Toon posts:

Systeem camera advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Floris Jan
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-08 21:38
Ik zoek een?
Camera met 8x of meer zoom voor landschap en wild fotografie. Gebruik hem tijdens wandelen dus handzaamheid weegt mee. Ook schiet ik alleen maar vanuit de hand dus stabilisatie is belangrijk. Ook lichtgevoeligheid speelt een rol gezien herten zich over het algemeen pas tegen de schemering laten zien. Ze staan vaak wel doodstil dus stabilisatie kan compenseren voor matige lichtgevoeligheid.

Wat is je budget?
Heb op dit moment de Panasonic GX9 met 14-140mm. Gaat een duurdere camera mij nog veel extra foto kwaliteit geven?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel de Panasonic GX9 met 14-140mm. Vandaag met de Panasonic 100-400mm gespeeld (gehuurd). Hij is aan de zware kant voor een wandeling van 3 a 4 uur, maar daar valt wellicht aan te wennen. Grootste nadeel is toch wel dat je er geen landscape foto's (uitgezoomd, bijv 14mm MFT/ 28mm full frame) ermee kan maken. Wat mij opviel is dat de 100-400mm mooiere foto's maakt, minder flets en meer bokeh. Ik denk dat de 100-400mm niet voor mij is omdat ik niet van lenzen wil wisselen. Maar ben toch een beetje verder gaan zoeken en zit met de volgende vragen:
-Stel ik upgrade naar een Olympus M1 mk iii met de 12-100mm pro lens, wat kan ik dan qua verschil verwachten tov mijn huidige GX9 met 14-140mm? Heeft iemand hier toevallig ervaring met beide camera's en lenzen? (Ik neem aan dat de Olympus 12-200mm lens van Olympus ongeveer dezelfde foto kwaliteit heeft als de 14-140mm van Panasonic en dat voor mij geen echte upgrade gaat zijn, alleen een klein beetje extra zoom ten koste van optische stabilisatie)
-Kan ik ook upgraden naar APS-C? Of moet ik dan teveel inleveren op handzaamheid als ik minimaal 8x zoom wil hebben?

Beste antwoord (via Floris Jan op 06-08-2021 22:17)

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-12 20:23
8x zoom is moeilijk, en APS-C is geen oplossing.
Bij grotere sensoren wordt het moeilijker om veel zoom in een lens te proppen. Je ziet bv dat camera's met kleine sensoren wel 25, 50 of soms zelfs 100x zoom in één lens hebben.

Dus naar APS-C en dan 8x zoom verwachten... kun je bedrogen uitkomen, je neus stoten, blij worden gemaakt met een dode mus, van een koude kermis thuiskomen of misschien nog andere metaforen.

Jouw camera is vrij modern, lekker draagbaar en heeft 5 axis ibis. Ook de lenzen zijn relatief klein, veel kleiner dan van andere ILC systemen.
Houd die camera vooral.

Waar kun je wel voordelen halen?

Binnen je systeem heb je goede mogelijkheden. Fijn, want door je camera te houden spaar je een hoop geld. Bovendien is elke lens altijd gestabiliseerd, met 5 assen!

Adviezen:
1. Je hebt een camera met verwisselbare lenzen. Daar is een reden voor: een lens is altijd geoptimaliseerd voor een paar eigenschappen, maar nooit voor alles - dé optimale lens bestaat niet.
Je kunt je systeem tweaken door te optimaliseren op wat jij belangrijk vindt (en je moet inleveren op andere aspecten).
Doe een pancake 14-40 of 14-35 lensje in je tas. Of een vast lensje van bv 17mm (7Artisans heeft er net een gemaakt met F1.4. Leuk voor de achtergrondseparatie).
De tip is: Schrik niet van het wisselen van lenzen, het is een bonus, geen straf.

