Privé gebruik zakelijke auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stroop75
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09-2021
De regeling dat je een auto zakelijk koopt en vervolgens bijtelling 4%, 22% of 25% betaalt voor het privé gebruik ken ik…

De regeling dat je een auto privé koopt en vervolgens voor het zakelijk gebruik 0,19 cent mag aftrekken van je winst ken ik ook….

Nu heb ik gehoord dat er voor zzp-ers ook de regeling is om een auto zakelijk te kopen en voor het privégebruik vervolgens 0,19 cent aan de zaak te betalen, hiermee verlaat je dus bijtelling. Eigenlijk de omgekeerde versie van optie 2 van hierboven.

Hiervan heb ik gehoord maar ik mis de juridische grondslag. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan deze mij helpen aan de juridische grondslag?

Alle reacties

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
0,19 cent kan niet. Bedoel je 0,19 euro of 19 cent?

• Stroop75
Sorry 0,19 euro

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:04
Heeft dat zin dan? Je moet 19c betalen en krijgt dan de helft terug als korting op bijtelling. Tenminste, neem aan dat het een soort EB is.

Ik zie even het voordeel niet. Maar misschien mis ik iets.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Stroop75
Die bijtelling komt dan te vervallen om je uit privé 19 c vergoed voor het privé gebruik van de zakelijke auto in plaats van bijtelling.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Inspired schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:01:
Heeft dat zin dan? Je moet 19c betalen en krijgt dan de helft terug als korting op bijtelling. Tenminste, neem aan dat het een soort EB is.

Ik zie even het voordeel niet. Maar misschien mis ik iets.
Ik denk dat het idee is dat je dan geen bijtelling betaalt. Dus bij beperkt meer km's dan 500 per jaar is dat voordeliger dan 22%

Maar nog nooit van gehoord dus lijkt me sterk dat dit mag in normale situaties. Maar allicht dat het kan bij niet-zakelijke verhuur oid.

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 01-08-2021 12:09 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:04
bombadil schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat het idee is dat je dan geen bijtelling betaalt. Dus bij beperkt meer km's dan 500 per jaar is dat voordeliger dan 22%

Maar nog nooit van gehoord dus lijkt me sterk dat dit mag in normale situaties. Maar allicht dat het kan bij niet-zakelijke verhuur oid.
Dat lijkt me idd niet te mogen. Voordeel zal zijn dat het je prive dan ~10c kost en zakelijk 19c opleverd.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 23:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je mag wel je eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling. Als die 19 cent minder is dan de bijtelling, betaal je dus alsnog belasting over het meerdere - naast die 19 cent dus. Die laatste moet je ook écht betalen en moet dus wel als opbrengst ‘op de zaak’ worden verantwoord. Daar betaal je dus ook nog eens vpb over. Al met al misschien niet zo voordelig…

• Stroop75
Stel: ik rijd een auto met cataloguswaarde 80.000 euro en rijd 15.000 km per jaar 50% zakelijk en 50% privé

Zakelijke aanschaf;
Bijtelling 20.000 euro bruto per jaar , alle kosten zakelijk, 2.75% van cataloguswaarde privé te betalen voor privégebruik.
Hoop geld per jaar voor 7500 km privé gebruik

Privé aanschaf;
Btw af te dragen , alle kosten privé, btw verrekenen onderhoud en kosten in verhouding zakelijk/privé gebruik.
7500 km a 19 c= 1400 euro zakelijk te verrekenen voor zakelijk gebruik auto.
Het zakelijk verrekenen staat niet in verhouding met de kosten.

De regeling waar ik van gehoord heb is de zakelijke aanschaf (zoals hierboven beschreven) echter in plaats van bijtelling betaal ik 19 Cent per privé gereden aan de zaak (1400 euro). Dit is aanzienlijk anders dan de 20000 euro bijtelling!!!
Deze regeling lijkt mij eerlijk als de regeling ook andersom geldt…maar de grondslag heb ik nog niet gevonden

Verwijderd

Stroop75 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:
Stel: ik rijd een auto met cataloguswaarde 80.000 euro en rijd 15.000 km per jaar 50% zakelijk en 50% privé

Zakelijke aanschaf;
Bijtelling 20.000 euro bruto per jaar , alle kosten zakelijk, 2.75% van cataloguswaarde privé te betalen voor privégebruik.

