Nieuwe config - input welkom!

Pagina: 1
Acties:

• Mental76
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11-2024
Hoi allen!

Inmiddels een klein jaar na de release van FS2020 en te weinig speelminuten agv instabiliteit met mijn huidige 6 jaar oude config heb ik besloten om alvast maar een nieuwe PC aan te schaffen, minus de GPU; daar wacht ik nog even mee. Mijn R9-390X verhuist in eerste instantie mee.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil er zo smooth mogelijk FS2020 met triple WUXGA screens op kunnen draaien (met nieuwe nog aan te schaffen GPU), en later ook soepel met VR. Daarnaast wil ik er ook op gaan sim racen. Als dat lukt, lukt de rest wat ik er mee doe vast ook wel :)

Ik ben vooralsnog tot onderstaande config gekomen.
Hierbij heb ik gekozen voor een AMD config puur vanwege de positieve reviews van alle kanten en de claim dat de combinatie met een AMD GPU voor extra FPS winst kan zorgen. Dat wil niet zeggen dat ik ook voor een AMD GPU ga zodra ik de prijs betaalbaar acht, maar het is een prettige gedachte.

Kwa moederbord was ik wat huiverig gezien een eerdere mindere ervaring met ASUS, maar tijden veranderen. De positieve reviews gaven de doorslag.Zelf heb ik jarenlang probleemloos met MSI moederborden gewerkt, maar die lijken wat in kwaliteit ingeboet te hebben als ik de ervaringen zo lees.

Behuizing. Ik ben bekend met Lian-Li en wil er gewoon weer één. En deze kast schijnt erg goed te presteren, eventueel met wat aftermarket koelers.

Koeler zat ik ook te kijken naar de Noctua DH15, maar deze schijnt niet altijd even goed te passen icm het bovenste PCI x16 slot, dus het zekere voor het onzekere genomen met de Dark Rock.

Vwb geheugen zie ik maar moeilijk de bomen door het bos moet ik bekennen...

Samsung zweer ik bij vwb drives.

Een goede Corsair RM850 voeding verhuist trouwens mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 567,49€ 567,49
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 252,-€ 252,-
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 101,05€ 101,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 201,60€ 201,60
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 187,95€ 187,95
Totaal€ 1.385,31

Ik ben zeer benieuwd naar jullie gedachten hierover, dus alvast bedankt voor de reacties!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-01 11:27
6 jaar oude voeding meenemen is niet handig en doet afbreuk(ish) aan de rest van je nieuwe spullen. Als je aan VR wilt zul je een flinke videokaart willen die ook flink stroom gebruikt. Dat is geen handige combi.

Welke behuizing heb je nu? Als een huidige generatie videokaart er niet in past snap ik dat je een andere wilt. Het 'meteen' een nieuwe case zie ik vaak :p maar E100 vind ik toch wel iets te als het niet hoeft.

Kan je huidige monitor weergeven wat deze PC gaat presteren?

Team anti-scalp - wauw..

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:49:
6 jaar oude voeding meenemen is niet handig en doet afbreuk(ish) aan de rest van je nieuwe spullen. Als je aan VR wilt zul je een flinke videokaart willen die ook flink stroom gebruikt. Dat is geen handige combi.

Welke behuizing heb je nu? Als een huidige generatie videokaart er niet in past snap ik dat je een andere wilt. Het 'meteen' een nieuwe case zie ik vaak :p maar E100 vind ik toch wel iets te als het niet hoeft.

Kan je huidige monitor weergeven wat deze PC gaat presteren?
3 monitoren van 1920x1200 is bijna dezelfde hoeveelheid pixels als 4K (~7 miljoen vs 8,3 miljoen). Dus die power is wel nodig lijkt me.

Verder eens met power supply en case. Liever een nieuwe power supply dan een nieuwe case. Tenzij je niet hoeft te kiezen :+

Kwa geheugen, die is tricky... Soort geheugen kan nogal uitmaken. Vooral de type chip. Linustechtips heeft er laatst een video over gemaakt.
YouTube: The Dirty Way Manufacturers are Downgrading Your PC

20% verschil is toch best significant.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 01-08-2021 01:08 ]

• Mental76
Is een 850 Watt 80 Plus Gold certified voeding niet voldoende dan? Er komt maar 1 videokaart in; laten we zeggen een RTX 3080 en om de voeding nu te vervangen terwijl dit een bewezen goed exemplaar is lijkt mij juist zonde van het geld.
Welke nieuwe voeding zouden jullie aanraden dan?

