Peugeot 308 SW diesel goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 21:40
Update [5-aug]: Mede door de info van @Dreamer-1982 in deze topic, ga nog even doorsparen voor de aanschaf van een Toyota Auris Hybrid.

Beginnend dat ik niet heel veel verstand heb van auto’s. Op verschillende websites kom ik ook niet heel veel verder kom, omdat ik simpelweg niet veel ervaringen heb met (het kopen van) auto’s. Dus wellicht kan ik wat opsteken van jullie mede-tweakers. :)

Ik heb 2 jaar in een Peugeot 206 (2004) gereden die ik heb overgekocht van een vriend. Daarna 2 jaar in een in geërfde Toyota Corolla (2004) gereden. Die laatste heeft het dus begeven.

Leen nu een auto, dus kom voorlopig uit de voeten. Ik ga dus voor het eerst een auto kopen bij een dealer/handelaar. Heb een budget van €8000, wat eventueel kan oprekken door nog even door te sparen.

Rijd zo’n 25k per jaar. Voornamelijk op de snelweg en in de zomer zoek ik graag de zon op in Zuid-Europa. Dus wat ruimere auto heeft mijn voorkeur. Daarbij vind ik auto met 6 versnellingen fijner rijden. Ook heb ik geen problemen mee om een auto af te rijden.

Dus na wat zoekwerk kom ik uit op een Peugeot 308 SW diesel met zo’n 100-130k op de teller uit 2014/2015. Zijn er genoeg van op internet.

Ik vermoed dat ik met 25k per jaar wel uitkom met een diesel en omdat ik hem wel wil afrijden zit ik niet echt met een restwaarde. Na het afrijden hoop ik genoeg geld gespaard te hebben voor een elektrische bak.

Hebben jullie tips, ervaringen of adviezen? Hoor ze graag! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheddar op 05-08-2021 15:42 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou sowieso geen 6j oude diesel meer kopen, oa ivm milieuregels in de EU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 22:11
Met zo weinig km’s per jaar lijkt me een benzine auto meer voor de hand liggen, maar dat ligt natuurlijk ook aan het verschil in prijs van vergelijkbare auto’s.

Die generatie 308 is destijds ontzettend veel geleased ivm de bijtellingsregels van die tijd. Dus je hebt wel lekker veel aanbod.

Ik vond het overigens een zwalkende bak ellende ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Hackus schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:24:
Ik zou sowieso geen 6j oude diesel meer kopen, oa ivm milieuregels in de EU
Hoezo? Dit betreft gewoon een euro 6 auto en kun je jarenlang zorgeloos rijden. De euro 4 modellen, ja dat gaat in 2025 lastig worden.

Prima auto. Ik zou hem gewoon aanschaffen en lekker mee rijden. Benzine is echt niet goedkoper met dit aantal km per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 01-08-2021 23:18 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:01
Ga wel voor de 8-kleppers, die zijn degelijker dan de 16-kleppers.

Houd er verder rekening mee dat een 308SW geen lichtgewicht auto is, dus wegenbelasting gaat hard bij die dingen. Mocht je eentje op LPG vinden (VTI van 2012 of later, geen THP), is dat ern stuk voordeliger dan dieselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 14:34
Heb zelf de auto nu 2 jaar. Hij is vrij goedkoop in wegenbelasting voor een diesel 116 euro, je knikkert er voor 50 euro diesel in en je kunt weer ruim 800km+. Zelfs met volledig gezin fietsen achterop en strak 110 op de cruise control dik 22,5km per liter. Hier nu door corona wat veel korte afstanden en geen gekke kms meer, maar dan ook nog zeer zuinig. Tegen over onze voorloper (ford mondeo 2.0 benzine) kan deze auto er al uit bij 8000km per jaar.

Kortom je koopt geen andere euro 6 diesel voor dit bedrag.
Je koopt überhaupt geen andere auto van deze leeftijd voor dit bedrag
Je koop ook geen auto met vergelijkbare opties rond het bouwjaar van deze auto.
Je koopt zeker geen auto die zo zuinig is rond dit bedrag.

Nadeel, ik vind het onderhoud (dealer) wel vrij hoog. Elk jaar beurt + apk en kost hier ongeveer 1000 euro.
zijn allemaal geen cruciale onderdelen en heb nooit stil gestaan en ondertussen staat er ook dik 262.000km op de teller met originele turbo en koppeling. Kortom ik blijf hem rustig rijden tot dat die economisch totaal los is. Ik gok dat, dat nog wel even gaat duren. Ten slotte is het ook gewoon hele fijne auto die lekker ruim is voor het gezin.

Side note, ik heb hem bij aankoop laten chippen naar 150pk. Verder nooit problemen of storingen mee gehad. Alleen keer turbo slang lek, wat voor de leeftijd opzich keer kan gebeuren.
_JGC_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:31:
Ga wel voor de 8-kleppers, die zijn degelijker dan de 16-kleppers.

Houd er verder rekening mee dat een 308SW geen lichtgewicht auto is, dus wegenbelasting gaat hard bij die dingen. Mocht je eentje op LPG vinden (VTI van 2012 of later, geen THP), is dat ern stuk voordeliger dan dieselen.
Heb dit ooit eens uitgerekend en zo uit mijn hoofd was het kantelpunt tussen diesel 1.6 en benzine 1.2 rond de 12/15.000km per jaar. Ts gaat hier ruimschoots overheen en diesel kan er perfect uit voor hem. Let wel ik bereken het niet met fabrieks opgaves maar met werkelijk praktijk verbruik

[ Voor 20% gewijzigd door Practics op 01-08-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Practics LPG is onverslaanbaar qua kostprijs en die motoren lopen goed op LPG.

Ik rijd nu 20-25K per jaar in een 206SW 1.4HDI, die kan bij 15K/jaar al uit. LPG is nog een pak goedkoper, kan bij 10K/jaar al uit. Reden waarom ik toch diesel is beschikbaarheid, aanschafprijs en betrouwbaarheid ivm bewust een 15 jaar oude auto rijden.

Met LPG doe je 12km op 60 cent, met diesel 21km op 1,40 euro. Daarnaast houd je elke maand een paar tientjes wegenbelasting in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@_JGC_ Thanks! Zal dat meenemen in het zoeken naar een geschikt model. :)

@Practics Super fijn dat je je ervaring deelt, kan ik veel mee! Dan zet ik in ieder geval 1k per jaar opzij voor onderhoud. Is het chippen de moeite waard geweest? Een auto met wat meer pit is namelijk niet verkeerd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 14:34
Cheddar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 00:20:

@Practics Super fijn dat je je ervaring deelt, kan ik veel mee! Dan zet ik in ieder geval 1k per jaar opzij voor onderhoud. Is het chippen de moeite waard geweest? Een auto met wat meer pit is namelijk niet verkeerd. ;)
Het word geen race monster, maar de souplesse die je er voor terug krijgt is veruit het geld waard. Je hoeft ook absoluut niet bang te zijn dat je traag bent. Voor mij een no brainer en zou het zo weer doen. Ondanks ik in eerste instantie wat tegen was ivm hoge km stand van de auto

Wat ik wel ervaar is dat ik bij normaal rijden vrij vlot ben en bij het echt willen door trappen geen race monster ben. Kortom denk dat er computer gestuurd ervoor word gezorgd dat je bij normaal vlot rijgedrag al 70% vermogen aanspreekt en bij vloeren van het pedaal nog eens/maar 30% erbij krijgt. Maar goed alles is afhankelijk van je rechtervoet. Een proefrit zal mijn gevoel je waarschijnlijk wel duidelijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LPG nog even bekeken, er staat wel 1 hele 308 op internet met LPG en dat is een 1.6THP...

Alternatief is dan benzine kopen en zelf laten inbouwen. Denk alleen dat het niet uit kan: omdat diesel op de schopstoel zit is diesel al structureel 1000+ euro goedkoper in aanschaf dan een benzine en dan moet je er nog voor 1500 euro LPG in laten zetten. Sta je al minstens 2500 euro achter, is heel wat brandstof en wegenbelasting wat je daarvan kunt betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:09
4 jaar een gereden (lease) en is altijd prima bevallen. Niks dan lof eigenlijk: rijdt fijn, lekkere stoelen, ruimte, en ook geen bijzonderheden mee gehad in 160k km.

Op de dag dat hij wegging zei ik al tegen mijn broer: als ik geen andere leaseauto zou krijgen had ik hem direct overgenomen. Zegt genoeg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:40
Ik heb een 308sw 2015 gehad met een krakende achteras.
Onder garantie is dat toen verholpen door er een bepaald schuim in de achteras te spuiten of iets dergelijks.
Je hoort het direct als je met een proefrit over een stempeltje rijdt.

Edit: verder heel prima auto!

[ Voor 6% gewijzigd door GrasshopperNL op 02-08-2021 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Welke diesel/versie is het?

2024/2015 lijkt een 14% bijteller. Ik heb een Cactus gehad als lease uit 2015 en daarna privé. Prima diesel voor die auto maar ik mag aannemen dat ze in de 14% 308SW een zwaardere hebben gelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
Wij hebben eerst een 308 hatchback diesel (2014) gehad, 2 jaar zonder problemen mee rond gereden, toen ivm met 2de kind een een 308SW diesel uit 2016 gekocht daar nu ongeveer 3 jaar in gereden (nu ~80k op de teller).
Zijn erg fijne auto's wel even wennen aan het kleine stuurwiel en dat je via touch screen de temperatuur bedient wat niet altijd even handig is als je alleen aan het rijden bent.
1000e/j aan onderhoud van hier boven kom ik toch echt niet aan, zeker als je van plan bent hem op te rijden gewoon naar de (goede) beun brengen.
Ook echt sloom is hij niet met 130pk en 300nm koppel, alleen in de 6 van 100 naar 120/130 is wat sloom maarjah dat mag tegenwoordig toch niet meer :p en anders terug schakelen naar de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

_JGC_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 01:31:
LPG nog even bekeken, er staat wel 1 hele 308 op internet met LPG en dat is een 1.6THP...

