Mijn probleem:
Helaas heb ik pech na de aanschaf van onderstaande build. Het bouwen ging redelijk soepel maar na het inschakelen krijg ik geen beeld.
Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten:
- Benodigde kabels in de voeding gestoken en voeding in kast geschroefd.
- Eerst de meegeleverde CPU-koelerbrackets losgeschroefd.
- CPU geplaatst.
- Koeler vastgeschroefd en fan headers aangesloten op het moederbord.
- SSD geplaatst in m.2-slot.
- RAM in slots 2 en 4.
- Moederbord geplaatst in de kast.
- ATX12V bij de CPU geplaatst.
- ATX aangesloten.
- Case Fan aangesloten.
- Front panel-kabels op het moederbord aangesloten.
Bij het inschakelen van het systeem vertonen de volgende dingen een teken van leven:
- PSU-, CPU-, en Case-Fan gaan draaien.
- Numlock op het toetsenbord gaat aan.
- Na enkele seconden een 'oranje'-gloed linksonder op het moederbord, via leds aan de achterkant.
That's it!
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit is mijn build:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd met het minimale aan hardware op te starten. Dus 1x RAM en zonder disk. Ook alle front panel-kabels op de Power/disk LED's en Power/reset-switches na. Beide RAM-modules in alle sloten getest.
Zonder RAM doet het systeem helemaal niks, dus die wordt in ieder geval wel gedetecteerd.
Dus ja, zoveel variaties aan dingen lostrekken zijn er niet te maken... Wat zou hier kapot kunnen zijn? De twee verdachten voor mij zijn zowel het moederbord als de CPU maar beiden kan ik natuurlijk niet onderling testen.
Diagnostiek?
"Normaal" heeft een moederbord wel diagnostische indicators zoals een LED die knippert of een kleur aanneemt of piepjes geeft. Hier kon ik bij dit moederbord niks over vinden. Hoe kan dit moederbord zijn emoties uiten?
Het geheel is bij Alternate gekocht maar die zijn maandag pas weer open.
Thanks alvast dat je tot hier gelezen hebt!
PS: Voor de titel heb ik al een TR ingediend
Helaas heb ik pech na de aanschaf van onderstaande build. Het bouwen ging redelijk soepel maar na het inschakelen krijg ik geen beeld.
Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten:
- Benodigde kabels in de voeding gestoken en voeding in kast geschroefd.
- Eerst de meegeleverde CPU-koelerbrackets losgeschroefd.
- CPU geplaatst.
- Koeler vastgeschroefd en fan headers aangesloten op het moederbord.
- SSD geplaatst in m.2-slot.
- RAM in slots 2 en 4.
- Moederbord geplaatst in de kast.
- ATX12V bij de CPU geplaatst.
- ATX aangesloten.
- Case Fan aangesloten.
- Front panel-kabels op het moederbord aangesloten.
Bij het inschakelen van het systeem vertonen de volgende dingen een teken van leven:
- PSU-, CPU-, en Case-Fan gaan draaien.
- Numlock op het toetsenbord gaat aan.
- Na enkele seconden een 'oranje'-gloed linksonder op het moederbord, via leds aan de achterkant.
That's it!
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit is mijn build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 274,05 | € 274,05 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550M PRO-P | € 113,- | € 113,- |
| 1 | Behuizingen | Aerocool QS-180 | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 102,20 | € 102,20 |
| Totaal | € 757,20 | |||
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd met het minimale aan hardware op te starten. Dus 1x RAM en zonder disk. Ook alle front panel-kabels op de Power/disk LED's en Power/reset-switches na. Beide RAM-modules in alle sloten getest.
Zonder RAM doet het systeem helemaal niks, dus die wordt in ieder geval wel gedetecteerd.
Dus ja, zoveel variaties aan dingen lostrekken zijn er niet te maken... Wat zou hier kapot kunnen zijn? De twee verdachten voor mij zijn zowel het moederbord als de CPU maar beiden kan ik natuurlijk niet onderling testen.
Diagnostiek?
"Normaal" heeft een moederbord wel diagnostische indicators zoals een LED die knippert of een kleur aanneemt of piepjes geeft. Hier kon ik bij dit moederbord niks over vinden. Hoe kan dit moederbord zijn emoties uiten?
Het geheel is bij Alternate gekocht maar die zijn maandag pas weer open.
Thanks alvast dat je tot hier gelezen hebt!
PS: Voor de titel heb ik al een TR ingediend
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron