Heb enige jaren geleden m'n eerste PC gebouwd, draaide altijd prima - maar de laatste tijd heb ik (on)regelmatige BSoD crashes, waarna het systeem zonder problemen opnieuw opstart. Ik probeer erachter te komen wat er misgaat, maar ik zit vast - ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Aangezien m’n spullen ondertussen ook alweer 5 jaar meegaan, ben ik bang dat er ergens wat misgaat in m’n hardware.
Relevante software en hardware:
Moederbord: Gigabyte GA-Z170-HD3P
CPU: Intel Core i5-6600K Boxed
GPU: MSI R9 390X Gaming 8GB
Driver versie: Radeon 21.5.2 (Standaard profiel)
De oudste (in tijd) melding die ik telkens terugvind in de beheerlogs is de volgende:
Vreemd genoeg staat hieronder steevast een andere melding over een vorige keer waarbij het afsluiten niet goed ging (de crash waar ik nu naar kijk gebeurde rond 14:37), maar deze gebeurtenis heeft een latere timestamp dan bovenstaande (10 milisecond verschil):
Vervolgens komt een kritieke fout:
M’n vermoeden is nu dat er dus ergens een korte stroomstoring is waardoor het systeem herstart, maar ik ben er niet uit waar en wat ik daaraan zou kunnen doen. M’n andere vermoeden is dat er ergens wat misging met drivers: ik had bijv. naast Radeon ook nog MSI Afterburner geinstalleerd. Dat startte keurig elke keer weer op in de achtergrond, maar ik deed er niets mee. Dus: weg ermee. Vervolgens heb het stuurprogramma van de GPU gedeinstalleerd en Radeon opnieuw geinstalleerd. Helaas zonder resultaat – vandaar dat ik nu bij hypothese 1 ben aangekomen.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en lever graag meer informatie aan als dat nodig is.
Alvast bedankt!
...
Aangezien m’n spullen ondertussen ook alweer 5 jaar meegaan, ben ik bang dat er ergens wat misgaat in m’n hardware.
Relevante software en hardware:
Moederbord: Gigabyte GA-Z170-HD3P
CPU: Intel Core i5-6600K Boxed
GPU: MSI R9 390X Gaming 8GB
Driver versie: Radeon 21.5.2 (Standaard profiel)
De oudste (in tijd) melding die ik telkens terugvind in de beheerlogs is de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Gebeurtenis 56, Application Popup Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 56 van bron Application Popup niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen. Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen. De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen: ACPI 5 De berichtbron is aanwezig, maar het bericht is niet gevonden in de berichttabel |
Vreemd genoeg staat hieronder steevast een andere melding over een vorige keer waarbij het afsluiten niet goed ging (de crash waar ik nu naar kijk gebeurde rond 14:37), maar deze gebeurtenis heeft een latere timestamp dan bovenstaande (10 milisecond verschil):
code:
1
2
| Gebeurtenis ID 6008, EventLog De vorige afsluiting van het systeem om 14:03:38 op 2-8-2021 is onverwacht gebeurd. |
Vervolgens komt een kritieke fout:
code:
1
2
| Gebeurtenis 41, Kernel Power Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen. |
M’n vermoeden is nu dat er dus ergens een korte stroomstoring is waardoor het systeem herstart, maar ik ben er niet uit waar en wat ik daaraan zou kunnen doen. M’n andere vermoeden is dat er ergens wat misging met drivers: ik had bijv. naast Radeon ook nog MSI Afterburner geinstalleerd. Dat startte keurig elke keer weer op in de achtergrond, maar ik deed er niets mee. Dus: weg ermee. Vervolgens heb het stuurprogramma van de GPU gedeinstalleerd en Radeon opnieuw geinstalleerd. Helaas zonder resultaat – vandaar dat ik nu bij hypothese 1 ben aangekomen.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en lever graag meer informatie aan als dat nodig is.
Alvast bedankt!
...
[ Voor 1% gewijzigd door Isalicus op 03-08-2021 14:50 . Reden: Opmaak verduidelijkt ]