Privé aanschaf;
Btw af te dragen , alle kosten privé, btw verrekenen onderhoud en kosten in verhouding zakelijk/privé gebruik.

De regeling waar ik van gehoord heb is de zakelijke aanschaf (zoals hierboven beschreven) echter in plaats van bijtelling betaal ik 19 Cent per privé gereden aan de zaak (1400 euro). Dit is aanzienlijk anders dan de 20000 euro bijtelling!!!
Deze regeling lijkt mij eerlijk als de regeling ook andersom geldt…maar de grondslag heb ik nog niet gevonden
In alle jaren dat ik hiermee te maken heb gehad heb ik hier nog nooit van gehoord. Wat ik wel ken is dat auto's verhuurd worden aan personeel. Dan hoef je geen bijtelling te betalen, maar of dat ook voor jezelf als ZZP'er kan vraag ik mij af. Als DGA van een BV zou dit misschien kunnen, maar ook dat weet ik niet.

Verhuurkosten zijn overigens voor je bepaald. Het is niet dat je dit voor 1 euro per maand mag doen. Het moet marktconform zijn en zit dan al snel aan 70 tot 80 euro per dag dat je de auto privé gebruikt. Of het uit kan ligt dan compleet aan het aantal dagen dat je de auto privé nodig hebt.

Het lijkt mij wel een eerlijk concept overigens om het zo te doen. De belastingdienst zegt eigenlijk: "een auto kost 19 cent per km", terwijl dit vaak meer is, maar dat zou dan ook andersom moeten gelden.

Ik weet ook dat de overheid bezig met is met variabele bijtelling. Dat zou in jou geval soelaas bieden, maar daar zal het nog even op wachten zijn. In het geval van variabele bijtelling betaal je naar gelang het privé gebruik van de auto (maar net als met bijtelling nu, duurdere auto betekend hogere bijtelling).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stroop75 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:

Zakelijke aanschaf;

Privé aanschaf;

Waar komt die 2.75% vandaan? Bijtelling is 22%.
Als je de bijtelling te hoog vindt moet je geen auto van 80 mille uitzoeken. Misschien vind je de Youngtimer regeling wel leuk: 15 jaar oud, en slechts 35% bijtelling over de dagwaarde i.p.v. de nieuwwaarde! Dan koop je een als nieuw uitziende Mercedes-Benz CLS CLS 55 AMG o.i.d.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
2.75% (of 1.5% bij marge auto) over de cataloguswaarde is een jaarlijkse correctie op afgetrokken btw, wegens prive gebruik.

Dit hoeft overigens nooit meer te zijn dan de daadwerkelijk betaalde btw. Met een hoge cataloguswaarde, was dit tot nu toe telkens van toepassing voor mij.

Nog een ander alternatief is KM registreren. Dan corrigeer je voor het werkelijke aandeel prive kms

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

[ Voor 16% gewijzigd door indexample op 01-08-2021 19:59 ]

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 07:41
Let op. BTW en Inkomsten/loonbelasting zijn 2 aparte regelingen die volledig los van elkaar staan!

Je kunt bij een eenmanszaak/vof een auto voor de ib privé verwerken en voor de BTW zakelijk. Het forfait is overigens 2,7% en niet 2,75%.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Stroop75 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:49:
De regeling dat je een auto zakelijk koopt en vervolgens bijtelling 4%, 22% of 25% betaalt voor het privé gebruik ken ik…

De regeling dat je een auto privé koopt en vervolgens voor het zakelijk gebruik 0,19 cent mag aftrekken van je winst ken ik ook….

Nu heb ik gehoord dat er voor zzp-ers ook de regeling is om een auto zakelijk te kopen en voor het privégebruik vervolgens 0,19 cent aan de zaak te betalen, hiermee verlaat je dus bijtelling. Eigenlijk de omgekeerde versie van optie 2 van hierboven.

Hiervan heb ik gehoord maar ik mis de juridische grondslag. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan deze mij helpen aan de juridische grondslag?
Waar jij het over hebt herken ik niet.
Wat wel mag is als je met de privé auto zakelijk rijdt, per reden km 19 cent aftrekken van de winst om de winstbelasting te drukken. Ik weet niet of je daarop doelt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alle regelingen staan op de site van de BD, als je hier een linkje post kunnen we beoordelen of je daar recht op hebt of niet. Ik schat de kans dat je dat een linkje vindt erg klein in.
Pagina: 1