Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Hi allemaal,

Ik heb een vloer voor een speelgoedhuisje gekocht via internet. Echter willen we deze graag retour sturen omdat we het niet zo mooi vinden.

Als voorbeeld:
https://www.praxis.nl/tui...2BggBnEAQYCCABEgIE8PD_BwE

We hebben trouwens niet bij deze winkel gekocht, maar ik plaats het wel zodat jullie het product voor je zien.

Nu hebben we de buitenste balken (dat zijn er 5) wel gemonteerd met schroeven. Hierdoor zijn er uiteraard schroefgaten ontstaan. De daadwerkelijke vloer is verder niet gemonteerd en dus intact.

De winkel geeft telefonisch aan dat ze sowieso bij geopende verpakking maar 50% geld terug doen. Waarschijnlijk niet rechtsgeldig, maar geeft wel enigszins aan hoe ze in de wedstrijd zitten.

Nu vraag ik mij af, in hoeverre heb ik recht op geld retour gezien het product maar voor een deel in originele staat is? Valt monteren onder het bekijken van het product of is het gebruik van het product? En wat zo eventueel een logisch % geld terug zijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Sovieto schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:38:
Echter willen we deze graag retour sturen omdat we het niet zo mooi vinden.
.....

tegenvraagje: hoeveel korting zou jij willen hebben voor een speelgoedhuisje met (mogelijk verkeerde) schroefgaten, en mogelijk missende onderdelen??

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
Bij het retourneren van producten die deels (visueel) gebruikt/beschadigd zijn is het vrij gebruikelijk om 25% of 50% minder terug te krijgen, tenzij er iets anders in de voorwaarden staat. Daar zou ik dus rekening mee houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt het product gewoon gebruikt maar toen kwam je er achter dat het een verkeerde keus was? En nu wil je dat de winkel de kosten voor deze eigen fout gaat dragen?

Je draagt nieuwe schoenen ook eerst een dagje naar werk om ze vervolgens terug te sturen omdat ze niet zo lekker zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Nu vraag ik mij af, in hoeverre heb ik recht op geld retour gezien het product maar voor een deel in originele staat is? Valt monteren onder het bekijken van het product of is het gebruik van het product? En wat zo eventueel een logisch % geld terug zijn?
Je hebt zowieso recht op geld terug. De winkel mag geld inhouden voor de waardevermindering van het gebruik van het product.

In dit geval zou ik het niet gek vinden als je voor die 5 beschadigde balken gewoon niets terug krijgt. Die zijn onverkoopbaar. De rest zouden ze gewoon voor het volle bedrag terug moeten nemen.
Schade aan verpakkingsmateriaal is geen waardevermindering. Dan had de verkoper maar moeten zorgen dat het verpakkingsmateriaal beter was.

Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel balken het in totaal zijn, maar zoals gezegd; die 5 met schroefgaten lijkt me logisch als je daar niets voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30

SeatRider

Hips don't lie

Je mag het product uitpakken/proberen voor zover nodig is om te bepalen of je het wilt houden. In dit geval lijkt me dat je na het uitpakken al had kunnen zien dat e.e.a. tegenviel. Daar had je het niet gedeeltelijk voor hoeven te monteren. Ik zeg, pak je verlies.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Croga schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Je hebt zowieso recht op geld terug. De winkel mag geld inhouden voor de waardevermindering van het gebruik van het product.

In dit geval zou ik het niet gek vinden als je voor die 5 beschadigde balken gewoon niets terug krijgt. Die zijn onverkoopbaar. De rest zouden ze gewoon voor het volle bedrag terug moeten nemen.
Schade aan verpakkingsmateriaal is geen waardevermindering. Dan had de verkoper maar moeten zorgen dat het verpakkingsmateriaal beter was.

Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel balken het in totaal zijn, maar zoals gezegd; die 5 met schroefgaten lijkt me logisch als je daar niets voor krijgt.
hoezo? de balken zijn toch onderdeel van het product: een speelgoedhuisje? Dat is dus door het in elkaar zetten met schroeven nu beschadigd. Ik denk dat je weinig recht hebt op retour.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:54:
Je hebt het product gewoon gebruikt maar toen kwam je er achter dat het een verkeerde keus was? En nu wil je dat de winkel de kosten voor deze eigen fout gaat dragen?

Je draagt nieuwe schoenen ook eerst een dagje naar werk om ze vervolgens terug te sturen omdat ze niet zo lekker zaten?
Beetje flauwe post. In mijn een na laatste zin vraag ik heel duidelijk of mijn acties onder gebruik of niet vallen. Dan hoef je niet zo belerend te doen met je schoenen.

Het is gewoon moeilijker om iets te beoordelen dat ongemonteerd is dan dat het product al compleet is. Tot nu toe hebben we contact gehad met de winkel en zij gaven aan dat als de verpakking geopend is max 50% terug is. Als ze dan ook nog geld inhouden voor beschadigde balken dan verkoop ik het liever op marktplaats omdat retourneren dan niks oplevert.

@Croga
Bedankt voor het advies en met name het deel van de verpakking.

@Hahn
Bedankt voor je ervaringen en percentages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31
Sovieto schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Beetje flauwe post. In mijn een na laatste zin vraag ik heel duidelijk of mijn acties onder gebruik of niet vallen. Dan hoef je niet zo belerend te doen met je schoenen.
Hij zegt niets anders dan wat je vraagt en met een uitleg zoals je het zou kunnen zien, het is gebruikt.
Had je alles gewoon neergelegd zonder het meteen in elkaar te schroeven was het wellicht een ander verhaal geweest.

Edit, je zou haast goedkoper uit zijn met een pot verf om het een (ander) kleurtje te geven zodat het er voor jullie beter uitziet.
Aan de andere kant het is iets wat als eerste vies zal worden en binnen no-time niet meer eruit zal zien als nieuw.
Modder/zand look of de kinderen mogen er alleen op spelen na het vegen van de voeten of schoenen uit :+ :P

[ Voor 25% gewijzigd door Ad de Jong op 31-07-2021 16:42 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sovieto schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Het is gewoon moeilijker om iets te beoordelen dat ongemonteerd is dan dat het product al compleet is. Tot nu toe hebben we contact gehad met de winkel en zij gaven aan dat als de verpakking geopend is max 50% terug is. Als ze dan ook nog geld inhouden voor beschadigde balken dan verkoop ik het liever op marktplaats omdat retourneren dan niks oplevert.

@Croga
Bedankt voor het advies en met name het deel van de verpakking.

@Hahn
Bedankt voor je ervaringen en percentages
Dat mag niet, maar wel mogen ze de kosten voor de balken die beschadigd zijn in mindering brengen.
(retour bij consumentenkoop, binnen wettelijke bedenktijd -14 dagen-)

@President Recht op retour binnen wettelijke bedenktijd verlies je niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 31-07-2021 16:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:18
Je mag het product uitproberen, waarbij eventueel een bedrag kan worden ingehouden.

Het daadwerkelijk vast schroeven en het dan 'niet mooi vinden' gaat natuurlijk buiten 'wat je in de winkel ook zou mogen doen'.. waarmee je volgens mij ook gewoon het recht op 14 dagen retour verliest.

Het product mag je gewoon uitpakken, maar de winkel mag dan niet zomaar 50% gaan inhouden. Dat gedeelte klopt niet.
Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.
Slijtage is er niet ontstaan. Schade ook niet (zou wel bijvoorbeeld zijn als je schoenen koopt en er een stuk mee wandelt, dan zijn de zolen beschadigd. Ligt er natuurlijk aan of het noemenswaardig is, gezien je in de winkel ook stappen kunt zetten. Een voorbeeld van 'schade' zou ook bijvoorbeeld inktgebruik bij een printer kunnen zijn)..

Maar, jij hebt dus echt zelf gaten geboord in door jouw gekozen plaatsen?

[ Voor 73% gewijzigd door President op 31-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hackus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Dat mag niet, maar wel mogen ze de kosten voor de balken die beschadigd zijn in mindering brengen.
(retour bij consumentenkoop, binnen wettelijke bedenktijd -14 dagen-)

@President Recht op retour binnen wettelijke bedenktijd verlies je niet.
Retourneren mag, maar de vraag is vooral wat TS dan redelijkerwijs financieel terug kan krijgen na deze 'beschadigingen'. Alhoewel je moet boren om het product te bevestigen (of lijmen?) is het wel een stuk grijs gebied. Hoe groot zijn de gaten die TS heeft geboord? Zou een ander dit ook doen? Of kleiner? Of timmeren? Zitten de gaten precies op de goede plaats voor een ander?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 31-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

President schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Retourneren mag, maar de vraag is vooral wat TS dan redelijkerwijs financieel terug kan krijgen na deze 'beschadigingen'. Alhoewel je moet boren om het product te bevestigen (of lijmen?) is het wel een stuk grijs gebied. Hoe groot zijn de gaten die TS heeft geboord? Zou een ander dit ook doen? Of kleiner? Of timmeren? Zitten de gaten precies op de goede plaats voor een ander?
Zo ver hoef je niet te denken. 50% is niet gek in deze, maar niet omdat er verpakking defect is. Wat de verkoper al direct laat weten (tot50% bij verpakking....) Recht op retour vervalt niet hierdoor zoals ik zei.
Het geheel kan niet meer als nieuw verkocht worden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Even een vraag, gaat het om een online aankoop of in een fysieke winkel?

Indien bij het laatste dan is het principe gekocht is gekocht en als je iets terug krijgt van de winkel dan is het onder coulance. Tenzij het om een defect gaat, dan dient de winkel het te repareren oid.

Als je het online hebt gekocht dan heb je veel meer rechten qua retourneren en dan heb je het recht om de koop binnen 14 dagen zonder opgave van reden ongedaan te maken. Hier zijn andere wettelijke regels voor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
DutchKel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:49:
Even een vraag, gaat het om een online aankoop of in een fysieke winkel?

Indien bij het laatste dan is het principe gekocht is gekocht en als je iets terug krijgt van de winkel dan is het onder coulance. Tenzij het om een defect gaat, dan dient de winkel het te repareren oid.

Als je het online hebt gekocht dan heb je veel meer rechten qua retourneren en dan heb je het recht om de koop binnen 14 dagen zonder opgave van reden ongedaan te maken. Hier zijn andere wettelijke regels voor.
Ik heb een vloer voor een speelgoedhuisje gekocht via internet.
De vraag is dus alleen hoe het zit met het recht op afstand op het moment dat je zelf gaten hebt gehoord in een product waar vooraf geen gaten in zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oeps, daar ging wat mis...
Bockelaar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:04:
[...]

hoezo? de balken zijn toch onderdeel van het product: een speelgoedhuisje?
Het gaat om een soort vlonder waar zo'n speelgoedhuisje op kan staan. Maakt verder niet zoveel uit.

[ Voor 37% gewijzigd door sypie op 31-07-2021 17:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Laten we het wel even zuiver houden mensen. Ik zie hier, zoals in alle retourrecht discussies, weer termen als "Uitproberen zoals in de winkel" en "Verkopen als nieuw" voorbij komen.

Retourrecht heeft niets te maken met "uitproberen zoals in de winkel" of "verkopen als nieuw". Retourrecht staat op zich. Het komt neer op;
- Uitproberen om de essentiele eigenschappen van het product vast te kunnen stellen
- Zonder schade toe te brengen aan het goed

Dat betekend dus dat je, bijvoorbeeld, een was mag draaien met een wasmachine, ook al is dat niet iets wat je in de winkel kunt doen.
Dat betekend dus ook dat zolang je het product redelijk uitprobeert zonder blijvende schade toe te brengen, ook als kan het daarna niet als nieuw verkocht worden, je nogsteeds retourrecht hebt met volledige restitutie.

Gaten er in boren is niet "zonder schade toe te brengen". En voor de winkel is dit ook een heel duidelijk en eenvoudig aantoonbare waardevermindering. Het was ook niet nodig om de essentiele eigenschappen van het product vast te stellen. En dat is de enige reden dat TS niet het volledige bedrag terug zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:27

MeesterPieter

PnP Pinball

zijn de schroefgaten ontstaan omdat je het vloertje aan een huisje hebt vastgemaakt of doordat je het vloertje in elkaar gezet hebt, of doordat je de vloer aan de ondergrond verankerd hebt?

als het gewoon het in elkaar zetten van het vloertje betreft, en niet de montage aan een speelhuis, dan is het monteren van de vloer redelijkerwijs noodzakelijk om te bekijken of het bevalt, en dus valt dit binnen de kaders van WKAO (zelfde als dat je de stoelpoten monteert op een online bestelde stoel en erachter komt dat de stoel niet fijn zit, dit mag gewoon ook al moet je de poten met schroeven vastzetten).

als het gaat om extra gaten die niet nodig zijn voor puur het vloertje maar om het aan het speelhuisje vast te maken is de vraag of je het als 1 geheel gekocht hebt met het speelhuis, en of je het redelijkerwijs kon uitproberen zonder het vast te schroeven.

als je het huisje namelijk in de winkel zou willen bekijken zou je ook verwachten dat deze compleet gemonteerd is. om het huisje dan als geheel in elkaar te zetten om te bekijken of het bevalt zoals verwacht valt daarmee redelijkerwijs binnen de gestelde kaders van de WKOA. (ter vergelijk, je besteld een stoel met optionele houten poten die je vast moet schroeven om te testen maar de standaard bijgeleverde poten blijken toch de voorkeur te hebben, idem zoals je het in de winkel zou kunnen beoordelen)

als het gaat om gaten omdat je het vloertje vast wilde maken aan de ondergrond in je tuin o.i.d. lijkt het me duidelijk dat het schade oplevert die voor eigen rekening is. volgens de WKOA is dan de winkelier alsnog verplicht de spullen terug te nemen maar hij mag daarbij kosten in rekening brengen. in hoeverre die kosten redelijk zijn is vaak lastig vast te stellen.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Pagina: 1