Bepaalde Linux distro’s installeren niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 13:41
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn systeem. Ik wilde van Pop!_OS overstappen naar Fedora Linux. Bij het opstarten van een Fedora live-usb begint de boot met de standaard verbose en na een paar seconden stopt het (meestal na /tmp directory is gemount). Zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY1HrSQvC6wqNNAyBDeV2PiIcCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxQAEZhOZCyJUgtamY7Yw4Mu.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde aan mijn probleem is dat een live usb van bijvoorbeeld Pop!_OS wel gewoon normaal opstart en het OS kan installeren naar een schijf. Ik heb het ook geprobeerd met Manjaro, waar het niet vastloopt zoals Fedora, maar het is een hit-or-miss of ik in de desktop-environment kom.

Ik had mijn vermoeden dat dit aan mijn moederbord zou liggen, aangezien het in zo een vroeg stadium van booten is. Ik had allereerst alle bios settings gereset en alleen secure boot uitgezet. Dit veranderde niks. Daarna heb ik de BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie, maar dit verhielp mijn probleem ook niet. Toch maar proberen een ander moederbord te gebruiken. Ik heb een Gigabyte z590 Aorus Elite AX gekocht om mijn Gigabyte z490 Gaming x te vervangen. Ik had alleen weer precies hetzelfde probleem bij het opstarten van de Fedora live usb |:(. Met dit nieuwe moederbord kreeg ik nu bepaalde mce hardware errors te zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93x6x4iEFD-4z0IkPaCKMR8Wf5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNfT5bkhPsHMoTgWNFf1qsVB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een beetje ge-googled en heb een topic gevonden op Tweakers waar ook iemand mce hardware errors had (MCE Hardware errors (maar systeem stabiel en memtest=ok)). Ik had gelezen dat het aan de cpu of ram kan liggen. Ik ging gelijk mijn ram sticks een voor een en apart in de computer zetten, maar dat maakte geen verschil. Daarna heb ik maar memtest86 gerunt en daar kwamen geen errors uit. Dit houdt alleen de cpu over. Ik vind het moeilijk te geloven dat het aan mijn cpu kan liggen aangezien ik Linux dual-boot met Windows 10 om op te gamen, en ik daar nog nooit een crash mee heb gehad. Pop!_OS heb ik ook een aantal maanden gedraaid en ik heb daar geen enkele stabiliteitsproblemen mee gehad.

Ik ben ten einde raad over wat mijn probleem veroorzaakt. Kunnen jullie mij helpen?

Mijn gebruikte hardware:
Intel Core i7 10700K
Moederbord: Gigabyte Z490 Gaming X (vervangen door Gigabyte Z590 Aorus Elite AX)
32 GB G.Skill Trident Z RGB DDR4
PSU: Corsair RM750
GPU: AMD RX 6700XT

[ Voor 5% gewijzigd door garmfielf op 02-08-2021 11:13 . Reden: Per ongeluk gepost voordat ik het had afgemaakt… ]

Beste antwoord (via garmfielf op 04-08-2021 12:57)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26
Lethalis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:48:
"manually add the navi14 firmware to /lib/firmware/amdgpu"
Dat is dan wel een andere kaart, maar het feit dat de firmware blijkbaar pas geladen wordt bij het switchen naar amdgpudrmfb (ipv. module load time) is interessant.

PCI ID van de Radeon 6700 XT is 1002:73df. Codenaaam van de kaart is navy flounder. Uit de changelog van linux-firmware-20210716-121.fc34 blijkt dat navy flounder pas in de may release zit terwijl Fedora 34 (kernel 5.11 uit april) de release uit maart gebruikt.

@garmfielf De firmware ontbreekt

Zou je waarschijnlijk hebben kunnen zien met nomodeset, maar soit. Wel vreemd dat de Intel graphics ook niet werkt, die is niet zo nieuw.

Je hebt dus een nieuwere iso nodig dan wat Fedora nu als 34 aanbiedt. Als je die niet kunt vinden: met nomodeset booten en de linux-firmware rpm upgraden (een algehele yum upgrade is het snelst).

Als het meezit kun je gdm daarna starten (systemctl start gdm) en Fedora installeren.

Ik vermoed echter dat je de modules eerst opnieuw moet laden omdat hij niet oneindig blijft proberen om de firmware te laden: (lsmod | grep amd; rmmod van alle hits, gevolgd door een modprobe van diezelfde modules om ze opnieuw te laden).

