Kernel 2.4.3 -> 2.4.8 niet goed, en nu???

Pagina: 1
Acties:

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Damn,

Ik ben al niet zo'n held in het compileren van een kernel, dus ik was blij dat ik voor mijn Mandrake 8 masjientje een rpm kon vinden van kernel 2.4.8 (en ook de headers of zoiets)...

Ikke dus vrolijk ingeklopt:
rpm -U kernel-headers-2.4.8-5mdk.i586.rpm
rpm -U kernel-2.4.8-5mdk.i586.rpm

Deze waren namelijk van de 2.4.3 ook geïnstalleerd...

Hij gaf wel een melding, maar ik gokte erop dat die melding weinig bijzonders was (ik weer de melding overigens niet meer). Ik weet wel dat ik alle extra benodigde stukjes software wel heb geïnstalleerd, dus een tekort aan geïnstalleerde rpm'etjes lijkt me niet...

Machine een schop gegeven (lees: opnieuw opgestart) en ja hoor, daar kwamen de meldingen, hij kan m'n cd-rom en floppy niet meer mounten, maar ook (en daar baal ik hard van) m'n netwerk niet meer laden... :(

Een beetje onderzoek gaf de volgende resultaten: mijn netwerk kan ie niet laden omdat ie de juiste modules niet kan vinden (Realtek 8139 en 3Com sc309) als ik met modprobe aan de slag ga...

Hij wil namelijk vanalles uit de /lib/modules/2.4.3-20.mdk/kernel/net halen, maar die dir is zo goed als leeg.. Echter in de /lib/modules/2.4.8-5.mdk/kernel/net staan geen enkele modules (voor zover ik kan zien)

Maar van het probleem met het mounten, weet ik helemaal niets... Althans, ik weet er geen oplossing voor en heb ook geen enkel idee...

Hoe gaan we nu verder??? Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig trek heb in een nieuwe install van Linux... En wat heb ik nu fout gedaan??? (zodat ik het de volgende keer niet fout doe..)

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 05:37

dop

Windows needs to reboot now

nu ben ik niet z'n held met mandrake en rpm

maar kijk eens in je / en /boot dir welke kernels daar staan
kans is groot dat je alleen in lilo de oude kernel ff moet toevoegen als die er al niet automatisch onder de noemer old of iets dergelijks is weg gezet

anders is er ongetwijfeld een bakup van de oude kernel

dop

EPC Debian Gnu Linux

• Whizzer
Ik zie in de /boot allemaal 'dubbele' bestanden... Er zit 1 verschil in, er staat -2.4.8-5mdk achter.. Bijvoorbeeld:
System.map (er staat een @ achter, wat is dat??)
System.map-2.4.8-5mdk

De volgende bestanden hebben het ook:
config, kernel.h en vmlinuz.

Ik heb trouwens net nog eens even goed gekeken, maar als ik de doos opstart, geeft ie aan dat ie kernel 2.4.3 gebruikt..

Dus misschien dan lilo?? Hoe gaat ik wat waar aanpassen... (ja, je ziet het al, ik ben een echte leek...)

• dop

dop

/etc/lilo.conf

daar staat je lilo configuratie

daar kan je aan zien wat er geboot kan worden

heb je buiten vmlinuz mischien nog een vmlinuz.bak of iets dergelijks ?

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

ja ik heb ook die kernel gebrobeerd te updaten via die rmp maar ging totaal mis, je kunt hem beter zelf effe comileren dan weet je tenminste dat het goed gaat. Want die rpm doet het niet goed.

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 20:54 schreef kia het volgende:
ja ik heb ook die kernel gebrobeerd te updaten via die rmp maar ging totaal mis, je kunt hem beter zelf effe comileren dan weet je tenminste dat het goed gaat. Want die rpm doet het niet goed.
Zelf kernels compileren lijkt me niks voor newbies. Probeer eens het commando lilo -v . Als dat niet werkt de lilo.conf hier ff posten ?