Alternatief is dan benzine kopen en zelf laten inbouwen. Denk alleen dat het niet uit kan: omdat diesel op de schopstoel zit is diesel al structureel 1000+ euro goedkoper in aanschaf dan een benzine en dan moet je er nog voor 1500 euro LPG in laten zetten. Sta je al minstens 2500 euro achter, is heel wat brandstof en wegenbelasting wat je daarvan kunt betalen.
Je staat idd met 2.5K achter bij aanschaf als je diesel met LPG vergelijkt. Maar je moet ook kijken naar de verbruikskosten; het verschil in wegenbelasting en brandstof. Diesel kost momenteel zo'n 1.40 euro bij een goedkope pomp, en je rijdt er 1:22 mee; ofwel 6.4 cent per kilometer ben je aan diesel kwijt. Op LPG zul je zo'n 1:13 rijden, en lpg tank je goedkoop voor 65 cent wat je verbruikskosten op 5 cent/km legt.
Met 25 dkm per jaar is dat een verschil van 350 euro per jaar in het voordeel van LPG.

Dan de wegenbelasting. De dieselauto weegt zo'n 1.275 kg en kost 1.384 euro per jaar. Dezelfde auto op lpg weegt zo'n 1.190 kg en kost daarmee 828 euro per jaar., ofwel 556 euro minder dan de dieselbak.

Daarmee is dezelfde auto in LPG ipv diesel dus 906 euro per jaar goedkoper. Binnen drie jaar heb je die 2.5k dus al terugverdient,en daarna bespaar je jaarlijks bijna duizend euro. LPG is daarmee nog best lucratief. Helemaal als je de auto echt op wil rijden, en je wil er 2 ton mee rijden, dan is het uiteindelijke verschil in kosten bijna 5.000 euro in het voordeel van LPG.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou lekker voor die diesel gaan! Ik had 2 jaar geleden een excel uitgewerkt waarbij al snel bleek dat met +- 17000km per jaar diesel al uit kon. Maar door de huidige brandstofprijzen en nog een andere factor (weet zo ff niet meer) kon het bijna bij 13000 al uit.

We hebben december 2019 een Octavia gekocht uit december 2014. Was dus 5 jaar oud. Ik zou het lekker doen :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Theo Ik ben er bekend mee, heb zelf LPG gereden. Rijd nu een HDI, evenals voor ik die LPG auto kocht. Heb de berekening hierboven al eerder gemaakt, maar in de veronderstelling dat er aanbod van LPG is. Toen ik mijn LPG auto kocht lag de prijs 2000 euro onder die van een diesel, dan is de keuze snel gemaakt.

Laat ik zo stellen, die VTIs zijn leuke motoren op LPG. De 1.6THP moet je laten liggen. De puretechs worden ook nog wel eens omgebouwd maar is maar zo-zo met tegelijk benzine en LPG inspuiten (weg is een groot deel van je voordeel).
Met de 1.6VTI sta je qua vermogen/koppel al iets achter op de diesels, qua lawaai ook. Komt bij dat een 1.6 e-HDI gewoon minder gezeik is dan een Peugeot benzinemotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-06 14:41
Twee en een half jaar de 308 SW op diesel gereden.
Rijd lekker, echter een enorme rampenbak in onderhoud en storingen.
Drie keer terugroep actie gehad, twee keer stil gestaan omdat de auto zei: bekijk het maar.
Hou er rekening mee dat de aluminium pookknop enorm heet word in de zomer. Om dit tegen te gaan had ik een hoesje welke ik over de pook schoof als de auto in de zon geparkeerd werd.

Leuke auto de 308, echter voor mij nooit weer.
Rij nu een Skoda, en in drie jaar tijd nog nimmer problemen gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik snap je beredenering van een diesel wel. Ik heb dezelfde keuze ook gemaakt eind 2019 om voor een V60 diesel te gaan. Het mooie van een diesel is dat ze totaal afgeschreven zijn. Je koopt geweldige auto's voor minimaal geld. Wil je een vergelijkbare benzine, dan betaal je zo het dubbele. Zorg wel dat je een euro6 motor hebt, dan kun je de komende jaren goed vooruit en heb je geen problemen met milieuzones. Je ziet hierboven al wat reacties dat het aardig lukt om de diesel onterecht in het verdomhoekje te stoppen. Daarom wil niemand ze meer en zijn ze geen drol meer waard.
Het enige dat je wel zeker weet is dat je de pijn van enorm €€ bijleggen op een benzine of elektrische auto alleen maar voor je uit wordt schuift.

Mijn V60 heeft toevallig hetzelfde motorblok vanuit Peugeot en ik ben er erg tevreden over. Bijna 2 ton op de klok en nog geen enkel probleem mee gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door sj0ertum op 02-08-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Cheddar schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:20:
Beginnend dat ik niet heel veel verstand heb van auto’s. Op verschillende websites kom ik ook niet heel veel verder kom, omdat ik simpelweg niet veel ervaringen heb met (het kopen van) auto’s. Dus wellicht kan ik wat opsteken van jullie mede-tweakers. :)

Ik heb 2 jaar in een Peugeot 206 (2004) gereden die ik heb overgekocht van een vriend. Daarna 2 jaar in een in geërfde Toyota Corolla (2004) gereden. Die laatste heeft het dus begeven.

Leen nu een auto, dus kom voorlopig uit de voeten. Ik ga dus voor het eerst een auto kopen bij een dealer/handelaar. Heb een budget van €8000, wat eventueel kan oprekken door nog even door te sparen.

Rijd zo’n 25k per jaar. Voornamelijk op de snelweg en in de zomer zoek ik graag de zon op in Zuid-Europa. Dus wat ruimere auto heeft mijn voorkeur. Daarbij vind ik auto met 6 versnellingen fijner rijden. Ook heb ik geen problemen mee om een auto af te rijden.

Dus na wat zoekwerk kom ik uit op een Peugeot 308 SW diesel met zo’n 100-130k op de teller uit 2014/2015. Zijn er genoeg van op internet.

Ik vermoed dat ik met 25k per jaar wel uitkom met een diesel en omdat ik hem wel wil afrijden zit ik niet echt met een restwaarde. Na het afrijden hoop ik genoeg geld gespaard te hebben voor een elektrische bak.

Met zo weinig km's zou ik voor benzine gaan, of nog liever, hybride. Beetje moderne station (zoals de ford focus/opel astra's op de wereld) met de 1.0 rijden heerlijk en je zit zo op 1:20 in de winter en 1:25 in de zomer. Met de hybride's kun je snel, afhankelijk van verhouding stad/snelweg, daar ruimschoots overheen maar bijvoorbeeld Auris ga je al snel naar 11k toe ipv je 8k budget voor eentje uit 2014-2015.
Anyway, je moet echt gigantische afstanden afleggen wil je een diesel die 1:25-1:30 doet break even draaien tegenwoordig. Helemaal nu prijsverschil tussen diesel en benzine zo klein is geworden.

Daarnaast betekend dit soort auto's dat je er zo 10-15 jaar in gaat doorrijden totdat het 'op' is. 200-300k km is niks meer. Geen garantie dat je diesel dan nog overal heen mag en kan, de benzine waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fonsoy schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Hoezo? Dit betreft gewoon een euro 6 auto en kun je jarenlang zorgeloos rijden. De euro 4 modellen, ja dat gaat in 2025 lastig worden.

Prima auto. Ik zou hem gewoon aanschaffen en lekker mee rijden. Benzine is echt niet goedkoper met dit aantal km per jaar.
Op dit moment ja, maar er men kijkt scherp naar deze norm. Verder vervuil je flink natuurlijk, ook met Euro-6 diesel vervuil je veel meer dan met benzine auto van die tijd. Het alternatief zou een LPG versie zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Lekker dieselen, maar wel verwachten dat je de auto financieel volledig afschrijft. Met een (hoge) restwaarde moet je niet rekenen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Hackus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Op dit moment ja, maar er men kijkt scherp naar deze norm. Verder vervuil je flink natuurlijk, ook met Euro-6 diesel vervuil je veel meer dan met benzine auto van die tijd. Het alternatief zou een LPG versie zijn.
Dat is toch helemaal niet relevant? :?
Als je veel kilometers wilt rijden en geen dief van je portemonnee bent koop je nu een tweedehands diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Xanaroth schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

...
Met zo weinig km's zou ik voor benzine gaan, of nog liever, hybride. Beetje moderne station (zoals de ford focus/opel astra's op de wereld) met de 1.0 rijden heerlijk en je zit zo op 1:20 in de winter en 1:25 in de zomer. ...
Anyway, je moet echt gigantische afstanden afleggen wil je een diesel die 1:25-1:30 doet break even draaien tegenwoordig. Helemaal nu prijsverschil tussen diesel en benzine zo klein is geworden.
...
Dat is met benzineauto's in dezelfde klasse gewoon niet het geval. Die zitten gemiddeld eerder aan 1:14 (de uitzondering van 10minuten lang, wind mee achter een vrachtwagen daargelaten)

En diesel is nog steeds (veel) goedkoper dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Theo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:50:
[...]

