Toon posts:

Zonnepanelen advies schoonouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:27
Mijn schoonouders gaan ook aan de PV :) Zeker nu ze ook airco willen hebben. Het dak van het huis is niet interessant vanwege dakkapel / ramen / pijpjes kun je daar max 3/4 panelen kwijt. Het dak van de schuur daarintegen!

Marges aangehouden 4*6m dakoppervlak (ga dit weekend de exacte maten nog opnemen). Daar zouden makkelijk 12 normale panelen op kunnen.

Nu maakt het hun niet uit wat voor panelen er op komen dus blauw/zwart maakt ze niks uit.

Zonnepanelen plaatsen
https://tweakers.net/i/yEb5EMpuUg1jpplP1EUp4YIdh9A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPPIvcTfikYqrqqjZh0Q51i4.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/R9_KkGqDdKZzL5S7oZJ2gpu5FR4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDDuvhIj8eamzvWswkMoDHdP.jpg?f=fotoalbum_small

Montage wil ik met Clickfit Stokschroef gaan doen. Daar waar nodig is plaatsen we
extra balken (schoonvader heeft 40+ jaar in de bouw gewerkt dus komt goed).

Zit te twijfelen over de omvormers. Mijn schoonouders hebben niet echt iets met telefoons dus statistieken ed. doet ze niks. Ze hebben geen schaduw (pas op einde dag/avond hebben ze een pijpje die er overheen valt).

In hoeverre ga ik dan voordeel halen uit een SMA Sunny Boy SB3,6-1AV-41 tegenover de GW3600D-NS voor Goodwee ? Zit ruim 320 euro verschil in. Hebben beide 2 mppt. Ga er vanuit dat ik ongeveer 4,2 kw aan panelen erop ga leggen. Gezien de lage helling graad moet dat geen issue zijn dat we iets erover gaan.

Beste denk ik alle panelen op 1 string op 1 mppt ? Das 490 volt. Of toch 2 strings van 245 Volt ? Vallen beide ruim binnen de opstart spanning.

Voor deze panelen wil ik gaan JA Solar JAM60S-21-365-MR.

Er komt nog een nieuwe 6mm2 voedingskabel naar de schuur samen met een ethernet zodat ik het af en toe kan aflezen voor ze.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Hebben ze 1 of 3-fase in huis?

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Jan-man
1 fase

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-09 06:32
Gewoon op een growatt 3300 tl x-1 met rf logging in gooien. Goed genoeg en goedkoop en redelijke logging.
Alles in 1, string, gaat prima

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• tijmeng
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:11
Oost west op een hoek van 10 graden en dan twee strings van 6. Lekker op een growatt of goodwe zetten. Scheelt ook weer afdekplaten aan de achterzijde en zooi eronder omdat er mooie dakjes van panelen ontstaan.

Oost west is straks qua salderen ook fijner, zeker als ouders gedurende de dag als pensionadas thuis zijn.

[Voor 24% gewijzigd door tijmeng op 01-08-2021 00:08]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het dak op het huis levert je in de maanden met laagstaande zon het meeste op en zal de omvormer eerder laten starten.

Kijk toch eens of je daar geen 6 panelen kwijt kan in landscape onder en boven de dakkapel.

Schuurdak ligt richting noordwest met lage helling en is leuk in de zomermaanden.

Als salderen afgelopen is ben je me dankbaar voor dit advies

Mischien kan je nog ergens een sunnybeam vinden met bijbehorende omvormer.
Dat is wel heel oldscool :+

@Jan-man 12 vs 18

[Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2021 08:54]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• RobertV70
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:13
12 panelen oost west op de schuur doen, met een Growatt of goodwee. Ga niet lopen klooien het een paar paneeltjes op het dak van de woning, lost niks op. Kost je weer een bak geld want dan moet de hele boel moet met micro omvormers a 115 euro ex btw per stuk voor die 3 extra panelen. leuk bedacht, maar dat verdien je niet snel terug.

12 panelen oost west onderconstructie +/- 3000 ex btw.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Bekijk de fotos nog eens.
Het is geen platdak.

Misschien ook handig om andersmans posten ook eens door te nemen voordat je wat roept. :>

@Jan-man Inmiddels het meetlint gehanteerd?

[Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2021 21:59]

• RobertV70
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:13
@AUijtdehaag Ik zie het nu excuus, maar dan nog

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:57:
@RobertV70
Bekijk de fotos nog eens.
Het is geen platdak.

Misschien ook handig om andersmans posten ook eens door te nemen voordat je wat roept. :>

@Jan-man Inmiddels het meetlint gehanteerd?
Kwam van alles tussen maar vandaag geweest :)

6.30 breed
4.40 diep

Dan heb ik nog ~20cm rondom vrij.

Prima voor 2 rijen van 6 panelen. Zitten we op 4380 wp ruim maar dan ook ruim meer dan mijn schoonouders gebruiken zelfs met airco straks.

• tijmeng
Als je t zelf gaat doen en je wilt "100%" veiligheid dan zou je ook voor 3 x een aps qs1 microomvormer kunnen gaan. Dan hoef je geen kritische hoog voltage kabels te krimpen blijft alles onder de 50v en is de kans op brand door falen van stekkers 0. Wel zo lekker op een bitumen dakje. Op dakpannen mag een stekker nog smelten, die pannen branden niet, maar dakbedekking wil wel.

