Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-08 16:05
Kan je een R7000 inshakelen in onemesh?

Ik kan mijn tplink ax6000 de funtie onemesh inschakelen.
Heb 2 r7000 als accespoint in mijn netwerk.

dRe

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
"Onemesh" is een (merk)naam die gebruikt wordt door TP-Link, voor hun "mesh" functionaliteit. Ik gok niet dat je dat in Netgear apparatuur gaat vinden....

Maar, je kunt wel handmatig zorgen dat je netjes kunt roamen tussen al je accesspoints en de router. Je moet dan de volgende instellingen allemaal _identiek_ maken tussen de Netgear en TP-Link apparatuur:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
heb ik gedaan maar laptop ed zoeken niet de beste verbinding, die connecteren steeds met de laatste router na restart.
Of heb ik ,het mis?

[ Voor 79% gewijzigd door dre069 op 10-08-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Heb je de R7000s wel echt als accesspoint in gebruik (kabel in LAN poort, DCHP uit), of als routers (kabel in WAN poort)?

En post anders hier eens screenshots van de settings die je gebruikt, wellicht staat er toch iets niet helemaal goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-08-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
router 1 TPLINK AX6000 DHCP
AP 2 linksys EA6900 DHCP uit LAN poort als source
AP 4 Netgear cR7000 AP¨-mode LAN poort als source
AP 5 Netgear cR7000 AP¨-mode LAN poort als source

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvt2hQD7PFb88Jh-GVtH7qvQpPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gfFFuwkG5r5ERMLpf5IbhYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfvTQo_YAMaKadnkYGABXTzp_6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyO3OWOTFVK3fbo85GSBKGVa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXfhAyvWQVbLAaNAOhULJLx5XiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNH6rtLB5KsXnrC3kExKGma3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hua1TRCtwWTfmI2GjobLBaKgprA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3Txd6rSJA1unmPVVm5Mjfeh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1vtouwzgVyVTAZYv9xCQew5_ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgO3WmHxsAvaY0vhxSSV5f1z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door dre069 op 11-08-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik bedoelde vooral de WiFi settings (SSID/authenticatie/encryptie). En ik zie dat je voor 2.4 en 5 GHz hetzelfde SSID gebruikt. 2.4 GHz heeft beter bereik, dus kiezen apparaten soms een 2.4 zender verder weg boven een 5 GHz zender dichtbij. Oplossing kan zijn om verschillende SSIDs te gebruiken daarvoor, bijvoorbeeld DRE-2 en DRE-5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:03
dre069 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:24:
heb ik gedaan maar laptop ed zoeken niet de beste verbinding, die connecteren steeds met de laatste router na restart.
Of heb ik ,het mis?
Roamen tussen access points is een client beslissing, daar helpt 'mesh' niets mee, is puur een marketing term. De wifi chip van je client (bijvoorbeeld laptop) gaat zelf beslissen wanneer hij op zoek gaat naar een andere access point die dezelfde SSID+wachtwoord uitzendt. Deze beslissing is gebaseerd op een aantal factoren die de fabrikant van de wifi chip geïmplementeerd heeft, dat verschilt dus ook weer van client tot client maar over het algemeen gaat die pas naar een andere AP beginnen zoeken als het signaal lager gaat dan +/- -70dBm.

Op het moment dat je client verbonden is met een AP, gaat hij niet continue zitten zoeken naar eentje die beter signaal geeft, stel je voor, je zou dan zo continue kunnen liggen swappen tussen 2 AP's die even ver staan. Je client heeft iets van 'hey, ik heb voldoende signaal, hier blijf ik tot ik onder de treshold val en dan zoek ik wel ff opnieuw'. Als jij wat verder wandelt met je client, en er is een AP dichterbij, bijvoorbeeld -50dbm signaal, maar je hebt met de vorige AP nog steeds een mooi -56dBm bijvoorbeeld (wat slechter is), blijft die daar mooi aan verbonden, ookal is die andere AP plots dichter.

Lang verhaal kort, kijk je overlap eens na, idealiter heb je geen zones waar 2 of meer AP's ongeveer evenveel signaal hebben. Je kan de zendkracht per AP aanpassen, het is niet altijd wenselijk om ze op maximale kracht te laten uitzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02
dre069 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:28:
router 1 TPLINK AX6000 DHCP
AP 2 linksys EA6900 DHCP uit LAN poort als source
AP 4 Netgear cR7000 AP¨-mode LAN poort als source
AP 5 Netgear cR7000 AP¨-mode LAN poort als source

Dre

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat een eh... 'diverse' setup. Als je ontzorgd wilt worden, zorg ervoor dat alle apparaten bij zelfde vendor en uit zelfde reeks komen. Zo niet moet je de instellingen zelf goed doen.

Helaas staan de meest relevante dingen niet in de screenshots hieronder. Om te roamen moet namelijk het volgende identiek zijn:
- SSID (netwerknaam)
- passphrase (wachtwoord)
- security (let op: 'WPA/WPA2" is iets anders dan "WPA2-only")
- encryption (ook hier: "TKIP/AES" is iets anders dan "AES-only")
- IP subnet

Alles muv de eerste draait als AP, dan is IP subnet alvast geen probleem. De rest moet je nagaan. Als een van de settings op een van de apparaten anders is, gaat het de mist in.

Verder mbt 2.4GHz en 5GHz zelfde / aparte SSID's geven: als je zeker bent dat je dekking in 5GHz overal voldoende is, kun je dat doen. Laat apparaten alleen op een van de twee aanmelden, alles wat 5GHz kan in de regel op de 5GHz netwerk verbinden. Pro-tip: verander daarbij de SSID van je 2.4GHz netwerk, niet van je 5GHz netwerk. Dan moet je alle legacy/low-end dingen opnieuw instellen, en heb je het gelijk goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
- SSID (netwerknaam)
- passphrase (wachtwoord)
- IP subnet

deze zijn natuurlijk delfde

- security (let op: 'WPA/WPA2" is iets anders dan "WPA2-only")
- encryption (ook hier: "TKIP/AES" is iets anders dan "AES-only")

pas ik aan!

thanks @allen
Pagina: 1