Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isalicus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08-2021
Heb enige jaren geleden m'n eerste PC gebouwd, draaide altijd prima - maar de laatste tijd heb ik (on)regelmatige BSoD crashes, waarna het systeem zonder problemen opnieuw opstart. Ik probeer erachter te komen wat er misgaat, maar ik zit vast - ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Aangezien m’n spullen ondertussen ook alweer 5 jaar meegaan, ben ik bang dat er ergens wat misgaat in m’n hardware.

Relevante software en hardware:
Moederbord: Gigabyte GA-Z170-HD3P
CPU: Intel Core i5-6600K Boxed
GPU: MSI R9 390X Gaming 8GB
Driver versie: Radeon 21.5.2 (Standaard profiel)

De oudste (in tijd) melding die ik telkens terugvind in de beheerlogs is de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Gebeurtenis 56, Application Popup
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 56 van bron Application Popup niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen: 

ACPI
5

De berichtbron is aanwezig, maar het bericht is niet gevonden in de berichttabel

Vreemd genoeg staat hieronder steevast een andere melding over een vorige keer waarbij het afsluiten niet goed ging (de crash waar ik nu naar kijk gebeurde rond 14:37), maar deze gebeurtenis heeft een latere timestamp dan bovenstaande (10 milisecond verschil):

code:
1
2
Gebeurtenis ID 6008, EventLog
De vorige afsluiting van het systeem om 14:03:38 op ‎2-‎8-‎2021 is onverwacht gebeurd.

Vervolgens komt een kritieke fout:
code:
1
2
Gebeurtenis 41, Kernel Power
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

M’n vermoeden is nu dat er dus ergens een korte stroomstoring is waardoor het systeem herstart, maar ik ben er niet uit waar en wat ik daaraan zou kunnen doen. M’n andere vermoeden is dat er ergens wat misging met drivers: ik had bijv. naast Radeon ook nog MSI Afterburner geinstalleerd. Dat startte keurig elke keer weer op in de achtergrond, maar ik deed er niets mee. Dus: weg ermee. Vervolgens heb het stuurprogramma van de GPU gedeinstalleerd en Radeon opnieuw geinstalleerd. Helaas zonder resultaat – vandaar dat ik nu bij hypothese 1 ben aangekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en lever graag meer informatie aan als dat nodig is.
Alvast bedankt!
...

[ Voor 1% gewijzigd door Isalicus op 03-08-2021 14:50 . Reden: Opmaak verduidelijkt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

Ik mis nog even welke voeding je hebt, dus merk/model/vermogen.
Het kan best zijn dat je al een wat krappe voeding hebt, en met de tijd is het vermogen afgenomen en zie je dat nu terug. Er zijn helaas ook veel brakke modellen/merken op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isalicus
Goede, dank!

Ik heb de Corsair RM650X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:51
Zou niet per definitie een slechte voeding moeten zijn volgens mij. Al is de PSU die je linkt al sinds 2015 te koop en zou dus maximaal 6 jaar oud mogen zijn.

Kernel power events zijn doorgaans niet zo heel veel zeggend in het event log. Het enige wat ze vaak aanduiden, is dat de PC plots/onverwacht afgesloten is.

Als je een andere voeding hebt of kan lenen, zou het snelste zijn om te testen met een andere voeding.

Als dat niet lukt, zou je eventueel ook even de mini dump files kunnen bekijken met behulp van bluescreenview. Mogelijk wijst deze naar een specifieke driver die de blue screen veroorzaakt. Als deze een specifieke driver aanwijst van bijv de GPU zou je deze eerst kunnen troubleshooten, zo niet dan misschien toch verder met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isalicus
De minidump geeft als bug check string DRIVER_POWER_STATE_FAILURE en verwijst naar de driver ntoskrnl.exe. Dus het issue lijkt niet specifiek bij één bepaalde driver te liggen, maar de Windows (NTOS) kernel zelf - maar gezien de string lijkt een issue met de voeding aannemelijk.

Ik ga eens kijken of ik ergens een alternatieve voeding op kan scharrelen om mee te testen.

Dankjewel voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wellicht ook even temperatuurwaarden meten. Koelpasta nog goed? Wellicht opnieuw aanbrengen

Memtest draaien. Stof ook gelijk verwijderen uit kast :)
Pagina: 1