2. Als je niet wilt wisselen, wissel dan niet! Ga dan met één lens op pad en focus op een bepaald type foto's. Focus lekker op de herten en geniet de volgende keer van de landschappen. Net zo min als dat je tussen lenzen wilt wisselen, moet je ook niet de hele tijd lopen zoomen. Focus op herten. Herten zijn cool. Focus is cool.
Er zijn bv fotografie-uitdagingen waarbij iemand een maand lang met één vaste brandpunt lens op pad gaat.
Creativiteit bloeit op bij beperkingen.

3. Er zijn diverse lenzen die je kunt overwegen, en je hele systeem wordt er beter van:
- Panasonic 35-100 f2.8. Super lichtsterk, scherp, klein, en licht (300 gram), f2.8 over het hele bereik. Kort voor herten. Maar een superlensje.
- Olympus nieuwe 100-400. Komt véél verder dan je huidige lens. Krijgt alleen maar lof.
- Olympus 12-100. Lekker veel zoom en nog steeds F4. Op 100mm heb je dan ietsje meer licht dan met je huidige lens. Netjes. Is een 8x zoomlens en waarschijnlijk de beste die er is. Ook deze lens krijgt alleen maar loftuigingen.
- De 12-200 lijkt beter (want meer zoom) maar is een consumentenlens voor mensen die zoom belangrijker vinden dan kwaliteit.
- Goedkoop: De consumer telezoom 75-300. Zou hem zelf niet nemen, niet lichtsterk genoeg en te zacht als hij helemaal ingezoomd is. Maar hij heeft een enthousiaste aanhang. Deze zoomrange voor deze prijs vind je nergens anders.
- De olifant in de kamer. De lens der lenzen. Leen of huur de Olympus 40-150 pro. Reikt maar een fractie verder dan je huidige lens en weegt bijna een kilo, dus dat zijn geen selling points. Totdat je ziet hoe scherp hij is. Hoeveel achtergrond-separatie je krijgt met f2.8. Hoeveel licht je binnenkrijgt (twee volle stops! Halveer je sluitertijd en je ISO). Deze lens moet je niet afwijzen op papieren specs. Deze moet je geprobeerd hebben.

[Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 05-08-2021 22:44]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CEA > FVA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:17
Zover ik weet bestaan er geen lenzen die van groothoek naar supertele zoomen en ook nog hoge kwaliteit foto's maken én/of lichtsterk zijn. Àls dat al mogelijk is om te maken, krijg je een ontzettend grote, zware, dure lens en is dàt weer de reden om em niet te gebruiken (gewicht heb je zelf al ervaren met de 100-400 en dat is slechts 4x zoom).

Het wordt dus lenzen wisselen, twee camera's meenemen (1 met standaardzoom/groothoekzoom, de ander met supertelezoom), of genoegen nemen met een suboptimale lens.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08-12 18:29
Wat je wil bestaat helaas niet. In de schemering telefoto’s maken vraagt om een grote diafragma-openingen, dat direct gepaard gaat met een veel hoger gewicht. De 100-400 die je hebt uitgetest gaat het in de schemering waarschijnlijk ook niet redden. Ook zijn de lezen die groothoek en tele combineren vaak van mindere kwaliteit.

Kijk bijvoorbeeld naar de Olympus 50-140 f2.8: €1200, 880 gram, maar wel f2.8. Ook daar mis je groothoek.

APS-c gaat ervoor zorgen dat je voor hetzelfde bereik meer mm nodig gaat hebben (jou 14-140 wordt dan zeg een 18-200) en groter glas vanwege de grotere sensor (dus zwaarder). Voordeel is dat je over het algemeen met hogere iso waarden kan werken vaak meer keuze hebt uit objectieven. Kijk even naar reviews van superzoom lenzen can Nikon, Canon, Sony, Fujifilm en beslis of dat een meerwaarde voor jou is.

Zo niet, lekker bij je huidige sensorformaat blijven.
Ik heb zelf fullframe, vooral vanwege de groothoek - ik mis steevast ‘zoom’ maar wil geen lens van 2kg meesjouwen (laat staat de prijs ervoor betalen). Als ik ooit op Safari ga, of ga vogelspotten, heb ik vrijwel niks aan mijn 70-200mm lens.

• Floris Jan
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het lijkt erop dat ik voor betere foto kwaliteit ofwel lensen moet gaan wisselen ofwel 2 cameras mee moet gaan sjouwen.. Dan laat ik het mooi bij mijn huidige setje :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-12 20:23
8x zoom is moeilijk, en APS-C is geen oplossing.
Bij grotere sensoren wordt het moeilijker om veel zoom in een lens te proppen. Je ziet bv dat camera's met kleine sensoren wel 25, 50 of soms zelfs 100x zoom in één lens hebben.

Dus naar APS-C en dan 8x zoom verwachten... kun je bedrogen uitkomen, je neus stoten, blij worden gemaakt met een dode mus, van een koude kermis thuiskomen of misschien nog andere metaforen.

Jouw camera is vrij modern, lekker draagbaar en heeft 5 axis ibis. Ook de lenzen zijn relatief klein, veel kleiner dan van andere ILC systemen.
Houd die camera vooral.

Waar kun je wel voordelen halen?

Binnen je systeem heb je goede mogelijkheden. Fijn, want door je camera te houden spaar je een hoop geld. Bovendien is elke lens altijd gestabiliseerd, met 5 assen!

Adviezen:
1. Je hebt een camera met verwisselbare lenzen. Daar is een reden voor: een lens is altijd geoptimaliseerd voor een paar eigenschappen, maar nooit voor alles - dé optimale lens bestaat niet.
Je kunt je systeem tweaken door te optimaliseren op wat jij belangrijk vindt (en je moet inleveren op andere aspecten).
Doe een pancake 14-40 of 14-35 lensje in je tas. Of een vast lensje van bv 17mm (7Artisans heeft er net een gemaakt met F1.4. Leuk voor de achtergrondseparatie).
De tip is: Schrik niet van het wisselen van lenzen, het is een bonus, geen straf.

2. Als je niet wilt wisselen, wissel dan niet! Ga dan met één lens op pad en focus op een bepaald type foto's. Focus lekker op de herten en geniet de volgende keer van de landschappen. Net zo min als dat je tussen lenzen wilt wisselen, moet je ook niet de hele tijd lopen zoomen. Focus op herten. Herten zijn cool. Focus is cool.
Er zijn bv fotografie-uitdagingen waarbij iemand een maand lang met één vaste brandpunt lens op pad gaat.
Creativiteit bloeit op bij beperkingen.

3. Er zijn diverse lenzen die je kunt overwegen, en je hele systeem wordt er beter van:
- Panasonic 35-100 f2.8. Super lichtsterk, scherp, klein, en licht (300 gram), f2.8 over het hele bereik. Kort voor herten. Maar een superlensje.
- Olympus nieuwe 100-400. Komt véél verder dan je huidige lens. Krijgt alleen maar lof.
- Olympus 12-100. Lekker veel zoom en nog steeds F4. Op 100mm heb je dan ietsje meer licht dan met je huidige lens. Netjes. Is een 8x zoomlens en waarschijnlijk de beste die er is. Ook deze lens krijgt alleen maar loftuigingen.
- De 12-200 lijkt beter (want meer zoom) maar is een consumentenlens voor mensen die zoom belangrijker vinden dan kwaliteit.
- Goedkoop: De consumer telezoom 75-300. Zou hem zelf niet nemen, niet lichtsterk genoeg en te zacht als hij helemaal ingezoomd is. Maar hij heeft een enthousiaste aanhang. Deze zoomrange voor deze prijs vind je nergens anders.
- De olifant in de kamer. De lens der lenzen. Leen of huur de Olympus 40-150 pro. Reikt maar een fractie verder dan je huidige lens en weegt bijna een kilo, dus dat zijn geen selling points. Totdat je ziet hoe scherp hij is. Hoeveel achtergrond-separatie je krijgt met f2.8. Hoeveel licht je binnenkrijgt (twee volle stops! Halveer je sluitertijd en je ISO). Deze lens moet je niet afwijzen op papieren specs. Deze moet je geprobeerd hebben.

[Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 05-08-2021 22:44]

• Vinslo
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:35
Tarquin heeft al veel goed advies gegeven.
Mocht je toch van camera willen veranderen: Enige wat ik nog kan bedenken is de Nikon Z50 (of Zfc) met de 24-200 zoom lens. Toch een APS-C optie met een relatief groot zoombereik. Veel positiefs over deze lens en camera gehoord/gezien.

Sowieso is de Z mount een geweldig systeem dat steeds meer goede opties voor geweldig (en soms betaalbaar) glas krijgt.

Geen idee hoe het zich verhoudt tot jouw huidige camera en of het past binnen je budgettaire wensen.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:04
Vinslo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 00:36:
Tarquin heeft al veel goed advies gegeven.
Yep.
de Nikon Z50 (of Zfc) met de 24-200 zoom lens.
Heb je met Aps-C vrijwel hetzelfde bereik (KB-equiv 36-300) als de 14-140 (KB-equiv 28-280) op de GX9.
Lood om oud ijzer dus...

De enige echte oplossing om wild behoorlijk te fotograferen had de TS al op z'n camera: de 100-400.
De nadelen die deze lens heeft (bijv. zwaar en duur) moet je accepteren. Alle andere bruikbare oplossingen hebben deze nadelen eveneens, meestal nog extremer. (there's no free lunch ;) )

gezocht: Panasonic GM5

• Floris Jan
Bedankt voor de goede adviezen. En Tarquin extra bedankt voor je uitgebreide input.

Ik denk dat ik inderdaad minder bang moet zijn om lenzen te wisselen. Of de beperkingen van een lens voor voor lief moet nemen gezien ik gewend ben om zonder tas op pad te gaan.

Mijn huidige lens heeft een mooi zoom bereik van 14-140mm maar is minder lichtsterk en heeft dus ook minder bokeh. Vooral de 35-100 f2.8 lijkt me een erg mooie lens. Ten opzichte van de 14-140 lever ik wel wat in op de zoom range (vooral wide) maar win ik veel licht sterkte en dus ook bokeh. Ook het gewicht is perfect voor wat ik wil.

Qua wide ben ik nog minder overtuigd wat ik wil. De 12-35mm f2.8 zou een mooie aanvulling zijn op de 35-100mm. Maar de totaal prijs valt dan wel hoog uit. Eerst maar eens denken over de 35-100mm.

In ieder geval bedankt voor de goede input. Denk dat ik zeker nog wel wat mooiers kan kopen dan wat ik nu heb, maar dat alles met een prijs komt. Zowel qua euros maar vooral ook het uitwisselen van zoom range tegen algehele beeldkwaliteit en lichtsterkte.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Floris Jan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:06:
Bedankt voor de goede adviezen. En Tarquin extra bedankt voor je uitgebreide input.

Ik denk dat ik inderdaad minder bang moet zijn om lenzen te wisselen. Of de beperkingen van een lens voor voor lief moet nemen gezien ik gewend ben om zonder tas op pad te gaan.

Mijn huidige lens heeft een mooi zoom bereik van 14-140mm maar is minder lichtsterk en heeft dus ook minder bokeh. Vooral de 35-100 f2.8 lijkt me een erg mooie lens. Ten opzichte van de 14-140 lever ik wel wat in op de zoom range (vooral wide) maar win ik veel licht sterkte en dus ook bokeh. Ook het gewicht is perfect voor wat ik wil.