Eenmaal geinstalleerd heb je dit probleem niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 04-08-2021 00:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
garmfielf schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:09:
Ik heb een beetje ge-googled en heb een topic gevonden op Tweakers waar ook iemand mce hardware errors had (MCE Hardware errors (maar systeem stabiel en memtest=ok)). Ik had gelezen dat het aan de cpu of ram kan liggen.
Niet perse. In dat topic blijkt het uiteindelijk een bug van het Fujitsu-moederbord en ik heb het vermoeden dat hier exact hetzelfde aan de hand is: een brak UEFI dat de MCEs die het zelf (bewust) veroorzaakt niet opruimt. Je krijgt hem namelijk meteen bij het booten en de timestamp counter is ook nog eens 0.

Het is waarschijnlijk niet de oorzaak van je probleem

Wat opvalt:
  • Je kernel boot quiet. Bij het booten de 'Start Fedora Workstation'-optie hilighten en dan op tab drukken. Vervolgens kun je de command line aanpassen zodat quiet niet meegegeven wordt: quiet staat als het goed is achteraan, dus 5x backspace, enter.
  • De output ziet eruit alsof hij VGA mode gebruikt. Normaliter initialiseert de kernel al je video device - het feit dat dat niet gebeurt suggereert dat hij je videokaart niet weet te initialiseren.
  • Die 6700XT is hagelnieuw. Kan bijna niet missen: je videokaart is waarschijnlijk te nieuw voor je kernel/OS.
Dat laatste kun je Googlen. En: je CPU heeft ook een videoadapter. Prik de output daar eens in? Waarschijnlijk werkt het dan wel. Kun je eventueel gebruiken om het werkend krijgen van de AMD-adapter ook wat prettiger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
Hoi @Thralas,

Bedankt voor je reactie! Ik heb gekeken en heb quiet weggehaald als optie. Verder niks veranderd, nu zie ik precies waar het vastloopt. Hier de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbTXURXmu7rIkHAr4IrSwXwGToo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwLlNo68kDUxZh4jUkImDxI0.jpg?f=fotoalbum_large
Hierna heb ik de videokaart uit de computer gehaald en mijn moederbord als video-output gebruikt. Het boot proces verloopt dan goed, maar ik kom op een zwart scherm terecht. Mijn monitor gaat zelfs uit dus er wordt gewoon geen signaal door de kabel doorgegeven. Ook zijn dezelfde hardware errors nog steeds te zien in het begin van de verbose.

De RX 6700XT wordt gesupport in kernel versie 5.11, waar Fedora 34 versie 5.12 schijnt te hebben. Support voor mijn videokaart zou dus in orde moeten zijn. Ik heb ook een paar maanden eerder Fedora kunnen booten vanaf een live usb, waardoor ik het probleem maar raar vind…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
Ik heb nog even geprobeerd om Fedora te installeren vanaf een andere computer. Die schijf heb ik in mijn desktop geplaatst om te kijken of het dan wel zou booten, maar dat heeft ook niet mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Staat secure boot uit in de bios?

Helpt ook nog weleens bij vage boot issues. Kan alleen wel je Windows slopen in jouw dual boot configuratie.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garmfielf
@Lethalis Secure boot heb ik uit staan, Windows lijkt er geen last van te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

legacy bios mode? secure boot uit? uefi meuk?

(gpu lijkt me niet issue - kan, maar dat het je al uitgesloten)

nvme disk?

//edit; zram ken ik verder niet; volgens mij soort van blockdevice voor ram(?)

[ Voor 24% gewijzigd door himlims_ op 03-08-2021 14:49 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
@himlims_ CSM support staat uit, en Windows 10 features staat op Other OS. Ik heb vaker gehad dat iets niet lekker ging met booten vanwege bios settings maar dit lijkt daar niet op voor mij. De NVMe disk kan het ook niet aan liggen als de pc niet eens kan booten in de live-usb.

[ Voor 18% gewijzigd door garmfielf op 03-08-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wanneer je het systeem boot met alleen de onboard GPU en op "een zwart scherm" terechtkomt, wat gebeurt er dan als je ctrl alt f2 tegelijkertijd indrukt?

