Vraag

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn probleem:
Helaas heb ik pech na de aanschaf van onderstaande build. Het bouwen ging redelijk soepel maar na het inschakelen krijg ik geen beeld.

Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten:
- Benodigde kabels in de voeding gestoken en voeding in kast geschroefd.
- Eerst de meegeleverde CPU-koelerbrackets losgeschroefd.
- CPU geplaatst.
- Koeler vastgeschroefd en fan headers aangesloten op het moederbord.
- SSD geplaatst in m.2-slot.
- RAM in slots 2 en 4.
- Moederbord geplaatst in de kast.
- ATX12V bij de CPU geplaatst.
- ATX aangesloten.
- Case Fan aangesloten.
- Front panel-kabels op het moederbord aangesloten.

Bij het inschakelen van het systeem vertonen de volgende dingen een teken van leven:
- PSU-, CPU-, en Case-Fan gaan draaien.
- Numlock op het toetsenbord gaat aan.
- Na enkele seconden een 'oranje'-gloed linksonder op het moederbord, via leds aan de achterkant.

That's it! ;(

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit is mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 274,05€ 274,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B550M PRO-P€ 113,-€ 113,-
1BehuizingenAerocool QS-180€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 139,-€ 139,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,-€ 96,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 102,20€ 102,20
Totaal€ 757,20

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd met het minimale aan hardware op te starten. Dus 1x RAM en zonder disk. Ook alle front panel-kabels op de Power/disk LED's en Power/reset-switches na. Beide RAM-modules in alle sloten getest.
Zonder RAM doet het systeem helemaal niks, dus die wordt in ieder geval wel gedetecteerd.

Dus ja, zoveel variaties aan dingen lostrekken zijn er niet te maken... Wat zou hier kapot kunnen zijn? De twee verdachten voor mij zijn zowel het moederbord als de CPU maar beiden kan ik natuurlijk niet onderling testen.

Diagnostiek?
"Normaal" heeft een moederbord wel diagnostische indicators zoals een LED die knippert of een kleur aanneemt of piepjes geeft. Hier kon ik bij dit moederbord niks over vinden. Hoe kan dit moederbord zijn emoties uiten?

Het geheel is bij Alternate gekocht maar die zijn maandag pas weer open. ;)

Thanks alvast dat je tot hier gelezen hebt! :o

PS: Voor de titel heb ik al een TR ingediend O-) :z

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Beste antwoord (via Room42 op 01-08-2021 07:12)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:01
Wat voor videokaart heb je geïnstalleerd? De 5600x heeft geen geïntegreerde GPU.

[ Voor 32% gewijzigd door AttiX op 01-08-2021 05:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AttiX
Wat voor videokaart heb je geïnstalleerd? De 5600x heeft geen geïntegreerde GPU.

[ Voor 32% gewijzigd door AttiX op 01-08-2021 05:33 ]

• Room42
  • Niet online
AttiX schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 05:16:
What? :o Ehhh... potverdorie, zeg! Wat een knuppel ben ik! :F

Dat zal het dan zijn, ja. Dankjewel! :D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• AttiX
Geen dank. Zag dat je in je wenslijst voor je nieuwe pc ook geen videokaart had gekozen en dat je voorheen een Intel cpu had met geïntegreerde GPU. Heb je de GTX 970 nog uit je oude pc om te testen?

gallery: u34186

• Room42
  • Niet online
Nee, helaas. Heb denk ik nog wel wat anders liggen om te testen. Zal straks eens kijken.

De pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed lijkt nog geen optie, zo te zien?
(edit) Ah, die staat pas sinds 3 dagen in de pricewatch met nog onbekende levertijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 01-08-2021 07:00 ]

• AttiX
De 5600G heeft wel een geïntegreerde GPU maar is nog slecht leverbaar. Ik zou een tweedehands GPU op de kop tikken. Je hebt niet zo'n dikke kaart nodig als je toe kan met een geïntegreerde GPU. Waar ga je de pc voor gebruiken?

• Room42
  • Niet online
AttiX schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:05:
De 5600G heeft wel een geïntegreerde GPU maar is nog slecht leverbaar. Ik zou een tweedehands GPU op de kop tikken. Je hebt niet zo'n dikke kaart nodig als je toe kan met een geïntegreerde GPU. Waar ga je de pc voor gebruiken?
Nee, klopt helemaal. Het wordt een servertje voor van-alles-en-nogwat. De integrated graphics waren leuk geweest voor GPU Forwarding zodat ik een redelijke desktop kon draaien voor remote gebruik, maar dat komt dan later wel.

Heb er nu een antieke ATi Radion in gestopt en hij doet het, hoor! Geniaal! :D

Thanks @AttiX! _/-\o_

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Room42 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 05:06:
Mijn probleem:
Helaas heb ik pech na de aanschaf van onderstaande build. Het bouwen ging redelijk soepel maar na het inschakelen krijg ik geen beeld.

Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten:
- Benodigde kabels in de voeding gestoken en voeding in kast geschroefd.
- Eerst de meegeleverde CPU-koelerbrackets losgeschroefd.
- CPU geplaatst.
- Koeler vastgeschroefd en fan headers aangesloten op het moederbord.
Dit is waar je je de hele boel test voordat je het inbouwt, daar heb je nu kak aan maar je kunt wel terug naar deze situatie.
Test het buiten de case met zo min mogelijk onderdelen nodig.

lol, nm. Was 20 minuten te laat. :z

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Room42
  • Niet online

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:12:
[...]

Nee, klopt helemaal. Het wordt een servertje voor van-alles-en-nogwat. De integrated graphics waren leuk geweest voor GPU Forwarding zodat ik een redelijke desktop kon draaien voor remote gebruik, maar dat komt dan later wel.

Thanks @AttiX! _/-\o_
Knal er een GT 1030 in en je kunt weer aan de bak en een simpel spelletje afdraaien.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Room42 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:12:
[...]

Thanks @AttiX! _/-\o_
Volgende keer een server mobo kopen van Asrock Rack? Dan heb je vga out/IPMI en nog van dat leuks. Mobo's kosten wel meer maar dan heb je wel degelijk iets ;) https://tweakers.net/moed...E90Pbmn20KsDeczLlrcS-l_AA

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:02:
[...]

Knal er een GT 1030 in en je kunt weer aan de bak en een simpel spelletje afdraaien.
Da's inderdaad wat ik heb gedaan. :)

Pagina: 1