Je staat idd met 2.5K achter bij aanschaf als je diesel met LPG vergelijkt. Maar je moet ook kijken naar de verbruikskosten; het verschil in wegenbelasting en brandstof. Diesel kost momenteel zo'n 1.40 euro bij een goedkope pomp, en je rijdt er 1:22 mee; ofwel 6.4 cent per kilometer ben je aan diesel kwijt. Op LPG zul je zo'n 1:13 rijden, en lpg tank je goedkoop voor 65 cent wat je verbruikskosten op 5 cent/km legt.
Met 25 dkm per jaar is dat een verschil van 350 euro per jaar in het voordeel van LPG.

Dan de wegenbelasting. De dieselauto weegt zo'n 1.275 kg en kost 1.384 euro per jaar. Dezelfde auto op lpg weegt zo'n 1.190 kg en kost daarmee 828 euro per jaar., ofwel 556 euro minder dan de dieselbak.

Daarmee is dezelfde auto in LPG ipv diesel dus 906 euro per jaar goedkoper. Binnen drie jaar heb je die 2.5k dus al terugverdient,en daarna bespaar je jaarlijks bijna duizend euro. LPG is daarmee nog best lucratief. Helemaal als je de auto echt op wil rijden, en je wil er 2 ton mee rijden, dan is het uiteindelijke verschil in kosten bijna 5.000 euro in het voordeel van LPG.
Reken er nog wel 1 a 2 tanken benzine per jaar bij vanwege de start en wanneer hij koud is. Daarnaast dat je 2 a 3 keer zo vaak moet tanken, afhankelijk van de grootte van je LPG tank natuurlijk. Die neemt ook ruimte weg die je bij de diesel wel hebt. Daarnaast bouw je extra onderdelen op een benzinemotor die ook weer kapot kunnen gaan, reken dus ook wat extra onderhoudskosten tov de diesel. Verder nog 1 of 2 extra gasnippels voor in Frankrijk/Spanje, al kan je die misschien van de pomp lenen nu? Dat was 8 jaar geleden toen ik op LPG reed nog wel eens lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
warhamstr schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Dat is met benzineauto's in dezelfde klasse gewoon niet het geval. Die zitten gemiddeld eerder aan 1:14 (de uitzondering van 10minuten lang, wind mee achter een vrachtwagen daargelaten)

De 308SW is toch de klasse van focus/astra? Als je praat over 1;14, dat red je zelfs met auto's een slag groter dan dat niet meer. Let wel, heb het over moderne varianten hiervan. Niet die uit de jaren '90 ofzo.

Mijn focus uit '14 deed uiteindelijk iets van 21 of 22 over de volledige tijd in mijn bezit. En de astra station '16 die ik nu heb, laatste tankbeurt zag ik 1:22,3 bij de berekening (dus liters daadwerkelijk getanked vs de km's gereden, die boordcomputer is altijd veel te positief).

Nu zal best dat iemand die constant 130 rijd ipv 100 misschien 1:20 of 1:18 haalt. Maar 1:14 is echt decennia geleden.

Ook als je kijkt op een spritmonitor ofzo, zie je al snel ~5l/km (1:20) naar boven komen. En Duitsland is zowel kwa snelwegen (snelheden) als langzaam verkeer (heuvels/bergen) een stuk minder geschikt voor dit soort zuinige 1.0 3 cilinder bakjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 02-08-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Thomas18GT schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

Reken er nog wel 1 a 2 tanken benzine per jaar bij vanwege de start en wanneer hij koud is. Daarnaast dat je 2 a 3 keer zo vaak moet tanken, afhankelijk van de grootte van je LPG tank natuurlijk. Die neemt ook ruimte weg die je bij de diesel wel hebt. Daarnaast bouw je extra onderdelen op een benzinemotor die ook weer kapot kunnen gaan, reken dus ook wat extra onderhoudskosten tov de diesel. Verder nog 1 of 2 extra gasnippels voor in Frankrijk/Spanje, al kan je die misschien van de pomp lenen nu? Dat was 8 jaar geleden toen ik op LPG reed nog wel eens lastig.
Goed punt; je zal idd 100 euro per jaar aan benzine moeten tanken, dat kost je zo'n 100 euro, maar zal je ook zo'n 40 euro aan lpg besparen (die benzinekm's rij je immers niet op lpg) waardoor het effectief 60 euro per jaar kost. De besparing gaat daarmee naar 850 euro per jaar.

De extra LPG onderdelen dat is een lastige. Het is correct dat LPG ook onderhoud nodig heeft (en dus kosten heeft), maar de moderne dieselmotoren zijn in onderhoud niet meer zo goedkoop als vroeger waardoor. Een moderne kleine dieselmotor met turbo zal qua onderhoudskosten gelijkwaardig zijn aan een benzinemotor met lpg. Diesel zal minder frequent onderhoud nodig hebben, maar de onderhoudskosten zijn per beurt wel hoger.
Misschien niet een compleet eerlijke vergelijking; mijn simpele 1.2 liter (non-turbo) motorblokje op LPG (Fiat Panda uit 2008) heeft in 300.000 km nog nul aan onderhoudskosten gehad naast het reguliere vervangen van de olie en tweemaal vervangen de distririem. Met een kleine diesel haal je dat niet.

En qua verloopnippels; die dingen kosten nog geen 10 euro in aanschaf. Ik heb standaard een verloopnippel voor DE in de auto liggen omdat ik nog wel eens naar DE ga. Als je naar Frankrijk gaat kun je ook éénmalig zo'n verloopje kopen, dat zijn de kosten niet, en kun je scharen onder de vakantiekosten :P

Vaker tanken ben ik het mee eens; je tankt inderdaad iets vaker. Als je de fout maakt door een te kleine tank in een te grote auto te leggen dan mag je om de 300 km tanken :P Dimensioneer je de tank op de auto dan is 500 km wel haalbaar. Verschil is ook dat je een lptank ook gewoon leeg kunt rijden. Ik heb naast het huis een goedkoop lpg tankstation zitten. Als ik ergens naar toe moet wat 80 km retour is en ik kan nog zo'n 80-100 km rijden op een lpg tank voordat deze echt leeg is dan tank ik wel als ik terug ben. Gok ik verkeerd dan rij ik de laatste paar km gewoon op benzine. Met benzine/diesel tank je dan echt van te voren.
Heb je dus een 40 liter dieseltank dan zul je al snel om de 36 km tanken (=750-800 km). Met een lpg tank met 40 liter effectieve inhoud zul je op de 500 km gaan tanken.

Aan de andere kant. Stel je rijd 25 dkm per jaar dan tank je dus per jaar 35 maal diesel of 50 maal lpg. Het verschil per jaar is 850 euro. De delta is dan dus 15 maal vaker tanken per jaar en 850 euro. Ofwel; elke keer dat je vaker tankt bespaart je 55 euro :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 12:47
warhamstr schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Dat is met benzineauto's in dezelfde klasse gewoon wel het geval. Ik rijdt een Leon van 2016 en met normaal verkeer zit ik echt op 1:20+, in de zomer makkelijk richting de 1:25. Met 130 op de teller wordt dat ~ 1:18 en als ik echt lomp trap gaan we naar 1:15, maar dan is het het risico op boetes sowieso financieel niet de verstandigste keuze O-)

Echt hoor, het omslagpunt benzine/diesel is al een poosje echt veel hoger dan de 15.000 die hier wordt geschetst (eerder 25.000+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
Ik heb nu deze nog als auto van de zaak, model uit 2015.
Totaal niet passend bij mijn gebruik, veel korte stukken van 10km en 15k per jaar, maar het moest vanuit beleid een diesel zijn.
Hoe dan ook mijn ervaring in de 6 jaar dat ik deze rij is eigenlijk dat ik deze als prima ervaar als auto van de zaak zijnde maar nooit prive zou aanschaffen. Dit voornamelijk door de kosten die ik voorbij zie komen elke keer. Van kleine dingen (kloppende of trillende geluiden die uitgezocht moeten worden, piepende elektrische ramen) tot echt dure vervangingen (falende airco van 2k euro! Natuurlijk net half jaar buiten garantieperiode). Zoals ook door anderen aangegeven best dure beurten en ook daar natuurlijk de dure vervangingen van remschijven enz.
Ik had laatst toevallig aan de garage gevraagd een screenie te maken van de facturen, het resultaat was 6737 euro vanaf Februari 2017 tot letterlijk afgelopen maand. Hierin zit ook een nieuwe bandenset van ruim 700 euro.

Ook verbruik valt me eigenlijk tegen voor een Diesel. Destijds moest deze superzuinig zijn (daarom ook bijtelling van 14%) maar in de praktijk doe ik tussen de 18 en 19 km/l. Eigenlijk precies net zoveel als mijn vorige hybride (Lexus ct-200h). Qua rijstijl ben ik geen snelle rijder, let juist beetje op verbruik (krijg je als je hybride hebt gereden), niet dat de auto zelf echt uitnodigd want deze is zeker niet snel (120pk diesel).

