MSI RTX3090 Suprim X genoeg met enkel 3x 8-PIN + PCIe-slot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09-2021
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een nieuwe Game-PC build (voor een vriend) en vroeg mij het volgende af:
Tijdens het aansluiten van de MSI RTX3090 Suprim X videokaart (deze GPU heeft 3x PCIe stekkers), gebruik ik de 3 meegeleverde 8-pin PCI-express kabels van de PSU (Corsair RM850x - 850 Watt) om direct op de GPU aan te sluiten, dus 1 PCIe kabel per 1 PCIe stekker op de GPU (geen daisy chaining). Echter, zit er op het MoBo (MSI Z590 Tomahawk WiFi) ook nog een PCIe PWR1 stekker. Helaas kan ik deze stekker op het MoBo niet aansluiten omdat de PSU is geleverd met slechts 3x 8-Pin PCIe stekkers. Volgens de specs kan de GPU tijdens piekbelasting ongeveer 450 - 470 watt trekken. De 3x 8-Pin stekkers leveren 450 watt (150 watt per stuk) en de PCIe-slot zelf levert 75 watt. In theorie is dit dus 525 watt in totaal en dat zou voldoende moeten zijn voor de GPU. Is het toch nog nodig om het PCIe PWR1 6-Pin slot op het MoBo aan te sluiten? Additioneel levert de 6-Pin extra 75 watt voor de PCIe-slot als ik het goed heb begrepen. Dient het PCIe PWR1 6-Pin slot op het MoBo alsnog aangesloten te worden, dan moet ik waarschijnlijk een andere voeding halen.

Specs van de Build:
- Intel i7 11700K
- Scythe Mugen 5 Black Edition
- MSI MAG Z590 Tomahawk Wifi
- MSI RTX3090 Suprim X 24G
- 16GB (2x8) Corsair Vengeance RGB Pro 3600Mhz DDR4
- Samsung 980 1TB SSD (M.2)
- Corsair RM850x 850Watt voeding
- NZXT H510 Black behuizing
- 2x Casefan (rear & top voor outtake)

De PC zal niet extra overklokt worden (zowel CPU als GPU niet).

Foto te verduidelijking van mijn vraag (het gaat dan om de vraag of de oranje lijn op de afbeelding nodig is?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBLzPLJZc6EJA8dkDPw3-ISY6TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBB6jEYzGVqc3bKgzWGl6G1e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ad.tw1 op 02-08-2021 21:21 ]

Beste antwoord (via ad.tw1 op 02-08-2021 16:21)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
De 6 pins op het mobo is alleen nodig als je er een 2e videokaart bij gaat zetten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Ik zou wel alles aansluiten.
Ook de 6 pins op je mobo.
Voor een graka in die prijsklasse, zou ik geen risico's willen nemen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Zou zelf de gpu met 3 aparte stekkers aansluiten dan gaat het gewoon goed komen volgens mij.
De specs zijn 150w per stekker dus ruim voldoende met de 75w van het mb erbij.
Maar met een goede voeding zullen ze zelfs bij 200w belasting ook niet doorfikken hoor.
Heb zelf een aorus 3080 met 2x8pin stekker ga je die daisy chainen met 1 kabel trek je er ongeveer 300 watt door dat is ver boven de specs.
Vandaar dat ze bij de rev2 van deze kaart er 3x8pins op hebben gezet die moet je wel minimaal met 2 aparte kabels aansluiten dus kan het nooit fout gaan. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Goofy1978 op 01-08-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De andere stekker is CPU, geen GPU.
GPU = PCIe/VGA. 3 kabels met elk 2 connectors
CPU = EPS/ATX12V 2kabels met 1 connector

Je kunt vanaf 1 kabel de overige 8(6+2) gebruiken. die 2 schuif je er zo vanaf

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 02-08-2021 10:03 . Reden: uitgebreider ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
De 6 pins op het mobo is alleen nodig als je er een 2e videokaart bij gaat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:02
@Hackus dit was ook mijn eerste gedachte