Daarnaast is het werken met aps op een plat dak echt een eitje. Op t dak een 3x2.5m2 buiten kabel naar boven. Hun female koppel stekker eraan. Dan een y-kabel van aps met daaraan een male stekker. En zo lus je lekker door en kun je ze afzonderlijk afkoppelen. Bestel wat voorgemaakte mc4 kabels mee voor de uiterste panelen (als de paneelstekkers korter dan 1.2m zijn) en klaar is Kees:

2x ykabel aps 4m
1x Aansluitkabel aps 1 meter
3x aps femalestekker
3x aps male stekker
12x mc4 kabel 1m

Icm met 360wp paneeltjes belast je die qs1 omvormers dan prima. En als statistieken ze niets boeien kun je de ecur achterwege laten. Sowieso scheelt aps je ethernet trekken ( goodwe en growatt kunnen ook via wifi btw)

[Voor 10% gewijzigd door tijmeng op 06-08-2021 07:18]

• Jan-man
@tijmeng

Vanwaar de 4M kabels ? Ze worden ook in 2 meter verkocht en lijkt mij lang zat ?

Ga voor de APS Q1 is wel 300 euro duurder maar @tijmeng heeft me overgehaald met het mindere risico (en dat mag ook wel wat kosten). Zoals bovenstaande afbeelding wil ik het dan gaan leggen. Ziet toch niemand dat ze op de kop liggen.

Alleen nog kijken welke panelen exact want degene die ik nu had komen niet lekker uit met kabels. Eens kijken of anderen beter uitkomen en anders maar verleng kabels.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze zijn bijna precies 2x1 mtr
https://www.sun-solar.nl/...8-stuk-incl-btw-sunsolar/
4950 Wp
https://www.marktplaats.n...type.html?previousPage=lr

Dak ook maar ff passend maken :>

[Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2021 17:17]

• tijmeng
Ipv aps qs1 zou je ook nog voor de wat minder bekende hoymiles micro omvormers kunnen gaan. Deze komen ook in 1500 (4 mppt) en 2250 (6 mppt)

Kun je iets meer wp panelen nemen. Maar bij veel 400wp panelen is je noct rond de 300wp. Wat dus prima gaat op de qs1. Beetje aftoppen op de andere momenten. Zou panelen van rond de 360-380wp nemen die zijn qua prijs kwaliteit erg gunstig

• tijmeng
Jan-man schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:06:
@tijmeng

Vanwaar de 4M kabels ? Ze worden ook in 2 meter verkocht en lijkt mij lang zat ?

[Afbeelding]
Uit ervaring kan ik zeggen dat wat speelruimte erg fijn is. Kabels krijg je anders er nooit mooi in / weggewerkt en er komt spanning haaks op de stekker te staan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben benieuwd wat het geworden is.

• Jan-man
Door een keelontsteking ligt het stil. Ik moet nog bestellen wil ik wel zsm doen.

• Jan-man
Donderdag is alles besteld.

10 panelen geworden wat hun verbruik meer dan dekt en voorkomt dat de meest linker panelen in de schaduw vallen.

Toch gegeaan voor string omvormer de Growatt MIN 3600XE omvormer. Zodoende toppen we niet af. Met wifi module maar ben bang dat daarvoor een buiten AP moet komen.

Maandag wordt het geleverd. Misschien avonds door de weeks paar avondjes of volgend weekend plaatsen. Daarna nog 30 meter kabel trekken.

• Jan-man
Gereedschap staat klaar morgen beginnen met de installatie :).

• Jan-man
Zonnepanelen plaatsen
https://tweakers.net/i/CcUVGq9Tzt7L-JOPA2eIuCTL8Lg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aAWtDIUM0GDi1Lw60rBckoU.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/FeUcK5pvcH4VjG13vz1b4IG0KCA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srHo1Sh6JAcmcemgBgzYqyBM.jpg?f=fotoalbum_small

Even 2 foto's van vanmorgen. Zo na de lunch uitlijnen en de panelen erop.

• Jan-man
Zonnepanelen plaatsen
https://tweakers.net/i/1Ak0sHR6UX87NXBc9S_aEKISPYo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4N9Z7nBRX0i4NyBCFoEiphA.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Hjfu3SW6zolgPLbYCgLNhxKqhjY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5MZRq4ZzhuiOsX4Gp5Y7tXO.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/eObcXfA0S3z2puosbkLR7BuCuEc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36fgWqJbxnwsQGR7fpQLDNkf.jpg?f=fotoalbum_small

Helaas begon het flink te regenen en vooral te waaien waardoor we besloten hebben om te stoppen. Maandag of dinsdag avond de laatste panelen er maar op dan.

• Jan-man
Zonnepanelen plaatsen
https://tweakers.net/i/mR0w6qmvxQWLZcoZvOC2MeHEFqo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCuBMpezaUUIgXhZDKrkrOUj.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/C1lzdXSB6-BFy9fh8gbdJRN66AM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGw99Cdy7q893ior6SJIqmtD.jpg?f=fotoalbum_small

Zo alle 10 panelen liggen. Netjes 380 Volt nog tegen 19.00 en bewolking dus alles lijkt goed te zitten ;).

Schoonvader heeft nog even stukje fermacell geregeld voor achter de omvormer. Over een week de AC kant regelen en de DC bekabeling netjes in buizen leggen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee