TV voor kamer met veel licht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-06 06:43
10 jaar geleden heb ik een mooie 50" plasma (Samsung PS50C550) gekocht en daar heb ik sindsdien veel schik van.

Vorig jaar ben ik verhuisd naar een nieuw huis met een woonkamer met grote ramen (en dus veel licht). 'S avonds is het beeld wat mij betreft al helemaal prima, maar overdag zie ik het beeld gewoon slecht. Het zonlicht valt niet direct op het scherm, maar ik zie duidelijk een reflectie van mezelf in het scherm en de helderheid is overdag simpelweg onvoldoende.

Voor deze redenen ben ik nu op zoek naar een mooie, betaalbare nieuwe tv. Zelf weet ik niet zoveel van, dus reviews en beoordelingen van anderen waardeer ik dan sterk. Zo valt mijn oog nu bijvoorbeeld op de betaalbare LG 65UN74006LB, beoordeeld door de consumentenbond als "Beste koop".

pricewatch: LG UN74 65" Zwart

Wat ik echter niet scherp krijg is of deze nou veel beter zal zijn (qua helderheid en reflectie) dan mijn huidige tv. Ik kan naar een winkel gaan, maar dat zegt dan nog weinig of deze tv bij mij thuis nu net zo mooi zal staan als daar in de showroom.

Heeft iemand enig idee waar ik op moet letten voor een tv met veel helderheid/weinig reflectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:32

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Qua helderheid ga je sowieso erop vooruit met een LCD tv. De LG UN74 heeft een goede reflectiefilter en daarmee is eigenlijk alles gezegd. Door het IPS paneel heeft deze tv een laag contrast, dit zal zeker opvallen wanneer je plasma gewend bent. Daarnaast is de max. helderheid ook relatief laag.

De Samsung 65Q60T beschikt over een goed contrast, wide colour gamut en een hogere helderheid vergeleken met de LG UN74 daarentegen scoort ie qua reflecties tegengaan wel iets minder (de hogere helderheid compenseert dit).

Hou er rekening mee de genoemde tv’s ongeschikt zijn voor HDR content, hiervoor heb je een LCD tv met full array local dimming nodig. De Sony 65XH9505 is een uitlopend model en hierdoor momenteel scherp geprijsd, dit model komt met een een zeer goede reflectiefilter en max. helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Gunn4 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:38:

Heeft iemand enig idee waar ik op moet letten voor een tv met veel helderheid/weinig reflectie?
Ik denk dat je je voor helderheid geen zorgen hoeft te maken. In een test met een nieuwere Samsung plasma televisie werd destijds gezegd dat deze het meest heldere beeld gaf van alle plasma televisies ooit, op 185cd/m2. We lachen nu om zo'n laag getal, zelfs low budget televisies halen meer dan dat.
Het zonlicht valt niet direct op het scherm
Overweeg dan ook OLED (al zal je dan qua prijs meer voor 55 inch gaan denk ik), dan kom je nog het meest dicht bij de plasma ervaring. OLED is helderder dan wat je nu hebt, al kunnen LCD schermen er wel overheen. Nadeel van LCD is contrast. Overdag zal je het niet merken, maar 's avonds ga je je mogelijk ergeren, zwart ziet er dan al snel grijs uit.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

120cd/m2 is nog steeds waar je op kalibreert voor SD content volgens mij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Als je van plasma afkomt is de enige logische stap OLED. Ligt er natuurlijk wel aan wat je bereid bent uit te geven voor een tv. Een 65" LG CX OLED kost je zo'n € 1.500. De 65" Sony XH95 is een goede LCD en een stukje goedkoper met circa € 1.200.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:07:
120cd/m2 is nog steeds waar je op kalibreert voor SD content volgens mij ;).
Is die waarde niet voor volledig verduisterde thuisbioscopen?

Een monitor in een donkere ruimte calibreer je namelijk al op een hogere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

De QLED tv's van Samsung hebben een anti-glare laag er op zitten (de wat duurdere modellen in deze serie) wat goed helpt bij tv kijken bij daglicht. Zijn veel video's over te vinden online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Waah schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Is die waarde niet voor volledig verduisterde thuisbioscopen?

Een monitor in een donkere ruimte calibreer je namelijk al op een hogere waarde.
Klopt, maar ik wilde vooral duidelijk maken dat 120cd/m2 niet bizar is ofzo. Natuurlijk wel onbruikbaar in lichte ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-06 06:43
Freshouttheoven schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:49:
De Samsung 65Q60T beschikt over een goed contrast, wide colour gamut en een hogere helderheid vergeleken met de LG UN74 daarentegen scoort ie qua reflecties tegengaan wel iets minder (de hogere helderheid compenseert dit).
Goeie tip! Dank je wel. Stomme vraag: hoe weet je dit? Hoe weet ik van een gegeven toestel of die goed of slecht is voor reflecties? Stel dat ik in de Tweakers Pricewatch hierop zou willen filteren, hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 21:05
Gunn4 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Goeie tip! Dank je wel. Stomme vraag: hoe weet je dit? Hoe weet ik van een gegeven toestel of die goed of slecht is voor reflecties? Stel dat ik in de Tweakers Pricewatch hierop zou willen filteren, hoe doe ik dit?
Ik gebruik voor test resultaten altijd de site: www.rtings.com.

Daar testen ze alles van een tv en kun je ook tv’s vergelijken.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Gunn4 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:37:

Soms staat dit vermeld bij de specs op de website van de fabrikant, reviews lezen/ kijken van gerenommeerde reviewers biedt de beste insights.

De verschillen tussen de LG UN74 en de Samsung Q60T kun je hier zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor een goed reflectiefilter moet je naar high-end tv's kijken. Daaronder is het min of meer een pot nat. LG's doen het over het algemeen bovengemiddeld, maar dat wordt tenietgedaan door hun lage helderheid (net als bij sommige andere budget-tv's). Daarnaast zijn hun IPS panelen slecht bij weinig licht, zeker als je plasma gewend bent. Kijk naar lcd's zoals de XH95, U8QF en Q90T. Zie ook hier en dit plaatje. De Q90T is het best gevolgd door de U8QF en XH95. Daaronder kan je min of meer de rest plaatsten zoals de UN74, Q60T e.d.
Pagina: 1