabels, en dan met een mesje langs de kabels gaat... dat lijkt mij niet heel veel moeite. Maar het blijft een Tweaker-oplossing dus er zijn geen richtlijnen voor B)

Mocht je van plan zijn om hier niet al te lang te blijven wonen dan kan ik mij ook voorstellen dat je er niet heel veel moeite in wilt stoppen, en de gok neemt. Het zal sowieso wel werken de eerste tijd

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
EMP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:29:
[...]
Of dat nodig is, geen idee. Ik doe persoonlijk liever wat meer moeite voor potentieel beter resultaat dan dat ik het er op gok en mij irriteer aan een minder mooi resultaat. Als je eerst de ondervloer legt, dan de kabels, en dan met een mesje langs de kabels gaat... dat lijkt mij niet heel veel moeite. Maar het blijft een Tweaker-oplossing dus er zijn geen richtlijnen voor B)
Gelijk heb je hoor, dat het beter resultaat kan leveren klopt. Alleen moet ik dus wel nog steeds meer dan 50 meter (100 meter als je beide kanten van de kabel mee telt gezien je een geleuf moet maken) gaan uitsnijden.

Dat de vloer gelijk word heb ik geen zorgen voor, hooguit dat de kabel inderdaad er niet van houd, maar het materiaal zou genoeg moeten dempen om het drukpunt te verdelen. (Maar of het echt goed genoeg is weet ik pas of na een paar jaar de verbindingen nog werken :+ )
EMP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:29:
Mocht je van plan zijn om hier niet al te lang te blijven wonen dan kan ik mij ook voorstellen dat je er niet heel veel moeite in wilt stoppen, en de gok neemt. Het zal sowieso wel werken de eerste tijd
Verwacht hier niet tientallen jaren nog te wonen, maar paar jaartjes wil ik wel rekening mee houden :)

Ik ga gewoon even kijken of het wat word zonder het uitknippen, ik post hier sowieso updates of het gelukt is of dat ik toch andere plannen heb gemaakt.

Zal wel nog 2-3 weken duren tot ik ga beginnen met de vloer, eerste week eerst even wat zaken regelen en verven.

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 03-08-2021 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 16:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Normaal leg je ze in de muur en/of plafond. Via de plint is ook een optie voor utp, maar onbeschermd onder de vloer is vragen om problemen, je krijgt uiteindelijk slijtage en kabelbreuk door belasting. Zeker als je er een paar jaar wil gaan wonen zou ik toch de andere opties overwegen. Ga je er minder lang wonen neem dan goede wifi of een goede powerline set.

Dit zijn de betere plinten ervoor, in verschillende designs te krijgen (recht, afgerond, klassiek), op dit moment het goedkoopst bij de praxis:
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5458150/s01/424x424/origin.pngAfbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5183524/s01/424x424/origin.pngAfbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/54452/123
Daar past makkelijk 4 a 5 keer utp door, en is makkelijker te monteren dan die van ikea.

[ Voor 25% gewijzigd door W1LL3M op 03-08-2021 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
W1LL3M schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:57:
Normaal leg je ze in de muur en/of plafond. Via de plint is ook een optie, maar onbeschermd onder de vloer is vragen om problemen, je krijgt uiteindelijk slijtage en kabelbreuk door belasting.
Zoals verder al in de thread staat is het gebruik van plinten niet mogelijk door de lengte en routes die de kabel moet afleggen, daarnaast zou deze dan langs deuren moeten en er zijn geen drempels aanwezig om de kabels onder te verbergen.

Ze liggen ook niet onbeschermd, maar onder een 5mm stuk zacht ondervloer van polystyreen. Gezien de kabels plat zijn heb je ook niet dat de koperen kabeltjes vervelend over elkaar gaan schuren, de paren zitten allemaal in hun eigen compartiment. Of dit genoeg is weet ik dus niet, daarom vroeg ik me ook af of andere mensen dit al eens (succesvol) uitgevoerd hadden, anders is het gewoon een experiment en kan ik altijd nog een kabel langs de muur laten lopen.
W1LL3M schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:57:
Ga je er minder lang wonen neem dan goede wifi of een goede powerline set.
Ga nog liever in de voorraadkast naast mijn servers zitten 8)7
WiFi is voor mijn laptop of telefoon :P

Snap het idee, maar mijn NAS is een joekel van een apparaat met 8x14TB dus die wil ik liever een beetje wegbergen. Gezien ik wel hier grote hoeveelheden data over moet transfereren is de 10Gbps verbinding hier naar toe hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 27-06 16:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Onbeschermd dus, die foam is daar niet voor bedoeld, beschermd betekent los in pvc buis, plint of goot. En je kabel onder de vloer wordt natuurlijk wel belast, die foam zal alle druk gewoon doorgeven op je kabel + vloer, maar meer op je kabel omdat daar nu eenmaal meer materiaal zit. Die kabels kunnen daar uiteindelijk niet tegen, het kan best een tijd goed gaan, maar een keer krijg je storingen, en je kunt er dan niet makkelijk bij. Als je dit toch gaat doen zorg in ieder geval dat ze niet liggen waar je loopt.

De ondervloer onderbreken waar je kabels liggen kan natuurlijk ook, maar dan verpruts je de geluidsdemping en isolatiewaarde ervan.

Plinten moet je natuurlijk combineren met andere oplossingen, bijvoorbeeld gootjes achter de gordijnen omhoog en evt een stukje over een plafond, of shortcuts door een muur, bijvoorbeeld achter je keukenblok door.

[ Voor 10% gewijzigd door W1LL3M op 03-08-2021 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kan je geen gat(en) in de vloer boren en de kabels onder de vloer kwijt? Oeps, over het hoofd gezien dat het een flatje is. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Nijl op 03-08-2021 07:46 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 23:50

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik heb in mijn oude appartement hetzelfde gedaan! In plaats van zo’n ‘dunne’ onder vloer van IKEA had ik expres een dikkere gezocht. Ik kwam daarvoor uiteindelijk uit bij zo’n vloerendumpzaak. Makkelijker dan dat je gebonden bent aan dunne/platte kabels.

Let wel op dat je genoeg ruimte hebt onder je deuren (ondervloer + laminaat + ventilatie). Want die mag je vaak niet inkorten in een huurappartement (al kun je je daar ook niets van aantrekken :+ )

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05:41
*knip*
Gevaarlijk en onverantwoord advies.

[ Voor 142% gewijzigd door tweakduke op 03-08-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 19:32
Ik weet niet hoe lang je de kabels in gebruik wilt nemen, maar na 10 jaar gebruik van mijn ethernet kabel onder het laminaat en er constant overheen gelopen te hebben is deze geheel versleten en onbruikbaar geworden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:22
In mijn vorige woning, appartement, heb ik dat ook gedaan. Gewoon de kabel los op de grond tussen de ondervloer.

Binnen 3 jaar was de kabel kapot. Het omhulsel van de kabel was compleet uitgedroogd, gescheurd etc. waardoor de aders bloot kwamen te liggen.

Mijn advies: doe dit niet!

Als je het dan toch gaat doen....stop de kabels in een stevig plastic omhulsel.... dan duurt het langer aleer ze verweerd raken en stuk gaan.

Nog beter is om gebruik te maken van kabelgoten in/ langs de muur. Er zullen vast ergens telefoon of coax kabels in de muur zitten die je eruit kunt halen en kunt vervangen door UTP. Effe andere tekening maken en je komt een heel eind!

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 03-08-2021 07:56 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik heb geen laminaat maar vloerbedekking, maar heb er wel een platte kabel onder liggen van de ene kant naar de andere kant van de woonkamer. Bij mij werkt het prima, heb er tot nu toe nog geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 27-06 17:07
Ik heb kabels in de ruimte tussen de plint en laminaat gedaan echter blijkt dat het laminaat veel uitzet na het leggen. Hierdoor ging het laminaat bol staan. Na wat aanpassingen aan de plinten is de meeste druk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:37

Agent47

I always close my contracts.

Gewoon lange kabelgoot, desnoods zelf maken.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:17
Flextrip schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:53:
Zelf heb ik een stroomkabel vergelijkbaar aangelegd thuis. Beetje ruimte gelaten tussen de isolerende platen, kabel ertussen op het beton, en laminaat erover. Werkt prima.

Edit:

Om het dun genoeg te houden heb ik trouwens 3 losse koper kabels gekocht en gelegd, zonder rubber eromheen. Zal wel niet de bedoeling zijn, maar ja ... De kabels zijn wel stevig, waarschijnlijk steviger dan de gemiddelde CAT kabel.
Met elektra kabel zou ik dat zonder kabelgoot nooit doen. Er hoeft maar ergens iets niet goed uitgesneden te zijn en je hebt met een klein breukje mooie vonkjes bij die ondervloer. Volgens mij brand dat spul best goed.

@smiba je geeft aan dat plinten geen optie zijn omdat je een deur door moet. Maar je kan toch ook een gaatje door de muur boren? Die binnenmuurtjes zijn zo dik niet en dat gat maak je zo weer dicht wanneer je weer vertrekt (uitgaande van huur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 05:45
Hier ook gedaan met ethernet in huis zowel als het vorige appartement. Hebben wel een ondervloer van 7 mm, genomen wat dezelfde dikte is als de kabels. Ondervloer neergelegd en toen uitgesneden waar de kabels komen te liggen. Zo heb je ook nooit de druk van de vloer op de kabels.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 03-08-2021 09:13 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:32

GforceNL

Out of memory....

In geval van de plinten;

Je kunt gaten boren om van de ene kant naar de andere kant van de muur te gaan, zonder de hele muur rond de moeten gaan. Gat zit achter de plint immers.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54

Theo

moederbord

Kabels via de plinten gaat nooit werken; als je plinten gaan leggen dan kom je na twee meter ofwel een keukenblok ofwel een deur tegen, en daar leg je niet even een plint voor. Een plint kun je ook niet voor een deur leggen waardoor je met holle plinten nergens naar toe kan. En om holle plinten langs een deurkozijn te leggen is ook weer zo apart...

Als je de kabels onder de vloer legt dan moet dit conditioneel kunnen. De conditie is dat de kabels echt los moeten liggen. Zelfs als je met een paar man op de vloer staat moeten de kabels los liggen, je wil absoluut geen mechanische stress hebben op je kabels! Je vloer zat door de luchtvochtigheid, temperatuur en door gebruik iets uitzetten en krimpen. Je vloer zal door gebruik iets inzakken. Dit mag allemaal geen mechanische stress op de kabels geven. Doet dit het wel dan zullen de kabels stuk gaan.

Wat je kan doen is die standaard groene platen als ondergrond gebruiken. Frees hier geen sleuven in,maar leg de platen een centimeter van elkaar vandaan, en leg je kabel tussen de platen. Dan ligt de kabel in een 'goot' van een centimeter breed en 5 mm hoog. Snij waar nodig is een bocht in een plaat zodat je kabels geen harde 90 graden hoek hoeft te maken (=stress op de kabel)

Het zal wellicht een beetje puzzelen worden gezien de 'kabelgoot' niet onder een rand van het laminaat wil liggen omdat deze laminaatplank anders niet voldoende steun heeft, en de rand makkelijker naar beneden kan buigen en de netwerkkabel kan raken. Je zal dus je ondervloer, netwerkkabels en laminaat in één keer moeten leggen, en on the fly een beetje moeten puzzelen hoe je alles legt.

Maar het meest belangrijk is; netwerk kabels mogen geen mechanische stress hebben en moeten altijd vrij kunnen bewegen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 15:36
Mooie kabelgoot aan de rand van het plafond tegen de muren is ook geen optie? Als je zulke infra wilt aanleggen en muur en plint geen optie is, dan zou ik dat toch echt overwegen. Soort kabelgoot die je normaal als plint gebruikt tegen het plafond aan, of zelf maken. Kun je er gelijk verlichting in verwerken.

Al moet ik ook wel zeggen dat ik mij afvraag wat je met overal ethernet moet doen. Dat je het professioneel nodig hebt op je werkplek snap ik, maar op de slaapkamer? En zijn er op bepaalde strategische punten geen switches te leggen? Scheelt je kabels trekken naar een central deel (bv. de woonkamer gaan nu 2 kabels heen (rood en geel). Je zou ook rood kunnen trekken en daar een switch plaatsen waar je geel weer in prikt.

En wat is de ruimte naast je slaapkamer? Kan daar de server niet in staan? Dat scheelt naar mijn idee enorm in kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 22:05
Ik weet niet of het begane grond is van je appartement anders zou ik zoveel mogelijk kabels trekken via je kruipruimte, dat scheelt heel veel sleufwerk.
Als het niet mag, dan wordt het sleuven met een goede PVC buis met daar je bekabeling in.
Ik heb wel geleerd dat je beter een kabeltje teveel kan leggen dan te weinig. Dus als je kabels trekt, trek er dan gewoon eentje extra. Er komt altijd een moment dat je denkt, had ik maar een extra utp, ipv een hub/switch.

Mocht je het niet een goed idee vinden. Neem dan een stukje touw of wol mee als je gaat trekken. Dan kan je voor de volgende keer wat makkelijker een extra kabel trekken.

Ik heb nog even naar je tekening gekeken, maar ik kan van de kleuren en netwerk topografie geen kaas maken. Waar komt je internet binnen en waar wil je je server bijv.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Flextrip schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:53:
Zelf heb ik een stroomkabel vergelijkbaar aangelegd thuis. Beetje ruimte gelaten tussen de isolerende platen, kabel ertussen op het beton, en laminaat erover. Werkt prima.

Edit:

Om het dun genoeg te houden heb ik trouwens 3 losse koper kabels gekocht en gelegd, zonder rubber eromheen. Zal wel niet de bedoeling zijn, maar ja ... De kabels zijn wel stevig, waarschijnlijk steviger dan de gemiddelde CAT kabel.
Je hebt losse VD-draden onder je vloer liggen?

Los van dat het waarschijnlijk werkt, is het een reden voor je verzekeraar om te zeggen 'sucks to be you, wij gaan niet uitkeren' als er ook maar iets mis mee gaat..

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
SunnieNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:18:
Al moet ik ook wel zeggen dat ik mij afvraag wat je met overal ethernet moet doen. Dat je het professioneel nodig hebt op je werkplek snap ik, maar op de slaapkamer? En zijn er op bepaalde strategische punten geen switches te leggen?
[...]
En wat is de ruimte naast je slaapkamer? Kan daar de server niet in staan? Dat scheelt naar mijn idee enorm in kabels trekken.
Er is natuurlijk ook een boel met switches boven de grond te doen, maar als ik toch bezig ben dacht ik zo veel mogelijk uit het zicht houden. Slaapkamer is bijvoorbeeld voor de TV, ik heb liever hier een kabel naar toe mocht ik het ooit nodig hebben dan later spijt krijgen, als ik al een paar kabels weg krijg onder de vloer wat kan het kwaad om er nog eentje bij te leggen.

Bedoel je de kamer er boven? Dat is de werkruimte. Gezien de machines op zich niet extreem stil zijn heb ik deze liever ergens weggewerkt zoals in de voorraadkast.
Theo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:16:
Als je de kabels onder de vloer legt dan moet dit conditioneel kunnen. De conditie is dat de kabels echt los moeten liggen. Zelfs als je met een paar man op de vloer staat moeten de kabels los liggen, je wil absoluut geen mechanische stress hebben op je kabels!
[...]
Wat je kan doen is die standaard groene platen als ondergrond gebruiken. Frees hier geen sleuven in,maar leg de platen een centimeter van elkaar vandaan, en leg je kabel tussen de platen. Dan ligt de kabel in een 'goot' van een centimeter breed en 5 mm hoog.
[...]
Maar het meest belangrijk is; netwerk kabels mogen geen mechanische stress hebben en moeten altijd vrij kunnen bewegen.
Ik begin toch wel in te zien dat de kabels gewoon bot onder de ondervloer leggen het niet gaat worden :'(

