Ik heb mij de afgelopen dagen verdiept in het aanleggen van een goed bedraad thuisnetwerk, omdat wij gaan verhuizen. Ik ben een redelijke leek op dit gebied en heb wat zaken op een rij kunnen zetten, maar zit ook nog met een heel aantal vragen. Ik zie door alle bomen het bos niet meer goed :-)
:strip_exif()/f/image/VfnzBYC2gQ3ksDJBYH7Vi28M.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer kind 1 + Slaapkamer kind 2 + Gang eerste verdieping
Hier zitten al inbouw wandcontactdozen. De wandcontactdozen en kabels wil ik vervangen met cat6. Alle drie met 1 aansluiting. Op de gang eerste verdieping sluit ik dan mijn eerste Ubiquiti Unifi AP-AC Lite aan.
Kantoor + Logeerkamer
Hier zitten nog geen wandcontactdozen. Daarom wil ik er opbouw wandcontactdozen plaatsen. Op het kantoor met 2 aansluitingen en op de logeerkamer met 1 aansluiting.
Woonkamer
Hier zit ook nog geen wandcontactdoos. Via de kruipruimte kan ik een kabel naar de woonkamer trekken. Daar wil ik een wandcontactdoos met 2 aansluitingen. Één aansluiting is voor de tweede Ubiquiti Unifi AP-AC Lite en de andere gaat naar een switch in de tv-meubel. Daar hang ik dan o.a. een Smart-tv, Wii U en Android TV box aan.
Meterkast
Het internet komt binnen in de meterkast. Met bovenstaande opstelling heb ik 8 aansluitingen nodig. Een patchpaneel met 12 aansluitingen lijkt dan voldoende. Voor de switch neem ik dan eentje met 16 aansluitingen.
De vragen die ik heb:
:strip_exif()/f/image/VfnzBYC2gQ3ksDJBYH7Vi28M.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer kind 1 + Slaapkamer kind 2 + Gang eerste verdieping
Hier zitten al inbouw wandcontactdozen. De wandcontactdozen en kabels wil ik vervangen met cat6. Alle drie met 1 aansluiting. Op de gang eerste verdieping sluit ik dan mijn eerste Ubiquiti Unifi AP-AC Lite aan.
Kantoor + Logeerkamer
Hier zitten nog geen wandcontactdozen. Daarom wil ik er opbouw wandcontactdozen plaatsen. Op het kantoor met 2 aansluitingen en op de logeerkamer met 1 aansluiting.
Woonkamer
Hier zit ook nog geen wandcontactdoos. Via de kruipruimte kan ik een kabel naar de woonkamer trekken. Daar wil ik een wandcontactdoos met 2 aansluitingen. Één aansluiting is voor de tweede Ubiquiti Unifi AP-AC Lite en de andere gaat naar een switch in de tv-meubel. Daar hang ik dan o.a. een Smart-tv, Wii U en Android TV box aan.
Meterkast
Het internet komt binnen in de meterkast. Met bovenstaande opstelling heb ik 8 aansluitingen nodig. Een patchpaneel met 12 aansluitingen lijkt dan voldoende. Voor de switch neem ik dan eentje met 16 aansluitingen.
De vragen die ik heb:
- Op de gekozen switch zit geen POE. Heb ik dat wel of niet nodig?
- Kan ik het gekozen patchpaneel zo vastschroeven, of heb ik nog een wandhouder o.id. nodig?
- Van het patchpaneel naar alle wcd's heb ik stugge kabel nodig van 100% koper. Ik verwacht aan 100 meter genoeg te hebben. Ik zie echter veel prijsverschil. Maakt het nog uit welk merk ik neem als ik in ieder geval voor Cat6 100% koper ga?
- Kan ik van het patchpaneel naar de switch allemaal korte patchkabels met een soepele kern gebruiken?
- De kabel die ik moet trekken naar de woonkamer gaat door de kruipruimte. Ik ben bang dat ik in de kruipruimte niet heel veel ruimte heb om te werken. Is het noodzakelijk om de kabel via een gele elektrabuis te trekken? Zo ja, dan moet ik die nog gaan 'aanleggen'.
- Zie ik verder nog zaken over het hoofd, of hebben jullie nog betere alternatieven voor de producten die ik op mijn lijstje heb staan?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG1016DE | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Netwerkaccessoires | Digitus CAT 6 patch panel | € 26,97 | € 26,97 |
5 | Netwerkaccessoires | Digitus DN-9006-N Cat6 Wandcontactdoos | € 7,87 | € 39,35 |
Totaal | € 132,27 |