• Whizzer
lilo -v
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
LILO version 21.7, copy....... bla bla bla
reading boot sector from /dev/hda
Merging with /boot/boot.b
Mapping message file /boot/message-graphic
Boot image: /boot/vmlinuz
Added linux *
Boot image: /boot/vmlinuz
Added failsafe
Boot other: /dev/fd0, loader /boot/chain.b
Pseudo partition start: 0
Added floppy
/boot/boot.0300 exists - no backup copy made.
Writing boot sector.

De lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
vga=normal
default=linux
keytable=/boot/us.klt
lba32
prompt
timeout=50
message=/boot/message-graphic
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
      label=linux
      root=/dev/hda1
      read-only
image=/boot/vmlinuz
      label=failsafe
      root=/dev/hda1
      append=" failsafe"
      read-only
other=/dev/fd0
      label=floppy
      unsafe

Jezus, wat een gedoe nu copy-paste niet kan...

• dop

dop

wat een klote systeem dat mandrake

nergens duidelijk aan gegeven wat het is

aangezien je zelf zecht dat je tijdens boot ziet dat hij kernel 2.4.3 aan geeft ben ik er bijna zeker van dat de instalatie van 2.4.8 niet heeft afgemaakt
heeft hij dat wel dan had hij op zijn minst ergens een vmlinuz.bak moeten aanmaken of iets dergelijks

zomaar overschrijven is not done

dop

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

Lilo -v:
Zo te zien gaat dat wel goed, let wel dat je maar 1 kernel gebruikt , en dat is dus niet de 2.4.8-mdk5.
lilo.conf:
laat maar 1 kernel laden en dat is /boot/vmlinuz .

Je hebt geen modules geinstalleerd zei je eerder, kan het zijn dat mandrake de modules in aparte rpm's heeft ?? Voordat je een nieuwe kernel wilt installeren heb je ook modules nodig. Dus ik zou eens kijken of ik alle RPMs wel hebt die je nodig hebt om een nieuwe kernel te installeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

system.map@ is een symlink naar system.map-2.4.8-5.mdk, Waanzin trouwens om een kernel via RPM te upgraden.
Op zaterdag 18 augustus 2001 21:12 schreef dop het volgende:
wat een klote systeem dat mandrake

nergens duidelijk aan gegeven wat het is
Bull.

Gewoon lekker met de hand doen, leer je ook meer van.
Kernel-HOWTO erbij pakken en de README na het untarren doorlezen.

Bovendien kun je als je zelf je kernel compiled in lilo aangeven dat je oude kernel gewoon blijft staan als backup.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

wat een klotesysteem dat Mandrake?
Wat een eikel die dingen roept zonder de handleiding te raadplegen!

Kijkt hier:

http://www.redhat.com/support/docs/howto/kernel-upgrade/kernel-upgrade.html

is geschreven door Redhat maar geldt ook voor Mandrake

Verwijderd

Downlaod een Linux kernel tarblletje:
zet hem in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cp linux-x.x.x /usr/src
mv linux linux-<oude.versie.naam>
cd /usr/src
tar zxpvf linux-x.x.x.tar.gz !! OF !! tar jxpvf linux-x.x.x.tar.bz2
mv linux linux-x.x.x
ln -s linux-x.x.x linux
cd linux
make mrproper
make dep
make clean
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
make bzlilo
reboot

TADA!

Oh ik zal even zeggen wat ik doe:
Allereerst maak ik een backup van je oude linux sources, ik hernoem die linux dir (wat distro's vrijwel altijd gebruiken) naar een naam die beter past. (Ik ga er hier vanuit dat het geen sym-link is (WAAT? never mind!))

Dan pak ik hem uit (afhankelijk van eht bestandstype dat je hebt of bz2 of gz moet je een ander commando gebruiken)
Dan hernoem ik de dir naar een bruikbare naam
ik maak een symbolic link naar die nieuwe naam, die noem ik de oude naam (campatibiliteit)

dan ga ik compilen
ik zeg hem tevens om je hele bootsector bla voor me te doen met bzlilo.

en dan moet ie rebooten.

• dop

dop

Op zondag 19 augustus 2001 09:00 schreef chicolapino het volgende:
wat een klotesysteem dat Mandrake?
Wat een eikel die dingen roept zonder de handleiding te raadplegen!

Kijkt hier:

http://www.redhat.com/support/docs/howto/kernel-upgrade/kernel-upgrade.html

is geschreven door Redhat maar geldt ook voor Mandrake
ik heb mandrake en redhat heus wel eens bij de hand gehad
lang geleden

als je er dan achterkomt dat rpm een slechte uitvinding is en je komt in aanraking met debian en apt dan vind je vanzelf dat redhat en mandrake klote zijn

ik ben van mening dat rpm iets wat voor een newbie moeilijk is zogenaamd makkelijk moet maken
maar uiteindelijk blijkt de oplossing erger als de kwaal

verder ben ik van mening dat redhat en mandrake ten kosten van een stabiel systeem te snel over gaan tot het door voeren van nieuwe software in hun nieuwste distro's zonder dat deze software stable is

voor een ervaren iemand is dat geen probleem aangezien die toch wel weet hoe hij zijn systeem moet aanpassen

helaas zijn bijde nogal gericht op newbie's die dit alles juist niet kunnen gebruiken en dan blijven zitten met een niet naar behoren fuctionerend systeem

dop

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

rpm werkt best, maar neit voor zoiets systeem-afahnkelijks als een kernel. Dat ze het uberhaubt zo leveren is al fout in mijn ogen

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op zondag 19 augustus 2001 10:41 schreef dop het volgende:

[..]

lang geleden

als je er dan achterkomt dat rpm een slechte uitvinding is en je komt in aanraking met debian en apt dan vind je vanzelf dat redhat en mandrake klote zijn

ik ben van mening dat rpm iets wat voor een newbie moeilijk is zogenaamd makkelijk moet maken

... hier nog meer goede puntjes ...
Ik zou het NOOIT zo goed hebben kunnen uitleggen, maar k'ben het er 110% eens mee :)

Debian, misschien moeilijke install, maar die apt zal voor newbie's veel gemakkelijker zijn, k'denk dat progeny voor newbie's veel beter is dan redhat of mandrake enz :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 19 augustus 2001 10:41 schreef dop het volgende:

[..]

lang geleden
Vraagje: Hoe lang geleden?
.of je gaat met tarballetjes werken of zelf vanaf source compilen.
Is dat nou erg?
verder ben ik van mening dat redhat en mandrake ten kosten van een stabiel systeem te snel over gaan tot het door voeren van nieuwe software in hun nieuwste distro's zonder dat deze software stable is
Dat noemen ze freedom of choice.
MDK en RH leveren naast bleeding-edge spul ook de stabiele versies aan, zodat je kunt kiezen.

Slecht?
voor een ervaren iemand is dat geen probleem aangezien die toch wel weet hoe hij zijn systeem moet aanpassen