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER79 op 02-08-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
matk89 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Dat is met benzineauto's in dezelfde klasse gewoon wel het geval. Ik rijdt een Leon van 2016 en met normaal verkeer zit ik echt op 1:20+, in de zomer makkelijk richting de 1:25. Met 130 op de teller wordt dat ~ 1:18 en als ik echt lomp trap gaan we naar 1:15, maar dan is het het risico op boetes sowieso financieel niet de verstandigste keuze O-)

Echt hoor, het omslagpunt benzine/diesel is al een poosje echt veel hoger dan de 15.000 die hier wordt geschetst (eerder 25.000+).
Een 308 Puretech doet volgens specs 4,6l/100km. Praktijk is net aan 1:20 als zuinigste en gemiddeld zit rond 1:16.
Ga je niet voor een puretech maar een 1.6VTI mag je rekenen op 1:14.
Dan hebben we het over de gewone 308, de SW is zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 12:11
Ik heb een Auris Hybrid gekozen en rijd op sommige stukken 1 op 30 :) Gemiddeld rijd ik denk ik zo'n 1 op 25. Dan heb je ook een grote degelijke station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18

Een Corolla die het heeft begeven? Wat is er gebeurd? Is hij niet meer te redden? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 16:05
Ik heb zelf een 308 SW hdi uit 2015. Deze op advies van mijn garagist gekocht, toen ik twee jaar geleden op zoek was naar een nieuwe auto. Hij gaf mij toen aan dat specifiek dit type psa-dieselmotor heel erg goed is (i.t.t. veel andere motoren van Peugeot). Mijn garagist is erg kundig en bij dergelijk aankopen volg ik altijd zijn adviezen: zo ook bij mijn laatste auto (zelf heb ik 0,0 verstand van auto's). Tot op heden geen moment spijt van gehad. Hele degelijke auto; erg blij mee. Alleen de bediening van de radio e.d. vind ik minder fijn. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Voor het verbruik is Spritmonitor wel handig. Die geeft 1:19 gemiddeld aan voor een SW op diesel met 130pk:

https://www.spritmonitor....exactmodel=SW&powerunit=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ThinkPadd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:27:
Voor het verbruik is Spritmonitor wel handig. Die geeft 1:19 gemiddeld aan voor een SW op diesel met 130pk:

https://www.spritmonitor....exactmodel=SW&powerunit=2
Verdorie, dat is handig! Dat kende ik niet. Ga ik onthouden voor een volgende auto.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

nwagenaar

God, root. What's the differen

Momenteel een 308SW 2020 (Benzine Automaat) als lease auto, daarvoor 5 jaar met een 308SW Diesel gereden (om precies te zijn de 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 met 14% bijtelling nog).

- Met de 308SW Diesel haalde ik met gemak 950KM op één volle tank
- Maximale met de 308SW Diesel wat ik heb gehaald was 1100KM met Shell FuelSave Diesel
- Toevoegen van AdBlue kun je relatief makkelijk en zelf doen via de kofferbak (zit onder het reservewiel), zorg wel voor dat je handschoenen aan doet
- Gemiddeld reed ik 75K per jaar, de auto heeft mij geen enkele keer laten staan en/of pech gehad afgezien van een lekke band.
- In die periode wel veel terugroep acties gehad, maar dit werd netjes gecommuniceerd door de lease maatschappij

Kort gezegd is dit een ruime auto, die lekker rijdt, goed zit, goed op de weg ligt en was betrouwbaar genoeg voor mij om een rondreis te doen richting Noord-Europa en Oost-Europa.

Enige wat mij opviel was dat ik in de 1e 2 jaar zo'n beetje elke 3 maanden naar de garage moest voor weer een update vanwege van terugroepactie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 12:18
Ik heb zelf een 308 SW gehad uit 2016 en dat was echt een rampenauto.
Ondanks dat het een ruime, comfortabele wagen was, heb ik hem weggedaan wegens te onbetrouwbaar.
Een klein overzichtje van de problemen:

- Koppeling + dubbel massavliegwiel + primaire as vervangen door productiefout
- Talloze elektronica fouten gaande van speakers die continue defect gingen (Denon uitbreiding, ze zijn bijna allemaal meerdere malen vervangen geweest), radio die defect ging, lichtsensor die faalde, foutmeldingen actieve noodremstop, ...
- Krakende achteras: oplossing was hiervoor om eigenlijk PU schuim in de achteras te spuiten omdat er twee veren tegen elkaar schrapten intern. Weinig vertrouwen in deze oplossing want je voelde de auto steeds sponziger worden op de achteras.
- ...

Als ik het mij herinner heb ik ongeveer 17x in de garage gestaan voor garantie gevallen.

De garage zelf deed echt zijn best maar daar stopte het ook. Klacht neergelegd bij importeur, oplossing: "een tegoedbon van x eur in onze veel te dure webshop". Zelfs mijn voorstel om eens een tijd de wagen bij te houden en er rond mee te rijden om problemen vast te stellen, werd geweigerd.

Niet ver voor ik hem weg gedaan heb, had ik gelezen dat het de meest onbetrouwbare wagen was van het jaar.

Daarnaast is het ook echt opletten geblazen met de benzine moteren bij Peugeot.
De 1.2 benzine die gekende problemen heeft die tot op heden nog niet opgelost zijn: krukas die niet robuust is, nokkenas verschuift, distributieriem die gesloopt wordt, verkeerde ontbranding (schokken en stotteren doordat er ontbranding plaatsvind voor de vonk).
De 1.6 benzine heeft ook een slechte reputatie, al is die de laatste jaren verbeterd in betrouwbaarheid.
Genoeg leesmateriaal over deze problemen te vinden op het internet.

Ikzelf had een 1.6 diesel (nu zijn het 1.5 diesels) en heb daar geen problemen mee ondervonden, die reed als een zonnetje, zuinig (meer dan eens 1000km op 1 tank gehaald) en was een vinnig ding :)

Mijn ervaring: wegblijven van Peugeot.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Cheddar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 00:20:

Ruim 4 jaar gereden met een 308SW 1.6 diesel uit 2015 (14% bijtelling in de lease). Geen enkel moment het gevoel gehad dat hij gechipped moest worden. Voldoende vlot in het verkeer, ook wanneer volgladen voor vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 08-06 14:19

Eraser127

Nijkerk

Hier sinds begin dit jaar een 2014 308SW 1.6 diesel en ook geen noodzaak om te chippen. Snelweg opritten gaan vlot zat. Volgende week voor het eerst volgeladen op vakantie. Kwam van een 2004 307 2.0 diesel met 560xxx km op de teller 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Eraser127 op 02-08-2021 15:15 ]

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheddar
@Hercul3s Heeft het begeven in het buitenland. Was iets mis met de koppeling - reparatie €1-1,5k. Daarbij was de restwaarde lager dan het laten repatriëren door de ANWB. Was ook wel te verwachten als er 335k op de teller stond. :)

@houtsnip Goeie tip! Zal ook even langs de garage rijden en vragen naar hun input.

@nwagenaar @Snobbieh Dank voor het delen van jullie ervaringen! Ga denk ik sowieso voor auto met 1 vorige eigenaar en eventueel ex-lease die is onderhouden bij de dealer. Geeft denk ik net iets meer zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:24
Leuke zoekactie, ook even my 2 cents:

Zeker als je een auto echt op wilt rijden zou ik een Auris hybride zeker op je shortlist zetten. Nu in aanschaf ietsje duurder, maar ik verwacht dat je onderaan de streep na velen jaren rijden alsnog goedkoper uit bent. In wegenbelasting scheelt het al rustig 60 a 65 per maand, dat verschil zal in de toekomst nog eerder groter worden dan kleiner. Op jaarbasis is alleen dat al een aardig bedrag. Qua verbruik zijn ze ook erg zuinig, 1 op 20 overall aan de pomp is prima te doen, zuiniger kan als je er echt voor wilt gaan.

Als je een auto wilt afrijden kom je normaal op een gegeven moment gewoon een keer aan de beurt met dure onderdelen op een diesel, die er op een Auris hybride gewoon niet zijn. Denk aan: roetfilter, turbo, koppeling, injectoren en zo kun je nog wel even doorgaan. Doordat de Auris een HV accu heeft zijn veel onderdelen die normaal door een riem aangedreven worden electrisch, zoals ook de airco compressor en is er bijv. geen startmotor.

Zelf heb ik eerst Volvo diesel gereden, dat was achteraf een enorm dure auto om te rijden. Nu 3 jaar in een Auris hybride. In het begin even wennen, maar nu eenmaal gewend aan de eCVT automaat (zonder versnellingen): ik wil niet anders meer: super vloeiend zoef je door het verkeer. En ja, als je even plankgas gaat dan gaat hij hoog in de toeren. Op dat gebied is een turbo(diesel) in het voordeel. Maar verreweg het grootste deel van de tijd ben je aan het cruizen. Verder zou ik geen handbak meer willen en deze automaat zonder koppeling e.d. is foolproof. Enige wat ik kan aanraden is iedere 100 - 150K km eens de olie te laten verwisselen (zie mijn uitgebreide beschrijving daarvan hier: Dreamer-1982 in "Het grote Toyota-topic").

Wij hebben er ook langere ritten met de kids mee gemaakt naar o.a. Italie, past genoeg in en weer zeer zuinig op dit soort lange ritten. Qua KM-stand zou ik me niet te veel focussen op perse een lage KM-stand, deze auto's zijn wat dat betreft de nieuwe diesels en gaan echt enorm lang mee zonder problemen. Belangrijkste is dat hij vooral voldoende gebruikt wordt, dat is goed voor de HV accu). Die van ons hebben we in 3 jaar van 126K naar 200K KM gereden en dat ding voelt nog als nieuw. Er zijn al genoeg verhalen voorbij gekomen van taxi's (vooral model Prius wordt daar veel voor gebruikt, die hebben dezelfde aandrijflijn) met 1.000.000km met nog alles aan de motor/aandrijving origineel. Kijk in de grote Europese steden maar wat er veel als taxi wordt gebruikt.

Dus ja, dit zijn denk ik ideale auto's om heel lang mee te gaan rijden zonder veel gedoe. Iets duurder in aanschaf nu, maar ik ben er nog iedere dag blij mee. Comfort bijv. is wat mij betreft geniaal dankzij de hybride aandrijflijn, ik ga in mijn daily driver niet meer voor de lol schakelen :) Nadeel is dat oprijden je nog wel even gaat duren :P

Overigens mocht je toch echt naar een voordelige diesel kijken, ook een jonge Renault Megane zou je dan zeker moeten bekijken, het 1.5DCI blok staat ook gewoon goed bekend.

