Laptop adapter vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-04-2022
Goedenmiddag mensen,

Ik heb er niet heel veel verstand van maar mijn laptop oplader viel soms uit als ik er per ongeluk met mijn voet tegen aan kwam (Zit geen accu in momenteel) . Net had ik hem eruit en erin gedaan en ik hoorde een knetter en een plof en de stop schoot eruit van de halve bovenverdieping.
Ik weet niet wat ik er nu mee moet. Vervangen of valt er nog iets aan te fixen? En zo ja welk deel want je hebt het deel met de EU stekker en je hebt het deel met het blok en de laptopaansluiting. Het is een oudere laptop dus die heeft nog zo'n blok ik denk dat het de voeding is?

Alvast bedankt🙏🏼

Edit: het is een asus n551j

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
Kan iemand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de stop er uit schiet dan heeft dat ding sluiting. Dat betekent voor de meeste adapters: weggooien en een vervangend exemplaar halen. Maar eerst even op het etiket kijken wat de specificaties zijn.

Wanneer je een vervangend exemplaar haalt zijn een paar dingen belangrijk:
* Spanning op de laptopkant (meestal 19V maar controleren kan geen kwaad)
* De stroom die de adapter kan leveren aan de laptopkant, dit bepaalt de oplaadsnelheid wanneer er wél een accu aanwezig is
* Of je kijkt naar het vermogen van de adapter, dat wordt soms ook vermeld. Een hoger vermogen kan altijd, een lager vermogen heeft negatief effect op de laadtijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Gewoon zoeken op 'asus n551j<x> laptop charger' of 'adapter' o.i.d. met uiteraard de laatste letter correct ingevuld en dan krijg je voldoende hits. Voor originele exemplaren betaal je de hoofdprijs, maar goede alternatieven worden ook aangeboden voor 3 tientjes. Stekker zelf zou nog bruikbaar moeten zijn als die niet meegeleverd wordt.

Bij 123adapter kun je handig kiezen voor de hele N551J serie, maar er zijn meer betrouwbare aanbieders. Ook zoeken op het originele typenummer van de adapter levert voldoende op.

Een generieke adapter kan natuurlijk ook, maar dan wel goed letten op de afmetingen van de plug, spanningen en vermogen zoals hierboven reeds vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een stekker die even knettert in het stopcontact (wcd) is trouwens niet vreemd. Er wordt kortstondig een hoog vermogen opgenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 01-08-2021 19:31 . Reden: Stroom loopt, vermogen wordt opgenomen ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
Ik ben alleen bang dat de kortsluiting wordt gemaakt tussen de aansluiting van de 2 units van de oplader dus dat ik dan een nieuwe koop en dat het probleem niet oplost. Het is als het goed is de originele lader.

En die plof kan ik het überhaupt nog proberen of is hij al overleden?
Ik vind het een beetje eng geen zin in dat de laptop kapot gaat of dat er iets ontploft haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-06 21:12
Als de laptop (zonder accu) uitvalt als je met je voet de adapter aanraakt, zou ik eerder het netsnoer tussen stopcontact en adapter verdenken.
Je kan eerst eens proberen met een ander snoer.
Waarschijnlijk is het een C1 of C7 snoer:
https://www.kabelshop.nl/Stroom/Stroomkabels-p6540.html

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 01-08-2021 21:06 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
JukeboxBill schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:05:
Als de laptop (zonder accu) uitvalt als je met je voet de adapter aanraakt, zou ik eerder het netsnoer tussen stopcontact en adapter verdenken.
Je kan eerst eens proberen met een ander snoer.
Waarschijnlijk is het een C1 of C7 snoer:
https://www.kabelshop.nl/Stroom/Stroomkabels-p6540.html
Dat lijkt me ook of de koppeling met het C5 (is het volgens mij) en het blok. Ik ga het proberen. Maar die plof die ik hoorde is niet het blokje wat kapot is gegaan? En als hij kapot is en ik sluit hem aan met die nieuwe kabel dan gebeurd er niks of kan hij dan in de hens vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-06 21:12
Thazety schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 03:03:
[...]

Dat lijkt me ook of de koppeling met het C5 (is het volgens mij) en het blok. Ik ga het proberen. Maar die plof die ik hoorde is niet het blokje wat kapot is gegaan? En als hij kapot is en ik sluit hem aan met die nieuwe kabel dan gebeurd er niks of kan hij dan in de hens vliegen?
Kortsluiting in een kabel kan ook een plof geven en de stop doen doorslaan.

Voordat je een nieuwe kabel koopt, kan je ook eerst de oude kabel zonder deze aan te sluiten op het lichtnet doormeten met een multimeter of met een batterij en een lampje. Dan ben je veilig bezig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1