Kun je het systeem pingen vanaf een andere machine? (even in jouw router dhcp lease opzoeken voor het ip adres, als het erbij staat uiteraard)

Doet de numlock op jouw toetsenbord het nog? (gaat hij aan en uit)

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb even gezocht naar de melding CRAT not found en die heeft kennelijk betrekking op ACPI. Misschien dat daar in BIOS/UEFI dingen aan of uit staan?
Daarnaast nog een melding gevonden van iemand die XMP disabled heeft in de BIOS. En als laatste mensen met dezelfde problemen na een update van Fedora 33 naar 34 die gedowngraded hebben om het weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
@Lethalis Als ik Fedora boot met alleen onboard graphics krijg ik geen beeld. Mijn monitor gaat uit omdat er geen signaal binnenkomt. ctrl-alt-f2 klikken doet niet het scherm oplichten of iets anders dergelijks. Het systeem pingen werkt wel. Caps lock gaat gewoon correct aan en uit.

[ Voor 21% gewijzigd door garmfielf op 03-08-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
synoniem schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:17:
Ik heb even gezocht naar de melding CRAT not found en die heeft kennelijk betrekking op ACPI. Misschien dat daar in BIOS/UEFI dingen aan of uit staan?
Ik heb niks veranderd aan BIOS/UEFI dingen in de settings afgezien van het uitzetten van secure boot. Dan kan het toch haast niet dat er daar iets raars gebeurt? XMP aan of uit heb ik allebei geprobeerd met booten maar dat maakt ook geen verschil bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
garmfielf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:02:
Bedankt voor je reactie! Ik heb gekeken en heb quiet weggehaald als optie. Verder niks veranderd, nu zie ik precies waar het vastloopt. Hier de foto:
Knippert de cursor nog?
De RX 6700XT wordt gesupport in kernel versie 5.11, waar Fedora 34 versie 5.12 schijnt te hebben. Support voor mijn videokaart zou dus in orde moeten zijn. Ik heb ook een paar maanden eerder Fedora kunnen booten vanaf een live usb, waardoor ik het probleem maar raar vind…
Fedora 34 is origineel met 5.11 released, pas na een update krijg je die nieuwere kernel. Het installatiemedium gebruikt dus ook 5.11.

Uit de log blijkt dat de AMD driver inderdaad geladen is en dat het misgaat als hij switcht naar de AMD framebuffer. Dat gegeven gecombineerd met het feit dat het ook niet met Intel lijkt te werken doet vermoeden dat het probleem wel eens elders in het grafische kan zitten.

Hoe heb je monitor aangesloten? Kun je DP ipv. HDMI proberen (of vice versa)? Vertrouw je de kabel? Wat voor monitor is het? Of misschien een andere monitor (karigere resolutie is beter)?

En de stupid question: heb je lang genoeg gewacht? Als ik Fedora in een VM start is m'n scherm ook net geen 20 seconden zwart voor ik GNOME zie.
garmfielf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:40:
@Lethalis Als ik Fedora boot met alleen onboard graphics krijg ik geen beeld. Mijn monitor gaat uit omdat er geen signaal binnenkomt. ctrl-alt-f2 klikken doet niet het scherm oplichten of iets anders dergelijks.
Volgens mij is F2 de default console, probeer hetzelfde eens met F3?
garmfielf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:42:
Ik heb niks veranderd aan BIOS/UEFI dingen in de settings afgezien van het uitzetten van secure boot. Dan kan het toch haast niet dat er daar iets raars gebeurt?
Dat lijkt me inderdaad allerminst relevant.

Als bovenstaande zelfstandig niet helpt dan kun je nog proberen te booten met 'nomodeset' in de kernel options (en quiet nog steeds weglaten). Als het een beetje meezit switcht hij dan in ieder geval niet naar de AMD framebuffer, waardoor je mogelijk wel kunt inloggen (na het het switchen van console met CTRL+ALT+F3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garmfielf
@Thralas
Cursor knippert niet.
Thralas schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:09:
Hoe heb je monitor aangesloten? Kun je DP ipv. HDMI proberen (of vice versa)? Vertrouw je de kabel? Wat voor monitor is het? Of misschien een andere monitor (karigere resolutie is beter)?
Ik gebruik DP en HDMI allebei apart voor 2 schermen. Mijn main scherm is van Samsung waar DP gebruikt wordt. Ik kan op de integrated graphics helaas niet switchen van kabel aangezien mijn moederbord alleen een DP output heeft. Ik vertrouw de kabel wel aangezien hij het prima doet/deed in elke andere OS.
En de stupid question: heb je lang genoeg gewacht? Als ik Fedora in een VM start is m'n scherm ook net geen 20 seconden zwart voor ik GNOME zie.
Ik heb hem denk ik een kwartiertje aan laten staan, gebeurde helaas niks. Zou in geen enkel scenario zo lang moeten duren om te booten voor een dergelijk modern systeem.
Volgens mij is F2 de default console, probeer hetzelfde eens met F3?
Geeft ook geen resultaat…

