GU5.3 Wit en 60mm, Waar en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-01 19:47
Hallo,

Ik ben op zoek naar 4 inbouwspots, ze moeten rond en wit zijn. De aansluiting voor het spotje is GU5.3 en het gat is 62mm breedt.

Ik probeer al een tijdje heel internet af te zoeken maar ik kan niets vinden. Ook begrijp ik niet zo goed wat het verschil is tussen GU5.3 en GU10. De aansluiting is anders maar het vast klikken in het frame lijkt mij toch het zelfde? "Rood" is de aansluiting die is inderdaad anders bij GU10 dan GU5.3. Maar waarom zou "groen" niet altijd in "blauw" passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo8499CPuV3bN1lEhxmEtFTkhKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9qbiDK6AqQ94yvpD0S5YfMC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie bijvoorbeeld deze:
https://www.elektramat.nl/inbouwspot-rond-vast-wit/
maar daar staat bij dat deze voor GX5.3 is.

Bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zoek bij bijvoorbeeld Amazon op "gu 5.3 60w" en je ziet zat geschikte lampen. Uiteraard zijn het nu allemaal LED alternatieven, dus werkelijke vermogen is veel lager.

De helderheid in Lumen en de kleurtemperatuur (warm wit tot 'koud' wit) zijn belangrijk. In de woonkamer ga je eerder voor 2700K, maar in de badkamer zou bijvoorbeeld 3000K (warm wit) of 4000K (wit) ook kunnen. Die '60W' van de oude lamp is dus niet belangrijk, maar geeft een idee van het aantal Lumen bij een LED lamp wat je zoekt.

GU10 is voor 230V en heeft dikkere pinnen met een rond uiteinde. Uiteraard om te voorkomen dat je ze kan verwisselen.
Bij Wikipedia een overzicht van fittingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Flitzer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:44:
Zoek bij bijvoorbeeld Amazon op "gu 5.3 60w" en je ziet zat geschikte lampen. Uiteraard zijn het nu allemaal LED alternatieven, dus werkelijke vermogen is veel lager.

De helderheid in Lumen en de kleurtemperatuur (warm wit tot 'koud' wit) zijn belangrijk. In de woonkamer ga je eerder voor 2700K, maar in de badkamer zou bijvoorbeeld 3000K (warm wit) of 4000K (wit) ook kunnen. Die '60W' van de oude lamp is dus niet belangrijk, maar geeft een idee van het aantal Lumen bij een LED lamp wat je zoekt.

GU10 is voor 230V en heeft dikkere pinnen met een rond uiteinde. Uiteraard om te voorkomen dat je ze kan verwisselen.
Bij Wikipedia een overzicht van fittingen.
Bedankt voor je reactie. Ik weet wat Lumen betekend en het aantal Watt. Het gaat mij ook niet zo zeer om de pinnen, ik weet dat ik GU5.3 nodig heb want die aansluiting ligt er. Alleen vraag ik mij af waarom ik niet dat frame kan kopen Elektramat.nl en een GU5.3 led lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:23
Als je al een GU5.3 fitting hebt, dan kun je het frame natuurlijk gewoon uitwisselen. Waarom elektramat de GX specificeert, is omdat zij die fitting bij het frame leveren.

Het enigste verschil tussen de GU- en de GX5.3 voor zover ik weet, is een randje in de lamp. Ik weet niet of de fitting hier actief in borgt of iets dergelijks.

Voor zover mij bekend is de blauwe / groene maat hetzelfde voor een GU10, GU5,3 en GX5.3 allemaal hetzelfde

[ Voor 14% gewijzigd door milo-vs op 01-08-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Ik zou dus ook een frame kunnen kopen zonder led lamp, en dan los in een andere winkel een GU5.3 lamp toch? Of zou dat niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 08:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meestal past dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Illusion

(the art of)

Het gat aan de voorkant is MR16, dat is voor allemaal gelijk. De fitting is afhankelijk van de spanning.
GU10 zijn 230V lampen
GU5.3 zijn 12V lampen, hier ligt dus nog een trafo op je plafond.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Illusion schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:56:
Het gat aan de voorkant is MR16, dat is voor allemaal gelijk. De fitting is afhankelijk van de spanning.
GU10 zijn 230V lampen
GU5.3 zijn 12V lampen, hier ligt dus nog een trafo op je plafond.
Ah oke top, dan ga ik een los frame en los led lampje kopen, dat is makkelijker. Er ligt inderdaad een trafo op het plafond.

Dankje!
Pagina: 1