Windows installatie stick ziet NVME schijf niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Mijn vraag (laptop van mijn zoon)
Windows installatie stick ziet NVME schijf van zijn Acer laptop niet.
Bij aankomst heeft hij de laptop geconfigureerd en is er een Aomei Backupper disk backup van gemaakt.
Daarna is er disk restore gedaan van zijn vorige Acer. Blue screen. Wellicht niet zo handig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home vers aangemaakt UEFI USB stick
Nieuwe laptop Acer Predator Triton 300 SE PT314-51s-79TY met Samsung NVMe schijf.
Settings van de laptop zoals geleverd: UEFI, secure boot enable, idem voor TPM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows 10 zelf installeren lukt niet, hij ziet de Samsung NVME schijf niet.
De Aomei backup terugzetten lukt niet mbv de UEFI boot stick van Aomei. Gaf dus bleu screen, geen redding opties mogelijk.

De Samsung schijf staat wel bij de summary in het bios, maar is blijkbaar niet aanspreekbaar.

Met een Linux tools geboot (met GParted) : Die ziet de Samsung NVMe wel!
De partitie tabel voor de zekerheid weer als GPT ingesteld en als NTFS geformatteerd, Linux herkent de schijf, maar dan ziet de Win10 installatie stick deze NVME nog steeds niet.

Via een omweg op een ander systeem kon de Aomei backup wel gerestored worden op een normale GPT SATA SSD. Daarvan is met Rescuezilla een backup gemaakt en weer met Rescuezilla op de probleem laptop gerestored. Als je dan met GParted kijkt zie je dat de restore gelukt lijkt, maar het systeem wil niet booten met de melding: "No Bootable Device"

Mijn zoon kwam er niet uit en een deel van de bovenstaande acties die ik uitgevoerd heb, levert geen oplossing.
Volgens Samsung wordt deze NVME door Windows 10 ondersteund, in tegenstelling tot de oudere 960 en 970 etc EVO series, waarvan je op de bootstick de inf moest zetten zodat je bij de installatie de driver kon laden. De oude inf's wel getest maar die zijn niet compatible.

Hoe krijgen we voor de Windows 10 installatie usb stick de Samsung NVMe weer zichtbaar zodat de installatie afgemaakt kan worden?

Op het forum en via Google nog geen relevante hits gevonden voor deze NMVe's die eigenlijk door Win10 bij de installatie herkend moeten worden.

Escape: Hij moet helaas terug naar de webshop... maar liever een oplossing.

Tnx.

edit: Linux Mint wordt probleemloos geïnstalleerd en boot snel.
Daarna weer booten met de Windows install stick, de NVMe met Linux wordt wel herkend als "boot" net als de Win-USB stick in het bios en het bootmenu, maar de NVMe is onzichtbaar als er nu de Windows installatie wordt uitgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 01-08-2021 17:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:25
Heb je de inf bestanden voor deze disk al op de usb erbij gezet?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@HKLM_
Zoals ik al aangaf: Samsung heeft geen aparte drivers meer voor deze NVMe, Windows 10 support ze van huis uit... in tegensteling tot de eerder genoemde oa Evo 7xx types.

Als iemand ze uit de Windows installatie kan peuteren... dan houd ik me aanbevolen en zet ik ze op de USB installatie stick... mss helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@MEN-O Dat zou kunnen, maar van deze NMVe wordt beweerd dat deze door de standaard driver ondersteund wordt.
De eerste tip gaat hier over:
I presume this is so that RAID mode would be selected for the NVMe drive rather than AHCI mode
De laptop kan geen RAID en geen AHCI mode aan... wat bij de TS daar wel zo kan zijn, want hij wil de SSD klonen naar de NMVe en dan kan die oude driver nog in de weg zitten.
Dat is bij ons niet het geval, dus lijkt me niet te kunnen werken.