Ik heb dezelfde voeding en ook een msi 3090. De gpu heb ik kunnen voorzien van 3 aparte kabels en de cpu kabel zit er ook gewoon bij.
Als ik me niet vergist staan er Benamingen op de kabels.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Goofy1978 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:49:
Zou zelf de gpu met 3 aparte stekkers aansluiten dan gaat het gewoon goed komen volgens mij.
De specs zijn 150w per stekker dus ruim voldoende met de 75w van het mb erbij.
Maar met een goede voeding zullen ze zelfs bij 200w belasting ook niet doorfikken hoor.
Heb zelf een aorus 3080 met 2x8pin stekker ga je die daisy chainen met 1 kabel trek je er ongeveer 300 watt door dat is ver boven de specs.
Vandaar dat ze bij de rev2 van deze kaart er 3x8pins op hebben gezet die moet je wel minimaal met 2 aparte kabels aansluiten dus kan het nooit fout gaan. :)
Dank voor het antwoord. Ik lees verschillende verhalen over daisy chainen. Volgens mij moet het kunnen om 2 kabels te gebruiken op 3x 8-PIN stekkers op de GPU, maar bij deze kaart wil ik toch liever elke stekker afzonderlijk van een eigen stekker voorzien (just to be sure :)). Heb de PCIe_PWR1 stekker niet gebruikt en wat benchmarks gedraaid en gaat tot zover prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Uszka schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:11:
Dank voor het antwoord! Ik zag dit inderdaad ook veelal voorbij komen op het internet in diverse fora, maar kreeg nergens echt het verlossende antwoord. Ik lees dat de PCIe_PWR1 met name gebruikt wordt als je meer stabiliteit op de PCIe poorten wil toevoegen en inderdaad met name als je een dual/triple of quad GPU setup hebt en/of veel ander hardware op de PCIe poorten aansluit, zoals gelijktijdig een losse geluidskaart, extra SSD's, i.c.m. een 2e GPU.
Ik heb de PCIe_PWR1 stekker op het moederbord niet gebruikt (kon ook niet omdat ik een kabel tekort kom) en tot zover draait alles stabiel ook bij benchmarks etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Hackus schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:59:

Ik heb een foto toegevoegd om het te verduidelijken. Het gaat dan om de oranje lijn (van PSU naar PCIe_PWR1 stekker op het moederbord op de afbeelding):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBLzPLJZc6EJA8dkDPw3-ISY6TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBB6jEYzGVqc3bKgzWGl6G1e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Marcievg schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:54:
@Hackus dit was ook mijn eerste gedachte

Ik heb dezelfde voeding en ook een msi 3090. De gpu heb ik kunnen voorzien van 3 aparte kabels en de cpu kabel zit er ook gewoon bij.
Als ik me niet vergist staan er Benamingen op de kabels.
Klopt inderdaad dat de kabels gelabeld zijn met bv 'CPU' en 'PCIe'.
Heb jij naast de 3 kabels (van PSU direct naar de GPU) en de losse kabel (van PSU naar CPU_PWR) geen extra losse kabel van PSU naar de PCIe_PWR1 zoals afgebeeld (oranje lijn op de afbeelding)?
Welk moederbord gebruik je? En de labels op de PSU geven zowel PCIe (6+2) & CPU (4+4) aan, dus ik doe de aanname dat het niet uitmaakt welke stekkers op de PSU je gebruikt naar de GPU of CPU toe, zolang je maar de juiste kabels gebruikt met de juiste uiteinde in het moederbord (m.a.w. de stekkers op de PSU zijn alle 5 hetzelfde en dienen niet bijvoorbeeld voor PCIe óf CPU, maar het is en/en toch?

[ Voor 27% gewijzigd door ad.tw1 op 02-08-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik begrijp je wens, maar het is met gebruik van 1PCIe slot niet nodig. Als je het toch wilt, moet je een andere voeding kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Hackus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:10:
Ik begrijp je wens, maar het is met gebruik van 1PCIe slot niet nodig. Als je het toch wilt, moet je een andere voeding kopen
Helemaal helder, dankje! Dan ga ik verder met testen/tweaken vanavond met deze settings. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
ad.tw1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Klopt inderdaad dat de kabels gelabeld zijn met bv 'CPU' en 'PCIe'.
Heb jij naast de 3 kabels (van PSU direct naar de GPU) en de losse kabel (van PSU naar CPU_PWR) geen extra losse kabel van PSU naar de PCIe_PWR1 zoals afgebeeld (oranje lijn op de afbeelding)?
Welk moederbord gebruik je? En de labels op de PSU geven zowel PCIe (6+2) & CPU (4+4) aan, dus ik doe de aanname dat het niet uitmaakt welke stekkers op de PSU je gebruikt naar de GPU of CPU toe, zolang je maar de juiste kabels gebruikt met de juiste uiteinde in het moederbord (m.a.w. de stekkers op de PSU zijn alle 5 hetzelfde en dienen niet bijvoorbeeld voor PCIe óf CPU, maar het is en/en toch?
Ik heb het even nagekeken maar die kabel heb ik niet. Misschien dat het iets nieuws is. Staat er in de handleiding waar dat stukje power voor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad.tw1
Marcievg schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Ik heb het even nagekeken maar die kabel heb ik niet. Misschien dat het iets nieuws is. Staat er in de handleiding waar dat stukje power voor nodig is?
Volgens mij gaat het om exact dezelfde kabel die je ook gebruikt voor de PSU naar de GPU toe. Alleen dan moet je bij het uiteinde van deze kabel de 2-PIN eraf schuiven zodat het een 6-PIN wordt en die kan je dan in het PCIe_PWR1 steken. Helaas levert Corsair bij deze 850watt uitvoering slechts 3 van deze kabels mee, terwijl ik in mijn huidige opstelling er 4 van nodig heb wil ik alle kabels hebben aangesloten (nu blijkt gelukkig dat deze 4e kabel alleen nodig is wanneer je een 2e videokaart erin prikt).
Vanaf de RM1000x wordt er wel 4x PCIe 8-PIN (6+2) kabels meegeleverd.
De handleiding van het moederbord zegt er nagenoeg niets over, behalve dat je de PCIe_PWR1 stekker dient aan te sluiten. Daar werd ik dus helaas niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
ad.tw1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Volgens mij gaat het om exact dezelfde kabel die je ook gebruikt voor de PSU naar de GPU toe. Alleen dan moet je bij het uiteinde van deze kabel de 2-PIN eraf schuiven zodat het een 6-PIN wordt en die kan je dan in het PCIe_PWR1 steken. Helaas levert Corsair bij deze 850watt uitvoering slechts 3 van deze kabels mee, terwijl ik in mijn huidige opstelling er 4 van nodig heb wil ik alle kabels hebben aangesloten (nu blijkt gelukkig dat deze 4e kabel alleen nodig is wanneer je een 2e videokaart erin prikt).
Vanaf de RM1000x wordt er wel 4x PCIe 8-PIN (6+2) kabels meegeleverd.
De handleiding van het moederbord zegt er nagenoeg niets over, behalve dat je de PCIe_PWR1 stekker dient aan te sluiten. Daar werd ik dus helaas niet veel wijzer van.
Zo klinkt het ook wel logisch. In ieder goed om te weten voor wanneer ik zelf weer een upgrade ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Hackus schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:59:

Die aansluiting is wel voor extra stroom naar de pci-e sloten. Maar dat is niet nodig met een enkele kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

legendareN schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:15:
[...]

Die aansluiting is wel voor extra stroom naar de pci-e sloten. Maar dat is niet nodig met een enkele kaart.
Dat is me bekent, zie bericht van 16:10u 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzr
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-08 22:08

fzr

Moest je nog een bios update doen voor deze mobo.
Ik heb het bijna het zelfde, alleen moet ik het nog in elkaar zetten als ik vrij ben.

- Intel i7 11700K
- NZXT kraken X62
- MSI RTX3080TI
- 32GB (2x16) Corsair Vengeance RGB Pro 3600Mhz DDR4
- Samsung 970 evo 1TB SSD (M.2)
- Corsair HX850 voeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ad.tw1
fzr schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:02:
Moest je nog een bios update doen voor deze mobo.
Ik heb het bijna het zelfde, alleen moet ik het nog in elkaar zetten als ik vrij ben.

- Intel i7 11700K
- NZXT kraken X62
- MSI RTX3080TI
- 32GB (2x16) Corsair Vengeance RGB Pro 3600Mhz DDR4
- Samsung 970 evo 1TB SSD (M.2)
- Corsair HX850 voeding
Ik heb voor de zekerheid wel een BIOS-update gedaan, maar het was niet nodig geweest. Bij mij werkte alles prima en de BIOS zat op versie feb 21. Heb het geüpdatet naar versie juli 21. Wel heb ik de behuizing ingeruild van een NZXT H510 naar een Corsair 4000D Airflow edition. De H510 kon de warmte van de CPU icm de GPU niet goed kwijt (mede omdat de voorkant van de H510 ook zo goed als afgesloten/dicht is).
Succes met het bouwen van jouw PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzr
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-08 22:08

fzr

ad.tw1 bedankt,

ik zet alles over in mijn oude kast de Coolmaster Mastercase H500M.
Volgende week als ik vakantie heb ga ik er aan beginnen.
Pagina: 1