Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rsync ziet geen verschil tussen corrupt en goed bestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ik heb op een NFS-server diverse images staan, gemaakt met CloneZilla. Één ervan blijkt spontaan corrupt (kan niet hersteld worden na 20%), terwijl in het verleden die image wèl werkte. Het image is wel leesbaar, maar echt de inhoud is corrupt.

Van de server wordt regelmatig met rsync (parameters -a -v --delete) een back-up gemaakt op een USB-schijf.

Er is al een keer rsync gedraaid nadat de image corrupt is. Echter, de image op de backup is nog wèl goed :o

Op de een of andere manier "ziet" rsync niet dat er een verschil zit tussen het corrupte image op de server en de goede op de USB-schijf. Hoe kan dit?

Ik dit geval pakt het toevallig goed uit omdat het goede image in de backup niet is overschreven. Maar het zit me niet lekker dat er blijkbaar verschillen niet worden opgemerkt in sommige gevallen :?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
rsync doet slimme dingen.
Zo wordt er eerst gekeken naar de last modified date en de filesize van de file.
Als die overeenkomen skipt hij de hele file.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 23:17
parameter -c meegeven, dan controleerd ie met checksums.....kan alleen een hele poos langer duren, vandaar dat standaard idd alleen datum en filesize worden bekeken.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je wilt dat rsync zoekt naar verschillen in het bestand, dan moet je dat als een optie meegeven.

Bij het lezen van de documentatie van de opties van rsync, moet weten dat de manier waarop rsync zoekt naar bestanden die overgezet moeten worden, in het algemeen compleet los staat van de manier waarop bestanden overgezet worden. Dat zijn dus vaak aparte opties en je moet de opties dus heel letterlijk nemen.

Als je wilt dat hij het bestand en de backup inhoudelijk vergelijkt op basis van checksums van delen van het bestand (om te bepalen of het al dan niet overgezet moet worden), moet je de optie --checksum meegeven.

Als rsync dan ziet dat de bestanden verschillend zijn en hij gaat het bestand overzetten. dan zal hij weer wel het hele bestand kopiëren. Wil je dat hij alleen de veranderde blokken overschrijft in het bestaande bestand, dan heb je daarvoor de opties --no-whole-file --inplace nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door aawe mwan op 01-08-2021 17:36 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”