Roamen tussen access points is een client beslissing, daar helpt 'mesh' niets mee, is puur een marketing term. De wifi chip van je client (bijvoorbeeld laptop) gaat zelf beslissen wanneer hij op zoek gaat naar een andere access point die dezelfde SSID+wachtwoord uitzendt. Deze beslissing is gebaseerd op een aantal factoren die de fabrikant van de wifi chip geïmplementeerd heeft, dat verschilt dus ook weer van client tot client maar over het algemeen gaat die pas naar een andere AP beginnen zoeken als het signaal lager gaat dan +/- -70dBm.
Op het moment dat je client verbonden is met een AP, gaat hij niet continue zitten zoeken naar eentje die beter signaal geeft, stel je voor, je zou dan zo continue kunnen liggen swappen tussen 2 AP's die even ver staan. Je client heeft iets van 'hey, ik heb voldoende signaal, hier blijf ik tot ik onder de treshold val en dan zoek ik wel ff opnieuw'. Als jij wat verder wandelt met je client, en er is een AP dichterbij, bijvoorbeeld -50dbm signaal, maar je hebt met de vorige AP nog steeds een mooi -56dBm bijvoorbeeld (wat slechter is), blijft die daar mooi aan verbonden, ookal is die andere AP plots dichter.
Lang verhaal kort, kijk je overlap eens na, idealiter heb je geen zones waar 2 of meer AP's ongeveer evenveel signaal hebben. Je kan de zendkracht per AP aanpassen, het is niet altijd wenselijk om ze op maximale kracht te laten uitzenden.