Computer valt zo nu en dan random uit, overclocking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-01 17:33
Hey allemaal! Ik heb de volgende setup:
* Asus ROG MAXIMUS XII HERO (WI-FI)
* Be quiet! Dark Rock Pro 4
* Corsair HX1200 V2 PSU / PC voeding
* Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10G Videokaart
* Intel Core i7 11700K
* Lian Li Lancool II MESH Performance Midi Tower Behuizing
* Samsung 980 1TB M.2 SSD

Deze heb ik zelf gebouwd en gebruik ik voor mijn werk en als ik hem niet gebruik is hij crypto aan het minen. Voor het minen overclock ik de GPU. Ik heb via MSI afterburner de:
* core voltage op +0 staan
* Power limit op 68% staan
* temp limit op 76 graden staan, staat gekoppeld aan power limit)
* Core clock op -150 staan
* mem clock op +1000 staan
* fan speed vast op 70% staan

Nou heb ik twee vragen:
1. Soms valt de PC na 1 uur uit, soms na 12 uur, is heel random. Vaak start hij automatisch weer op, soms niet en blijft de power button op de case knipperen. Hoe kan ik dit het beste debuggen? Wanneer ik core clock op 1300 zet, valt mijn scherm uit en blijft de computer draaien. Ik moet hem dan handmatig restarten om weer beeld te krijgen.
2. Wanneer ik mijn fan speed op 'auto' zet, staat hij altijd de volle 100% te draaien, terwijl de temp op ongeveer 48c blijft wat niet hoog is. Hoe kan dit?

Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben.

de 3080 heeft driver version 456.71

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Wat zijn de temperaturen van de VRAM chips op je GPU tijdens het minen? Minen met mem clock +1000 geeft een stevige last op je VRAM en zeker bij Gigabyte modellen zijn de thermel pads die ze daarvoor gebruiken flink gaar, dus zal me niks verbazen als die temperatuur in ieder geval enorm hoog wordt.
Vind je iets van een crash log terug in event viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
@Wekko306 bedankt voor je reactie!

VRAM temp is de memory temp toch? In GPU-z geeft die op dit moment 104c aan, gpu temp 48c en 'hot spot' 64c.

Is dit te hoog? Ik heb de mem clock nu op +600 staan en hij houdt het nu al beter vol. Met mem clock 1000 zal die wel nog warmer worden denk ik.

Ik heb bij GPU-z nu loggen aangezet zodat die de sensor waardes logt naar een txt file, bedoel je dat? Zal dat is in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
boriskamp schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:36:
@Wekko306 bedankt voor je reactie!

VRAM temp is de memory temp toch? In GPU-z geeft die op dit moment 104c aan, gpu temp 48c en 'hot spot' 64c.

Is dit te hoog? Ik heb de mem clock nu op +600 staan en hij houdt het nu al beter vol. Met mem clock 1000 zal die wel nog warmer worden denk ik.

Ik heb bij GPU-z nu loggen aangezet zodat die de sensor waardes logt naar een txt file, bedoel je dat? Zal dat is in de gaten houden.
104 graden is veel te heet ja, de spec weet ik zo niet uit mijn hoofd maar zo absurd warm hoeft de VRAM niet te worden als de koeling goed is.
Google maar eens op iets als 'Gigabyte 3080 VRAM thermal pads', ik zou je aanraden die dingen te gaan vervangen en zeker niet hem op +1000 mem te blijven gebruiken zeker niet als je daarmee de fan speed handmatig laag houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
Duidelijk! Ik heb hem net even op factory default gerund en ook dan komt die op 104c uit. Ik moet dus echt de pads gaan vervangen he denk ik?

Heb je nog tips qua koeling? Heb 3 case fans maar zou onder de GPU (boven de PSU) ook nog wat kwijt kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8evqsgDVb1ssuPJFZMH3TZ7AaUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJbAClNKfRIWkltU2nAnZFAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:38
Je zou waterkoeling kunnen overwegen, of thermal pads tussen de vram en de backplate zou ook al eens kunnen helpen.

Kaart staat er bekend om erg hete VRAM te krijgen met minen.

[ Voor 36% gewijzigd door jorde op 02-08-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
boriskamp schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:28:
Duidelijk! Ik heb hem net even op factory default gerund en ook dan komt die op 104c uit. Ik moet dus echt de pads gaan vervangen he denk ik?

Heb je nog tips qua koeling? Heb 3 case fans maar zou onder de GPU (boven de PSU) ook nog wat kwijt kunnen.