Als je specifieke vragen hebt over de Auris dan stuur me rustig een PM.

Nog een kleine toevoeging:
Ik ben specifiek opzoek gegaan naar een Lease Pro of (Lease) Executive uitvoering, deze heeft de luxere half lederen bekleding (nog steeds erg netjes bij ons na 200K KM), stoelverwarming (voor mij een must in de winter) en betere audio.

Bijv. deze heeft exact die opties, ziet er ook uit als een zeer goede deal voor die prijs: https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2015-51427497

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamer-1982 op 02-08-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

GrasshopperNL schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 04:41:
Ik heb een 308sw 2015 gehad met een krakende achteras.
Onder garantie is dat toen verholpen door er een bepaald schuim in de achteras te spuiten of iets dergelijks.
Je hoort het direct als je met een proefrit over een stempeltje rijdt.

Edit: verder heel prima auto!
Ja dat was een terugroepactie inderdaad, samen met een dingetje van het deurslot.

En de distributieriem (in olie) knapte vroegtijdig bij sommige batches. (In ieder geval benzine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hengst
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-01 22:01
Ik rijd zo'n lease 308 SW, die van mij is nu 3 jaar oud, is wel een benzine 1.2 THP 130PK 8 traps automaat. Stevige power maar wel heel vaak problemen, zijn eigenlijk altijd sensors maar de auto wil dan niet rijden. Ik merk dat ik vaak met de nooddienst bel. Hiervoor had ik een Golf en daar heb ik maar 1 keer een technisch probleem mee gehad en toen bleef hij wel functioneren.

Zou ik je een 308SW aanraden?
+ Mooie uitrusting is niet duur dus auto is heel compleet.
+ De sportstoelen van de GT-Line zijn heerlijk
+ Hij is ruim, er gaat verschrikkelijk veel in, en dat bij deze prijs is top.
+ Hij is zuinig, mijn benzine is dat dus dat zal de diesel zeker ook zijn.
+ Ze worden eigenlijk nooit opengebroken of gestolen.
+ Panoramadak (ook al kan het niet open)
- Veel sensor issues
- Langzame computer, modules starten tergend traag en dan heeft Android auto of Carplay ook geen directe beschikbaarheid. De vorige versie was nog langzamer. En hij kan er niet uit voor iets anders.
- De achtervering is zacht, als je er zware dingen in wil of een caravan achter plakt zou ik hulpveren laten plaatsen. De bevestigingsnokken zitten bij mij in het chassis.

Oh en die van mij is ook nog best snel, 0-100 in 9,1 sec. Peugeot levert dus een auto die lekker goed meegaat in verkeer. Diesel zal wel langzamer zijn maar kan me voorstellen dat ze wel vergelijkbaar gedrag vertonen.

Ik heb er zelf een haatliefde verhouding mee, ben heel blij met alle pluspunten maar door het gedoe is dit wel mijn laatste peugeot. Maar diesel kan zo maar betere onderhoudsprestaties geven en voor de pluspunten zou ik een auto zeker kopen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:37
Het valt me op dat vaak leaserijders problemen ervaren. Zou het vooroordeel van ragbakken toch werkelijkheid zijn?

Ik rij zelf privé een 308 hatchback 1.2 130 pk benzine uit 2016 en heb letterlijk geen enkel probleem ervaren tot nu toe. Gewoon netjes zorgen voor de techniek en de boel netjes warmrijden voordat het gas erop gaat en netjes zijn beurtjes doen bij de dealer wanneer nodig. Niks aan de hand en gewoon een heel fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Xanaroth schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

De 308SW is toch de klasse van focus/astra? Als je praat over 1;14, dat red je zelfs met auto's een slag groter dan dat niet meer. Let wel, heb het over moderne varianten hiervan. Niet die uit de jaren '90 ofzo.

Mijn focus uit '14 deed uiteindelijk iets van 21 of 22 over de volledige tijd in mijn bezit. En de astra station '16 die ik nu heb, laatste tankbeurt zag ik 1:22,3 bij de berekening (dus liters daadwerkelijk getanked vs de km's gereden, die boordcomputer is altijd veel te positief).

Nu zal best dat iemand die constant 130 rijd ipv 100 misschien 1:20 of 1:18 haalt. Maar 1:14 is echt decennia geleden.

Ook als je kijkt op een spritmonitor ofzo, zie je al snel ~5l/km (1:20) naar boven komen. En Duitsland is zowel kwa snelwegen (snelheden) als langzaam verkeer (heuvels/bergen) een stuk minder geschikt voor dit soort zuinige 1.0 3 cilinder bakjes.
Mijn benzineauto rijdt ook gewoon 1 op 14/15..

Er zijn er nog genoeg hoor, die dat ook rijden. Zeker als de auto wat leuker of sportiever wordt als de saaie middenmoot.

Off-topic :
Ik ben ergens wel jaloers op @Dreamer-1982 met zijn superzuinige Auris. Niet omdat ik die niet kan betalen maar omdat ik mezelf er gewoon niet toe kan zetten in zo’n saaie en karakterloze auto te gaan rijden (no offense)… Collega rijdt een Octavia, veel zuiniger dan de mijne. Maar man man wat een eenheidsworst.

Ben geen petrolhead en eigenlijk zou iedereen (plug-in) hybride moeten rijden, maar het oog wil ook wel wat…

Dit overigens echt IMO, en ik ben sowieso niet representatief want ik vind 99% van het Nederlandse wagenpark enorm saaie zooi…

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 02-08-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Naafkap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:33:
Het valt me op dat vaak leaserijders problemen ervaren. Zou het vooroordeel van ragbakken toch werkelijkheid zijn?
Ik heb - als leaserijder - gemengde ervaringen.

Heb auto’s gereden die al een tijdje op de markt waren en probleemloos waren maar ook gloednieuwe modellen / echte probleemgevallen ( met als uitschieter een VW Golf met eerste generatie TSI / DSG en befaamde RNS navi systeem dat iedere x weken werd gejat).

Denk dat de particuliere markt toch meer een 2e hands markt is waardoor meer informatie beschikbaar is over betrouwbaarheid van de verschillende modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 02-08-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Sethro schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Denk dat de particuliere markt toch meer een 2e hands markt is waardoor meer informatie beschikbaar is over betrouwbaarheid van de verschillende modellen.
Over het algemeen wel. Echter, De 308 heb ik als particulier gekocht toen deze een half jaar oud was. Zo goed als nieuw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

Maken natuurlijk ook gemiddeld meer kilometers en ritten die de ene keer langer zijn en dan weer kort.

Ik heb 5 jaar met een 308 gereden in de lease en weinig problemen gehad, het is dat de overnameaanbieding niet goed genoeg was anders had ik er nog in gereden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamer-1982

Ik rij zelf privé een 308 hatchback 1.2 130 pk benzine uit 2016 en heb letterlijk geen enkel probleem ervaren tot nu toe. Gewoon netjes zorgen voor de techniek en de boel netjes warmrijden voordat het gas erop gaat en netjes zijn beurtjes doen bij de dealer wanneer nodig. Niks aan de hand en gewoon een heel fijne auto.
Hoeveel KM heb je met je Peugeot gereden? Mijn Auris is ook een ex leasert, geen enkel probleem mee gehad en ook de facturen in kunnen zien, is gewoon nog nooit wat aan gerepareerd. Leuk detail: nu met 2 ton zitten er nog de originele schijven en remmen op, en die zijn nog in prima staat en goed voor vele jaren. Met afremmen rem je namelijk eerst op de inverter, lekker je accu vol. Met een beetje anticiperen gebruik je de remmen nauwelijks. Ik probeer sowieso 1x per 2 a 3 weken even een keer goed hard te stoppen zodat ze los blijven en bij het jaarlijkse onderhoud laat ik altijd de remmen voor en achter gewoon gangbaar maken. Overigens is een turboblok zeker een stuk gevoeliger voor aftrappen dan bijv. het systeem wat in de Auris hybride zit: het relatief grote 1.8 liter blok zonder turbo dat met het Atkinson principe werkt heeft maar 99pk, gebouwd om het uit te houden dus. Bij optrekken ondersteunt de electromotor, die heeft geen warme olie nodig. Gecombineerd overigens 140pk, zeker geen trage auto.
FreakNL schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Off-topic :
Ik ben ergens wel jaloers op @Dreamer-1982 met zijn superzuinige Auris. Niet omdat ik die niet kan betalen maar omdat ik mezelf er gewoon niet toe kan zetten in zo’n saaie en karakterloze auto te gaan rijden (no offense)… Collega rijdt een Octavia, veel zuiniger dan de mijne. Maar man man wat een eenheidsworst.

Ben geen petrolhead en eigenlijk zou iedereen (plug-in) hybride moeten rijden, maar het oog wil ook wel wat…

Dit overigens echt IMO, en ik ben sowieso niet representatief want ik vind 99% van het Nederlandse wagenpark enorm saaie zooi…
Grappig dat je dat noemt, ik ben (was? :P) ook altijd een echte petrolhead, heb o.a. een BMW 330i gereden (die 6 cilinder, heerlijk, geen radio meer nodig), daarna een gechipte V70 D5, met 500nm trok je de stenen van je oprit er bijna uit. En toen naar de Auris, ja dat was even wennen! Maar ondertussen word je wat ouder, hoef je niet bij ieder stoplicht meer de eerste te zijn en mag je in dit land maar liefst 100 hele kilometers per uur rijden (overdag dan). Tja, na de vele onkosten en problemen met de V70 dus met verstand gekozen. Maar serieus: na een aantal maanden gewenning begon ik de Auris te waarderen, het slimme pookje, heerlijk zoeven over de weg en natuurlijk lekker zuinig. En soms kun je alsnog een stoplicht sprintje doen, door de electro support en eCVT ben je tot de 50 meestal wel het snelst weg (zolang er geen Tesla naast je staat :P). Verder rijd ik meestal relaxt, en soms ook gewoon even lekker door, bijv. in Duitsland kun je rustig 160 - 180 rijden hoor, en ja, doe je dat soort dingen heel vaak dan zou ik deze auto niet uitzoeken, maar ook geen instap dieseltje. De V70 en 330i deden dat uiteraard veel leuker dan de Auris.

Maar ik ben dus als techneut wel onder de indruk van de Toyota hybride techniek, dat maakt voor mij deze auto totaal anders dan juist alle overige kleine turboblok autootjes met verder ancient techniek, wat uiteindelijk gewoon een keer flink onderhoud nodig heeft bij hogere km-standen (heb bij de Volvo ook alles wel gehad). Omdat we ook met de caravan wegwillen was ik nog op zoek naar een goede trekauto, dat is de RAV4 AWD hybride geworden, no-brainer. Start knop in en gaan. Had vroeger altijd de droom nog eens een mooie 5 serie met 6 in lijn te bezitten, maar dat is helemaal over.
Rmg schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:03:
[...]

Maken natuurlijk ook gemiddeld meer kilometers en ritten die de ene keer langer zijn en dan weer kort.

Ik heb 5 jaar met een 308 gereden in de lease en weinig problemen gehad, het is dat de overnameaanbieding niet goed genoeg was anders had ik er nog in gereden :+
Mijn monteur zei altijd: koop het liefst een wat jongere auto met flink wat kilometers, die heeft vooral lange afstanden gereden met warme motor, dat geeft veel minder slijtage. Mijn Auris was 2,5 jaar oud en had 126K gelopen toen ik hem kocht, van buiten wat kleine onvermijdelijke puntjes als steenslag, van binnen was hij nog als nieuw (ex lease): juist die staat van de binnenkant zegt veel over de persoon die erin gereden heeft en hoe de auto behandeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh, die RAV4 heeft dan weer WEL karakter :)

Ja, ik ben raar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_

Die leaserijders rijden dat ding nieuw. Liefst zo snel mogelijk na beschikbaarheid. Peugeot heeft vaak kinderziektes en in de lease krijg je die in de 4 jaar dat je dat ding rijdt stuk voor stuk mee.
Als zo'n ding een jaar of 4 oud is heeft ie de meeste terugroepacties en vage reparaties wel gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
FreakNL schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:09:
Oh, die RAV4 heeft dan weer WEL karakter :)

Ja, ik ben raar :)
Nee hoor, daar is niets raars aan, de RAV4 is natuurlijk iets "stoerder" of hoe je het wilt noemen. De hoge zit is wel fijn, verder rijdt hij eigenlijk vooral vergelijkbaar als je aan de hybride techniek gewend bent. Wij hebben nog het "oude" model (die vanaf 2016), dat is in alle opzichten eigenlijk nog een ouderwetsere wagen dan de Auris (niet dat slimme pookje, maar een echte hendel die ik bij het stoppen weer in de P moet zetten voordat ik de start/stop knop in mag drukken). Dit model RAV4 is dan ook een facelift van een model wat alweer uit 2012 komt, waar ze dan de hybride techniek in hebben gefietst (waarbij de AWD variant 2x electro motor heeft en 1x 2,5 liter 4 cilinder benzine motor). Hij gaat wel vlot naar de 100 (8 seconden), en dat voor een auto formaat tuinhuis van ruim 1700kg. Maar toch pakken wij altijd de Auris als we met het gezin (zonder caravan!) weggaan: rijdt net zo lekker en het verbruik scheelt toch wel behoorlijk. Het nieuwe model RAV4 vanaf 2019 is echt opnieuw gebouwd en schijnt geweldig te zijn, dus die wil ik wel een keer. Maar dan als iemand anders hem minstens voor de helft heeft afgeschreven :P De Auris blijft er gewoon tot we ooit wellicht allemaal aan de volledige electro bak moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
_JGC_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Die leaserijders rijden dat ding nieuw. Liefst zo snel mogelijk na beschikbaarheid. Peugeot heeft vaak kinderziektes en in de lease krijg je die in de 4 jaar dat je dat ding rijdt stuk voor stuk mee.
Als zo'n ding een jaar of 4 oud is heeft ie de meeste terugroepacties en vage reparaties wel gehad.
Zoals ik zeg, ik heb m gekocht toen deze een half jaar oud was. Dus eventuele kinderziektes in het begin had ik dan ook moet hebben nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Daarna 2 jaar in een in geërfde Toyota Corolla (2004) gereden. Die laatste heeft het dus begeven.
Lies! Corolla's gaan niet stuk :P. Is een nieuwere toyota geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:58
Een collega van mij heeft een nieuwe Corolla Hybrid met 1.8 van nu 1 jaar oud en haalt gemiddeld 1:23. Hij rijdt altijd keurig netjes en geen km te hard. 1:30 klinkt mij wat optimistisch. Die 1.8 is wat verouderd natuurlijk. Hiervoor had hij een Octavia 1.0tsi en daar haalde hij ongeveer hetzelfde verbruik mee. Persoonlijk denk ik dat je met Hybride alleen bij stadsverkeer een groot voordeel hebt. Een plugin Hybride is natuurlijk wel een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 00:58
Rij zelf inmiddels in de 2e Peugeot 308SW (1.6hdi)

Eerste uit 2014, in 4 jaar 0>160k mee gereden
Tweede is uit 2017, van 66k en staat nu op 188k

Alleen maar een paar kleine dingen mee gehad, paar storingen mee gehad maar geen grote reparaties. (buiten het vervangen van banden, remblokken en schijven)
Kosten van het onderhoud heb ik nooit bijgehouden ivm lease

Pluspunten:
- Diesel is zeer fijn, fijner dan de Renault Megane 1.5 en Skoda 1.6 diesels
- Stuur is klein, is even wennen maar daarna zeer fijn
- Behoorlijk stil en comfortabel (komt ook door de 6e versnelling)

Nadelen:
- Achtervering is erg slap, bij een beetje belasting zakt de hele auto naar achteren of als je echt hard over drempels rijd dan klapt ie door (2014).

De 2017 versie heeft een verbeterd multimedia systeem en is hierdoor een stuk vlotter (zelf gebruik ik altijd android auto), daarnaast zijn er nog een paar wijzigingen doorgevoerd oa iets meer vermogen.
Voor mijn gevoel was de 2017 een stuk zuiniger, echter kan ik dit niet met zekerheid zeggen. (kan je mischien zelf even nakijken)

Daarnaast zijn er een paar dingen waar je je aan kan storen; Aluminium schakelpook kan in de zomer echt heet worden, onhandige bekerhouder, handbak loopt bij 2 versnellingen niet soepel (2017), achterklept loopt wat aan op de achterbumper, Adblue reservoir wat net te klein is om de 25k te overbruggen en vast nog wel wat dingetjes waar ik heb mee leren leven.

Stel dat ik nu een diesel zou moeten kopen met jouw budget? Ja, de 308 zou dan een kanshebber zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 20:45

nwagenaar

God, root. What's the differen

Naafkap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:32:
[...]
Zoals ik zeg, ik heb m gekocht toen deze een half jaar oud was. Dus eventuele kinderziektes in het begin had ik dan ook moet hebben nietwaar?
Het is ook afhankelijk van de editie; mijn collega had een iets oudere editie (reed er 2 jaar eerder mee) en die heeft veel gedoe gehad met zijn auto en stond met regelmaat in de garage vanwege vage (sensor-)problemen.

Mijn auto had in de 1e 2 jaar weliswaar veel terugroepacties waarbij de garage mij een mail stuurde om een afspraak te maken, daarentegen geen vage (sensor-)problemen gehad en pech ondanks de vele KM's/jaar afgezien van regulier onderhoud (2 keer per jaar) en een lekke band waarbij ik de wiel er niet af kreeg om deze zelf te vervangen voor een reservewiel.

Mijn huidige 308SW is een benzine automaat; heeft een lekkere sportstand, rijdt heerlijk maar is ook iets onrustiger dan de diesel (ter indicatie: ik heb ruim 20 jaar diesel gereden en ik vind diesel lekkerder rijden) en persoonlijk vind ik dat alarmsysteem als ie denkt dat je op de verkeerde weghelft rijdt simpelweg kut (staat nu altijd uit, het werkt gewoon niet goed met de vele wegwerkzaamheden bijvoorbeeld).

Dat gezegd hebbende, ik ben erg gecharmeerd van de 308SW, mede doordat ie erg comfortabel rijdt, goede wegligging heeft, de ruimte en meer dan genoeg power heeft.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheddar
@TIGER79 Dank voor je reactie! Zijn flinke kosten… Zet me naast meerdere reacties toch aan het denken om iets door te sparen en voor een wat “degelijker” auto te gaan. Al geloof ik dat grootste deel gewoon goed is, maar toch voelt het aan als een gok nemen bij aankoop.

@Dreamer-1982 Hele goede input, dank! Heb er zelf ook even naar gekeken, maar viel beetje buiten mijn budget en er verder niet heel veel in verdiept. Toch even gedaan na jouw reactie en de Auris is nu een goede kanshebber! :) Even doorsparen met wat geduld en heb er denk ik meer plezier van. Weet jij misschien hoelang zo’n ‘HV accu’ mee gaat? Dekend aan lange termijn kosten voor het oprijden van de auto.

