Mijn schoonouders gaan ook aan de PV
Zeker nu ze ook airco willen hebben. Het dak van het huis is niet interessant vanwege dakkapel / ramen / pijpjes kun je daar max 3/4 panelen kwijt. Het dak van de schuur daarintegen!
Marges aangehouden 4*6m dakoppervlak (ga dit weekend de exacte maten nog opnemen). Daar zouden makkelijk 12 normale panelen op kunnen.
Nu maakt het hun niet uit wat voor panelen er op komen dus blauw/zwart maakt ze niks uit.
Montage wil ik met Clickfit Stokschroef gaan doen. Daar waar nodig is plaatsen we
extra balken (schoonvader heeft 40+ jaar in de bouw gewerkt dus komt goed).
Zit te twijfelen over de omvormers. Mijn schoonouders hebben niet echt iets met telefoons dus statistieken ed. doet ze niks. Ze hebben geen schaduw (pas op einde dag/avond hebben ze een pijpje die er overheen valt).
In hoeverre ga ik dan voordeel halen uit een SMA Sunny Boy SB3,6-1AV-41 tegenover de GW3600D-NS voor Goodwee ? Zit ruim 320 euro verschil in. Hebben beide 2 mppt. Ga er vanuit dat ik ongeveer 4,2 kw aan panelen erop ga leggen. Gezien de lage helling graad moet dat geen issue zijn dat we iets erover gaan.
Beste denk ik alle panelen op 1 string op 1 mppt ? Das 490 volt. Of toch 2 strings van 245 Volt ? Vallen beide ruim binnen de opstart spanning.
Voor deze panelen wil ik gaan JA Solar JAM60S-21-365-MR.
Er komt nog een nieuwe 6mm2 voedingskabel naar de schuur samen met een ethernet zodat ik het af en toe kan aflezen voor ze.
Marges aangehouden 4*6m dakoppervlak (ga dit weekend de exacte maten nog opnemen). Daar zouden makkelijk 12 normale panelen op kunnen.
Nu maakt het hun niet uit wat voor panelen er op komen dus blauw/zwart maakt ze niks uit.
| Zonnepanelen plaatsen | ||
![]() | ![]() | |
Montage wil ik met Clickfit Stokschroef gaan doen. Daar waar nodig is plaatsen we
extra balken (schoonvader heeft 40+ jaar in de bouw gewerkt dus komt goed).
Zit te twijfelen over de omvormers. Mijn schoonouders hebben niet echt iets met telefoons dus statistieken ed. doet ze niks. Ze hebben geen schaduw (pas op einde dag/avond hebben ze een pijpje die er overheen valt).
In hoeverre ga ik dan voordeel halen uit een SMA Sunny Boy SB3,6-1AV-41 tegenover de GW3600D-NS voor Goodwee ? Zit ruim 320 euro verschil in. Hebben beide 2 mppt. Ga er vanuit dat ik ongeveer 4,2 kw aan panelen erop ga leggen. Gezien de lage helling graad moet dat geen issue zijn dat we iets erover gaan.
Beste denk ik alle panelen op 1 string op 1 mppt ? Das 490 volt. Of toch 2 strings van 245 Volt ? Vallen beide ruim binnen de opstart spanning.
Voor deze panelen wil ik gaan JA Solar JAM60S-21-365-MR.
Er komt nog een nieuwe 6mm2 voedingskabel naar de schuur samen met een ethernet zodat ik het af en toe kan aflezen voor ze.
:strip_exif()/f/image/WPPIvcTfikYqrqqjZh0Q51i4.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/nDDuvhIj8eamzvWswkMoDHdP.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/zYOw0Ue5x6SdEKQgf5WFgX1w.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CXhiNVmU2i6RRcJobyxGtzYc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oPzKtca3dqChUvZtPuds3Pgr.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1YhkxgaRC3Ekuy9ZUorgJKJS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/j0DKgjS6ZODTobClPWyxONug.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Itmh1Tq1rUhwo7xW6nQW6sRh.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/5aAWtDIUM0GDi1Lw60rBckoU.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/srHo1Sh6JAcmcemgBgzYqyBM.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/z4N9Z7nBRX0i4NyBCFoEiphA.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/h5MZRq4ZzhuiOsX4Gp5Y7tXO.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/36fgWqJbxnwsQGR7fpQLDNkf.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/SCuBMpezaUUIgXhZDKrkrOUj.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/nGw99Cdy7q893ior6SJIqmtD.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/PqJ0hG0T0np6M8E1OB1vitze.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/xSy2yq0FnGUOhB76tNchAeiy.jpg?f=fotoalbum_small)