Vloerverwarming uitbreiden: groep splitten verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakago
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06-2024
Door een uitbouw krijg ik een kamer van 12 m2 erbij. Nu heb ik reeds door het hele huis vloerverwarming liggen (als hoofdverwarming) en nu wil ik dat in de nieuwe kamer ook graag aanleggen. Ik heb de winkel waar ik mijn systeem destijds heb gekocht (5 jaar geleden) om advies gevraagd; zij raden me aan een extra verdeler en pomp te plaatsen. Dit lijkt me zonde (voor 12m2 een extra pomp laten draaien) en bovendien heb ik het liefst één verdeler op één plek. Nu ben ik een beetje gaan zoeken en kom eigenlijk tot twee opties:

1) Huidige verdeler vervangen door exemplaar met twee extra groepen (duur en zonde van mijn goedwerkende huidige pomp/verdeler)
2) Op de huidige verdeler 2 groepen splitten tot 4 groepen (mijn voorkeur)

Over die tweede optie lees ik hier en daar dat het mogelijk is, maar wel gemengde meningen of het verstandig is. Omdat ik in al mijn ge-google hier aardig wat topics tegenkwam over vloerverwarming met goede reacties hoop ik ook dat er mensen ervaring/kennis hebben over dit punt. Ik heb me redelijk ingelezen maar ben absoluut geen expert als het op (vloer)verwarming aankomt.

Huidige situatie op een rij:
- 6 groepen kunststof verdeler met flowmeters op elke groep en Grundfos Alpha 2L pomp (verdeler is van Magnum geloof ik)
- DBS14 droogbouwsysteem door hele huis (nu zo'n 50 m2)
- Minimale groeplengte ~70m, max groeplengte ~100m
- Laatste 2 groepen gaan nu naar de kamer die grenst aan de nieuwe uitbouw

Ik wil die laatste twee groepen splitten, zodat ik een van die groepen kan gebruiken voor de nieuwe kamer (dus die twee groepen sturen beiden dan een hele kamer aan). Om geen extra leidingen naar de CV kast/verdeler te hoeven aanleggen, wil ik die splitsing maken bij de nieuwe kamer (op zo'n 4 meter buislengte van de CV kast) op zowel de aanvoer als de retour. Als ik het goed begrijp is de weerstand van twee leidingen die middels een splitter 'parallel geschakeld' zijn ongeveer hetzelfde als van één leiding en zou de pomp het op die manier moeten kunnen bolwerken. Wat ik heb gelezen is het wel van belang dat de gesplitste leidingen even lang zijn zodat beide leidingen evenveel water krijgen (want weerstand is dan gelijk).
Ik lees her en der over gesplitste groepen dat het systeem 'uit balans' raakt, maar volgens mij kan ik dit middels de flowmeters evt weer bijstellen.

Schematisch zou dit er dan zoals hieronder uit zien. Iemand ervaring hiermee? Ideeën waarom dit wel of niet zou gaan werken?

Hartelijk dank alvast voor het meedenken!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
--------------------------------------------
|             verdeler aanvoer             |
|   1      2      3      4      5      6   |
                                |      |
                                |      |
                                |      |
                                |      |
                               ---    ---  < splitter
                               | |    | |
                               | |    | |
                               * *    * *  < buizen tussen de 
                               | |    | |    splitters gelijke lengte (max 80m)
                               | |    | |
                               ---    ---  < splitter
                                |      |
                                |      |
                                |      |
                                |      |
|   1      2      3      4      5      6   |
|             verdeler retour              |
--------------------------------------------

Beste antwoord (via wakago op 05-08-2021 22:24)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
e ja je kan het vervangen voor 20 mm en dan een t suk 20 16 16 erin persen.
ik denk dat het dan wel/beter gaat werken. je hebt dan immers meer water.
maar een tsuk loopt eigenlijk altijd rechtdoor, ook een vernauwend t-stuk.
eigenlijk moet je een stuk 16/20/16 in je aanvoer doen dat hij zich helemaal
netjes verdeelt. maar ik weet niet of je die kwijt kan. in je vloer/ruimte.
zet er dan maar een normale in. 20-16-16. (het is maar een klein verschil.)

