Pelgrim vaatwasser E4 foutcode: beetje zout water op grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds gisterenavond geeft onze Pelgrim GVW840ONY vaatwasser foutcode E4.

De handleiding zegt:
Code E4 verschijnt in het display -> Code noteren en servicedienst waarschuwen
De Pelgrim support website (zie link boven) zegt:
Code E4: Water in onderbak
Beveiliging wateroverlast ingeschakeld
Sluit de waterkraan en neem contact op met de servicedienst. Een monteur moet dit probleem verhelpen.
Op internet kwam ik met code E4 op dat de thermostaat stuk zou zijn bij Pelgrim vaatwassers, maar dit heb ik bij Pelgrim zelf niet kunnen verifiëren en code E3 van specifiek deze vaatwasser zegt juist wel iets over het verwarmingselement. Ik ga er dus vanuit dat E4 in ons geval met water in de onderbak te maken heeft.

Zojuist heb ik alles afgesloten en de plint eraf gehaald, er lag achter de keukenplint een inmiddels grotendeels opgedroogd plasje water met aardig wat zoutkorrels erin. Ca. 25cm diameter. In de lekbak ligt nog maar een heel klein beetje water, hoogstens 1mm diep en pakweg 20cm diameter. Dit alles rondom het gaatje in het midden van de lekbak waar de rest uitgelopen is.

Al het water wat ik weg heb kunnen halen, heb ik weggehaald. Daarna stroom en water er weer op, maar direct na het aanzetten springt de vaatwasser op E4. Ik kan niet eens een andere knop (touchknoppen zijn het) indrukken.

Pelgrim verwijst extreem veel naar de servicemonteur inschakelen en ik kan bar weinig info vinden op internet/YouTube, zeker in vergelijk met toen ik vorig jaar problemen met de Bosch wasmachine had, die heb ik toen zelf op kunnen lossen.

Als laatste toevoeging: na de laatste wasbeurt kwam de vaat er erg streperig uit (glazen) dus heb ik zout bijgevuld en nu kwam ik tegen dat je dit niet moet doen zonder direct daarna de vaatwasser aan te zetten. Ik vermoed dat dit de oorzaak is, maar nu het water wat eruit gelopen weg is, lijkt het mij dat het probleem opgelost is, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

Zijn er nog tips of andere zaken die ik kan proberen of is dit einde verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 09:32
Hoe oud is de vaatwasser?

Daarnaast, kun je ook eens kijken wat de foutcode betekend bij een Siemens vaatwasser..

Siemens en Pelgrim zijn / waren hetzelfde.
(Bron, heb zelf alles van pelgrim en een vriend heeft alles van Siemens. Vaatwasser zien er exact gelijk uit, incl. de knopjes en de locatie van de knopjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Colini De vaatwasser is 10 jaar oud. Wij hebben hem niet gekocht, maar het huis waar hij in zit is 2011 gebouwd en de papieren/facturen van de keuken stammen ook uit 2011.

Weet je zeker dat Siemens en Pelgrim hetzelfde zijn? Siemens werkt juist met Bosch, wat ik weet omdat ik diverse Siemens én Bosch apparatuur heb. Daarnaast heb je de ATAG groep. dieATAG/Etna/Pelgrim bevat:
ATAG Benelux is een vooraanstaande leverancier van keukenapparatuur en consumentenelektronica. We zijn een Nederlands bedrijf en verkopen keukenapparatuur onder de merken ATAG, Pelgrim en ETNA.
Moet ook zeggen dat ik al met een schuin oog naar vervanging aan het kijken ben, want een basic vaatwasser uit vergelijkbare klassen zit je al op €600 snel en een Bosch/Siemens waar onze persoonlijke voorkeur naar uit zou gaan zit je op €800-1000 voor een wat uitgebreidere uitvoering die flink zuiniger is qua elektra en water en ook aardig wat stiller is.

De huidige specs zijn: 291 kWh jaarlijks, 3360L water jaarlijks, 47 dB geluid.

Een Siemens B-klasse (nieuw label): 182 kWh, 2660L, 43 dB.
Een Siemens C-klasse (nieuw label): 210 kWh, 2660L, 42 dB.

Nu zal het verbruik alleen geen enorme zoden aan de dijk zetten, maar de C-klasse bespaart (gerekend met 23ct/kWh) wel €186 in 10 jaar aan elektra, wat voor mij het prijsverschil van 200-300 met een basis model al waard maakt aangezien er ook op water bespaard wordt én stiller is en potentieel (iets) betere kwaliteit.

[ Voor 41% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-07-2021 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oplossing: stekker eruit, slangen los, vaatwasser leeg maken, vaatwasser op zijn kant, lekbak losnemen (met slechts een schroefje, maar let op de twee draadjes van de microswitch) alles droog en schoon maken en vervolgens alles weer terug plaatsen. Filters schoonmaken, vaatwassers terugplaatsen en slangen en stekker aansluiten en testen! In ons geval is de storing opgelost en de vaatwasser doet weer wat hij hoort te doen. De vaat wassen. Al met al een schroevendraaier en 20 minuten tijd nodig gehad om dit op te lossen
https://www.klacht.nl/pel...ny-vaatwasser-storing-e4/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Colini schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:55:
Hoe oud is de vaatwasser?

Daarnaast, kun je ook eens kijken wat de foutcode betekend bij een Siemens vaatwasser..

Siemens en Pelgrim zijn / waren hetzelfde.
(Bron, heb zelf alles van pelgrim en een vriend heeft alles van Siemens. Vaatwasser zien er exact gelijk uit, incl. de knopjes en de locatie van de knopjes)
Zo hebben ze het mij ook verkocht een kleine 6 jaar geleden, maar ik heb met mijn gehele keukenapparatuur alleen maar ellende ondervonden. Ik vertrouw het merk voor geen enkele cent meer, zoveel ellende heb ik ervan gehad. Ondanks de verlengde garantie van 8 jaar heb ik al een kleine 10x een monteur over de vloer gehad en ben ik aan voorrijkosten inmiddels een keukenapparaat armer. Nagenoeg al mijn keukenapparaten (5 stuks) zijn al 2x of meer gerepareerd.

Maar soit, als de vaatwasser 10 jaar oud is, zou ik er geen cent meer uitgeven. Het risico dat niet veel later weer een storing op treed op een ander onderdeel is groot. Ik kan uiteraard niet kijken in de portemonnee van de TS maar ik zou gaan voor een nieuw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Miki Voor alle duidelijkheid: je hebt het dus over Pelgrim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
Verkeer topic :)

[ Voor 120% gewijzigd door renegrunn op 31-07-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:51:
@Miki Voor alle duidelijkheid: je hebt het dus over Pelgrim?
Yes, ik heb bij de aanschaf van mijn keuken alle apparatuur afgenomen bij Pelgrim daarom ook de verlengde garantie van 8 jaar.

Afzuigkap: BSK965RVS
Combi Oven: MAC624RVS
Inductie kookplaat: IDK764ONY (inmiddels gesneuveld en vervangen voor een Bosch)
Vaatwasser: GVW476RVS
Koek/vries combi: KK2178V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Yes, ik heb bij de aanschaf van mijn keuken alle apparatuur afgenomen bij Pelgrim daarom ook de verlengde garantie van 8 jaar.

Afzuigkap: BSK965RVS
Combi Oven: MAC624RVS
Inductie kookplaat: IDK764ONY (inmiddels gesneuveld en vervangen voor een Bosch)
Vaatwasser: GVW476RVS
Koek/vries combi: KK2178V
Thanks voor je bevestiging. Nou als ik dat zo hoor, dan is het het beste om geen cent meer eraan uit te geven en voor een Siemens (bijv) te gaan. Ik was al naar deze aan het kijken, tijdelijk niet leverbaar bij Coolblue, moet nog elders kijken als we er echt voor gaan.

Voordelen die ik zie tov de huidige, maar ook van een basis €600 model van Pelgrim/Atag/Whirlpool:
  • veel zuiniger qua elektra (210 vs 291 kWh nu)
  • veel zuiniger qua waterverbruik (2660L vs 3360L nu)
  • veel stiller (42 dB vs 47 dB nu)
  • 2 lades én besteklade met 1 lade in hoogte verstelbaar (nu 2 vaste lades en bestekbakje)
  • 14 couverts ipv 12 nu
  • tijdprojectie op de grond (we trekken nu vaak de vaatwasser open "is ie al klaar?" en zie dan de tijd pas, ik snap niet dat hier niet eerder aan gedacht is)
  • waarschijnlijk flink betere kwaliteit
  • nu 2+3 jaar garantie
Dit alles is me het prijsverschil van zo'n €350 wel waard. Pakweg €200 verdien ik in 10 jaar tijd aan bespaarde stroomkosten terug, dus dan is het verschil ineens erg klein voor zo'n mooi apparaat.

Alleen nog even kijken waar ze te verkrijgen zijn, want veel zaken hebben veel uitverkochte vaatwassers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan met niet helemaal voorstellen dat Pelgrim en Siemens hetzelfde is. Ik had in mijn oude huis Pelgrim en dat was drama. Nu deels Siemens en dat is veel beter.

Overigens nog nooit gehoord dat je zout niet mag bijvullen zonder daarna meteen de vaatwasser aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Thanks voor je bevestiging. Nou als ik dat zo hoor, dan is het het beste om geen cent meer eraan uit te geven en voor een Siemens (bijv) te gaan. Ik was al naar deze aan het kijken, tijdelijk niet leverbaar bij Coolblue, moet nog elders kijken als we er echt voor gaan.

Voordelen die ik zie tov de huidige, maar ook van een basis €600 model van Pelgrim/Atag/Whirlpool:
  • veel zuiniger qua elektra (210 vs 291 kWh nu)
  • veel zuiniger qua waterverbruik (2660L vs 3360L nu)
  • veel stiller (42 dB vs 47 dB nu)
  • 2 lades én besteklade met 1 lade in hoogte verstelbaar (nu 2 vaste lades en bestekbakje)
  • 14 couverts ipv 12 nu
  • tijdprojectie op de grond (we trekken nu vaak de vaatwasser open "is ie al klaar?" en zie dan de tijd pas, ik snap niet dat hier niet eerder aan gedacht is)
  • waarschijnlijk flink betere kwaliteit
  • nu 2+3 jaar garantie
Dit alles is me het prijsverschil van zo'n €350 wel waard. Pakweg €200 verdien ik in 10 jaar tijd aan bespaarde stroomkosten terug, dus dan is het verschil ineens erg klein voor zo'n mooi apparaat.

Alleen nog even kijken waar ze te verkrijgen zijn, want veel zaken hebben veel uitverkochte vaatwassers.
toon volledige bericht
Lijkt me een mooie machine en ik denk dat je in comfort met name geluidsniveau en zo’n bestekslade veel plezier zult hebben.

Ik ben naast CB ook fan van Keukenloods. Zij bieden voor €100 meer installatie service aan en halen de oude apparaten eruit en installeren de nieuwe. Mijn kookplaat is bijvoorbeeld zo vervangen laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Lijkt me een mooie machine en ik denk dat je in comfort met name geluidsniveau en zo’n bestekslade veel plezier zult hebben.

Ik ben naast CB ook fan van Keukenloods. Zij bieden voor €100 meer installatie service aan en halen de oude apparaten eruit en installeren de nieuwe. Mijn kookplaat is bijvoorbeeld zo vervangen laatst.
Keukenloods hebben we 5 jaar geleden onze Combi-oven van Siemens gekocht, die kon ik gewoon zelf installeren, maar inderdaad goede ervaring ook mee.

Sowieso wil ik eerst nog even de tip van hierboven proberen: vaatwasser eruit, lekbak leeg en alles droogleggen, want nu heb ik alleen van de voorkant geprobeerd nog. Mocht dat niet helpen, dan wordt het een Siemens. Voordeel is dat je voor een vaatwasser altijd nog een alternatief hebt: met de hand wassen. Dus ook als ik een paar dagen of zelfs 2 weken moet wachten, zou dat geen ramp zijn. Vroeger deden mijn pa en ma niet anders, dus wij moeten het ook wel redden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09
FreakNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:17:
Overigens nog nooit gehoord dat je zout niet mag bijvullen zonder daarna meteen de vaatwasser aan te zetten.
Staat bijvoorbeeld ook in het boekje van mijn Whirlpool vaatwasser.
Het zout kan de metalen delen aantasten als het een flinke tijd onverdund in de bak van de vaatwasser ligt. (ook het zoute stof wat los komt als je zo'n kartonnen doosje leegschudt bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:17:
Ik kan met niet helemaal voorstellen dat Pelgrim en Siemens hetzelfde is. Ik had in mijn oude huis Pelgrim en dat was drama. Nu deels Siemens en dat is veel beter.

Bij de Pelgrim staat het in het boekje. Nou ja, enigszins verkapt als:
Gemorst zout verwijderen en direct hierna altijd een volledig programma draaien teneinde schade aan de bodem te voorkomen.
Dit staat onder het kopje zout bijvullen en zout mors je altijd (ik in ieder geval wel), maar toch. Kan me ook niet herinneren of ik het altijd voor een wasbeurt deed en nu pas erna. Ik vond het alleen wel opvallend dat het nu ineens problemen oplevert de dag na het zout bijvullen en dat er dus ook zout water (met korrels) op de grond lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:43

ricardo246

Life's what you make it!

Waarschijnlijk / mogelijk heb je in je vaatwasser een roestvrij stalen onder plaat.
Op de plek van het vetfilter /pomp zit een kunstoffen bak, die met 2 schroeven vast zit aan die plaat.
Bij veel vaatwassers gaat de afdichting tussen kunstof en staal in de loop vd tijd werken, met lekkages tot gevolg (Mijn ervaring met een Bosch).
Je kunt de bak onderin wel schoon en droog maken, maar als je de lekkage niet verhelpt, dan blijft de veiligheids-vlotter eruit klappen.
Er zijn kits verkrijgbaar, waarbij je een nieuwe afsluitring kunt plaatsen tussen staal en de kunstof bak. Is effe prutsen.
Bij een 10 jaar oude Pelgrim zou ik het wel weten --> Bestel een nieuwe.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

Hennie-M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Staat bijvoorbeeld ook in het boekje van mijn Whirlpool vaatwasser.
Het zout kan de metalen delen aantasten als het een flinke tijd onverdund in de bak van de vaatwasser ligt. (ook het zoute stof wat los komt als je zo'n kartonnen doosje leegschudt bijvoorbeeld)
Gaat er dus om dat zout de bodem kan aantasten, blijkbaar (ook even gegoogled). Zijn zelfs mensen die erdoor geen garantie meer hadden. Nooit geweten.

In mijn boekje (Miele) staat daar niks over maar ik zal er voortaan wat beter op letten, ik knoei altijd heel veel met die zooi.. Vaatwasser gaat daarna wel na een paar uur aan (vul het savonds bij als ik de klok instel). Tegenwoordig (alleen nog maar enkeltarief) gaat de vaatwasser zelfs direct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 09:32
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:09:
@Colini De vaatwasser is 10 jaar oud. Wij hebben hem niet gekocht, maar het huis waar hij in zit is 2011 gebouwd en de papieren/facturen van de keuken stammen ook uit 2011.

Weet je zeker dat Siemens en Pelgrim hetzelfde zijn? Siemens werkt juist met Bosch, wat ik weet omdat ik diverse Siemens én Bosch apparatuur heb. Daarnaast heb je de ATAG groep. dieATAG/Etna/Pelgrim bevat:

[...]

Moet ook zeggen dat ik al met een schuin oog naar vervanging aan het kijken ben, want een basic vaatwasser uit vergelijkbare klassen zit je al op €600 snel en een Bosch/Siemens waar onze persoonlijke voorkeur naar uit zou gaan zit je op €800-1000 voor een wat uitgebreidere uitvoering die flink zuiniger is qua elektra en water en ook aardig wat stiller is.

De huidige specs zijn: 291 kWh jaarlijks, 3360L water jaarlijks, 47 dB geluid.

Een Siemens B-klasse (nieuw label): 182 kWh, 2660L, 43 dB.
Een Siemens C-klasse (nieuw label): 210 kWh, 2660L, 42 dB.

Nu zal het verbruik alleen geen enorme zoden aan de dijk zetten, maar de C-klasse bespaart (gerekend met 23ct/kWh) wel €186 in 10 jaar aan elektra, wat voor mij het prijsverschil van 200-300 met een basis model al waard maakt aangezien er ook op water bespaard wordt én stiller is en potentieel (iets) betere kwaliteit.
toon volledige bericht
Yep, ik weet het zeker dat ze het zelfde zijn. Zoals ik al zei, lay-out binnen, de knopjes en de locatie van de knopjes zijn het zelfde bij die van mij en die bij een vriend van me. Nu zijn onze keukens inmiddels al een jaar of 14 a 15 oud. Dus kan zijn dat het inmiddels niet meer zo is.

1x een monteur over de vloer gehad ivm een kapotte pomp in de koel-vries combinatie. Nooit iets van voorrijkosten gezien of zo. (Op het papiertje wat hij achterliet stond ook Pelgrim, Siemens en nog 2 merken genoemd)

Maar als die 10 jaar oud is, zou ik ook voor vervanging gaan. Zoals je zelf al zei, nieuwe apparaten zijn zuiniger tegenwoordig, dus het verschil is snel terugverdiend.

Tip om de strepen op de glazen te voorkomen. Gebruik finish diamant. (https://m.drogisterij.net...1?reset=1&partnercode=222)

[ Voor 5% gewijzigd door Colini op 01-08-2021 09:22 ]

Pagina: 1