Wel erg nuttig is dat ik nu weet dat het hier om deze driver gaat: _/-\o_
stornvme.sys the microsoft driver.
Eens kijken of ik die op kan sporen, ben er achter dat ie hier staat:
I find stornvme.sys version 6.3.9600.18698 in the \system32 directory. May be able to right-click on
\Windows\INF\stornvme.inf and install.
Tnx toch een prima tip om verder mee te zoeken of heeft iemand hem bij de hand om te delen,
wat 8) zou zijn....

Edit: Zal nog even naar Macrium Reflect kijken of die hem ergens tussen heeft staan?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 01-08-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
De stornvme.sys daar kon ik geen betrouwbare versie van downloaden. Wat me opviel dat is dat de naam iig anders was dan de NVMe driver van Samsung.
Ben met een andere blik later nog een keer op de Acer support pagina wezen kijken en daar stonden dan weer Intel® Rapid Storage Technology... bepaald geen Samsung... maar met het idee.... ik zie snel genoeg of ze werken... het inf bestand e.d. eruit gehaald en op de Win10 installatie USB stick gezet en bij het punt waar de drivers geladen moeten worden dat gedaan.... en yep nu werden deze wel voor compatibele drivers aangezien.
En werden de partities die ik via de Linux tool gerestored had, wel zichtbaar.
Deze partities opgeschoond en de installatie kon afgemaakt worden...

Dus deel 1/2 gaat goed, Win10 draait weer. Deel 2/2 nu nog de Aomei backup terug zetten van de oorspronkelijk installatie. Bij het aanmaken van de USB tool van dit programma heb ik ook deze driver geladen en de image gemaakt en met Rufus op een USB stick gezet. Helaas is deze stick niet bootable, terwijl wel UEFI aangegeven was (kan het niet aan liggen) dus daar is nog eea uitzoek werk noodzakelijk.
Lukt dat niet zullen we met de clean install verder moeten gaan, maar dan kunnen we de oorspronkelijke setup niet meer verder aan de tand voelen. Uiteraard kan alles wat bij support staat en wenselijk is alsnog na geïnstalleerd worden.

Jullie triggers hebben iig tot een goed resultaat geleid. Tnx. _/-\o_
Nu nog uitzoeken hoe die Aomei stick wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09
route99 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:50:
De stornvme.sys daar kon ik geen betrouwbare versie van downloaden. Wat me opviel dat is dat de naam iig anders was dan de NVMe driver van Samsung.
stornvme is de officiële Microsoft NVMe driver. Daar moet je vooral niet naar op zoek gaan: die staat per definitie op je installatiemedium of Windowsinstallatie en wordt gewoon vanzelf geladen.
Ben met een andere blik later nog een keer op de Acer support pagina wezen kijken en daar stonden dan weer Intel® Rapid Storage Technology... bepaald geen Samsung... maar met het idee.... ik zie snel genoeg of ze werken... het inf bestand e.d. eruit gehaald en op de Win10 installatie USB stick gezet en bij het punt waar de drivers geladen moeten worden dat gedaan.... en yep nu werden deze wel voor compatibele drivers aangezien.
De enige reden waarom dat zou helpen is als je Intel RST metadata op je schijf hebt staan. Is dat misschien gebeurd bij het terugzetten van een clone van een drive met RST?

De installer van Windows laat ook alleen drives zien waarvan hij zeker weet dat je kunt booten, ik kan me voorstellen dat hij dat niet by default aanneemt met RST op NVMe.

Bij het cleanen onder Linux moet je dan ook goed opletten dat je de hele drive wipet, niet enkel de RAID container. Als er sprake is van RST zou je dat naar alle waarschijnlijkheid ook moeten kunnen zien onder Linux doordat dat je schijf als /dev/md* wordt weergeven en /proc/mdstat niet leeg is.
De laptop kan geen RAID en geen AHCI mode aan...
Die optie is er wel volgens deze post?
I want to change RST mode to AHCI on Acer Predator Triton 300

Kan geen kwaad om te proberen, ook al zou het niets uit moeten maken voor NVMe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@Thralas Tnx.
Ben inderdaad weggegaan van de stornvme, de officiële Microsoft NVMe driver.
De enige reden waarom dat zou helpen is als je Intel RST metadata op je schijf hebt staan. Is dat misschien gebeurd bij het terugzetten van een clone van een drive met RST?
Heb nog geen idee wat er bij hem gebeurd is toen hij de backup terugzette, was ik niet bij en hij zag alleen het eindscherm.
Het was al bijzonder dat hij die backup terug zou kunnen zetten, want op die restore USB stick stond toen nog niet de NVMe driver die nodig was. Die situatie kan ik niet meer reproduceren om te zien wat er gebeurd is, want diezelfde onveranderde stick laat niet de NVMe nu niet meer zien..... Eigenlijk had met die stick de restore niet eens uitgevoerd kunnen worden... heel vreemd wat er dus gebeurd is.

Ergo: Ik ga alleen vooruit kijken en ben bezig om (zoals altijd gewenst) reproduceerbare routes aan te maken.
De Win10 installatie zaak werkt, nu nog de boot stick van Aomei Backupper, nu gemaakt op de laptop in insluiting van dezelfde NVMe driver werkt nog niet... iig laat de NVMe vreemd genoeg niet zien als er vanaf die USB stick geboot wordt.
On the main screen of the UEFI, hit ctrl+s as the first thing you do
Die ctrl+s had ik elders gezien van jouw link maar geen aandacht aangegeven omdat daar het focus niet op lag, daarmee if iig wel blijkbaar RAID/AHCI mee mogelijk. Tnx voor de tip.

De test Linux versie had ik alleen als UEFI gedaan en werd eenvoudig gewiped...

Plan: Ben op de laptop bezig om met de Aomei PE builder een bootable USB stick aan het maken. Maar ook die werkt niet optimaal, de eerst schreef een blanko stick.... de 2e keer door hem eerst als iso op te slaan wel een bootable stick via Rufus, ook... nog steeds met de eerder gebruikte werkende NVMe driver geen herkenning bij booten van de NVMe schijf. Ik doe het nog een keer...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 02-08-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ben niet de enige met dit Aomei probleem als je een NVMe type hebt die niet gezien wordt....
https://www.aomeitech.com...vme-ssd-on-hp-15-dw3509nz
Helaas werkt dit nog niet:
SIW2 thank you for your efforts. I knew from the beginning, that your '1904FIXED.iso' includes the Intel RST drivers and that you did a good job!
Nu weer verder zoeken naar een oplossing voor onze NVMe.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 02-08-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46
route99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:34:
Ben niet de enige met dit Aomei probleem als je een NVMe type hebt die niet gezien wordt....
https://www.aomeitech.com...vme-ssd-on-hp-15-dw3509nz
Helaas werkt dit nog niet:
Heb je het geprobeerd met de laatste AOMEI recovery ISO (1904v3.iso) van die gebruiker SIW2?
Die laatste versie zou nu wel correct moeten werken zoals ik lees?
https://www.aomeitech.com...ment/17099/#Comment_17099

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@The_Doman Ik moest naar mijn werk anders had ik het al gemeld dat ik inderdaad daar mee aan de slag ben gegaan. Bij de vorige reactie was ik nog niet zover, toen kon ik het resultaat nog niet melden.

En? Het werkt. "Toevallig" :P zit daar (uiteraard) dezelfde driver in. Had nog wel de voorloper van "1904v3.iso", die was op dat moment wel te downloaden. De interface is wel zeer spartaans/beperkt als PE build, maar het werkt wel.

Ergo: De originele Aomei Backupper Free is blijkbaar niet in staat om dezelfde driver, waarmee ik de eerder gemelde Windows installatie op de NMVe voor elkaar kreeg, in de iso te streamen..... terwijl het rapport als het maken van de iso rond is... .aangeeft dat de driver opgenomen is.....

Als tussenstap ben ik nog met een andere tool, Aomei PE-builder aan de slag gegaan en heb geprobeerd daar dezelfde werkende NVMe driver ook er in te streamen.... wel dat lukte dus ook niet.