helaas zijn bijde nogal gericht op newbie's die dit alles juist niet kunnen gebruiken en dan blijven zitten met een niet naar behoren fuctionerend systeem
..nou en?
Dan installeert de newbie het systeem nog eens en nog eens en nog eens totdat het wel werkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Whizzer
Allemaal heel leuk en aardig waarom je niet je kernel moet upgraden via rpm, maar ik heb het dus wel gedaan (niet slim dus) en zoek nu de oplossing op m'n masjientje weer normaal op poten te krijgen...
Op zaterdag 18 augustus 2001 21:25 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
Je hebt geen modules geinstalleerd zei je eerder, kan het zijn dat mandrake de modules in aparte rpm's heeft ?? Voordat je een nieuwe kernel wilt installeren heb je ook modules nodig. Dus ik zou eens kijken of ik alle RPMs wel hebt die je nodig hebt om een nieuwe kernel te installeren.
Ik heb via rpmfind.net die kernel gevonden en daar gekeken wat er voor geïnstalleerd moest hebben, die heb ik dus allemaal geïnstalleerd... Alleen heeft ie volgens mij alle modules in de 2.4.3 dir weggekieperd ofzo (ik doe zomaar een gooi), en met modprobe wil hij steeds modules zoeken in die 2.4.3 dir...
Op zondag 19 augustus 2001 09:24 schreef Masta-T het volgende:
Downlaod een Linux kernel tarblletje:
zet hem in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cp linux-x.x.x /usr/src
mv linux linux-<oude.versie.naam>
cd /usr/src
tar zxpvf linux-x.x.x.tar.gz !! OF !! tar jxpvf linux-x.x.x.tar.bz2
mv linux linux-x.x.x
ln -s linux-x.x.x linux
cd linux
make mrproper
make dep
make clean
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
make bzlilo
reboot
Oke, zal ik onthouden voor de volgende keer, maar aangezien ik ook m'n cd-rom niet gemount krijg, kan ik er geen grote bestanden naartoe krijgen... Help...

Verwijderd

Heb je internet op die bak ? Anders haal je de kernel met het volgende commando op:
lynx http://www.nl.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4
linux-2.4.9.tar.bz2 is de laatste !

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je internet op die bak ? Anders haal je de kernel met het volgende commando op:
lynx http://www.nl.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4
linux-2.4.9.tar.bz2 is de laatste !
Ik zou nog ff wachten met 2.4.9, daar zijn wat probs mee.
Bovendien:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:05 schreef Whizzer het volgende:
ja hoor, daar kwamen de meldingen, hij kan m'n cd-rom en floppy niet meer mounten, maar ook (en daar baal ik hard van) m'n netwerk niet meer laden... :(
Kernel tarball naar binnen halen gaat dus nie werken dan...

Heb je bij het installeren een rescue disk aangemaakt?
Dan kun je daar vanaf booten (ff in BIOS checken) en wellicht het een en ander redden.

Verwijderd

Of heb je nog een kernel source in /usr/src staan?

dan effe een aantal stapjes uit mijn eerst code doorvoeren:
code:
1
2
cd /usr/src/<dirnaam-linux>
make menuconfig

en dan onder filesystems effe ISO en vfat aanzetten (ik zo ook neit exact waar, maar als je zoekt, dan vind je het.)
Je kunt dan meteen checken of de rest van je HW ook wordt ondersteund in de nieuwe kernel.

en dan de standaard bla
code:
1
2
make bzImage modules modules_install bzlilo
reboot

en weer.. tadaa

• Whizzer
Oke, ik heb gelukkig nog ergens een kernel tarball gevonden, maar dat is de 2.4.9 (blijkbaar een keer naar binnen geplukt..) Nu hoor ik dus dat ik die beter niet kan gebruiken, omdat er nogal wat problemen mee zijn...

Dus daarom de volgende vragen: kan ik nu 2.4.9 installen en daarna terug naar 2.4.8? Of is dit niet nodig?? Ik weet niet precies wat de problemen zijn met de nieuwe kernel, maar ik heb wel wat dingen gehoord met NTFS en geluid als ik me niet vergis... Nu is deze linuxdoos een machine waar enkel en alleen linux op draait en waar geen geluidskaart in zit...

Helaas heb ik geen rescue disks liggen.. Ook nooit gemaakt eigenlijk, misschien toch maar eens doen...

O, nog een klein dingetje... In mijn /usr/src dir, staat alleen maar een dir RPM, niets linux of iets dergelijks, maakt dat wat uit of moet ik elders zoeken... (ik zag net dat met het compilen van die kernel je de dir /usr/src/linux moest renamen, maar zoals gezegd, die heb ik niet..)