het vervangen van de leiding voor dikkere leiding kan best wel het verschil gaan maken.
maar helemaal de garantie dat het echt goed gaat werken erop geven vindt ik wel wat lastig.

als je nu al extra leidingen kan leggen voor je tweede verdeler. dan zou ik ze er alvast inleggen.
die paar meter kunstof extra kost wel geldt. maar je bent dan wel voorbereidt. op problemen.
dop ze netjes af met de juiste spullen. zodat er geen vuil inkomt. dan kan er niks mee gebeuren.
2 groepen kan je met 20 mm voeden. althans als het om een mengverdeler gaat. met inregelventielen etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ja, ik kom hier af en toe stsyemen tegen waarin dergelijke grappen zijn uitgehaald.
maar je gaat altijd inleveren. er kan niet genoeg water door het smalle stukje.
inregelen is ook lastig. gaat het water over de linker of de rechter slang van de groep ?
je houdt gelukkig wel de groepen/ruimtes appart. anders dan wordt het helamaal niks.
het zou in thoerie wel kunnen maar je hebt best kans dat het later maar half werkt.
ik ben er daarom geen voorstander van. liever een grotere verdeler ophangen.
of een losse verdeler erbij hangen. en ja een extra pomp kost geldt.
maar een half systeem wat niet werkt is ook niks zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoek op marktplaats naar dezelfde verdeler als je nu hebt, maar dan met meer groepen.
Wisselen zal dan redelijk eenvoudig zijn.

Na wisselen je oude verdeler op marktplaats zetten. Heb je waarschijnlijk voor relatief weinig geld een andere/grotere verdeler.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakago
Dank voor de reacties!

Mbt vervanging verdeler - wat ik nog niet gemeld had, is dat de ruimte in de CV kast beperkt is, en de meeste verdelers met 8 groepen niet passen (qua breedte). Nu heb ik wel een Robot verdeler gezien (optimum flow pro) met pomp naar de voorkant die past, maar die heeft alleen op de retour een instelbaar ventiel en niet op de aanvoer wat ik nu heb (waarmee ik flowmeter op aanvoer + actuator op de retour voor zoneregeling kan doen).

Het voordeel is overigens dat ik het kan proberen, mocht het niet goed (genoeg) werken, dan kan ik altijd alsnog verdeler vervangen of extra verdeler plaatsen. Ik kan evt al extra leidingen leggen (of dit later nog redelijk makkelijk realiseren).

@miciel, je zegt dat er niet genoeg door het smalle stukje kan. Misschien een hele domme vraag, maar heeft het nog zin om voor de "smalle stukjes" een leiding met grotere diameter te gebruiken? Wat zou dat doen met de weerstand?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e ja je kan het vervangen voor 20 mm en dan een t suk 20 16 16 erin persen.
ik denk dat het dan wel/beter gaat werken. je hebt dan immers meer water.
maar een tsuk loopt eigenlijk altijd rechtdoor, ook een vernauwend t-stuk.
eigenlijk moet je een stuk 16/20/16 in je aanvoer doen dat hij zich helemaal
netjes verdeelt. maar ik weet niet of je die kwijt kan. in je vloer/ruimte.
zet er dan maar een normale in. 20-16-16. (het is maar een klein verschil.)

het vervangen van de leiding voor dikkere leiding kan best wel het verschil gaan maken.
maar helemaal de garantie dat het echt goed gaat werken erop geven vindt ik wel wat lastig.

als je nu al extra leidingen kan leggen voor je tweede verdeler. dan zou ik ze er alvast inleggen.
die paar meter kunstof extra kost wel geldt. maar je bent dan wel voorbereidt. op problemen.
dop ze netjes af met de juiste spullen. zodat er geen vuil inkomt. dan kan er niks mee gebeuren.
2 groepen kan je met 20 mm voeden. althans als het om een mengverdeler gaat. met inregelventielen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
of IMI Heimeier Eclipse plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakago
Dank allemaal voor de reacties - hier kan ik wel wat mee! Ik ga het proberen met een stukje leiding van 20mm ervoor. Het duurt nog wel een maand of 2 voordat de nieuwe kamer klaar is en ik de vloerverwarming gelegd kan hebben, maar als het zover is zal ik nog wel even melden wat het resultaat is :)
Pagina: 1