Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 13:53
Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend de switch gemaakt van Intel naar AMD.

Ik heb de volgende componenten in toegevoegd
AMD Ryzen 9 5950x
Corsair DDR4 Vengeance LPX
Asus ROG CROSSHAIR VIII HERO

Daarnaast bestond mij build al uit een
Gigabyte RTX 2080super
NZXT Kraken x62
Coolermaster 700w voeding

De upgrade van Intel naar AMD is geweldig, echter merk ik wel dat mijn ryzen processor flinke spikes heeft in temperatuur. Ik heb bij een simpele load met Chrome al 50 graden gemiddeld met soms spikes naar 70 graden uit het niets, en als ik ga gamen spiked hij van 70 tot 85 graden. Dit zijn hoge temperaturen voor een processor met waterkoeler. Wat ervoor zorgt dat mijn waterkoeler zich gaat gedragen als een apache helikopter om de temperatuur te verminderen maar dit lijkt niet te lukken.

Ik ben op onderzoek uitgegaan wat hier de reden van kon zijn en heb de volgende zaken uitgevoerd
  • bios update
  • koelpasta gecontroleerd (hoeveelheid van een erwt)
  • Tempratuur gecontroleerd van processor door AMD master en de NZXT beta (wegens de gewone applicatie vaak bugt
Wat vinden jullie hiervan zijn dit hoge loads en hebben jullie ideeën hoe ik ervoor kan zorgen dat de temperatuur steady blijft en of koeler wordt?
Nou ben ik eerder al goed geholpen door de tweakers community dus hoop ik dat jullie mij nu ook weer kunnen helpen!

Alvast bedankt
gr Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
Als je kijkt bij Gamers Nexus: YouTube: Best CPU Coolers Deathmatch: Arctic 360 vs. EK AIO 360 Liquid Cooler...
Rond 11:20

Dan zie je dat een NZXT X62 bij 200W load (3950X) de volgende waardes zou moeten halen:
- idle: +12 graden boven ambient
- full load: +51 graden boven ambient

Bij een ambient van 24 graden (het is nu zomer), is dat rond de 36 graden idle en 75 graden load.
Waar zit je radiator?
Hoe is deze aangesloten / opgehangen?
Hoe zit het met de airflow door je kast (voor de radiator)?

Een 2080 super kan best veel warmte (250W) genereren, dus als er geen 24 graden lucht door je radiator gaat, maar 35 graden, dan vind ik die 85 graden nog niet zo gek (35 + 51 = 86)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Coolermaster 700w voeding klinkt ten 1e al niet geschikt voor moderne hardware.
(vanwege ontbreken C6/C7 powerstate)
Al gekeken hoe alles staat ingesteld qua Vcore, Ram Voltage etc ?

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 02-08-2021 10:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
Hoi beiden, dankjewel voor de informatie. Ik heb een nieuwe powersupply besteld, deze is inderdaad verouderd, ik ga testen of dit verschil maakt. Daarnaast had ik al verwacht dat bij een volledige load het inderdaad niet gek is dat hij warmer wordt, echter heeft hij ook random spikes die naar de 70/80 graden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dedmen7 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:59:
Hoi beiden, dankjewel voor de informatie. Ik heb een nieuwe powersupply besteld, deze is inderdaad verouderd, ik ga testen of dit verschil maakt. Daarnaast had ik al verwacht dat bij een volledige load het inderdaad niet gek is dat hij warmer wordt, echter heeft hij ook random spikes die naar de 70/80 graden gaan.
Welke exact heb je gekocht ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 20:45
Welke sensoren lees je allemaal uit? Er zit nogal wat verschil tussen sommige CPU temps.
Het spiken van de temp is volgens mij een "karaktereigenschap" van de Ryzens. Ik heb wel even moeten wennen aan het gedrag qua temp en voltage spikes van deze CPU ten opzichte van mijn vorige Intels (i7 920 en 6700K)

Geen enkele van de CPU sensoren die ik meet met HWInfo komt boven de 80 graden uit. Mijn koeler is een Corsair H150i Capellix. In de zwaarste CPU-games (BF5, AC Odyssey bijv.) komt de hoogst gemeten temp op 78 graden uit. In andere games rond de 70.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
Hallo,

Ik heb de Cooler Master MWE 850 Gold-v2 Full modular gekocht.

Ik gebruik allerlei programma's voor de tempratuur uitmeten. Maar ik wil graag dat mijn NZXT de juiste informatie krijgt omdat deze over het gedrag van mijn waterkoeler gaat en daarin schiet het vaak de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:04
In de praktijk is Ryzen Master het meest betrouwbaar om de temperatuur uittelezen.
Dan heb je geen last van het observer effect wat weer load genereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
dedmen7 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:09:

Ik heb de Cooler Master MWE 850 Gold-v2 Full modular gekocht.
Dat is helaas geen beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
Uszka, welke beveel je aan? Bedankt voor het melden.
Pagina: 1