Advies nodig bij aanleg thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 19:28
Ik heb mij de afgelopen dagen verdiept in het aanleggen van een goed bedraad thuisnetwerk, omdat wij gaan verhuizen. Ik ben een redelijke leek op dit gebied en heb wat zaken op een rij kunnen zetten, maar zit ook nog met een heel aantal vragen. Ik zie door alle bomen het bos niet meer goed :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR2tUwWbBAyw2ZL7inPzEe16tK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfnzBYC2gQ3ksDJBYH7Vi28M.jpg?f=fotoalbum_large

Slaapkamer kind 1 + Slaapkamer kind 2 + Gang eerste verdieping
Hier zitten al inbouw wandcontactdozen. De wandcontactdozen en kabels wil ik vervangen met cat6. Alle drie met 1 aansluiting. Op de gang eerste verdieping sluit ik dan mijn eerste Ubiquiti Unifi AP-AC Lite aan.

Kantoor + Logeerkamer
Hier zitten nog geen wandcontactdozen. Daarom wil ik er opbouw wandcontactdozen plaatsen. Op het kantoor met 2 aansluitingen en op de logeerkamer met 1 aansluiting.

Woonkamer
Hier zit ook nog geen wandcontactdoos. Via de kruipruimte kan ik een kabel naar de woonkamer trekken. Daar wil ik een wandcontactdoos met 2 aansluitingen. Één aansluiting is voor de tweede Ubiquiti Unifi AP-AC Lite en de andere gaat naar een switch in de tv-meubel. Daar hang ik dan o.a. een Smart-tv, Wii U en Android TV box aan.

Meterkast
Het internet komt binnen in de meterkast. Met bovenstaande opstelling heb ik 8 aansluitingen nodig. Een patchpaneel met 12 aansluitingen lijkt dan voldoende. Voor de switch neem ik dan eentje met 16 aansluitingen.

De vragen die ik heb:
  • Op de gekozen switch zit geen POE. Heb ik dat wel of niet nodig?
  • Kan ik het gekozen patchpaneel zo vastschroeven, of heb ik nog een wandhouder o.id. nodig?
  • Van het patchpaneel naar alle wcd's heb ik stugge kabel nodig van 100% koper. Ik verwacht aan 100 meter genoeg te hebben. Ik zie echter veel prijsverschil. Maakt het nog uit welk merk ik neem als ik in ieder geval voor Cat6 100% koper ga?
  • Kan ik van het patchpaneel naar de switch allemaal korte patchkabels met een soepele kern gebruiken?
  • De kabel die ik moet trekken naar de woonkamer gaat door de kruipruimte. Ik ben bang dat ik in de kruipruimte niet heel veel ruimte heb om te werken. Is het noodzakelijk om de kabel via een gele elektrabuis te trekken? Zo ja, dan moet ik die nog gaan 'aanleggen'.
  • Zie ik verder nog zaken over het hoofd, of hebben jullie nog betere alternatieven voor de producten die ik op mijn lijstje heb staan?
Ik stel waarschijnlijk een aantal vragen waar ik ergens anders het antwoord op kan vinden, maar zoals ik schreef zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal. Ik kom in mijn beleving overal andere adviezen en informatie tegen en ik wil het netwerk ook niet onnodig groter of duurder maken dan nodig is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 65,95€ 65,95
1NetwerkaccessoiresDigitus CAT 6 patch panel€ 26,97€ 26,97
5NetwerkaccessoiresDigitus DN-9006-N Cat6 Wandcontactdoos€ 7,87€ 39,35
Totaal€ 132,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
De Woonkamer kun je toch de coax kabel eruit trekken? Vaak komt die wel uit in de meterkast, uiterraard even controlleren.

Zelf heb ik een jaren 80 woning, uiteindelijk coax en Cat6 netwerkkabel samen terug door de buis gekregen.

In prencipe is 1 kabel per ruimte voldoende, zelf heb ik hem dan nog gesplitst in de woonkamer zodat er 2 op zitten, dan zit je wel vast aan 100/100 maar geen probleem voor TV/versterker etc, anders kun je nog met vlans werken.

POE heb je nodig voor de accesspoints wil je daar geen apparte voeding heen trekken.

Harde kern kabels gebruik je "in het gebouw" en zachte kern kabels "buiten het gebouw ofwel na de patchpaneel" maar in prencipe maakt het niet uit voor je netwerk, echter zachte kern kabels kan je minder aan trekken anders gaan ze kapot wil je ze door de buizen doen.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2021 19:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:12

Santford

FP PowerMod
De Ubiquiti Unifi AP-AC Lite accesspoints worden via de Ethernet-poort d.m.v. PoE gevoed. In het single pack wordt een module met netsnoer meegeleverd maar het lijkt me handiger om direct vanuit de switch de accesspoints te voeden. Dan zit je niet met extra kastjes tussen de ethernet kabels, die elk ook weer een netaansluiting nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
mr_evil08 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:21:
De Woonkamer kun je toch de coax kabel eruit trekken? Vaak komt die wel uit in de meterkast, uiterraard even controlleren.

Zelf had ik een jaren 80 woning, uiteindelijk coax en Cat6 netwerkkabel samen terug door de buis gekregen.

In prencipe is 1 kabel per ruimte voldoende, zelf heb ik hem dan nog gesplitst in de woonkamer zodat er 2 op zitten, dan zit je wel vast aan 100/100 maar geen probleem voor TV/versterker etc, anders kun je nog met vlans werken.

POE heb je nodig voor de accesspoints wil je daar geen apparte voeding heen trekken.

Harde kern kabels gebruik je "in het gebouw" en zachte kern kabels "buiten het gebouw ofwel na de patchpaneel" maar in prencipe maakt het niet uit voor je netwerk, echter zachte kern kabels kan je minder aan trekken anders gaan ze kapot wil je ze door de buizen doen.
Even kijken of ik je volg. Ik heb inderdaad in de woonkamer zo'n oude wandcontactdoos voor de coax. Die kan ik verwijderen en als die in de meterkast uitkomt dan kan ik diezelfde route gebruiken voor een Cat6 netwerkkabel, zodat ik niet zelf wat hoef aan te leggen door de kruipruimte. Als dit klopt dan klinkt dat als een heel goed plan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Meet ook eerst die bestaande bekabeling door. Wie weet is het prima, cat5e doet ook gewoon Gbit op korte afstanden.

Kabels “splitsen” niet aan beginnen, zet dan een switch neer. (Evt met vlans).

Voor de rest ziet het er al uit als een keurig plan. Je WiFi APs op ethernet is altijd goed en veruit superieur aan andere oplossingen.

Je kan dat WiFi AP in de woonkamer natuurlijk ook daar op een poe switch aansluiten, scheelt een kabel naar de woonkamer.

Verder zie ik je gelukkig niet de nergens toe leidende plannen van powerline of WiFi repeaters noemen (zoals anderen soms op tweakers), dus hulde tot nu toe :)

[ Voor 106% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Santford schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:28:
De Ubiquiti Unifi AP-AC Lite accesspoints worden via de Ethernet-poort d.m.v. PoE gevoed. In het single pack wordt een module met netsnoer meegeleverd maar het lijkt me handiger om direct vanuit de switch de accesspoints te voeden. Dan zit je niet met extra kastjes tussen de ethernet kabels, die elk ook weer een netaansluiting nodig hebben.
Ok. Dan zou ik bijvoorbeeld voor onderstaande switch kunnen gaan. Dan hoef ik de accesspoints niet meer met de eigen adapter van stroom te voorzien, maar dan loopt het via de switch. Klopt het dan dat de stroom van switch > patchpaneel > wandcontactdoos > accesspoint kan lopen via de kabels?

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016PE€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dat gaat gewoon door patch panels en WCds heen, geen probleem.

Heb je overigens genoeg aan 2 aansluitingen in het kantoor? Als je daar meerdere devices gaat neerzetten moet je of meer kabels trekken of een switch neerzetten. Met dat laatste is niks mis, maar dan hoef je dus ook niet 2 kabels te trekken.

Ik ben er helemaal voor om alles bedraad aan te sluiten maar dat betekent wel dat je per kamer zoveel kabels moet trekken als het aantal verwachte devices of met een switch moet gaan werken maar in dat laatste geval is 1 kabel dus genoeg.

[ Voor 102% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Top, jullie hebben mij in korte tijd al erg op weg geholpen. Bedankt daarvoor! Ik heb alleen onderstaande zaken nog niet helder:
  • Kan ik het gekozen patchpaneel zo vastschroeven, of heb ik nog een wandhouder o.i.d. nodig?
  • Van het patchpaneel naar alle wcd's heb ik stugge kabel nodig van 100% koper. Ik verwacht aan 100 meter genoeg te hebben. Ik zie echter veel prijsverschil. Maakt het nog uit welk merk ik neem als ik in ieder geval voor Cat6 100% koper ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Laatst online: 11:12

Santford

FP PowerMod
gerard87 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:38:
[...]

Ok. Dan zou ik bijvoorbeeld voor onderstaande switch kunnen gaan. Dan hoef ik de accesspoints niet meer met de eigen adapter van stroom te voorzien, maar dan loopt het via de switch. Klopt het dan dat de stroom van switch > patchpaneel > wandcontactdoos > accesspoint kan lopen via de kabels?