Ik ga nog wel proberen om uit te zoeken waar het misgaat met de driver en Aomei Backupper mbt die driver integratie, als ik dat snap dan helpt dat mogelijk bij inzichten tav driver integratie.
En mogelijk kan ik er een uitgebreidere Win PE van maken, scheelt ook weer met andere zaken.

Nu effe wachten tot hij weer thuis is. Gelukkig was er wel een backup, ook al kon die eerst nog niet terug gezet worden.... nu wel... dus hij kan nu alles bijwerken (en weer backuppen... 8) .

Een paar plaatjes onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJp-txriQThZbotdOT0LCDr1jy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYKKiPDsihYVAZY4MMIhWjWr.png?f=fotoalbum_large`

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp4wtE9dSIfTOq_u5acsyPxrHaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xUNjE4NXN8kSi1lrLDjp2My.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8_EmLEipRQeZeCYjWC5_d0MNog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KgO2DK2GdEsRIz8Jg0VJNLzL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE_WPY_GH9bO9qUw9r1xJHN5S8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0rGolN4oUkyGuOLi0gztiQhO.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 02-08-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ja die laatste Intel chipset/NVMe driver is best wel problematisch.
Zelf de driver dan toevoegen met Dism++ ?
Eventueel ook met een uitgebreidere WINPE omgeving zoals Hiren’s BootCD PE, Sergei Strelec WinPE. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@The_Doman Iets als Dism++ is idd een van de meest voor de hand liggende tools.
Of dan aan een wim image toevoegen de enige manier is?
Met Powershell zou het ook kunnen.
Voor wie betalen wil, Poweriso kan het ook; deze leunt op Dism.
Maar er is ook inmiddels weer een vrij recente Dismgui, eerder was er ook zo een tool voor wie het handig vindt. waarvan ik nog wel de code vond. Hier staat nog een aardige beschrijving voor het gebruik ervan. Hier werd net toch nog een gecompileerde versie gevonden.

De laatste Hirens heb ik nog niet bekeken, is inmiddels wel UEFI, zal hem als de laptop terug is een testen of de NVMe driver al aanwezig is. Met Strelec en ook Gandalf PE's ben ik erg voorzichtig, zelfs al haal je ze bij de bron daar zit nog wel eens "vuiligheid" in ... iets dat ik bij Hiren's eerder nooit zag.
De Gandalf die ik nog had, had geen geschikte NVMe driver aan boord.
Bij zulke tools zou dat dan ook toegevoegd moeten worden zoals je al suggereerde.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 03-08-2021 09:37 . Reden: geschikte NVMe moet zijn: geschikte NVMe driver ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
De Aomei Backupper tool om media te maken, voegt dus echt de driver "gewoon" niet toe...
Heb het herhaald en in het WIM bestand kun je de inf echt niet terug vinden.
Aangezien je Aomei Backupper als admin moet starten zou dit dan zeker OK moeten zijn.

Het plaatje: Links de werkende driver sectie geunzipped in een map, rechts een blik op de inhoud van het windows/inf pad van de boot.wim na het maken van de iso met de driver er in gestreamd, althans volgens de eindrapportage als je klaar bent.
Dus "mooi" niet... |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI34e7nANoiNqNShfYPEPc6PhuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nkKM2RLClvElXcyBNnLKkU7.png?f=fotoalbum_large

Nog wat meer zicht op wat er wel gebeurd is:
Je ziet ook dat het sys bestand ook niet gekopieerd is maar de .../system32/driver/ map in de WIM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThRFEkEz71C5z_mTDmCYhwMYxbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H7k1fQiWrd26J2LZlRkVuJce.png?f=fotoalbum_large

Maar er is toch wel wat gebeurd. De iaStorVD.inf (uit RST 18.1.1.1033) is onder oem0.inf weggeschreven in de boot.wim map ....\windows\INF\ . Zie volgend plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvrsbQDPWy1gKW6Px5RhwfTzgf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zSXpUfiONzQirifqXvt1HIh.png?f=fotoalbum_large
Ik weet er te weinig van af om te weten waarom die inf qua naam ineens anders moet zijn, maar in principe is de inf behorende bij RST iaStorVD er dus wel. Maar de bijbehorende sys bestanden zijn dus niet mee gestreamd door Aomei Backupper.
Hier houdt het dus nu voor mij qua kennis even op. Ik ga die ampe.iso van de laptop ook nog hier op checken, dit heb ik op mijn desktop gesimuleerd.