Mijn huidige case moet vervangen worden helaas omdat niet alle moderne kaarten er meer in passen. En daarnaast wil ik na een dikke 10 jaar wel weer eens een nieuwe, moderne en ruimere kast.

Bedankt voor dat LTT filmpje! Zeer interessant en zeker de moeite waard om me eerst nog eens heel goed erin te verdiepen alvorens iets aan te schaffen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een goede voeding van 6 jaar oud is imo niks mis mee, de fabrieksgarantie van Corsair is zelfs nog langer.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:31
RM850 uit 2015 kreeg 5 jaar garantie mee wat niet zonder reden was. Het gebruikte platform van Chicony was niet probleemloos. Zou het overigens wel aandurven met een 3080 maar zeker vervangen als de voeding 10 jaar oud is.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:59
Heb een gelijkaardige config: ik zou wel ander ram nemen: ofwel gskill met b-dies of crucial 3600: jouw ram is hynix d die en dat is geen goede combo.

Rond voeding zou het wel moeten lukken.

• Mental76
Bedankt voor de reacties! Afgezien van het geheugen heb ik dus geen verkeerde keuzes gemaakt.

Dat geheugen is nog best lastig merk ik al. A/B/C/D/E-die, 1Rx8/16, etc., daar moet ik me nog verder in verdiepen. Ik ging er eerlijk gezegd ook van uit dat rond de 200 euro voldoende moest zijn voor een 32GB kit, maar dat is dus wellicht wat te weinig.
Zoiets als dit zou dus een betere keuze zijn als ik het begin te snappen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 567,49€ 567,49
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 252,-€ 252,-
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 101,05€ 101,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVK€ 301,15€ 301,15
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 187,95€ 187,95
Totaal€ 1.484,86

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:59
Ofzo iets: pricewatch: Crucial Ballistix BL32G36C16U4B . Ietsje trager maar nog dnel en wel rond de 200 euro. Volgens mij micron e-die dus goed.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 22:53
manzonderdas schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:08:
Ofzo iets: pricewatch: Crucial Ballistix BL32G36C16U4B . Ietsje trager maar nog dnel en wel rond de 200 euro. Volgens mij micron e-die dus goed.
Dat is een kit van 1x 32GB.

@Mental76 er was niets mis met je oorspronkelijke kit. De SK Hynix DJR IC’s zijn Ryzen vriendelijk. Volgens sommige personen nog makkelijker te overklokken dan Micron E’s.

• Mental76
Ah, wellicht had ik dat even kunnen vermelden, maar ik hoef niet per sé te overclocken.
Als ik mezelf die tijd en moeite daarvan kan besparen door er wat meer geld tegenaan te gooien, prima.
Het belangrijkst vind ik snelheid en stabiliteit.

Want er komt van alles bij kijken; verschillende merken met elk hun ABCDdies / Revs, CAS latency en real latency, Linus met zn filmpjes, en de Tweakers hier zijn ook niet unaniem. En ik leer ieder uur weer nieuwe termen en aandachtspunten. Het is nogal wat na ruim 6 jaar eindelijk je PC weer eens te vervangen. Gelukkig vind ik het nog steeds leuk, dat scheelt :)

Bedankt voor alle reacties so far!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
Waarom zoveel cores?
De 5600X is voor jouw doel net zo snel, kun je gelijk ook besparen op moederbord, koeling, voeding, en daarna al je geld in de videokaart stoppen.

• Mental76
Omdat FS2020. @ 5760x1200 en VR, daarom. Zie ook reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000
En ik hoef niet persé ergens op te besparen met een budget van 1500; het mag allemaal op! :*)

Ik begrijp inmiddels trouwens dat ik aan OC'en niet ontkom als ik 3600Mhz RAM wil, dus mijn vorige comment was best dom geloof ik. 8)7
Pagina: 1