Overweeg om dan over te stappen op ronde kabels en dan een ondervloer van 10mm hoog. Hier kan ik dan inderdaad dunne sleuven over houden tussen de platen waar de kabels dan door lopen.
Er is ook 7mm ondervloer, echter alles wat ik vind voldoet niet aan de geluidsdemping eisen (>=10dB demping) waardoor ik over moet stappen op 10mm.

Word wel €200 duurder de ondervloer, maar goed je moet er wat voor over hebben. Ik ga het allemaal even nalopen en er over denken.

Kan ook de platte kabels daar neer leggen, echter door dat deze geen heftige bochten kunnen maken word het dan helemaal apart. Moet eigenlijk dan wel traditionele ethernet kabels zijn. Daarnaast weet ik ook niet hoe goed het is als ik die platte kabels op elkaar leg ivm. interferentie
GermanPivo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:13:
Hier ook gedaan met ethernet in huis zowel als het vorige appartement. Hebben wel een ondervloer van 7 mm, genomen wat dezelfde dikte is als de kabels. Ondervloer neergelegd en toen uitgesneden waar de kabels komen te liggen. Zo heb je ook nooit de druk van de vloer op de kabels.
_/-\o_ _/-\o_ Bedankt voor je voorbeeld! Ik denk dat ik toch ook wel deze richting opga.
Panzer_V schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:55:
In mijn vorige woning, appartement, heb ik dat ook gedaan. Gewoon de kabel los op de grond tussen de ondervloer.

Binnen 3 jaar was de kabel kapot. Het omhulsel van de kabel was compleet uitgedroogd, gescheurd etc. waardoor de aders bloot kwamen te liggen.
Was dit een platte kabel of een normale ronde ethernet kabel? De ene is dikker dan de ander en dat zou ook wel impact hebben op hoe veel stress dit ontvangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is het een koopappartement? Dikke kans dat er een zandcement dekvloer ligt. Daar kun je 'gewoon' in frezen. Afhankelijk van de dikte kun je daar dan een PVC-buis met kabels in leggen en weer dichtsmeren (met iets van egaline of flexibele tegellijm, waarschijnlijk geen zandcement want dat heeft minimaal ~2cm nodig).

Let dan wel op dat je niet in het beton freest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
sOid schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:26:
Is het een koopappartement? Dikke kans dat er een zandcement dekvloer ligt. Daar kun je 'gewoon' in frezen.
Is een huurappartement, word specifiek vermeld dat we echt niets met de vloer mogen doen.
Ulster Seedling schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:51:
Ik heb in mijn oude appartement hetzelfde gedaan! In plaats van zo’n ‘dunne’ onder vloer van IKEA had ik expres een dikkere gezocht. Ik kwam daarvoor uiteindelijk uit bij zo’n vloerendumpzaak. Makkelijker dan dat je gebonden bent aan dunne/platte kabels.
Hoe veel jaar heb je hier in gewoond? Heeft het het uitgehouden of waren de kabels na een paar jaar wel versleten?
Imahungrywhut schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:55:
Ik weet niet hoe lang je de kabels in gebruik wilt nemen, maar na 10 jaar gebruik van mijn ethernet kabel onder het laminaat en er constant overheen gelopen te hebben is deze geheel versleten en onbruikbaar geworden.
10 jaar verwacht ik hier niet te wonen, maar zou wel willen dat het in theorie minimaal 5 jaar moet kunnen uithouden. (Maar echt optimaal zou het zo goed als niet slijten)

Voor jou de zelfde vraag: Wat voor setup had je? Waren dit platte kabels of gewoon ronde? Hoe dik was de ondervloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:29
Panzer_V schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:55:

Mijn advies: doe dit niet!

Als je het dan toch gaat doen....stop de kabels in een stevig plastic omhulsel.... dan duurt het langer aleer ze verweerd raken en stuk gaan.

Nog beter is om gebruik te maken van kabelgoten in/ langs de muur. Er zullen vast ergens telefoon of coax kabels in de muur zitten die je eruit kunt halen en kunt vervangen door UTP. Effe andere tekening maken en je komt een heel eind!
Dit kan ik helaas beamen. We hadden dit gedaan met het kabeltje van de thermostaat, bleek dat de CV door de beschadigde kabel midden in juli continu aansloeg. Mooie gasverbruik piek midden in de zomer, was wat teleurstellend voor de portemonnee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 19:32
10 jaar verwacht ik hier niet te wonen, maar zou wel willen dat het in theorie minimaal 5 jaar moet kunnen uithouden. (Maar echt optimaal zou het zo goed als niet slijten)

Voor jou de zelfde vraag: Wat voor setup had je? Waren dit platte kabels of gewoon ronde? Hoe dik was de ondervloer?
het was een ronde kabel die ik voor een tientje op de markt had gekocht, over de ondervloer durf ik helaas niks te zeggen, dat is ondertussen zo lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

smiba schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Hoe veel jaar heb je hier in gewoond? Heeft het het uitgehouden of waren de kabels na een paar jaar wel versleten?
Ik heb er zo’n 3,5 jaar gewoond, en de kabels (FTP CAT6) deden het al die tijd prima! Heb het even teruggezocht, ik had een ondervloer van 9 mm dik. Dat gaf lekker veel ruimte voor de kabels.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:23

BrZ

smiba schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:08:
alleen zijn er in dit appartement dus gewoon echt geen kabelgoten in de muur te vinden of iets.
Zijn er ook geen telefoonaansluitingen? Daarvan de kabels lekker uit de muur trekken en vervangen door cat6a. Kabels kan je laten zitten als je ooit verhuisd, gewoon de telefoonaansluiting daar op monteren.
smiba schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 01:18:
Gezien de kabels plat zijn heb je ook niet dat de koperen kabeltjes vervelend over elkaar gaan schuren, de paren zitten allemaal in hun eigen compartiment. Of dit genoeg is weet ik dus niet, daarom vroeg ik me ook af of andere mensen dit al eens (succesvol) uitgevoerd hadden
Platte kabels hebben een dunnere aderdikte en een minder dikke mantel, ze zijn daardoor een heel stuk gevoeliger voor aderbreuken. Daarnaast heb ik m'n twijfels hoe goed ze werken op de afstanden die jij hier wil gebruiken.
Nee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ulster Seedling schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Ik heb er zo’n 3,5 jaar gewoond, en de kabels (FTP CAT6) deden het al die tijd prima! Heb het even teruggezocht, ik had een ondervloer van 9 mm dik. Dat gaf lekker veel ruimte voor de kabels.
Gemixde ervaringen hier dus, sommige lukt het wel en andere weer niet! :)

Gezien je geen platte kabels had ga ik er vanuit dat je gleuven in de ondervloer liet?
BrZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Zijn er ook geen telefoonaansluitingen? Daarvan de kabels lekker uit de muur trekken en vervangen door cat6a. Kabels kan je laten zitten als je ooit verhuisd, gewoon de telefoonaansluiting daar op monteren.
Nope, de enige aansluiting die geen stopcontact is is coax in de woonkamer. Verder is er nergens een aansluiting in geen een ruimte
BrZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:49:
Platte kabels hebben een dunnere aderdikte en een minder dikke mantel, ze zijn daardoor een heel stuk gevoeliger voor aderbreuken. Daarnaast heb ik m'n twijfels hoe goed ze werken op de afstanden die jij hier wil gebruiken.
De kabels die ik wil gebruiken zijn 30AWG Pure Copper, dit zou over 20 meter (mijn maximale lengte) ~6.5Ohm aan weerstand hebben per ader. Dit is relatief veel, maar niet buiten de waardes waarop ethernet kan functioneren iirc. Moet er geen PoE over proberen dat weet ik wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graunie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 09:35
Heb het ook onder de vloeren laten lopen in mijn vorige huis. Heb daar destijds geen platte voor gebruikt maar deze. Deze kunnen makkelijk tussen je ondervloer en bochten maken is geen probleem. Enige nadeel is dat je deze bekabeling niet makkelijk afmonteerd in een WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
smiba schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:23:
waardoor ik over moet stappen op 10mm.

Word wel €200 duurder de ondervloer, maar goed je moet er wat voor over hebben. Ik ga het allemaal even nalopen en er over denken.
Prima toch. Gewoon uitvoeren zoals bedacht, kabels in de ondervloer leggen. Ik zou dat wel op de volgende manier doen:

- 10mm Tyleen mantelbuis gebruiken, hierdoor kan je de kabel vervangen door hem simpelweg door de tyleen mantel te trekken
- Tyleen buis zoveel mogelijk langs de muren leggen zodat je minder loopbelasting hebt

Je gaat er vanuit dat het tijdelijk is, als die na ~3 jaar stuk is prima, misschien ben je al weg. Zo niet dan trek je zo een nieuwe door de tyleen heen.

Misschien een ander materiaal gebruiken zoals PTFE, die is zo te zien met een nog dunnere wanddikte te vinden. Een en ander combineren met de diameter van je netwerkkabel. Als je zo'n superdunne cat5/cat6 kabel pakt zou je zelfs een 6x7mm PTFE slang in je 7mm ondervloer kunnen verwerken.

[ Voor 18% gewijzigd door leecher op 03-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

smiba schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Gemixde ervaringen hier dus, sommige lukt het wel en andere weer niet! :)

Gezien je geen platte kabels had ga ik er vanuit dat je gleuven in de ondervloer liet?
Klopt. Ik ben gewoon platen gaan leggen, en heb her en der tussen twee platen kabels gestopt.

Mijn gevoel zegt me dat als je ondervloer dik en stevig genoeg is, en je kabels dunner zijn, dit best een tijdje mee moet gaan. Ik had dus ook niet zo’n form-achtige ondervloer (zoals die groene van IKEA), maar echt een soort massieve platen. Die gaven weinig mee wanneer je erop loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smiba
Heb de kabels nog niet ontsloten naar de contactdoosjes maar de vloer ligt er inmiddels in :)

Paar kabels die aan beide kanten nog een RJ45 connector hadden getest en daar is een 1Gbps link over op te zeten, dus dat lijkt te werken. (Nu nog kijken of ze echt 10Gbps doen)

Toch maar gegaan voor het maken van een gleuf in de ondervloer, vond het allemaal toch wat riskant worden. Denk wel dat ze het hadden overleefd maar geen idee voor hoe lang

Heb hier wel een paar dingen van geleerd zo ver:
  • Neem geen platte kabels, deze zijn extreem vervelend om te routeren. Serieus als ik dit wist had ik ronde kabels gekocht en die duurdere 10mm ondervloer. €200 bespaard maar het heeft me een twee complete dagen extra gekost... Had beter naar werk kunnen gaan in die tijd 8)7
  • Meet alles goed uit, ik heb de kabels een beetje op gevoel neergelegd en dit maakte het leggen van de ondervloer echt heel lastig omdat ze net niet recht bleven lopen met de muur. Ik dacht ik snijd wel een beetje hier en daar wat uit maar heb me hier echt op verkeken.
  • Echt neem geen platte kabels, deze proberen te strippen is hell en ik hoop dat het goed gaat als ik deze in een contactdoos monteer. 30AWG is ook niet bepaald dik draad zeg maar...
Ik laat het nog wel even weten als de contactdozen op de muur zitten en of alles werkt.

Voor nu wat fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lxOw-R36aAxqWKIKf9nA7hYCxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yCOhaNiYXBYYA4vLUi4hhqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD4MHasrG6J5q8YZrCsUXz_4U10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZC5RFXdnsmnmgO13NxfsqOxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWcKWj0GElrc7D1EwweDBrI83PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnbAYLCbh2rlNl5PxiS5bgei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THZU3wasUiAzQrRFa7FdaHyjwzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFjXBnwE6y3WLovjXMEOzDFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlgG8I-g4GI_MkkIml94pdpCJME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPy1LZdeLaHCptfrfleNJed2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4g9ZzdquEuNkLQwvWiQq_9v-5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1a1OQiolh1vCRntlL0XinLv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7B4h-Gntn0bRLd1OG-GGpuRG4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWySo19oxPWdRtxHUakqBJHD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
Nu wel goed meten voor je begint laminaat te leggen zodat er niet net een naad in het gat uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
JJ16v schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:06:
Nu wel goed meten voor je begint laminaat te leggen zodat er niet net een naad in het gat uitkomt.
Geen zorgen vloer is al klaar :P

Voordeel van de kabels zo scheef hebben is dat het niet mogelijk is om constant exact een naad er in te hebben :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR-N60o16PWiGTJtUZJN7USKJAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw4xgsgYmWUJ3zqqrRSK8sUw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door smiba op 14-09-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven123ab
  • Laatst online: 29-07-2022
Hoi, ik ben het ook van plan. Bevalt het nog steeds? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
sven123ab schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:51:
Hoi, ik ben het ook van plan. Bevalt het nog steeds? :)
Ja hoor! Werkt prima, meeste kabels kan ik een 10Gbps verbinding over opzetten, de langste van 15 meter een 5Gbps verbinding. (Terwijl deze kabels absoluut niet voldoen aan de Cat6 spec)

Het neerleggen was wel echt een rotwerkje, als het kan zou ik een dikke ondervloer en dan ronde kabels gebruiken, of proberen zo veel mogelijk rechtdoor te gaan met de platte kabels.

Bij het maken van de RJ45 stekkertjes aan de afgeknipte kabels, let er op dat als je platte kabels gebruikt je ook echt plugs gebruikt voor deze specifieke platte kabels! Ik heb veel gedoe gehad met generieke RJ45 plugs, deze grepen deze de aders gewoon niet goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven123ab
  • Laatst online: 29-07-2022
smiba schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ja hoor! Werkt prima, meeste kabels kan ik een 10Gbps verbinding over opzetten, de langste van 15 meter een 5Gbps verbinding. (Terwijl deze kabels absoluut niet voldoen aan de Cat6e spec)

Het neerleggen was wel echt een rotwerkje, als het kan zou ik een dikke ondervloer en dan ronde kabels gebruiken, of proberen zo veel mogelijk rechtdoor te gaan met de platte kabels.

Bij het maken van de RJ45 stekkertjes aan de afgeknipte kabels, let er op dat als je platte kabels gebruikt je ook echt plugs gebruikt voor deze specifieke platte kabels! Ik heb veel gedoe gehad met generieke RJ45 plugs, deze grepen deze de aders gewoon niet goed genoeg
Thanks voor je antwoord ik ga het inderdaad doen met de tips die bij het geleerde kopje hebt gegeven haha
Ondervloer 10 mm👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-06 20:58
Met een dikke ondervloer en dan uitsnijden is het mogelijk, anders plintgoten zie je ook niks van terug.
Cat6 gaat al tot 10gbps en tot 40meter, en Cat6a tot 100 meter.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 26-07-2022 17:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:41:
anders plintgoten zie je ook niks van terug.
Plintgoten zijn simpelweg geen mogelijkheid als je het hele appartement door moet, dit werkt alleen voor een enkele kamer want op een moment moet je een deur langs gaan. Dit is al eens eerder besproken in het topic :)
Pagina: 1