Bij de 1904v3.iso heet de inf oem2.inf en zijn de RST sys bestanden netjes in de boot.wim\windows\system32\drivers\ map geplaatst. En deze tool werkt dus.

Of er nu nog ergens lichtjes gaan branden...?

Inmiddels kom ik er achter dat ik nog meer bij Aomei had moeten kijken.... :(
https://www.aomeitech.com...cognize-some-devices.html
Maar daar gaan ze ervanuit dat je al wel een draaiend Windows systeem hebt.... en daar vanuit met Aomei Backupper wil gebruiken en als het dan niet lukt op dat systeem DISM gebruikt en de driver dan exporteert....
To be honest, dat heb ik dus niet meer gedaan toen ik tijdelijk na jullie hint met die extra driver op de Windows install boot stick te plaatsen, nog niet gedaan heb. Ik "was toen nog niet zover"..... maar het wordt iets beter...
Voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik.... _/-\o_

Dit klopt dus wel:
De Aomei Backupper tool om media te maken, voegt dus echt de driver "gewoon" niet toe...
Waarom??? Maar er zijn dus meer wegen naar Rome... :)

[ Voor 83% gewijzigd door route99 op 03-08-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Het houd je wel lekker bezig zo.
Ik heb trouwens met Dism++ ook nog even gekeken en zo te zien hebben de laatste HirenPE en StrelecPE (WinPE10x64) de driver wel geïntegreerd.
Maar ik heb momenteel geen hardware hier staan om te verifiëren/testen.
StrelecPE gebruik ik al jaren, als er echt wat raars in zou zitten wordt dat zeker wel opgemerkt in de feedback commentaren van de gebruikers. Ook de auteur is altijd zeer behulpzaam bij eventuele fixes.
GandalfPE is inderdaad al een tijd niet meer geüpdate, niet meer actueel/interessant , ook vanwege de agressieve reclame op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Yep, tis toch niet prettig dat wat beloofd wordt niet altijd werkt, met DISM had ik tot nu geen ervaring, was nog niet nodig, maar er is nu haast geen ontkomen aan....
Geen hardware..: Das mijn probleem ook.... alleen als mijn zoon met de nieuwe laptop er is kan ik overleggen of ik ff wat testen kan. Ben allang blij dat zijn systeem weer in de oude toestand terug is, en hij nog meer.... ;)
Maar tussen het werk door heb ik wel wat tijd om me er in te verdiepen, maar het droog oefenen kent wel zijn grenzen, je moet toch echt die hardware hebben.

Ik was nog niet aan het checken van de StrelecPE wim toegekomen, vanavond clubavond (sport), wel ff lekker met iets anders bezig zijn.... Heb ook nog ff in die wim gekeken, het barst van de extra drivers, StrelecPE ziet er goed uit en Aomei Backupper zit er ook in. Bij een eerste scan leek StrelecPE "schoon".
Ben er toch wel erg voorzichtig mee want als een usb stick ook door mijn zoon gebruikt wordt met zijn werk data en er gaat wat mis.... dat mag/kan niet. Ben ooit wel eens tegen een vervuilde StrelecPE aangelopen wat mij alleen nog maar meer terughoudender gemaakt heeft met alle downloads. Uiteraard zoveel mogelijk bij de maker.... maar er zijn ook wel een Linux distros besmet geraakt.... op de distro pagina van de makers.....
Pagina: 1