[Afbeelding]
Heel veel verbeteren kan je niet, die case heeft prima ventilatie dus je kunt natuurlijk wel voor nog betere case fans gaan maar dat is meer rommelen in de marge dan dat het echt veel invloed op je temperaturen gaat hebben. Idem voor een case fan op je PSU shroud leggen.
Je PSU kan je trouwens wel beter op zijn kop monteren zodat die koude lucht van onder je case aantrekt, ipv warme lucht vanuit je case.

Die VRAM pads zijn gewoon dramatisch. Vervangen (of omruilen voor een andere GPU) is daarin je enige oplossing.

Ik zie het hier niet goed om de foto's, maar met hoe veel kabels heb je je GPU op de PSU aangesloten? Je zou hiervoor 2 aparte kabels moeten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Wekko306 op 02-08-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
Dank voor de reacties heren!

@Wekko306 De PSU heeft geen aanzuiging vanaf de (nu) bovenkant, die is gewoon helemaal dicht die bovenkant van de PSU.

De 3080 is met twee 8 pins aangesloten op de '6+2PCIe & 4+4CPU aansluiting op de PSU, ik heb hiervoor de PCIe 8 Pin (6+2) Cable gebruikt, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d_WrK1_0aHE22h5gRlmQ4QgfFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6BUKYJDvZjZ22HM6KYghpJj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApN37G7OCaSvKAAbzQgr2z2hoN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEadnHtBUsmokbB5quQ80DFw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:55

Nemesizz

Untouchable

Ik zou in elk geval die stekkers beter aandrukken in de videokaart.

Het maakt wel contact, maar zoals dat kan het gaan vonken met brand of gesmolten connectors als gevolg.

Zal misschien niet de oorzaak zijn van je probleem, maar kan mogelijk een ander ernstig probleem voorkomen (videokaarten, vooral high-ends verbruiken enorm veel stroom, als zo'n stekker niet helemaal goed zit kan dat zelfs brand veroorzaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
Thanks voor de tip @Nemesizz !

We hebben het over de GPU memory temp en dat die te hoog is, maar hoe kan ik inderdaad verifieeren dat dat de oorzaak is?

Ik heb adhv deze video dezelfde 3mm thermal pads gekocht, morgen binnen en dan zet ik ze er gelijk op!
YouTube: Adding Thermal PADS To My RTX 3080 For Higher Ethereum HASHRATE!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:48

OMD

Edit

Ik moet lezen |:(

[ Voor 87% gewijzigd door OMD op 02-08-2021 20:06 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
Ik heb vandaag mijn tweede GPU binnen gekregen en aangesloten, het ziet er nu als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU-hhxAYZhH6c4v26Iff5YRq9tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEBwCNh1130tX66efYvfJUsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LhSrAtFTqklscWEyVXVCn6gjQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YXTOVo9qlRsdlq73sDBqqzf.jpg?f=fotoalbum_large

De Gigabyte (bovenste) wordt heel warm en is alleen maar aan het thermal throttlen op 110c. Ik heb grizzly pads gekocht om erop te zetten volgens het filmpje wat ik hierboven geplaatst heb. Dit doe ik morgen (dan komen ze binnen). De drop in het filmpje van mem temp is groot, ik hoop dat ik dat ook krijg ondanks ik er nog een kaart onder heb zitten, wat denken jullie?

In het ergste geval zal ik 1 kaart via risers aan moeten sluiten en buiten mn kast gaan runnen. Ik heb een paar vragen:

1. Mijn nieuwe kaart (Aorus) heeft 3 8pin aansluitingen naar de PSU lopen nu, met 2x8 aangesloten (zoals mijn andere kaart) doet hij niks (led doet het wel maar hij wordt niet herkend). Klopt dit? Ik 3x8 echt nodig of mis ik wat? Ik heb op de 3e 8pin nu de 3e PCIe 8 Pin (6+2) Cable naar mn PSU lopen, waarvan één uiteinde niet gebruikt wordt, dat is toch niet erg?
2. Ik heb nog 1 PCIe 8 Pin (6+2) Cable over, welke riser raden jullie aan en dat is dan alles wat ik nodig heb om één GPU buiten mijn case te halen toch?
3. Dan blijven we het 'uitvallen' probleem nog hebben vrees ik (zie eerste post) maar dat wordt misschien verholpen wanneer ik de thermal pads op de te warme GPU installeer. Weten jullie hoe ik kan verifieeren dat dit het probleem is? Ik heb hiervoor gegoogled maar kan niks vinden helaas....

Dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
boriskamp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:23:
Ik heb vandaag mijn tweede GPU binnen gekregen en aangesloten, het ziet er nu als volgt uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Gigabyte (bovenste) wordt heel warm en is alleen maar aan het thermal throttlen op 110c. Ik heb grizzly pads gekocht om erop te zetten volgens het filmpje wat ik hierboven geplaatst heb. Dit doe ik morgen (dan komen ze binnen). De drop in het filmpje van mem temp is groot, ik hoop dat ik dat ook krijg ondanks ik er nog een kaart onder heb zitten, wat denken jullie?

In het ergste geval zal ik 1 kaart via risers aan moeten sluiten en buiten mn kast gaan runnen. Ik heb een paar vragen:

1. Mijn nieuwe kaart (Aorus) heeft 3 8pin aansluitingen naar de PSU lopen nu, met 2x8 aangesloten (zoals mijn andere kaart) doet hij niks (led doet het wel maar hij wordt niet herkend). Klopt dit? Ik 3x8 echt nodig of mis ik wat? Ik heb op de 3e 8pin nu de 3e PCIe 8 Pin (6+2) Cable naar mn PSU lopen, waarvan één uiteinde niet gebruikt wordt, dat is toch niet erg?
2. Ik heb nog 1 PCIe 8 Pin (6+2) Cable over, welke riser raden jullie aan en dat is dan alles wat ik nodig heb om één GPU buiten mijn case te halen toch?
3. Dan blijven we het 'uitvallen' probleem nog hebben vrees ik (zie eerste post) maar dat wordt misschien verholpen wanneer ik de thermal pads op de te warme GPU installeer. Weten jullie hoe ik kan verifieeren dat dit het probleem is? Ik heb hiervoor gegoogled maar kan niks vinden helaas....

Dank allemaal!
Dat zit wel enorm dicht op elkaar zo, die bovenste GPU krijgt (vrijwel) geen lucht zo. Enige oplossing daarop is inderdaad een eiser gebruiken, of je GPU's gaan waterkoelen.
Een GPU moet je altijd op alle aansluiting aansluiten, dus inderdaad voor die 2e GPU heb je dan 3 8pin connectors nodig. Hoeven niet 3 volledig aparte kabels te zijn, je kunt het doen met 2 kabels waarvan je 1 Daisy chained aansluiting gebruikt.
Of het uitvallen daadwerkelijk door je VRAM temp komt of gewoon door een (mem) overclock die überhaupt niet stabiel is merk je als je temps lager zijn, of door een lagere mem overclock te draaien. +1000 is best stevig, als ik zo online lees zijn er zat 3080's die dat niet stabiel kunnen draaien en dan dus inderdaad crashen. Mogelijk is die +1000 dus sowieso te veel gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
Ik begrijp niet zo goed dat je met zulke problemen er een 2e kaart insteekt. Zou ze eerst opgelost hebben.

Daarnaast, positie van kaarten omwisselen? Misschien heeft de nieuwe op die plek minder temperatuur problemen.

Voor betere airflow ook even een outtake aan de achterzijde van de kast, ter hoogte CPU?

[ Voor 17% gewijzigd door Lumics op 04-08-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriskamp
Thanks voor de reacties @Wekko306 en @Lumics .

Ik heb direct de bovenste kaart eruit gehaald hoor na het proberen, draait nu tijdelijk alleen op de Aorus die prima op temp blijft met slechts 70% fan speed (94-96c).

Ik heb risers besteld en de thermal pads, vandaag is kijken hoe de gigabyte het doet als er thermal pads opzitten. Ik verwacht dat ik hem extern moet halen via risers, vandaar dat ik die ook alvast besteld heb.

@Lumics wat bedoel je hiermee:
Voor betere airflow ook even een outtake aan de achterzijde van de kast, ter hoogte CPU?
De achterkant zit al een fan die uitblaast ter hoogte van de CPU, zie foto uit eerste post. Maar jij zal wel wat anders bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
boriskamp schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:04:
Thanks voor de reacties @Wekko306 en @Lumics .

Ik heb direct de bovenste kaart eruit gehaald hoor na het proberen, draait nu tijdelijk alleen op de Aorus die prima op temp blijft met slechts 70% fan speed (94-96c).

Ik heb risers besteld en de thermal pads, vandaag is kijken hoe de gigabyte het doet als er thermal pads opzitten. Ik verwacht dat ik hem extern moet halen via risers, vandaar dat ik die ook alvast besteld heb.

@Lumics wat bedoel je hiermee:

[...]

De achterkant zit al een fan die uitblaast ter hoogte van de CPU, zie foto uit eerste post. Maar jij zal wel wat anders bedoelen.
Mijn fout, eerste foto gemist!
Pagina: 1