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016PE€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,-
De reviews van die switch vermelden allemaal dat de fan in het apparaat vrij luidruchtig is, wellicht is dat geen probleem maar zou ook vervelend kunnen zijn als de meterkast in de woonkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:43
gerard87 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:45:
  • ...
Het gaat eerder om de dikte van de geleiders. Voor de vaste / stugge bekabeling in de wanden zeker AWG23 of zelfs AWG22. Het absolute minimum is AWG24 als de afstanden niet te groot zijn.
Patchpanels, keystones en WCD's zijn veelal afgestemd op aansluiten van AWG22-24.

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 31-07-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
FreakNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:39:
Ja dat gaat gewoon door patch panels en WCds heen, geen probleem.

Heb je overigens genoeg aan 2 aansluitingen in het kantoor? Als je daar meerdere devices gaat neerzetten moet je of meer kabels trekken of een switch neerzetten. Met dat laatste is niks mis, maar dan hoef je dus ook niet 2 kabels te trekken.

Ik ben er helemaal voor om alles bedraad aan te sluiten maar dat betekent wel dat je per kamer zoveel kabels moet trekken als het aantal verwachte devices of met een switch moet gaan werken maar in dat laatste geval is 1 kabel dus genoeg.
Ja, op het kantoor komt (uiteraard) mijn werkplek voor een laptop en een printer. De printer kan eventueel ook op Wifi. Ik zou het met één aansluiting ook wel redden. Het afgelopen schooljaar heb ik als docent redelijk veel thuis moeten werken, maar ik verwacht niet dat dit komend schooljaar, of in de toekomst, nog veel nodig is. De werkplek kan dus, gezien mijn werkzaamheden, vrij basic blijven in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou persoonlijk liever mijn laptop op WiFi zetten ipv de printer…

Behalve als je met een dockingstation werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 15:44
gerard87 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:15:
  • Op de gekozen switch zit geen POE. Heb ik dat wel of niet nodig?
  • Als je Wifi zenders via POE werken wel
  • Kan ik het gekozen patchpaneel zo vastschroeven, of heb ik nog een wandhouder o.id. nodig?
  • Ik heb het bij mn broer met 2 stukjes betonplex opgelost .. daar hangt patchpanel & switch beide aan een dwarsplaatje betonplex
  • Zolang je maar bij de A merken blijft , en idd full copper kan je weinig fout gaan... Kabel door de kruipkelder dient liefst wel kabel te zijn dat tegen vocht kan (bv Belden 7965EPE) denk ook gelijk aan de rare plekken zoals tuinhuis / terras / zolder / poolhouse .. voor kantoor zou ik ook minima dubbel aanleggen ... zeker als je bv een 3/4" pijp naar de kelder boort kan daar makkelijk 4x cat6 door
  • Kan ik van het patchpaneel naar de switch allemaal korte patchkabels met een soepele kern gebruiken?
  • dat hoort zelfs zo
  • De kabel die ik moet trekken naar de woonkamer gaat door de kruipruimte. Ik ben bang dat ik in de kruipruimte niet heel veel ruimte heb om te werken. Is het noodzakelijk om de kabel via een gele elektrabuis te trekken? Zo ja, dan moet ik die nog gaan 'aanleggen'.
  • voor het vocht dien je speciale kabel te voorzien , zie voorgaande opmerking, voor eventuele ongedierte kan je misschien wel een HDPE buis erovertrekken .. das gemakkelijker dan pijpjes te gaan vastboren door de kelder..
  • Zie ik verder nog zaken over het hoofd, of hebben jullie nog betere alternatieven voor de producten die ik op mijn lijstje heb staan?
  • ik zou nu eerst kijken of je overal bekabeld internet aanwezig hebt .. zeker op langere termijn komen er automatisch zaken als "ik wil wifi op het terras , of "de zonnecollector heeft een kabeltje nodig".. dan ga je toch al snel een paar honderd euries aan bekabeling kwijt zijn meuk is vervangbaar, kabel bijtrekken als het afgewerkt is is not done voor vele partners
Ik stel waarschijnlijk een aantal vragen waar ik ergens anders het antwoord op kan vinden, maar zoals ik schreef zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal. Ik kom in mijn beleving overal andere adviezen en informatie tegen en ik wil het netwerk ook niet onnodig groter of duurder maken dan nodig is.

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 65,95€ 65,95
1NetwerkaccessoiresDigitus CAT 6 patch panel€ 26,97€ 26,97
5NetwerkaccessoiresDigitus DN-9006-N Cat6 Wandcontactdoos€ 7,87€ 39,35
Totaal€ 132,27
Pagina: 1