@Hengst Dank voor het delen van je ervaring! Zal je punten meenemen in de overweging. Trage computer is snel iets waar ik me aan ga irriteren, al doe ik bijna alles via mijn telefoon. Ben ook met regelmaat zwaar beladen, niet ideaal als hij snel doorzakt.

@FreakNL Uit nieuwsgierigheid. Wat voor auto (met karakter) rijd jij? ;) Overigens maakt het voor mij maakt het niet veel uit, als ik maar een beetje luxe/ruim van A naar B kan.

@HTT-Thalan Mee eens! ;) Helaas moeten slopen in het buitenland omdat repatriëren duurder was dan restwaarde. Was het in NL gebeurd, dan had ik hem laten repareren. Nieuwe Toyota zeker in overweging na het bericht van @Dreamer-1982.

@markbenq Dank voor je reactie. Goed om te weten ook dat het 2017 model een verbeterd systeem heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheddar
Actieve community overigens! Erg blij mee met alle reacties. Steek er nog aardig wat van op als leek. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
@Dreamer-1982 Hele goede input, dank! Heb er zelf ook even naar gekeken, maar viel beetje buiten mijn budget en er verder niet heel veel in verdiept. Toch even gedaan na jouw reactie en de Auris is nu een goede kanshebber! :) Even doorsparen met wat geduld en heb er denk ik meer plezier van. Weet jij misschien hoelang zo’n ‘HV accu’ mee gaat? Dekend aan lange termijn kosten voor het oprijden van de auto.
Ja, het zijn gewilde auto's met dus ook een goede restwaarde. Je betaalt nu wat meer, over de hele looptijd bij echt oprijden van de auto ga je die paar duizend extra zeker wel terugverdienen, laat staan alle kans op ellende. Daarmee niet gezegd hebbende dat een jonge 308 of Megane diesel slechte auto's zijn. In het algemeen staan ook die gewoon betrouwbaar te boek. Maar ga je ze echt oprijden (en dus niet bij 250K KM als er een keer wat duurder onderhoud komt ze meteen wegdoen) dan durf ik wel te stellen dat de Auris overall voordeliger gaat zijn. Heb zelf mijn Volvo diesel naar 412K KM gereden voordat ik hem weg heb gedaan. In die jaren daarvoor zijn er constant dure onderdelen vervangen, alleen de turbo was nog niet aan de beurt geweest. Er zitten gewoon veel dure onderdelen aan dat soort auto's. Veel mensen (zeker lease) rijden hem nieuw tot 160K a 180K of max rond de 200K km en ja, als je dat in een paar jaar doet met dus veel rijden en lange afstanden heb je tot die tijd normaal weinig klachten en vervanging (al lees je hier zelf dat er altijd auto's bijzitten die tot die tijd dan al allerlei problemen hebben).

Verder zijn Toyota hybride auto's altijd automaat, ik zou niet anders meer willen, maar er zijn ook mensen die juist perse willen schakelen, dus dat is echt een persoonlijke voorkeur. Dit is een goede video die de werking van Toyota hybride en ook de eCVT (officieel power-split device genoemd): YouTube: What is Toyota Hybrid System

Er komt dus niets als een koppeling in voor die ooit vervangen moet worden, de motor heeft een distributieketting en ik heb nog nooit gelezen dat er met dit model problemen mee waren, dus die behoeft verder geen vervanging of onderhoud.

De HV accu van het 1.8 model hybride (die vanaf de Prius III per eind 2009 in gebruik is in vele modellen) staat als zeer betrouwbaar te boek tot zeer hoge km-standen, genoeg verhalen van 500.000+ en zelfs een 1.000.000 km (taxi's) zonder vervanging. Belangrijkste is dat de auto regelmatig gebruikt wordt, zou je bijv. aangeven dat de auto regelmatig 4 weken of langer niet gebruikt zou worden dan zou ik een hybride afraden. Al is zo lang stilstaan voor iedere auto niet ideaal, regelmatig en liefst ook langere stukken rijden blijft het beste. Bij de oudere 1.5 systemen lees ik nog wel eens van een vervangen accu. Mocht het ooit voorkomen (uitsluiten kun je nooit, al is dus de kans nihil) dan praat je over een euro of 500 bij revisie (er zijn tegenwoordig genoeg accu revisie bedrijven) en iets van 1800 euro bij een hele nieuwe door de dealer geleverd. Dat is best een bedrag, aan de andere kant mocht je de pech hebben die ooit een keer te krijgen dan is het nog een lachertje vergeleken met de lijst van onderdelen die je zeker gaat krijgen bij een diesel auto als je daar maar lang genoeg mee blijft rijden. Mijn 5 injectoren van de Volvo met montage waren al duurder dan dat deze HV accu kost, en dat was maar 1 ding wat ik heb gehad. Verder gaan ook normale slijtage onderdelen als remmen veel langer mee omdat je veel op je inverter zult afremmen. Al met al qua onderhoud tot nu toe de voordeligste auto die ik heb gereden. Ook een collega van me die een Lexus CT-200h heeft gekocht met hetzelfde 1.8 hybride systeem ervaart dit, hij kocht de auto met 225K gelopen en is nu ver over de 300K heen en heeft geen enkele kosten gehad buiten standaard onderhoud. Hij was ook wat huiverig voor de HV accu, heeft met verschillende Lexus dealers gebeld en daar kreeg hij te horen dat ze eigenlijk nooit zo'n accu hadden vervangen, dat gaf hem wel vertrouwen.

Dus ja, wil je echt lang van een auto gaan genieten zonder op een gegeven moment toch flink aan de beurt te zijn qua vervanging van onderdelen dan is een Toyota hybride een van de beste opties durf ik wel te stellen. Je zou kunnen kijken naar een iets voordeligere pre-facelift versie van 2013/2014. Ik heb destijds een aantal proefritten gemaakt en vond met name de afwerking aan de binnenkant bij de facelift (model vanaf half 2015) een stuk beter, hij was ook iets stiller. Aangezien ik er ook lang mee wil gaan doen heb ik besloten voor de facelift te gaan.

Op het moment dat je eruit bent en voor een Auris wilt gaan, zorg dat je goed weet wat je minimum eisen zijn (bijv. ik wilde perse de Lease Pro / (Lease) Executive met luxere bekleding, panoramadak (dit is er een die vast is, en dus niet zou moeten gaan lekken, wat je normaal bij oudere auto's met dakramen die open kunnen wel regelmatig hoort), en stoelverwarming) en houdt de verkoopsites in de gaten en zodra er een is die voldoet: ga er vooral direct achteraan! Bijv. die ik maandag deelde (https://www.autotrack.nl/...triciteit-2015-51427497): is al verkocht!

Dat is dan wel het voordeel van een diesel: daar hoef je niet zo te haasten met reageren, die staan over het algemeen een stuk langer te koop :P

Als je er echt nog voor moet sparen kun je natuurlijk in de tussentijd vast eens wat auto's gaan bekijken en testen, en kun je eventueel ook nog een 308 / Megane diesel daarin meenemen en alles eens goed afwegen. Wellicht ook eens in een excel de auto's met de te verwachten kosten uiteenzetten. Als je namelijk overweegt een auto voor een paar jaar te kopen en weer weg te doen voordat hij echt duur wordt in onderhoud kan in TCO (total cost of ownership) een nu voordelig aan te schaffen 308 / Megane diesel wel eens voordeliger uitvallen.

Veel succes en vooral ook plezier in de zoektocht en testritten en laat hier nog eens weten hoe de zoektocht verder gaat en wat je uiteindelijk gekozen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hengst
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-01 22:01

Ik rijd 35.000 per jaar dus na drie jaar kom je bij de probleemtijd van veel auto's. Ook eerdere auto's hadden dan vaak groot onderhoud. Maar bij deze merk ik vooral veel aan sensor issues. Heeft weinig met rijstijl te maken.

Ik geef toe ik rijd wel door maar niet harder dan 130 en deze automaat loopt echt heel goed dus zorgt ook goed voor de motor. En de sportstand gebruik ik nagenoeg nooit. Dus een ragbak zou ik die van mij niet noemen. De garage ook niet. Maar als hij de markt komt heeft ie wel kms gemaakt. 115.000 door corona wat minder deze keer.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:08
Als je een diesel neemt die voorzien is van een af fabriek roetfilter zit je voorlopig nog wel goed.
120 pk voor bijna 1300 kg is best wel weinig, dus ik zou daar nog wel goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
BadEendTerror schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:52:
Als je een diesel neemt die voorzien is van een af fabriek roetfilter zit je voorlopig nog wel goed.
120 pk voor bijna 1300 kg is best wel weinig, dus ik zou daar nog wel goed over nadenken.
Diesel is sowieso nog niet een groot issue. Ik rijd nu een Peugeot 206 1.4HDI van begin 2006 met Euro4 zonder roetfilter. Die komt in Duitsland in aanmerking voor een groene sticker omdat ie na 01.01.2006 op de weg gekomen is. Ik mag met dat ding ook gewoon door Utrecht rijden tot 2025.

Over 2025 zit ik in mijn geval niet in overigens, het is een youngtimer met best wat kilometers die is gekocht voor 950 euro, hoop er 2 jaar mee te kunnen rijden, alles wat ie daarna nog doet of opbrengt boven de schrootprijs is winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Diesel is sowieso nog niet een groot issue. Ik rijd nu een Peugeot 206 1.4HDI van begin 2006 met Euro4 zonder roetfilter. Die komt in Duitsland in aanmerking voor een groene sticker omdat ie na 01.01.2006 op de weg gekomen is. Ik mag met dat ding ook gewoon door Utrecht rijden tot 2025.