Qua wide ben ik nog minder overtuigd wat ik wil. De 12-35mm f2.8 zou een mooie aanvulling zijn op de 35-100mm. Maar de totaal prijs valt dan wel hoog uit. Eerst maar eens denken over de 35-100mm.

In ieder geval bedankt voor de goede input. Denk dat ik zeker nog wel wat mooiers kan kopen dan wat ik nu heb, maar dat alles met een prijs komt. Zowel qua euros maar vooral ook het uitwisselen van zoom range tegen algehele beeldkwaliteit en lichtsterkte.
Misschien toch de oly 12-100mm f4.0. bereik van beide lenzen in 1 voor een lager totaalbedrag.
Bokeh is dan wellicht wat minder, maar je kunt nog een hoop winnen met compressie in zo'n geval.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• Vinslo
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:35
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Heb je met Aps-C vrijwel hetzelfde bereik (KB-equiv 36-300) als de 14-140 (KB-equiv 28-280) op de GX9.
Lood om oud ijzer dus...
Mee eens, qua focal range niet beter. Echter wel ook 8x zoom en met de APS-C t.o.v. micro 4:3 heb je toch een iets betere sensor, betere low light performance (wat ik ook zie als wens) en vermoedelijk iets betere image processing en een kortere scherptediepte indien gewenst.
De enige echte oplossing om wild behoorlijk te fotograferen had de TS al op z'n camera: de 100-400.
De nadelen die deze lens heeft (bijv. zwaar en duur) moet je accepteren. Alle andere bruikbare oplossingen hebben deze nadelen eveneens, meestal nog extremer. (there's no free lunch ;) )
Die 100-400 op micro 4:3 is natuurlijk 200-800, een bizarre range waarmee je lekker dichtbij herten kan komen op grotere afstand. Het beste is natuurlijk om een dedicated supertelezoom voor wild te hebben en een groothoek voor landschap.

• Floris Jan
DirtyBird schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Misschien toch de oly 12-100mm f4.0. bereik van beide lenzen in 1 voor een lager totaalbedrag.
Bokeh is dan wellicht wat minder, maar je kunt nog een hoop winnen met compressie in zo'n geval.
Ja dat is een erg mooie lens. Maar dan wil ik ook overstappen naar een Olympus body om de dual IS. En stabilisatie is erg belangrijk omdat ik alleen maar uit de hand schiet. En vaak zie je herten pas tegen de schemering dus bij slechte licht omstandigheden. Vandaar dat ik toch neig naar de 35-100mm van Panasonic, die is nog iets lichtsterker en mijn GX9 ondersteund dual IS.

En ik ben het met Tarquin eens dat wanneer de lens beperkingen heeft (in dit geval qua zoom bereik), dit je creativiteit laat bloeien. Ik heb bijvoorbeeld met de 100-400mm noodgedwongen op 100mm landschappen geprobeerd te fotograferen. Stiekem kan dat best wel mooi zijn doordat je meer bokeh hebt ten opzichte van op 14mm fotograferen. Je wordt in ieder geval gedwongen om met andere ogen om je geen te kijken wat ik juist wel leuk vond.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voor wild fotografie heb je gewoon groot nodig (kijk eens op de hoge veluwe bij zonsondergang waarmee men daar dan staat te fotograveren vaak zo dicht mogelijk bij de auto. Mooie bokeh en daar controle over leid je naar een grotere sensor, samen met lichtsterk worden dat grote zware lenzen en evenzo investeringen.
Als je niet echt van het nabewerken bent en de bokeh wil laten varen dan zou ik naar een hybride camera kijken.
Waarom direct uit de camera prima resultaat groot zoombereik en toch nog compact. Lens camera en software zijn optimaal op elkaar ingesteld waardoor de lens fouten software matig goed opgevangen kunnen worden.
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-coolpix-p950-review
Zoiets bedoel ik bedenk het is wel compromis, maar aan wild foto's hangt een prijskaartje van apparatuur en heel veel geduld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee