Vochtvreter-korrels tegen schimmel in koelbox?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb een elektrische koelbox die semi-permanent (hele jaar door, draait alleen als contact aan staat) in de auto staat voor flesjes water en een paar blikjes frisdrank. Er ligt ook gesloten instant noodles en soms een zak chips in (die laatste 2 niet omdat ze gekoeld moeten worden maar zodat ze niet kapot gaan).

Nu is er blijkbaar flinke schimmelvorming onderin de koelbox en beginnen zelfs blikjes te schimmelen :r Er was altijd al wat condens aan de binnenkant maar de laatste tijd opvallend veel en nu is de box onderin erg nat.

Kan ik met van die vochtopnemende korrels van bijv. de Action voorkomen dat de binnenkant vochtig wordt zodat het niet meer gaat schimmelen? :D Hoe vaak zullen die ververst moeten worden?

De koelbox mee naar huis nemen of elke keer opnieuw vullen is geen optie. Ik weet van te voren namelijk niet wanneer ik de inhoud nodig heb... kan na een werkdag zijn of tijdens een dagje uit. Elke keer de box meezeulen als ik met de auto wegga doet het nut (dienen als voorraad in de auto) ervan teniet.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:41
Iets vaker schoonmaken, en openzetten als de spanning er af gaat zou afdoende moeten zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Openzetten zorgt er anders wel voor dat de inhoud ontzettend ver opwarmt omdat het in de zon staat :/

Nu blijft de inhoud door de isolerende werking nog rond kamertemperatuur als de auto een paar uur in de zon heeft gestaan. Met open worden het allemaal warme dranken en kunnen blikjes frisdrank gaan barsten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Een koelkast kan het vocht afvoeren, zo'n koelbox niet of in ieder geval minder goed.
Schimmel krijg je doordat er vocht aanwezig is.
Regelmatig schoon maken of nog beter uitzetten zodat ie goed kan drogen (ieder weekend???) zou het best werken.

Vooral de laatste tijd is het erg vochtig weer en dat is dan niet bevordelijk.
Normaal kan ik de bak van mijn vriesbus gemakkelijk een aantal weken/maanden zonder ontdooien gebruiken.
Met dit weer hangt er na een paar weken al een hele sneeuwbui aan de koelplaten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:33:
Openzetten zorgt er anders wel voor dat de inhoud ontzettend ver opwarmt omdat het in de zon staat :/

Nu blijft de inhoud door de isolerende werking nog rond kamertemperatuur als de auto een paar uur in de zon heeft gestaan. Met open worden het allemaal warme dranken en kunnen blikjes frisdrank gaan barsten :o
Dan de inhoud er 'telkens' uithalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Twee koelboxen, om de week een gebruiken en een drogen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Telkens opnieuw vullen of wisselen doet juist het nut van zo'n box teniet :/ Het is bedoelt als een voorraadje zodat ik met 1 flesje water in m'n tas de deur uit toch nooit te kort kom, want als dat zo is pak ik wat uit die box.

Die box werd eens in de paar maanden helemaal gevuld en verder had ik er geen omkijken naar zolang de bodem niet in zicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:46:
Telkens opnieuw vullen of wisselen doet juist het nut van zo'n box teniet :/ Het is bedoelt als een voorraadje zodat ik met 1 flesje water in m'n tas de deur uit toch nooit te kort kom, want als dat zo is pak ik wat uit die box.

Die box werd eens in de paar maanden helemaal gevuld en verder had ik er geen omkijken naar zolang de bodem niet in zicht was.
Snap ik, maar met het veel vochtigere weer de laatste tijd zal je ook bepaalde dingen aan moeten passen.
Wat je zou kunnen doen is regelmatig met een droge handdoek er doorheen gaan om droog te maken,
Of als je de mogelijkheid hebt de inhoudt even in een normale koelkast zodat de koelbox wat vaker kan drogen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:45
Extra accu er tussen zetten zodat de koelbox ook bij stilstand blijft draaien en deze extra accu aansluiten op de 12V oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
1x heel goed schoonmaken met een sopje met een scheutje bleekwater, ook de seals en eerst je boodschappen aflappen voor je ze erin doet kan helpen om de schimmel kwijt te raken en te voorkomen. Aan condens ontkom je niet aangezien de temperatuur in je koelbox steeds schommelt. Of je moet elke dag een nieuw koelelement erin doen, dat is misschien wat minder werk om te zeulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Het is zo'n box die permanent koelt als ik het goed begrijp dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Maar idd regelmatig goed schoonmaken en ook met wat bleekmiddel kan ook bijdragen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:46:

Dat is waar je dus de mist in gaat, er is wel omkijken naar, af en toe checken of er teveel water in staat en wat de status is zou je probleem voorkomen, de spullen die je er in stopt schoonmaken voor je ze er in stopt helpt ook veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:30
Terug naar de oorspronkelijke vraag:
De werking van die korrels vermindert bij lage temperatuur. Ik heb dat in het verleden wel eens nagevraagd bij Bison, een van de fabrikanten van dat spul.
Bij een temperatuur lager dan +5 ºC doen ze niets meer.

Bovendien heb je dan nog steeds te maken met die bak water in de koelbox, waarin het vocht wordt opgevangen.
Niet handig als je een keer iets te snel door de bocht gaat of krachtig moet remmen, want dat ligt dat water weer in de koelbox.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je klaar bent met de auto voor die dag kan je het deksel openen en 's morgens bij het wegrijden weer dichtdoen?
Als ie al die tijd niet aan het koelen is zal de temperatuur uiteindelijk toch oplopen en alles lauw zijn tegen de tijd dat je weer in de auto zit. Dan kan je net zo goed meteen maar luchten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Wanneer een koelbox langer niet gebruikt wordt om te koelen dient deze open te staan.

Dus of je laat hem permanent draaien.

Of je laat hem open drogen in de nacht, weekend, etc. Bij actief gebruik betekent dat er ook een doekje doorheen moet om condenswater van de bodem weg te laten.

Vochtvreters zijn waarschijnlijk kansloos hier. Tevens onhandig door het telkens moeten regenereren.

Een slimmere aanpak is een kleinere box met goede koelcapaciteit die zelfs kan vriezen (compressor model, instelbaar op temperatuur).

De voorraad houd je apart in een doosje ernaast.

Dan is het geen probleem om eens per week die box even een doekje door de box te halen en helemaal droog te laten worden. De dag erop doe je dan er weer iets van de voorraad in.

Bij een langere geplande rit kan het ook tijdens het rijden. Het voorgekoelde flesje water warmt met de airco aan heus niet ver op.

Met 2 kleine koelboxen ben je er ook. Wissel je bv wekelijks af tussen drogen en koelen.

Edit: dat laatste had een wijs man al gezegd @F_J_K

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 31-07-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... als vochtvreters blijkbaar geen goed idee zijn, dan wordt het alternatief waarschijnlijk helemaal geen koelbox :/ Of de box als ongekoelde opslag gebruiken (dus niet aansluiten)? Het ding beschermd wel tegen lekkage voor als bijv. een blikje fris toch wil lekken dus beter dan in een doos/tas in de auto laten :)

Ik woon op 3 hoog en de auto kan doorgaans niet voor de deur staan. Zo regelmatig 10kg heen en weer sjouwen is geen pretje.

Openzetten aan het einde v/d dag betekent dus dat het spul de volgende dag vol in de zon staat (en dus heet wordt ipv lauw met risico op knappen), want er wordt doorgaans pas tegen de middag met de auto gereden.

"Doekje over de bodem" betekent alles eruit (momenteel stuk of 15 flesjes en 8 blikjes) op de achterbank, anders kan je er niet bij.

Permanent laten koelen klinkt leuk. Tot je beseft hoe groot de accu ervoor moet zijn :P De auto wordt in principe elke dag gebruikt, maar bij uitzondering staat hij heel soms onverwacht 2 dagen stil, dan mag de accu ook niet leeg. Koelbox trekt 4A? 48 uur is 48 x 4 = 192Ah :o En dan mogen de meeste accu's niet helemaal leeg, zit je met een ontilbare accu die de halve kofferbak beslaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 09:49
Ik mag toch hopen dat die koelbox niet continu 4A trekt! :o Dan is er wel iets mis met de isolatie van dat ding.

Maar het probleem is nou eenmaal dat er sowieso vocht in komt. Elke keer dat die open en dicht gaat, en wat al meer genoemd is, ook de spullen die je erin zet zijn al vochtig. Vocht vreters gaan dus niet (genoeg) helpen omdat het vochtig blijft worden, nog afgezien van het feit dat die dingen niet werken bij lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vloris schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:07:
Ik mag toch hopen dat die koelbox niet continu 4A trekt! :o Dan is er wel iets mis met de isolatie van dat ding.
Dat doen koelboxen met peltier element nou juist wel :+

Ik zou mijn voorraadbeheer aanpassen: als je nu enkele maanden met de inhoud van de koelbox doet, gebruik je het dus niet dagelijks, dus je zou minder mee kunnen nemen.

Mijn systeem is altijd een flesje koud water mee voor onderweg, en een reserve flesje onder de passagiersstoel. Daar lag ooit ook een blikje energiedrank, maar na een keer hard remmen zat dat werkelijk overal voorin de auto.

Als het nu heel heet is, gooi ik 6 flesjes koud water en een paar koelelementen in mijn koelbox (peltier werkt niet meer), voor het geval ik autopech krijg. Tot nog toe heb ik het niet nodig gehad, maar bij enorme hitte is water van 0 graden onderweg ook erg lekker. Het helpt dat ik niet 3 hoog woon.

De koelbox is na elk gebruik al vochtig. Doekje er door en open wegzetten.
Ik weet nog uit mijn tijd als botenpoetser dat koelboxen na een week enorm smerig waren, ook als ze altijd aan staan. Het vocht gaat gewoon staan rotten onderin.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 31-07-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
je kan ook je schoonmaakspul mee nemen naar de auto, water er uit gooien even droogdeppen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Of zorg dat ie open staat door een plankje of dikke doek tussen deksel en bak te doen, dan kan het ook uitwasemen en kan de zon er niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 31-07-2021 21:00 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Af en toe bij de auto zelf omruilen, dan is er geen 10kg te sjouwen maar alleen de lege andere koelbox.(edit: of ook da niet, de tweede kan ook drogen in de auto…)

Al is het in Nederland natuurlijk prima te overleven om af en toe (of zelfs meestal) ongekoeld te drinken. Een plastic tas werkt dan ook.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 31-07-2021 22:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 12:31

Reinier

\o/

F_J_K schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:25:

Al is het in Nederland natuurlijk prima te overleven om af en toe (of zelfs meestal) ongekoeld te drinken. Een plastic tas werkt dan ook.
Dat lijkt mij een prima oplossing. Een paar ongekoelde flesjes in het dashboardkastje...

Er vanuit gaande dat het dashboardkastje niet gekoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Koelen is in mijn geval geen noodzaak, zolang het in de zon niet zo heet wordt dat blikjes gaan barsten.

Als ik het zo begrijp is het vochtig worden onlosmakelijk verbonden aan het koelen. Dus als ik 'm als lekvrije opslagbox gebruik (dus niet aansluit), zou ik geen vochtproblemen meer hebben? :D Plastic tas is geen goed alternatief omdat het niet lekvrij is (en de boel niet op z'n plek blijft op de achterbank).

Die grote hoeveelheid waterflesjes wil ik gewoon altijd bij me hebben. In mijn tas past eentje, dus ga altijd met eentje de deur uit. Meestal genoeg. Maar als ik besluit instant noodles te willen eten of bijv. mijn hand wil wassen omdat ik een vies wondje heb opgelopen (bijv. na ganzen voeren) heb ik er opeens 3 of meer nodig. Dat kan na een werkdag of tijdens een dagje uit zijn, ongepland. Wel meermaals per maand. Te weinig om standaard extra tas met flesjes mee te zeulen, maar teveel om niet op voorbereid te zijn.

Ik ben verder iemand die best veel spullen standaard meeneemt in de auto, zodat het minder vaak voorkomt dat ik bij specifieke activiteiten veel moet zeulen vanuit huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:19
Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:02:
Of de box als ongekoelde opslag gebruiken (dus niet aansluiten)?
Ook dan moet hij (af en toe) open staan! In de handleiding van die dingen staat zelfs dat als je ze wegzet (op zolder of garage) dat je het deksel niet moet sluiten (ivm schimmel).
Openzetten aan het einde v/d dag betekent dus dat het spul de volgende dag vol in de zon staat
Nee, "open" is een kiertje van het deksel open laten. Als ik mijn koelbox wegzet dan laat ik een stroomkabel of doekje ertussen.

Wat je wil kan prima, maar met een wat aanpassingen waarvan de belangrijkste is dat je je koelbox niet als permanente voorraad kunt hanteren, maar daar iets slimmer mee om moet gaan.
RemcoDelft schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Dat doen koelboxen met peltier element nou juist wel :+
Dat zijn ook horror dingen. Peltier is iets goedkoper in aanschaf, maar verliest het verder in elk opzicht af tegen een fatsoenlijke compressor koelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Rukapul schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:35:
[...]

is dat je je koelbox niet als permanente voorraad kunt hanteren, maar daar iets slimmer mee om moet gaan.
Dat is juist het doel, een permanente voorraad hebben in de auto, zorgeloos ;(
Rukapul schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Dat zijn ook horror dingen. Peltier is iets goedkoper in aanschaf, maar verliest het verder in elk opzicht af tegen een fatsoenlijke compressor koelbox.
Die compessor-koelboxen beginnen vanaf de €300,-. Ik denk dat ik daarmee nog een probleem erbij zou hebben als dat permanent op de achterbank staat: inbrekers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:30
Ook met een compressor koelbox ben je niet van het vochtprobleem af, als je die bij stilstand van de auto uitschakelt, tenzij het een no-frost koelbox is, die het vocht regelmatig uit de koelbox loost. Maar voor zover ik weet, zijn die (nog) niet verkrijgbaar.

Bij een normale compressor koelbox zal het vocht vastvriezen aan het koelelement, net zoals bij een gewone koelkast en bij uitschakelen ontdooien en weer in de koelbox lekken.

Naar mijn idee is de simpelste oplossing om de flesjes e.d. met een koelelement er bovenop in een mandje in de koelbox te houden en een handdoek onder in de box. Handdoek en koelelement elke dag vervangen voor een droge resp. opnieuw bevroren. Door het mandje is dat een eenvoudige handeling.

[ Voor 25% gewijzigd door JukeboxBill op 01-08-2021 01:26 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
maar even samenvatten:
Je hebt een koelbox met een tiental? blikjes flesjes voor de zekerheid altijd gekoeld in je auto?
Hoe lang zijn je ritten dat je meer dan één blikje/flesje nodig hebt?

12 volts koelboxen zijn over het algemeen waardeloos qua koelvermogen en isolatie. Ben benieuwd wat voor temperaturen je haalt met zo'n ding na een uurtje of twee zonder spanning in een auto waar het 40 graden is, en hoeveel je dan hebt na een uurtje met airco en koelbox aan. En je koelt keer op keer x flesjes terwijl je y flesjes gebruikt.

Mogelijk/waarschijnlijk een 'it's amazing' TV-reclame verhaal, maar zoiets misschien?
https://www.bol.com/nl/nl...to-reis/9300000043915396/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Tens schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:59:

Mogelijk/waarschijnlijk een 'it's amazing' TV-reclame verhaal, maar zoiets misschien?
https://www.bol.com/nl/nl...to-reis/9300000043915396/
Ik heb er ook wel eens naar gekeken (Op oa Amazon kom je ze al een stuk goedkoper tegen) maar ik durf het ook niet aan.
Toch zonde van het geld als het niet werkt en dat is mij te vaak met dat soort dingen.

Zoals al vermeld de koeler steeds een stukje open laten zodat het kan luchten en ik zou er minder flesjes instoppen zodat ie sneller koelt.
De box vol warme flesjes dan heeft ie wel even nodig om die koud te krijgen.
Als een massa eenmaal koud is dan is dat juist wel weer beter om de temperatuur vast te houden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Ad de Jong schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb er ook wel eens naar gekeken (Op oa Amazon kom je ze al een stuk goedkoper tegen) maar ik durf het ook niet aan.
Toch zonde van het geld als het niet werkt en dat is mij te vaak met dat soort dingen.
Theoretisch, als je van dezelfde peltier uitgaat is het mogelijk om een veel effectievere koeling te maken omdat je metaal op metaal overdracht hebt ipv voornamelijk via lucht. En qua toepassing zou het voldoende kunnen zijn, je hebt geen gekoelde flesjes voor handen wassen nodig, of vandaag al gekoeld voor morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 20:51

Kheos

FP ProMod
Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:09:
Maar als ik besluit instant noodles te willen eten of bijv. mijn hand wil wassen omdat ik een vies wondje heb opgelopen (bijv. na ganzen voeren) heb ik er opeens 3 of meer nodig.
En die moeten echt alle drie koel zijn? Of kun je ook met lauw water noodles maken en wonden wassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Het koelen is zoals ik enkele posts terug schreef geen essentieel punt meer als dat per se samenhangt met vochtig worden en niet opgelost kan worden met vochtvreters. Dan gebruik ik de koelbox gewoon als lekvrije voorraadbox die stevig op de achterbank staat.

Als ik maar een grote voorraad water en beperkt frisdrank standaard kan meevoeren zonder noemenswaardig meewerk vind ik het acceptabel, lauw water is dan acceptabel :P

Een mandje met buitenmaten 35x25x33cm is in de praktijk vrijwel niet te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Laat normaliter de deksel van de box en je bent er dan :) Het probleem zit 'em in condens etc. (En kliederen, af en toe schoonmaken zal altijd wel nodig zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Josefien schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:09:
Die grote hoeveelheid waterflesjes wil ik gewoon altijd bij me hebben. In mijn tas past eentje, dus ga altijd met eentje de deur uit. Meestal genoeg. Maar als ik besluit instant noodles te willen eten of bijv. mijn hand wil wassen omdat ik een vies wondje heb opgelopen (bijv. na ganzen voeren) heb ik er opeens 3 of meer nodig. Dat kan na een werkdag of tijdens een dagje uit zijn, ongepland. Wel meermaals per maand. Te weinig om standaard extra tas met flesjes mee te zeulen, maar teveel om niet op voorbereid te zijn.
Als ik het zo lees heb je die noodvoorraad niet echt vaak nodig, en is het op dat moment ook helemaal niet nodig dat het koel is. Zou je niet gewoon een paar 2L flessen mineraalwater in je auto leggen? Die zijn dusdanig steriel dat daar toch niets in gaat leven zolang ze nog dicht zijn. Ook niet als ze warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Yucon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Als ik het zo lees heb je die noodvoorraad niet echt vaak nodig, en is het op dat moment ook helemaal niet nodig dat het koel is. Zou je niet gewoon een paar 2L flessen mineraalwater in je auto leggen? Die zijn dusdanig steriel dat daar toch niets in gaat leven zolang ze nog dicht zijn. Ook niet als ze warm worden.
Als het warm is geweest smaakt het water naar plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

RemcoDelft schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Ok, voor handen wassen niet erg maar voor die noodles misschien wel. En dit dan? Zelfde idee maar dan in een pak.

https://www.ah.nl/product...3259/bar-le-duc-2l-6-pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je gebruikte die toch niet 24/7? Een koelkast die niet aan staat en dicht is gaat stinken, dus als je hem niet gebruikt en het contact staat uit zet je hem open.

En als je hem zo superveel gebruikt maak je hem een keer in de week schoon en zet je hem s'avonds open als je hem overdag gebruikt. Dan heb je echt geen schimmelvorming meer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RemcoDelft schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Dan scoor je ergens glazen flesjes, ik zou sowieso plastic flesjes niet te lang in de auto laten liggen voor consumptie in de zomer. Of je doet het in een thermosfles.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 01-08-2021 16:02 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Yucon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Wat is "niet vaak"? Gemiddeld eens per week een of meerdere flesjes eruit nodig hebben vind ik toch meer dan "niet vaak".

Die 2L flessen zijn na openen volgens mij nog maar een paar dagen houdbaar. Beetje zonde wel als er per keer 1L of meer weggegooid moet worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ik ken meer mensen die continu flesjes water bij hebben.
Ik zou eerder in de kofferbak (wat zij dus ook hebben) een boodschappenkratje plaatsen waar je ze vast kan zetten.
En ook eerder een aantal kleine flesjes, kleine flesjes gaan vaak in 1x op en grotere die eenmaal open geweest zijn kan je niet in een warme wagen laten liggen dat is vragen om problemen als er al uit gedronken is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:14
Kun je niet gewoon een handdoek op de bodem leggen als je hem vult en dat je deze er aan het eind van de dag weer uit haalt en in de was gooit? Het zal toch nooit zoveel vocht zijn dat de handdoek door en door nat zal worden dus als je hem eruit pakt veeg je daarmee de wanden ook even droog en klaar?

Dan heb je misschien ook wat minder stuiterende blikjes als je een rotonde op rijdt. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CrystalViriS op 01-08-2021 23:36 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Altijd bijzondere topics met deze TS. De meest rare oplossingen voor problemen, waar dan ook dingen mis gaan, en waar dan weer een oplossing voor verzonnen moet worden. (die meestal ook niet goed zijn, want... Wat dan ook)

Je hebt een koelbox bij, maar of hij koelt is niet belangrijk. Oh ja, toch wel, af en toe.
Moet een voorraadkast aan spullen meenemen... Inclusief dingen om onderweg noedels te maken. :X

Goed voorbereid zijn is hartstikke goed, je kan ook overdrijven. Het is gewoon en rare oplossing om een koelbox met van alles en nog wat mee te slepen, en dat dan in een week oid op te gebruiken. Als je nou constant op de weg zit, en die koelbox in een dag op gaat, dan kan ik het begrijpen.

Stel je voor dat je 2 flesjes/blikjes van huis mee moet nemen zeg.

Dan heb je nog blikjes die zo heet worden door de zon dat ze ontploffen, blikjes van metaal die kunnen schimmelen, en flessen drinken die in een paar dagen bedorven zijn. Wat een topic weer.

Maar goed, on topic. De zooi achterin gooien, koelbox alleen gebruiken met dingen die je (koud) nodig hebt, voor de rest van de tijd open laten.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 02-08-2021 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Met bovenstaande ben ik het wel eens, je maakt het wel erg ingewikkeld zonder ergens ruimte voor concessies te laten.

Maar toch viel me nog 1 ding in. Heeft je auto niet toevallig een airco en een optie om het handschoenenkastje met de lucht van de airco te koelen? Sommige auto's hebben dat. En airco's zijn compressorkoelers en ze blazen droge lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 02-08-2021 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Josefien schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Wat is "niet vaak"? Gemiddeld eens per week een of meerdere flesjes eruit nodig hebben vind ik toch meer dan "niet vaak".

Die 2L flessen zijn na openen volgens mij nog maar een paar dagen houdbaar. Beetje zonde wel als er per keer 1L of meer weggegooid moet worden :/
Eens per week is niet vaak, dan ruim je die in als je die gebruikt en maak je die daarna weer leeg en laat je de deur een stukje open. Dat moet bij elke koelkast als deze niet aan staat. En je hebt echt geen schimmel in een dag.

Overigens werkt een koeltastje ook gewoon goed voor een dagje. Daar heb je helemaal geen koelkast voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-08-2021 06:56 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb gewoon altijd een 12-pack merkloze waterflesjes achterin de kofferbak staan. Sinds kort heb ik een zak achter de achterbank hangen waarin een aantal vakken zitten, dus heb ik een stuk of 6 flesjes daarin zitten.

Lauw water is beter dan geen water als je echt dorst hebt, en zelfs in de zon worden ze niet echt heet. Ga ik lang weg (langer dan een uurtje rijden) dan neem ik een koeltas mee met daarin gekoelde (of bevroren) flesjes of iets anders te drinken.

Ik snap dat het heel handig is om altijd frisdrank koel te hebben in de auto, maar als je zoals je zegt eigenlijk maar weinig met de auto weg bent dan vraag ik me af of het wel de moeite waard is.
Als je het echt graag wil zou je naar een kleine camper koelkast kunnen kijken. Er zijn er die specifiek gemaakt zijn voor jouw doel, dus ook het vocht afvoeren (dat je dan uit de auto of in een los bakje kan leiden) maar niet 24/7 aan hoeven te staan om hun werk te doen. Kost je wel wat, maar dat is de enige oplossing die ik zie waar je niet flink wat handwerk hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:15

-tom-562

Oliesjeik

Als je perse koud water wilt, vanaf iedere willekeurige plek in Nederland sta je met 15 minuten bij een supermarkt/tankstation waar je gekoeld water kunt halen.
Anders zijn er 2 oplossingen:
-Niet koud water drinken
-Om de paar dagen even de koelbox schoonmaken (lijkt mij niet heel veel moeite :?)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Geen concessies? Ik schrijf de hele tijd al dat ik ongekoelde kan accepteren door de koelbox niet aan te sluiten. Als het maar niet veel meerwerk oplevert is het goed.

Het dashboard-kastje is al vol. Auto is een '02 Megane, dat mini-kastje is met een doosje met (verzekerings)papieren, zaklamp, reserve-foon en een lader al helemaal vol.

Kofferbak ligt ook al redelijk vol en bovendien niet bereikbaar vanaf het interieur.

Je kunt het raar vinden, het is erop gericht dat ik bij de meeste activiteiten naast werk ook minimaal extra hoeft te zeulen. Dingen als een klapstoel, gereedschap, regenlaarzen, trapje, laptop en strandslippers verblijven ook permanent in de auto. Daar hoort een voorraadje eten/drinken ook bij.

Ik kan zonder veel extra spul sjouwen zo naar bijv. het strand, een dagje uit, een sloperij of grote spullen ophalen. Dat zorgeloze/gemak is mij veel waard.

Alles wat extra moet worden meegenomen naast de dagelijkse tas (of daar niet in past) loopt kans vergeten te worden. Bovendien heb ik er persoonlijk een gruwelijke hekel aan om met meer dan 1 tas de deur uit te gaan.
Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 06:55:
[...]

Eens per week is niet vaak, dan ruim je die in als je die gebruikt en maak je die daarna weer leeg en laat je de deur een stukje open. Dat moet bij elke koelkast als deze niet aan staat. En je hebt echt geen schimmel in een dag.
Maar ik weet niet wanneer die ene keer per week is. Als ik na een werkdag besluit dat ik niet naar huis wil maar nog even wil toeren met de auto, dan wil ik gewoon genoeg eten/drinken in de auto hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Josefien schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Maar ik weet niet wanneer die ene keer per week is. Als ik na een werkdag besluit dat ik niet naar huis wil maar nog even wil toeren met de auto, dan wil ik gewoon genoeg eten/drinken in de auto hebben.
Leg dan gewoon een flesje water thuis of op je werrk in de koelkast en een koeltasje achterin de auto en als je dan wilt rijden neem je dat mee als je naar je auto loopt. Je bent echt een probleem aan het creeren wat er helemaal niet is.

Een auto is geen goede opslag voor plastic flesjes. Deze zomer valt het mee maar een auto kan ontzettend heet worden van binnen en dan zou ik geen flesjes met vloeistoffen die je wilt drinken er in laten liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 02-08-2021 12:11 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Ik ben geen milieuactivist, maar je auto volgooien met spullen die je ooit misschien gaat gebruiken kost ook gewoon extra brandstof, en is slecht voor het milieu.

Als je beslist na je werk een ritje te maken. Hoe lang is die rit dan? Ga je dan ineens uren en uren weg? Ga je dood van de honger als je een keer een uurtje later moet eten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Josefien schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:48:
Geen concessies? Ik schrijf de hele tijd al dat ik ongekoelde kan accepteren door de koelbox niet aan te sluiten. Als het maar niet veel meerwerk oplevert is het goed.

Het dashboard-kastje is al vol. Auto is een '02 Megane, dat mini-kastje is met een doosje met (verzekerings)papieren, zaklamp, reserve-foon en een lader al helemaal vol.

Kofferbak ligt ook al redelijk vol en bovendien niet bereikbaar vanaf het interieur.

Je kunt het raar vinden, het is erop gericht dat ik bij de meeste activiteiten naast werk ook minimaal extra hoeft te zeulen. Dingen als een klapstoel, gereedschap, regenlaarzen, trapje, laptop en strandslippers verblijven ook permanent in de auto. Daar hoort een voorraadje eten/drinken ook bij.

Ik kan zonder veel extra spul sjouwen zo naar bijv. het strand, een dagje uit, een sloperij of grote spullen ophalen. Dat zorgeloze/gemak is mij veel waard.

Alles wat extra moet worden meegenomen naast de dagelijkse tas (of daar niet in past) loopt kans vergeten te worden. Bovendien heb ik er persoonlijk een gruwelijke hekel aan om met meer dan 1 tas de deur uit te gaan.

[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.hema.nl/dw/image/v2/BBRK_PRD/on/demandware.static/-/Sites-HEMA-master-catalog/default/dwd9d8ed00/product/39821036_01_001_01.jpg
https://www.hema.nl/wonen...7-mintgroen-39821036.html

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

WEBGAMING schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:15:
Ik ben geen milieuactivist, maar je auto volgooien met spullen die je ooit misschien gaat gebruiken kost ook gewoon extra brandstof, en is slecht voor het milieu.

Als je beslist na je werk een ritje te maken. Hoe lang is die rit dan? Ga je dan ineens uren en uren weg? Ga je dood van de honger als je een keer een uurtje later moet eten?
Om nog maar te zwijgen over de 48W koelbox tijdens het rijden, voor een paar koude flesjes water, die mogelijk een aantal dagen niet eens verbruikt worden. Koop een kleine koeltas met ruimte voor een sixpack water en een paar koelelementen, dan kan je een hele dag genieten van koud water, ook in een warme auto. Eind van de dag tasje mee naar binnen, droogmaken, elementen in de vriezer en de volgende dag weer meenemen. Dit is echt nonsens om hier standaard een koelkast voor in de auto te hebben.

Sowieso hoeft flessenwater niet ijskoud te zijn, is met warm weer ook nog eens niet super voor je lichaam. Als ze een koeltas gebruikt zonder elementen, kan die haast standaard in de auto liggen zonder te warm te worden door de zon of vochtig door de koeling.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ja, dan ben ik ook echt uren weg als ik besluit niet naar huis te gaan. 18u vrij is in de zomer vaak tegen 22u thuis bijv.

Ik rij gemiddeld 40-50k per jaar. Vorig jaar toen ik door corona veel meer vrije tijd kreeg werd dat 80k. Dus ik breng niet "weinig" tijd door in de auto.
Wat voor voordeel levert dit op de achterbank op t.o.v. niet-aangesloten koelbox op de achterbank? Die laatste beschermt tenminste tegen lekkage en de zon :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Josefien schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:35:
Ja, dan ben ik ook echt uren weg als ik besluit niet naar huis te gaan. 18u vrij is in de zomer vaak tegen 22u thuis bijv.

Ik rij gemiddeld 40-50k per jaar. Vorig jaar toen ik door corona veel meer vrije tijd kreeg werd dat 80k. Dus ik breng niet "weinig" tijd door in de auto.
[...]

Wat voor voordeel levert dit op de achterbank op t.o.v. niet-aangesloten koelbox op de achterbank? Die laatste beschermt tenminste tegen lekkage en de zon :o
Nou, wat is het probleem dan precies 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik zag de oplossing dan ook al in:
Josefien schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:12:
Het koelen is zoals ik enkele posts terug schreef geen essentieel punt meer als dat per se samenhangt met vochtig worden en niet opgelost kan worden met vochtvreters. Dan gebruik ik de koelbox gewoon als lekvrije voorraadbox die stevig op de achterbank staat.

Als ik maar een grote voorraad water en beperkt frisdrank standaard kan meevoeren zonder noemenswaardig meewerk vind ik het acceptabel, lauw water is dan acceptabel :P
Met aanvulling dat hij op een kier moet omdat 'ie anders blijkbaar alsnog kan schimmelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je koelboxje condenseert en schimmelt juist, daar gaat je hele topic over 8)7

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Geen concessies? Ik schrijf de hele tijd al dat ik ongekoelde kan accepteren door de koelbox niet aan te sluiten.
volgt met
Als het maar niet veel meerwerk oplevert is het goed.

Waar zit de concessie dan? Bij elk idee of opmerking pareer je die direct met allemaal beren op de weg. Zo wordt het onmogelijk om je te helpen en daarbij ook niet erg leuk.

Als je die koelbox niet wilt laten schimmelen moet je hem vaker schoonmaken. Spullen condenseren daar nou eenmaal in. Als je hem niet aanzet en laat luchten gebeurd dat niet. Schoonmaakspullen kun je ook gewoon mee naar beneden nemen of opslaan in je auto aangezien je die toch al als kast gebruikt :+ 1 flesje minder en er is plaats voor een spuitfles allesreiniger in je koelbox, heb je meteen gekoeld schoonmaakmiddel :)

10 kilo (wtf) aan drinken meezeulen is je eigen keuze maar slaat imho nergens op aangezien je overal in NL drinken kan kopen en ook gewoon een flesje van huis mee kan nemen. Daarnaast is 10 kilo koelen met dat 12v boxje een uitdaging. Maar goed, dat moet je lekker zelf weten. Iedereen is anders qua voorbereid zijn op alles.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

50-80k per jaar in een 2002 Megane? :o

Neem aan dat je met zoveel kilometers ook regelmatig onderhoud laat plegen aan je auto? Dan is het ook heel normaal om regelmatig "onderhoud" te plegen aan je koelbox als je die veel gebruikt.

Eerlijk gezegd vind ik het verhaal steeds ongeloofwaardiger worden, maar dat is mijn mening. 40-80k per jaar in een bijna 20 jaar oude auto, vaak pas na 12 uur in de auto, naar je werk en om 18:00 klaar? Tijdens corona veel meer vrije tijd dat je meer kilometers maakte? Een koelkast volgestouwd met 15 flesjes en 8 blikjes, waar je met 1 persoon makkelijk 4-5 avonden genoeg aan hebt? Zeker het kan, maar geloofwaardig? mwah.

Om terug te komen op de vraag: Minimaal 1x per week schoonmaken. Vochtvreters werken niet in een koelbox. Andere optie is minimaal de helft minder meenemen in een koelbox met koelelementen en als je thuis komt mee naar binnen nemen. Drinken in de koelkast, koelelement in de vriezer, doekje door de koelbox, volgende dag kan je het weer meenemen naar de auto. Altijd koel, schoon en binnen handbereik en weeg zeker geen 10kg. Als je hier zoveel gebruik van maakt, vergeet je het ook niet mee te nemen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 20:51

Kheos

FP ProMod
is dit niet zo'n typisch XY probleem?
TS denkt dat de schimmel haar probleem is, maar eigenlijk is het heel de setup?

waarom niet gewoon zo:
je hebt een voorraad kistje en een koelbox die niet is aangesloten en altijd open staat.
en als je op je werk vertrekt voor een ritje steek je daar 2 flesjes en een blikje van je voorraad in de koelbox ofzo, plug je die in de stekker en doe je daar het deksel op
terug thuis neem je wat je niet hebt opgedronken uit de koelbox en gaat dat terug in de vooraad, geef je de koelbox langs binnen even een wreef met de handdoek en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pak dan een simpele plastic opbergbox met deksel. Geen koeling, wel anti-lek. Handdoekje bovenop de spullen en het stuitert niet de box door tijdens rijden. Mik er een paar grote flessen en een serie kleine flesjes water in. Klein om te drinken, groot voor schoonmaak / handen wassen. Wordt heet/lauw in de zomer maar vergt geen extra moeite.

Gaat het toch stinken? Paar ventilatiegaten hoog in de zijkant en/of in het deksel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik weet niet waar jij woont, maar als je zoveel KM doet dan kom je heel regelmatig langs een tankstation. Daar verkopen ze gekoelde flesjes water / frisdrank. Er zijn ook op heel veel plekken vind je ook drank automaten, opnieuw met gekoelde drankjes. Wellicht tankt je dan minstens om de 2 dagen. ipv een frigobox mee te nemen moet je enkel kleingeld meepakken. Onder normale omstandigheden schimmelt dat, of de bewaarplek niet.

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1