Ik heb dus een nieuwe kernel liggen (gelukkig....), maar helaas moet ik nu weg (anders ruzie met vriendin, die vindt het niet leuk als ik zeg dat dit belangrijker is ;) )... Vanavond zal ik de adviezen hierna doorlezen en daar m'n plan uit trekken...

In ieder geval alvast bedankt...

Verwijderd

kernel 2.4.9 draait hier zonder problemen op drie slackware machines. Volgens mij is er op elke 2.4 kernel wel wat aan te merken. Je eerste zorg is je machine weer aan de praat helpen en welke kernel je dan uiteindelijk wilt is van later zorg. Dus ik zou maar met die 2.4.9 aan de bak gaan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 19 augustus 2001 17:04 schreef Whizzer het volgende:
Oke, ik heb gelukkig nog ergens een kernel tarball gevonden, maar dat is de 2.4.9 (blijkbaar een keer naar binnen geplukt..) Nu hoor ik dus dat ik die beter niet kan gebruiken, omdat er nogal wat problemen mee zijn...
Nu is deze linuxdoos een machine waar enkel en alleen linux op draait en waar geen geluidskaart in zit...
Dan heb jij er geen last van, en kun je 'm wel gebruiken.

Ik neem m'n eerdere bezwaar terug, want niet in jouw situatie toepasselijk :).
Helaas heb ik geen rescue disks liggen.. Ook nooit gemaakt eigenlijk, misschien toch maar eens doen...
Voor sommige dingen kan dat best handig zijn.

Verwijderd

De /usr/src dir is (zover ik weet) bedoeld voor je sources.
Bij LFS heb je als je begint al een goede 1G aan sources.

dus unpack em maar in de /usr/src daar hoort ie. dat er ook rpms saatn boeit neit, dat amg van mij best :)

edit:

Ik wou editten, maar ik heb chronisch nogal last van letter omdraaien omdat het er zoveel zijn, dat ik zeg: gebiurk je fnatsaei!

• Whizzer
Hi all,

Ben nu bezig met he compilen van die kernel en was bij het volgende:

make menuconfig

Komt ie met de melding dat Ncurses geïnstalleerd moet zijn.. Die is ik dus wel geïnstalleerd (versie 5.2, 5.2-16 is de nieuwste voor Mandrake)...

Wat nu??? Wie o wie heeft het juise antwoord?? Ik neem namelijk aan dat ik die stap niet zomaar even over kan slaan... Zoals eerder gezegd, ik heb 1) dit nog nooit gedaan en 2) geen floppy en cd-rom...

Verwijderd

Zit je onder X te werken ? Snel antwoord is dan typ met root onder Xconsole: make Xconfig , anders misschien proberen of na het commando 'ldconfig' je 'make menuconfig' wel werkt.

• Whizzer
Op zondag 19 augustus 2001 22:57 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
Zit je onder X te werken ? Snel antwoord is dan typ met root onder Xconsole: make Xconfig , anders misschien proberen of na het commando 'ldconfig' je 'make menuconfig' wel werkt.
Oke, bedankt, dat hielp en werkte... Dan nu de status:
Het is gelukt, compilen van de kernel..

Die bak kan weer het internet op en dus allerlei updates er vanaf toveren...

Maar het mounten vind ie nog steeds niet leuk.. Hij wil de cd-rom en floppy nog steeds niet mounten.. En nog steeds kan ik de bijbehorende foutmelding niet vinden...

Lijkt dus wel redelijk goed hè?? Komt nu even het wazige:
Hij draait nu op de 2.4.8-5mdk kernel :? :? :? Dus de 2.4.9 kernel gecompileerd omdat 2.4.8 niet goed ging en nu start ie op met 2.4.8... Wie kan mij dit even uitleggen??? (mag morgen ook, ik ga nu toch maar eens slapen...)

Ben jullie wel een stevig bedankje verschuldigd... bij deze dus..

Verwijderd

Is make modules_install gelukt ? Je zou dat kunnen zien door te kijken in /lib/modules/2.4.9/ . Als daar files in staan dan heb je je modules geinstalleerd. Denk dat de symlinks in je /boot dir System.map en vmlinuz wel eens een probleem met make bzlilo kunnen veroorzaken. Gooi die links maar weg 'rm /boot/System.map' en 'rm /boot/vmlinuz' . Probeer dan eens weer vanuit je kernel source dir het commando make bzlilo. Voordat je reboot moet je wel handmatig je /etc/lilo.conf aanpassen om te zorgen dat je kunt booten als de kernel die je hebt gebakken toch niet mocht werken.

image=/boot/vmlinuz-2.4.8-5mdk
label=linux-2.4.8
root=/dev/hda1
read-only

deze zet je onder de

image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda1
read-only

Sla het bestand op en geef het volgende commando : lilo -v

Sterkte >:)

• Whizzer
Hmmmz, na het verwijderen van de System.map en de vmlinuz (Wat inderdaad links waren naar <zelfde-bestand>-2.4.8-5mdk, wat overigens ook geldt voor kernel.h en config) heb ik make bzlilo gedaan en die geeft de volgende fout :( :
code:
1
2
3
4
Fatal: open /boot/vmlinuz: No such file or directory
make[1]: *** [zlilo] Error 1
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.9/arch/i386/boot'
make: *** [bzlilo] Error 2

Op zich snap ik de error best, maar door mijn gruwelijke newbieïgheid (leuk woord voor scrabble) heb ik geen idee wat ik hier mee aan moet... Wie o wie verlost mij uit deze niet geplande puinhoop???

Verwijderd

Je kunt vanuit je kernel source dir met 'cp System.map /boot' en
'cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz' handmatig je kernel op zijn plaats zetten. Als je vervolgens dan je /etc/lilo.conf aanpast op de hierboven beschreven wijze en daarna het commando 'lilo -v' geeft booten met je nieuwe kernel volgens mij.

<edit: extra <CR> voor betere leesbaarheid

• Whizzer
Dat was gelukt.. Dank je..

Heb nu de machine een schop gegeven vanaf het werk, en heb een ping lopen richting die bak..

Nu had ik wel gemerkt dat de nieuwe kernel aardig langzaam is (althans, die 2.4.8), maar het blijft akelig lang stil aan de andere kant.. :'(

Ik denk dat het hobby-project verplicht zal moeten blijven liggen totdat ik vanavond weer thuis ben :(

Dus tot vanavond....

Verwijderd

Wees blij dat je nog naar je vorige kernel terugkunt :)

• Whizzer
Hmm, gisteren in een vrij moment (die er bijna niet waren) even gekeken, maar er werd maar 1 van de 3 3Com 3c509b's geladen...

Dat zoeken we effe op in de search...

Verwijderd

Je moet wat dingen toevoegen in je make menuconfig.

Je entwerkkaarten (waarschijnlijk PCI NE2000) en Filesystem VFat en ISO96xx

• Whizzer
Op dinsdag 21 augustus 2001 08:44 schreef Masta-T het volgende:
Je moet wat dingen toevoegen in je make menuconfig.

Je netwerkkaarten (waarschijnlijk PCI NE2000) en Filesystem VFat en ISO96xx
De netwerkkaarten had ik al toegevoed, de 3c509, die zitten er 3 in... daarvan pakt ie er eentje... Denk dat dat komt omdat ik eerst alle irq en addressen had opgegeven bij de kaarten, nu staan die er niet meer, maar dat gaat wel lukken... en inderdaad die Filesystem dingen.. (moet ik even zoeken waar ze zitten...)

Alvast bedankt...

Pagina: 1