Na 10 jaar is het eens tijd geworden om mijn huidige systeem helemaal te vervangen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1440p (Flight Simulator, Cities Skylines, The Witcher, Pathfinder, console ports, etc) op een 27" scherm (volgt later)
- Ander dagelijks PC gebruik
- Photoshop
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €1500,- zonder videokaart.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De RX 6800 XT is al in mijn bezit en ook de Aorus B550 Master. Het moederbord zit wel bij de € 1500 inbegrepen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig systeem exclusief randapparatuur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD omdat ik de videokaart heb kunnen bemachtigen en het moederbord voor een AMD processor bezit. Voor de rest geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zo stil mogelijke PC (zo ver het kan).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik betaal graag wat extra om de PC zo stil mogelijk te krijgen. De twee Noctua ventilatoren ben ik van plan om bovenin de kast te plaatsen. Heeft dit een toegevoegde waarde? En/of kan ik beter gelijk alle stock ventilatoren vervangen? Indien er een betere behuizing beschikbaar is sta ik daar ook open voor.
Als jullie verder nog verbeteringen zien hoor ik dat ook graag. Het moederbord staat niet 100% vast, dit kan nog terug (ik ben me ervan bewust dat er geen USB-C header op zit, is geen probleem).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1440p (Flight Simulator, Cities Skylines, The Witcher, Pathfinder, console ports, etc) op een 27" scherm (volgt later)
- Ander dagelijks PC gebruik
- Photoshop
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €1500,- zonder videokaart.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De RX 6800 XT is al in mijn bezit en ook de Aorus B550 Master. Het moederbord zit wel bij de € 1500 inbegrepen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig systeem exclusief randapparatuur.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Master | € 174,90 | € 174,90 |
| 1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 79,30 | € 79,30 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm | € 22,95 | € 45,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 192,89 | € 192,89 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 133,50 | € 133,50 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 1TB | € 89,94 | € 89,94 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 119,90 | € 119,90 |
| Totaal | € 1.420,45 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD omdat ik de videokaart heb kunnen bemachtigen en het moederbord voor een AMD processor bezit. Voor de rest geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zo stil mogelijke PC (zo ver het kan).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik betaal graag wat extra om de PC zo stil mogelijk te krijgen. De twee Noctua ventilatoren ben ik van plan om bovenin de kast te plaatsen. Heeft dit een toegevoegde waarde? En/of kan ik beter gelijk alle stock ventilatoren vervangen? Indien er een betere behuizing beschikbaar is sta ik daar ook open voor.
Als jullie verder nog verbeteringen zien hoor ik dat ook graag. Het moederbord staat niet 100% vast, dit kan nog terug (ik ben me ervan bewust dat er geen USB-C header op zit, is geen probleem).