Ik heb maar een goedkope Celeron cpu aangeschaft die past in mijn moederbord. Morgen zou deze aankomen en dan ga ik maar eens kijken of het anders is als de Celeron cpu Fedora probeert te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Opzich precies wat je verwacht als hij van framebuffer switcht maar dat niet werkt. Betekent helaas ook dat CTRL+ALT+F# dan niet zoveel meer uithaalt.
Ik vertrouw de kabel wel aangezien hij het prima doet/deed in elke andere OS.
Ik had goedkope HDMI in het achterhoofd (+ allerlei 'versies'). Dat speelt bij DP niet vziw, dus dat geloof ik dan verder wel.

Ook al werkt het wel op een ander OS, dan zou ik proberen uit te sluiten dat je niet toch op de een of andere manier op een resolutie/refreshrate eindigt die op de een of andere manier niet werkt.

Zo is de bandbreedte over HDMI vaak beperkt (4k @ 30 Hz voor je CPU). Je zou maar tegen een euvel aanlopen van het ene OS dat 30 Hz doet, maar de driver op het andere OS alleen 60 Hz (en dus met een zwart scherm eindigt).

Heel realistisch is het niet meer met DisplayPort, maar daarom kan het wel nuttig zijn om een 1080p scherm te proberen als de rest allemaal 4k is. En 1 monitor tegelijk itt. 2.
Geeft ook geen resultaat…
En met nomodeset? Dan heb je in ieder geval een manier om (gedeeltelijk) te achterhalen wat er mis zou kunnen gaan.

Wat nog handiger is: een livecd waar je SSH makkelijk op kunt aanzetten. Dan kun je debuggen terwijl het zeker niet werkt. Dit kan, maar is een beetje omslachtig (als in: er is vast een distro waar het handiger aan te zetten is en die meteen naar iets grafisch boot).
Ik heb maar een goedkope Celeron cpu aangeschaft die past in mijn moederbord. Morgen zou deze aankomen en dan ga ik maar eens kijken of het anders is als de Celeron cpu Fedora probeert te booten.
Dat zou me verbazen om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
https://forum.level1techs...drmfb-from-efi-vga/152112

Iets ouder artikel, wel dezelfde issues. Gebruiken ook nomodeset om systeem te booten, daarna nieuwste custom kernel te installeren etc.

Heeft ook een AMD videokaart... "I am not yet giving up on my RX 5500XT" :+

Dit is ook een dingetje:

[ Voor 55% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2021 23:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Lethalis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:48:
Dat is dan wel een andere kaart, maar het feit dat de firmware blijkbaar pas geladen wordt bij het switchen naar amdgpudrmfb (ipv. module load time) is interessant.

PCI ID van de Radeon 6700 XT is 1002:73df. Codenaaam van de kaart is navy flounder. Uit de changelog van linux-firmware-20210716-121.fc34 blijkt dat navy flounder pas in de may release zit terwijl Fedora 34 (kernel 5.11 uit april) de release uit maart gebruikt.

@garmfielf De firmware ontbreekt

Zou je waarschijnlijk hebben kunnen zien met nomodeset, maar soit. Wel vreemd dat de Intel graphics ook niet werkt, die is niet zo nieuw.

Je hebt dus een nieuwere iso nodig dan wat Fedora nu als 34 aanbiedt. Als je die niet kunt vinden: met nomodeset booten en de linux-firmware rpm upgraden (een algehele yum upgrade is het snelst).

Als het meezit kun je gdm daarna starten (systemctl start gdm) en Fedora installeren.

Ik vermoed echter dat je de modules eerst opnieuw moet laden omdat hij niet oneindig blijft proberen om de firmware te laden: (lsmod | grep amd; rmmod van alle hits, gevolgd door een modprobe van diezelfde modules om ze opnieuw te laden).

Eenmaal geinstalleerd heb je dit probleem niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 04-08-2021 00:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garmfielf
@Thralas @Lethalis

Het klopt inderdaad dat de firmware ontbreekt. Ik heb met nomodeset de live usb gestart en daarmee geïnstalleerd naar mijn schijf. Daarna geboot ook met nomodeset, kernel geüpgraded naar 5.13, en dan gaat het booten zonder nomodeset prima.

Bedankt voor het nemen van de moeite voor het uitzoeken van een oplossing voor mijn probleem. Wordt zeer gewaardeerd! :D
Pagina: 1