Over 2025 zit ik in mijn geval niet in overigens, het is een youngtimer met best wat kilometers die is gekocht voor 950 euro, hoop er 2 jaar mee te kunnen rijden, alles wat ie daarna nog doet of opbrengt boven de schrootprijs is winst.
Diesel-Fahrverbot in Köln

Sowohl Diesel mit den Abgasnormen Euro 1-4 sowie Benziner der Klassen Euro 1 und 2 dürfen ab 1e Januar 2019 nicht mehr in Köln fahren. Später könnten außerdem Diesel mit der Abgasnorm Euro 5 hinzukommen.

Dit geldt voor meer steden, oa hier in Berlijn ook. Begon in 2018 in Hamburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:08
@_JGC_ Zonder af fabriek roetfilter betaal je in NL een flinke toeslag op de wegenbelasting, dus dan is het al helemaal duur rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
BadEendTerror schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:27:
@_JGC_ Zonder af fabriek roetfilter betaal je in NL een flinke toeslag op de wegenbelasting, dus dan is het al helemaal duur rijden.
Valt mee, 81 wegenbelasting en 12 euro fijnstoftoeslag per maand. Youngtimer regeling als ZZP'er dus kost me netto 58,59 per maand.
Voordeel van een lichte auto. Bij een zware diesel van 1200+kg betaal je je idd helemaal blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Misschien is deze ook interessant om te bekijken. Veel voorkomende gebreken komen hier vaak aan bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Altijd wel interessant die klokjes rond, hier een van een Auris hybride, op LPG gezet (daar kan het blok ook prima tegen), en dan schijn je nog rond de 1 op 16 gemiddeld op LPG te kunnen rijden, dus als het echt goedkoop moet :P

YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje ...

Deze Auris staat bijna op 4ton en het echte aandachtspunt zijn de banden, raar om daarop te besparen. Maar als die al onder de 1,6mm zit geeft dat aan dat de berijden blijkbaar nogal op de centen let en dus ook geen extreem onderhoud aan de auto heeft laten doen, en na bijna 4 ton ziet deze er nog top uit, originele remmen/remblokken zitten er nog op. Die waren wel een keer aan vervanging toe. Dat geeft al aan dat je dus zonder veel kosten heel lang kunt rijden.

Wat leuk zou zijn is als ze aan het einde van de klokjes rond even een lijstje met al het gedane onderhoud met daarbij de km-stand waarbij dat onderhoud is gedaan en de kosten. Want ja, met flink onderhoud (eventueel zelfs een blok vervangen) kan iedere auto uiteraard wel de half miljoen km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@Dreamer-1982 Dank voor je uitgebreide reacties weer! Duidelijke video ook betreft het hybride systeem. Ik dacht altijd dat een automaat een luxe is waar je meer voor betaald, maar bij die hybrides is dat dus standaard. Persoonlijk vind ik automaten ook heerlijk, dus een Auris word steeds interessanter. :) Zonder koppeling heb je inderdaad een slijtage onderdeel minder, evenals een distributieketting die mijn Corolla ook had! En de HV-accu is dus geen reden tot zorg en zijn de vervangingskosten ook niet echt hoog naar mijn mening.

Las ook dat Toyota transparant is qua onderhoudsbeurten en vind ik die kosten zeker niet verkeerd om de auto bij de dealer te onderhouden. https://www.louwman.nl/up...Auris%20Hybrid%202012.pdf

Je hebt me overgehaald om voor een Toyota Hybrid te gaan! Even sparen nog en dan zoek ik denk ook een pro lease of executieve uit! ;)

Interessante video van het klokje rond inderdaad! Hij neemt wel risico met die dunne bandjes. Overigens houd ik altijd de kosten van de auto bij, dus wellicht interessant plaatje voor het grote Toyota topic als de Auris is afgeschreven.

Zo’n RAV4 ziet er overigens ook niet verkeerd uit! Wellicht en auto na de Auris en ik meer budget heb. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Maand geleden ook een Toyota Auris TS aangeschaft, in Lease Pro uitvoering (dus alles qua opties erop).
Flink veel ex-lease aanbod momenteel, genoeg keuze dus om de voor jou beste match eruit te plukken. Wij hebben er 4 bekeken tot we deze vonden :+ Onze gekocht met 159K, maar dat is met een Toyota echt geen enkel issue. Onderhoudshistorie helemaal duidelijk dus de wat hogere KM-stand baart mij echt geen zorgen. Zou wel voor de facelift (>=2015) gaan, o.a. te herkennen aan de andere neus en aan het type reflectoren in de achterbumper (verticaal vs. horizontaal bij de facelift). Die uit de KlokjeRond video is nog de pre-facelift. Zal qua betrouwbaarheid niet veel uitmaken, maar de facelift is weer net wat nieuwer :)

De HV-accu gaat eigenlijk nooit stuk omdat de ECU erg conservatief is met laden/ontladen. Met een OBD-dongle zie ik dat hij maar tot 55% ofzo wordt geladen. Mocht hij wel stuk gaan: er zijn zoveel van deze Auris verkocht (was destijds een echte leaseknaller qua bijtelling geloof ik) dat er genoeg onderdelen beschikbaar zijn. Kijk maar eens op onderdelenlijn.nl. Een gebruikte HV-accu kost je maar €750, vind ik erg meevallen.

Enige nadeel vind ik dat ze praktisch niks (345kg) mogen trekken. Als je er dus eentje hebt met een trekhaak dan kan daar eigenlijk alleen een fietsendrager op, of een klein bagagewagentje.

Kan er net als @Dreamer-1982 een heel betoog over schrijven, maar ik heb er al eens een post over geschreven hoe mijn zoektocht is gegaan, waar op te letten etc: ThinkPadd in "Het grote Toyota-topic"

Het verschil tussen de Executive en de Lease Pro niet kunnen ontdekken. Ik dacht dat Executive de meest complete was, maar hebben ook een aantal Executive zien staan die bijv. geen panoramadak hadden :?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2021 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Haha, leuk om te horen! En ja, bij veel merken kost een automaat wat extra, bij Toyota hybride heb je geen keuze, de eCVT is onderdeel van het hybride systeem. Wat mij betreft hoort bij comfortabel van a naar b cruizen een automaat :)

Zoals ThinkPad ook al schrijft: ik zou ook zeker voor het facelift model (vanaf ergens half 2015) gaan, die is toch wel een stuk opgefrist, zeker het interieur. Qua betrouwbaarheid is er geen verschil, er is geen wijziging in het hybride systeem tussen deze versies. Vergeet niet mijn verhaal van de automaat olie, zeker als je er een koopt met 150K of net wat meer gelopen: dan zou ik die gewoon direct laten verversen. Dit is geen standaard onderhoud voor de NL Toyota organisatie, als je mijn verhaal erbij pakt kan er weinig misgaan (bijv. dat er 4 tot 4,4 liter automaatolie in moet weten ze meestal niet). Verder is het een overvul systeem, dus ze moeten hem gewoon blijven vullen tot het overloopt. Ook voor ThinkPad wellicht een mooi moment om dit in te gaan plannen :)

Verder klopt het dat een Auris hybride nauwelijks wat mag trekken, is meer voor een fietsendrager of klein karretje om bijv. wat groenafval af te voeren.

Houd de markt goed in de gaten en zodra je genoeg gespaard hebt en de auto die aan je eisen voldoet en goed geprijsd is dan gewoon direct toeslaan. Een goed geprijsde en goed uitgeruste versie staat vaak maar een paar dagen te koop.

Als laatste nog even: aangezien je de auto toch echt op wilt rijden (wat dus wel even gaat duren): dan zou ik heb rustig met een wat hogere km-stand aanschaffen, zolang de prijs er uiteraard ook naar is.

Als je een leuke gevonden/gekocht hebt dan horen we dat natuurlijk graag, succes!

------

Nog even een kleine toevoeging. Mocht je ooit een melding krijgen in de trant van "Maintenance required for hybrid cooling parts" dan houdt dat in dat het stoffilter vol zit en er geen koele lucht meer kan worden aangezogen. In deze youtube video zie je hoe je dat filter losmaakt en schoon kunt maken: YouTube: 2016 Toyota Auris Touring Sport Hybrid Cooling Maintenance

Stelt niets voor, ik heb het 1x gedaan tot nu toe.

Dan nog even ingaan op je opmerking over het onderhoud bij de dealer: voor het geld hoef je niet verder te zoeken, een Toyota dealer heeft gewoon net geprijsd onderhoud. Toch ga ik naar een lokale dorpsgarage waar ik al heel lang heen ga met al mijn auto's. Qua prijs vergelijkbaar met de dealer. Mijn garage gebruikt wel Castrol Edge olie, die is nog wat beter dan de standaard C2 olie die de dealer gebruikt. Mijn garage vond het vooral jammer dat ik de V70 D5 wegdeed, daar konden ze nog lekker vaak aan sleutelen zei hij lachend. Een Toyota hybride had hij al in onderhoud en was maar een saaie wagen, alleen verse olie erin en klaar :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamer-1982 op 06-08-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@ThinkPad Thanks voor het delen! Ga inderdaad ook voor het 2015 model of later. Handig dat je die HV-accu uit kan lezen, nuttige info. Logisch dat die met die percentages het ook zo lang goed blijft. Goeie tip van de mail-alerts in het andere topic! :D

@Dreamer-1982 Thanks voor alle info weer! Zal de tip onthouden betreft de automaat olie! :) Nuttige video weer! Scheelt weer een ritje naar de garage als ik die melding zie.

Betreft mezelf. Eerst even sparen nog tot ongeveer 13k. Dan actief rond zoeken en aanschaffen bij een Toyota dealer of een particulier/ex-lease die hem bij Toyota heeft onderhouden. Betaal graag wat meer voor wat zekerheid. Zodra ik er eentje in bezit heb laat ik dit weten!
Pagina: 1