Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 19:56
Sinds mijn dochter een rijbewijs heeft, neemt ze (met toestemming) regelmatig mijn auto mee. Maar ik vind het wel prettig om te kunnen zien waar ze (en de auto) uithangt. Zonder dat ik haar het idee geef dat ze onder surveillance staat.
Dus mijn idee was het volgende:
- Ik koop een bluetooth tracker en koppel die aan mijn telefoon (Samsung Galaxy S10e)
- Ik leg die tracker in het dashboard kastje van de auto
- Mijn dochter heeft altijd haar iPhone 8 plus mee

Klopt het dat ik dan op mijn telefoon kan zien waar de auto zich bevindt?

En maakt het uit wat voor tracker het precies is? Omdat ik een Android telefoon heb, moet het denk ik een Tile of Samsung tracker zijn. Maar kunnen die ook via een iPhone weergeven waar ze zich bevinden?

Computers follow your orders, not your intentions.

Beste antwoord (via PaT op 31-07-2021 15:30)

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 19:34
ANWB connected zal prima werken. Is een ODB-II adapter met diverse opties. Ik gebruik het voor ritregistratie, (automatisch) betaald parkeren en ODB fouten zodat je in de app kan zien als er wat aan de hand is. Het geeft direct een goed verhaal naar je dochter.

Maar het laat je via de app ook zien waar de auto geparkeerd is via GPS, welke route is afgelegd en hoe "economisch" die route is afgelegd. Communicatie gaat via 2g of 3g.

Los wat ik vind van je doel, daar wordt immers niet om gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5cfqYeLHd3f6zkBTGO4e4oYr-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PgkzfwPxYASDS4XeSSMhrjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door kroepmoesje op 31-07-2021 15:16 . Reden: plaatje toevoegen ]

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe denk je dat je dochter zich voelt als ze er uiteindelijk achter komt dat je haar (auto) volgt?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24
Een beetje weinig vertrouwen in je dochter dus.
Misschien een goed gesprek en als er geen vertrouwen is gewoon de auto niet meegeven een betere oplossing maar wie ben ik.
Stel ze komt er achter..... maar vooruit dat is offtopic.

Als ik op Google zoek op "GPS tracker" kom ik al diverse opties tegen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Juup schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:36:
Hoe denk je dat je dochter zich voelt als ze er uiteindelijk achter komt dat je haar (auto) volgt?
Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik ga haar wel vertellen dat ik op mijn telefoon kan zien waar de auto is, maar dat is niet per definitie hetzelfde als waar zij is. De auto kan prima ergens op een parkeerplaats staan, terwijl zij ergens in een straal van een paar kilometer is.
Ik denk dat de voorwaarde van het meenemen van mijn auto wordt: "prima, maar realiseer je wel dat ik kan zien waar de auto is".

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zonder dat ik haar het idee geef dat ze onder surveillance staat.
De beste manier om ze het gevoel te geven dat ze niet onder surveillance staat, is ze niet onder surveillance zetten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wacht maar tot ze het ontdekt en dat niet aan jou vertelt. Ik zou het wel weten.... jij zou helemaal gek worden zodra je erachter komt dat "je auto" de Belgische grens is gepasseerd en onderweg is naar Frankrijk.... of als je auto ineens op het parkeerterein van een politiebureau lijkt te staan (autosloperij is misschien ook wel een grappige optie). Auto ergens anders parkeren en lopend thuis aankomen.... let the fun begin!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2021 11:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ad de Jong
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:45:
Wacht maar tot ze het ontdekt en dat niet aan jou vertelt. Ik zou het wel weten.... jij zou helemaal gek worden zodra je erachter komt dat "je auto" de Belgische grens is gepasseerd en onderweg is naar Frankrijk.... of als je auto ineens op het parkeerterein van een politiebureau lijkt te staan. Auto ergens anders parkeren en lopend thuis aankomen.... let the fun begin!
Helemaal offtopic maar ik zou die tracker op een internationale vrachtwagen plakken/bevestigen etc
:+ >:)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Big Mama schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik ga haar wel vertellen dat ik op mijn telefoon kan zien waar de auto is, maar dat is niet per definitie hetzelfde als waar zij is. De auto kan prima ergens op een parkeerplaats staan, terwijl zij ergens in een straal van een paar kilometer is.
Ik denk dat de voorwaarde van het meenemen van mijn auto wordt: "prima, maar realiseer je wel dat ik kan zien waar de auto is".
Als je dochter je auto mag lenen onder die voorwaarde (en ze er dus echt volledig van bewust is), dan lijkt me er weinig mis mee :)

Wat betreft trackers: volgens mij moeten telefoons aangemeld zijn bij bijvoorbeeld het Tile-netwerk om de locatie van een Tile-tracker door te kunnen geven. Dus ik denk niet dat die trackers de beste oplossing zijn voor je.

Maar wat weet je verder aan de locatie? Hoe zie je voor je dat je het gaat gebruiken? Ik zie al snel gebeuren dat je dochter aangaf naar locatie X te gaan, jij het gaat controleren, en ziet dat ze op locatie Y is ipv X, en dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ad de Jong schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Helemaal offtopic maar ik zou die tracker op een internationale vrachtwagen plakken/bevestigen etc
Precies! Mijn broertje brengt die tracker met alle liefde even naar Lyon.... geen probleem. :) Komt hij toch wekelijks bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Dan zou die dochter ook haar Iphone eraan moeten bevestigen of in de buurt van de tracker moeten blijven. Dat kan, de meeste internationale vrachtwagens hebben een bedstee, maar ik denk niet dat BigBrotherMama daar gelukkig van wordt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wolly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:49:
[...]

Dan zou die dochter ook haar Iphone eraan moeten bevestigen of in de buurt van de tracker moeten blijven. Dat kan, de meeste internationale vrachtwagens hebben een bedstee, maar ik denk niet dat BigBrotherMama daar gelukkig van wordt O-)
Die dingen hoeven niet in de buurt van je telefoon te zijn. Je meld ze aan bij het "Find" netwerk van het eco-systeem waar ze bij horen en dan worden ze dus ook gedetecteert door alle anderen die van dat netwerk gebruikmaken. Je zult dus zo nu en dan een locatiebepaling krijgen van een toevallige passant, als de tracker ver weg is en geen Bluetooth verbinding met je eigen telefoon heeft.

Dus als de chauffeur toevallig gebruik maakt van hetzelfde netwerk, kun je precies volgen waar die tracker is.

De trackers zelf zijn vooral vrij nutteloos, want alleen Bluetooth. Dat netwerk, daar gaat het om.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2021 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
Ik zie dat veel mensen niet ingaan op de technische aspecten, maar wel op de vertrouwens-kwestie. Misschien is een beetje toelichting wel zinnig.

We hebben met haar de afspraak dat als ze 's avonds laat ergens naar toe gaat, dat ze dan even laat weten hoe laat ze ongeveer thuis denkt te komen. We hoeven niet precies te weten waar ze is. Het gebeurt regelmatig dat ze ergens tussen 03:00 en 06:00 uur thuiskomt, terwijl ze om 01:00 heeft laten weten "ik kom nu naar huis". En wij zitten dan uren lang in spanning: is er iets gebeurd (paar keer geappt en gebeld, ze reageert niet en neemt de telefoon niet op). Gevolg: wij doen geen oog dicht totdat we de voordeur horen.
Het gaat ons er dus meer om: is ze inderdaad al onderweg naar huis, of niet.
Het is vervelend om elke keer het gesprek opnieuw aan te gaan. Want dat eindigt altijd met kwaaie koppen.

Daarom dacht ik aan deze oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Big Mama op 31-07-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 13:55

DarkSide

theres no place like ::1

Idd een BT tracker werkt alleen als je in de buurt van BT bent.
Het stuurt geen GPS signaal uit. Dus je kunt die alleen tracken als andere de tile vinden en de locatie doorgeven.

Dan moet je dus naar een GPS tracker gaan kijken. Beetje onzin imho.

je kunt ook vragen of je google maps locatie op telefoon deelt (doe ik met mijn dochters ook. Als zijn die 11 en 14)..

Zou hier persoonlijk niet aan beginnen. Ook al is je dochter helemaal op de hoogte.
Ze is oud genoeg voor rijbewijs. En dus ook voor wat zelfstandigheid. De google maps tracking gaat er dan ook af als ze volwassen zijn.

(weet niet wat voor auto je hebt, maar veel moderne auto;s hebben een app waar de auto geparkeerd is etc.
Dat heeft mijn auto ook.

PS over laat thuis komen gaat je tracker op de auto ook niet helpen. Je weet dan dat die op de parkeerplaats van de bios is. Maar waar je dochter is........geen idee.
Dat laat thuis komen deed ik vroeger ook. Hoort er denk ik beetje bij. Verder zijn dat gewoon afspraken maken.

[ Voor 16% gewijzigd door DarkSide op 31-07-2021 11:55 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik gebruik de app Life360. Daar kun je je gezinsleden aan toevoegen en die kunnen zelf aangeven of ze gevolgd willen worden of niet.

Heel handig, je hebt geen losse tracker nodig en werkt op iOS en Android. Je trackt dus niet de auto maar de telefoons.

In ons gezin heeft iedereen de app en weet iedereen dat 'ie aan staat. Er is geen vertrouwenskwestie. Het is wel heel handig en functioneel om te zien waar iemand is.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Big Mama schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:52:
Ik zie dat veel mensen niet ingaan op de technische aspecten, maar wel op de vertrouwens-kwestie. Misschien is een beetje toelichting wel zinnig.

We hebben met haar de afspraak dat als ze 's avonds laat ergens naar toe gaat, dat ze dan even laat weten hoe laat ze ongeveer thuis denkt te komen. We hoeven niet precies te weten waar ze is. Het gebeurt regelmatig dat ze ergens tussen 03:00 en 06:00 uur thuiskomt, terwijl ze om 01:00 heeft laten weten "ik kom nu naar huis". En wij zitten dan uren lang in spanning: is er iets gebeurd (paar keer geappt en gebeld, ze reageert niet en neemt de telefoon niet op). Gevolg: wij doen geen oog dicht totdat we de voordeur horen.
Het is vervelend om elke keer het gesprek opnieuw aan te gaan. Want dat eindigt altijd met kwaaie koppen.

Ik snap het en begrijp het maar al eeuwen lang lopen mensen met deze problemen en dat hoort bij het opgroeien.

Ik meen dat de meeste geen live locatie zonder vertraging doorsturen of je komt in het professionele spul zoals op onze bussen zitten. En die dingen meten en registreren alles.
Hoe groot de vertraging is bij de "betaalbare" trackers weet ik niet.
Je hebt er ook niets aan als dat een half uur of meer is, zelfs een kwartier heb je niets aan lijkt mij.
Ik denk alleen maar meer zorgen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Dit gaat alleen maar leiden tot "je zei 2 uur geleden dat je wegging, maar ik zie de auto nog steeds op dezelfde locatie staan".

Je dochter is (volgens de wet) volwassen, dus je kan beter gewoon het gesprek met haar aangaan dat ze pas een berichtje hoeft te sturen als ze écht naar huiskomt.

Want het is echt niet dat ze 2 tot 5 uur doet over naar huiskomen, ze stuurt op een tijdstip dat jullie oké vinden, om van het gezeur af te zijn, en gaat dan nog even verder met haar leventje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkSide schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:54:
Idd een BT tracker werkt alleen als je in de buurt van BT bent.
Het stuurt geen GPS signaal uit. Dus je kunt die alleen tracken als andere de tile vinden en de locatie doorgeven.

Dan moet je dus naar een GPS tracker gaan kijken. Beetje onzin imho.

je kunt ook vragen of je google maps locatie op telefoon deelt (doe ik met mijn dochters ook. Als zijn die 11 en 14)..

Zou hier persoonlijk niet aan beginnen. Ook al is je dochter helemaal op de hoogte.
Ze is oud genoeg voor rijbewijs. En dus ook voor wat zelfstandigheid. De google maps tracking gaat er dan ook af als ze volwassen zijn.

(weet niet wat voor auto je hebt, maar veel moderne auto;s hebben een app waar de auto geparkeerd is etc.
Dat heeft mijn auto ook.
Dat klopt gewoon niet. Bluetooth trackers worden getrackt door een heel eco-systeem van gebruikers met mobieltjes met Bluetooth. Dus het hoeft niet jouw telefoon te zijn, die binnen Bluetooth bereik van de tracker is. Het kan ook de telefoon van Xavier uit Lyon zijn, die toevallig in hetzelfde eco-systeem zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit wordt een offtopic discussie...

Als je dit topic had gestart zonder toelichting omtrent de reden, maar alleen met de vraag wat de beste GPS tracker is om een auto te volgen, had je sneller een antwoord gehad zonder discussie. Zoek eens op GPS tracker en je vind ontelbare oplossingen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Dat klopt gewoon niet. Bluetooth trackers worden getrackt door een heel eco-systeem van gebruikers met mobieltjes met Bluetooth. Dus het hoeft niet jouw telefoon te zijn, die binnen Bluetooth bereik van de tracker is. Het kan ook de telefoon van Xavier uit Lyon zijn, die toevallig in hetzelfde eco-systeem zit.
En de telefoon van Xavier vraagt niet aan Xavier 'Hey ik zie een vreemde tracker, zal ik de locatie even naar de cloud sturen?'

Dan denk ik dat straks veel mensen heimelijk gevolgd worden door jaloerse partners, bange ouders en wat al niet meer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
robertpNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:59:
Dit wordt een offtopic discussie...

Als je dit topic had gestart zonder toelichting omtrent de reden, maar alleen met de vraag wat de beste GPS tracker is om een auto te volgen, had je sneller een antwoord gehad zonder discussie. Zoek eens op GPS tracker en je vind ontelbare oplossingen.

Succes.
Technisch gezien heb je helemaal gelijk, maar menselijk gezien kan je met wat context vaak tot een veel betere conclusie komen, waar iedereen bij gebaat is ;)
Wolly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:00:
[...]

En de telefoon van Xavier vraagt niet aan Xavier 'Hey ik zie een vreemde tracker, zal ik de locatie even naar de cloud sturen?'

Dan denk ik dat straks veel mensen heimelijk gevolgd worden door jaloerse partners, bange ouders en wat al niet meer :o
Klopt, alhoewel bijvoorbeeld Apple heeft daar beveiligingen voor ingebouwd, zodat je niet zomaar een AirTag bij iemand anders in z'n tas kan stoppen, zonder dat ze daar achter komen. Weet niet of Samsung en Tile iets soortgelijks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Dat is nou precies het hele idee van zo'n netwerk. Jij kunt jouw spullen volgen door de "cloud" van resources in het netwerk. Als jij het netwerk wil gebruiken, moet je deelnemen. Je kunt niet "alleen maar leechen", dan zul je dus zelf ook bij moeten dragen. En dat betekent inderdaad dat jouw telefoon een locatie upload zodra hij een Bluetooth tracker in zijn ecosysteem waarneemt.

Voor die tracker is er geen verschil tussen een fiets, sleutelbos of rugtas. Ik kan me wel voorstellen, dat een tracker na X tijd geen contact meer te hebben met de eigen telefoon geen locaties meer doorgeeft om misbruik te voorkomen, maar die "X tijd" zal zeker lang genoeg zijn om hele rare locaties door te kunnen geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Hahn schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Want het is echt niet dat ze 2 tot 5 uur doet over naar huiskomen, ze stuurt op een tijdstip dat jullie oké vinden, om van het gezeur af te zijn, en gaat dan nog even verder met haar leventje :P
En dat is inderdaad de discussie die ontstaat, en waarbij kwaaie koppen komen.

Want ze mag prima zelf beslissen waar ze heen gaat en hoe laat ze thuis komt. Dat hoeft ze ook echt niet te verantwoorden. Maar we weten ook dat een meisje alleen in het holst van de nacht over straat, niet altijd zo'n goed idee is. In ieder geval niet voor onze nachtrust.
Nu is het wel zo dat een auto dit probleem al een stuk kleiner maakt dan een scooter/fiets, hoewel een ongeluk natuurlijk altijd kan gebeuren. Dus eigenlijk willen we liever ook een tracker op de fiets/scooter plaatsen, maar dat is misschien een brug te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je zou ook een abonnement kunnen nemen op het „connected car” abonnement van je auto.

Je kunt dan niet meekijken tijdens het rijden, maar zodra je auto ergens geparkeerd wordt dan kan je wel meteen zien waar dat is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Big Mama schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:07:
[...]

En dat is inderdaad de discussie die ontstaat, en waarbij kwaaie koppen komen.

Want ze mag prima zelf beslissen waar ze heen gaat en hoe laat ze thuis komt. Dat hoeft ze ook echt niet te verantwoorden. Maar we weten ook dat een meisje alleen in het holst van de nacht over straat, niet altijd zo'n goed idee is. In ieder geval niet voor onze nachtrust.
Nu is het wel zo dat een auto dit probleem al een stuk kleiner maakt dan een scooter/fiets, hoewel een ongeluk natuurlijk altijd kan gebeuren. Dus eigenlijk willen we liever ook een tracker op de fiets/scooter plaatsen, maar dat is misschien een brug te ver.
Daarom: maak aan haar duidelijk dat ze niet vroeg hoeft te laten weten dat ze weggaat, als ze nog niet daadwerkelijk weggaat, want dat maakt jullie alleen maar ongeruster. Gewoon aangeven dat als ze 5 uur pas weggaat, ze dan pas wat hoeft te laten weten, en dat jullie niet boos worden ongeacht het tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Nope, dat vraagt de telefoon van Xavier niet. Xavier heeft tegen zijn telefoon gezegd dat hij hier aan mee wilt doen, daarna krijgt Xavier niets meer te zien behalve zijn eigen tags.
Dat zou zomaar kunnen....

Apple Airtag werkt exact zo. De tag praat met alle Apple apparaten die hier voor aangemeld zijn en die apple apparaten praten weer met Apple over waar een tag die ze tegen gekomen zijn zich bevindt. De eigenaar van de tag krijgt dat dan weer te zien.

Een beetje zoals Coronamelder app. De app krijgt alleen IDs door. Als een ID als "Positief!" gemeld wordt krijgen alle IDs die in de buurt geweest zijn een berichtje. Het is niet zo dat je iederen keer op je telefoon accoord moet geven om het ID met een andere telefoon te delen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik zie dat veel mensen niet ingaan op de technische aspecten, maar wel op de vertrouwens-kwestie.
Je hebt ook geen technisch probleem, je probeert het alleen mbv techniek op te lossen.

Zolang je het echte probleem negeert zal je in de techniek nooit een goede oplossing vinden.
Met een tracker los je bovenstaand probleem niet op. Ja het zijn vervelende gesprekken, maar ga ze daarom nog niet uit de weg, probeer alleen samen met je dochter het constructiever te doen (gelijkwaardig, niet meer als kind/ouder als ze al een rijbewijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Airtags lijken me wel handig om iets terug te vinden. In de video „Apple's AirTag Saved My Bike (Real Theft)” kan je zien hoe het werkt. De gast in de video verloor zijn autosleutels in het openbaar vervoer, maar gelukkig zat er een airtag aan. Zodoende kon hij zien dat een persoon met deze autosleutels in de parkeergarage onder het centraal station rondjes gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
aawe mwan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:26:
Airtags lijken me wel handig om iets terug te vinden. In de video „Apple's AirTag Saved My Bike (Real Theft)” kan je zien hoe het werkt. De gast in de video verloor zijn autosleutels in het openbaar vervoer, maar gelukkig zat er een airtag aan. Zodoende kon hij zien dat een persoon met deze autosleutels in de parkeergarage onder het centraal station rondjes gemaakt heeft.
TS heeft geen iPhone, en dan zijn AirTags eigenlijk helemaal niet interessant (je kan de NFC van de AirTag wel gebruiken op een Android-telefoon, maar daar heb je niks aan als 'ie in een auto ver weg van je zit).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Dit topic gaat over een technische vraag. Graag opvoedingskundige zaken buiten dit topic houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het gaat TS erom dat zij weet waar haar dochter uithangt. De lokatie van de auto doet er niet zoveel toe.

Daarnaast is TS best bereid om aan dochter uit te leggen dat ze haar wil volgen.

Dan is het toch het makkelijkst als dochter gewoon een locatie-delen app installeert? Waarschijnlijk heeft ze die zelf als, snapchat of whatspp oid waarmee ze prima met mama kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jan Smit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:56:
Ik gebruik de app Life360. Daar kun je je gezinsleden aan toevoegen en die kunnen zelf aangeven of ze gevolgd willen worden of niet.

Heel handig, je hebt geen losse tracker nodig en werkt op iOS en Android. Je trackt dus niet de auto maar de telefoons.

In ons gezin heeft iedereen de app en weet iedereen dat 'ie aan staat. Er is geen vertrouwenskwestie. Het is wel heel handig en functioneel om te zien waar iemand is.
Ken maar weinig mensen die dat doen overigens. 1 collega kan zijn vrouw volgen, maar dat was een stukje "noodzaak". Zijn vrouw is volledig digibeet en kan in stedelijk gebied niets met een navigatiesysteem. Ook heeft ze last van "verminderd richtingsgevoel". Na 4 keer een uur aan de telefoon gehangen te hebben om haar weer de juiste kant op te sturen, hebben ze dat maar aangezet op haar telefoon. Dan kan hij tenminste in 1 oogopslag zien waar ze staat, zonder eerst een half uur via Facetime te achterhalen waar ze eigenlijk is. Zou best kunnen dat het nu weer uitstaat, want waarschijnlijk weet zijn vrouw inmiddels de weg al wat beter.

Ze wonen wel in een grote Vinex wijk hoor, maar het is serieus voorgekomen dat ze verdwaald was ín de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:28:
[...]

TS heeft geen iPhone, en dan zijn AirTags eigenlijk helemaal niet interessant (je kan de NFC van de AirTag wel gebruiken op een Android-telefoon, maar daar heb je niks aan als 'ie in een auto ver weg van je zit).
Dat is het grootste probleem met veel van deze netwerken. Het is gewoon een vendor lock-in. Als jij 20 AirTags in gebruik hebt, weet ik al precies wat jouw volgende telefoon gaat worden: een iPhone. Als jij 20 Samsung Tags hebt, dan gok ik op een Samsung.

En mixen kan ook niet, dus eenmaal begonnen met AirTags, altijd vast aan AirTags. Als je er nou maar 1 of 2 hebt, dan valt de desinvestering in het geval van overstap naar een ander ecosysteem wel mee. Dan koop je gewoon 1 of 2 nieuwe voor in je nieuwe ecosysteem. Zo duur zijn ze niet (en dat is ook precies de kracht).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
*knip* commentaar op moderatie mag via mail of DM.

[ Voor 87% gewijzigd door RoD op 31-07-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:36:
Dat is het grootste probleem met veel van deze netwerken. Het is gewoon een vendor lock-in. Als jij 20 AirTags in gebruik hebt, weet ik al precies wat jouw volgende telefoon gaat worden: een iPhone. Als jij 20 Samsung Tags hebt, dan gok ik op een Samsung.
Gelukkig is het in Nederland niet verboden om meer dan 1 telefoon tegelijkertijd te bezitten.
En met name telefoons van het merk Apple zijn heel goed tweedehands te koop.

Een beetje „out of the box denken” kan ook voor verstokte Tweakers geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aawe mwan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Gelukkig is het in Nederland niet verboden om meer dan 1 telefoon tegelijkertijd te bezitten.
En met name telefoons van het merk Apple zijn heel goed tweedehands te koop.

Een beetje „out of the box denken” kan ook voor verstokte Tweakers geen kwaad.
Ik heb niets tegen "out of the box denken", maar wel wat tegen méér dan 1 telefoon. Ik vervloek dat ding nu af en toe al. 2 telefoons gaat hem voor mij echt niet worden.

Maar mijn vrouw heeft een iPhone, dus ik zou de Android Tags kunnen volgen en zij de AirTags. :) En we hebben ook nog een iPad en een Lenovo Tab, dus zelfs als de ander niet thuis is zou het in principe nog kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Even met de focus op het technische gedeelte:
- een iPhone geeft dus niet zijn locatie door via Samsung (android) bluetooth-trackers
- Als ik wil dat de iPhone van mijn dochter de locatie doorgeeft, moet ik dus een Airtag gebruiken (en moet zij zich ook aanmelden bij het Airtag-netwerk)
- Maar dan kan ik dus niet via mijn Android telefoon zien waar de airtag zich bevindt.

Een bluetooth tracker lijkt me niet de oplossing van het probleem. Dan moet ik meer denken aan een GPS-tracker. Maar die heeft weer als nadeel dat die voeding nodig heeft (een bluetooth tracker werkt jarenlang op een lithium knoopcel), en dat die een simkaart nodig heeft om zijn locatie door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29

Het gaat ons er dus meer om: is ze inderdaad al onderweg naar huis, of niet.

Ik snap het probleem maar ik denk niet dat een tracker de oplossing is. Dit is vuur met vuur bestrijden. Dit maakt de vertrouwenskwestie alleen maar nóg erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ik snap trouwens niet waarom die appeldingen nu ineens zo hot zijn.
Dit bestaat toch al een aantal jaren?
Ik heb er ook wel eens naar gekeken voor oa mijn katten of ook voor in mijn auto mocht ie gestolen worden etc maar het werkte toen (nog geen goed dekkend bluetooth netwerk???) nog niet echt lekker had ik begrepen.

En bij deze dingen maakte het niet uit welk OS je had op je telefoon.

Natuurlijk zal het nu wel een paar versies verder zijn en beter/fijner werken maar nieuw is het zeker niet.

Eerlijk is eerlijk ik heb er al een paar jaar niet meer naar gekeken en ook niet toen de hype begon voor die dingen een tijdje terug.
Maar het lijkt mij dat er ook bedrijven zijn die universele op de markt brengen (of al gebracht hebben) voor meerdere telefoons.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Big Mama schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:29:
Even met de focus op het technische gedeelte:
- een iPhone geeft dus niet zijn locatie door via Samsung (android) bluetooth-trackers
- Als ik wil dat de iPhone van mijn dochter de locatie doorgeeft, moet ik dus een Airtag gebruiken (en moet zij zich ook aanmelden bij het Airtag-netwerk)
- Maar dan kan ik dus niet via mijn Android telefoon zien waar de airtag zich bevindt.

Een bluetooth tracker lijkt me niet de oplossing van het probleem. Dan moet ik meer denken aan een GPS-tracker. Maar die heeft weer als nadeel dat die voeding nodig heeft (een bluetooth tracker werkt jarenlang op een lithium knoopcel), en dat die een simkaart nodig heeft om zijn locatie door te geven.
Nee.
Nee.
Nee.

Een Bluetooth tracker, trackt maar 1 ding: zichzelf.
Een AirTag geeft NIET de locatie van een iPhone door. HIj trackt maar 1 ding: zichzelf.
Met een Android toestel kun je voor zover ik weet geen Apple trackers volgen.

Ik zie zo snel verder geen technische oplossing voor dit probleem, maar daar ga ik verder maar niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je hebt inderdaad gewoon een GPS tracker & simkaart nodig. Voor auto's zijn er hele makkelijke oplossingen die op de OBD poort gaan, direct voorzien van stroom daaruit.

Wel maandelijkse kosten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
@Big Mama net even zoektochtje Google en er zijn universele trackers die op beide werken als ik het goed zie.
"bluetooth tracker" als zoekopdracht gebruikt en meteen de eerste gaf al een hit met daarin die universele.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 16:08
Ik ben toevallig in bezit van een handje airtags, Deze hoef je alleen op je eigen telefoon aan te melden en worden dan door alle iPhones in de buurt gezien en locatie doorgegeven. Echter als je deze in iemants tas/auto/pet/verzinwatcreatiefs dropt, zal hij na een poosje op de telefoon van de gevolgde (indien iphone) een melding geeven dat er een airtag in de buurt is.

Airtags zijn dan ook expliciet bedoelt en ingericht om verloren zooi terug te vinden en niet om mensen te volgen. Het kan wel, maar na een aantal uur zal hij de melding geven en/of een geluidje afspelen.

Andere trackers zoals Tile, tsja... 't werkt allemaal niet zo super, ze kunnen dagenlang rondzwerven in een grote stad en niet 1x opgepikt worden.

Wat we hier zoeken is een losse GPS tracker, met eigen SIM en met een interne voeding, of op de 12v van de auto.

Wat imho een betere optie zou zijn is het gesprek aan gaan en iets van locatie delen via whatsapp of anders de "Zoek Mijn" op Apple devices. Indien ze dat niet wil zou ik niet "stiekem" zoiets gaan inbouwen in de auto. Mocht ze daar achter komen kan dat een enorme vertrouwensbreuk in de famillie creeeren.

Ik weet nog hoe vervelend ik het vond dat mijn ouders bij het thuiskomen, voor ik m'n tas had neergezet meteen begonnen met "Goh, waarom heb je zo'n slecht cijfer op wiskunde? Toch niet zo goed geleerd" doordat school online cijferlijsten aanbood wat elke uur werd gechecked. Er werden zelfs whatsappjes over gestuurd nog voor ik de les zelf had en het zelf kon horen. Dit heeft geresulteerd in het feit dat het cijfersysteem van de school erna, niet bij hen bekend was O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Een AirTag geeft NIET de locatie van een iPhone door. HIj trackt maar 1 ding: zichzelf.
Fout, als je een locatie van een airtag ziet, zie je alleen de locatie van de telefoon die hem gezien heeft omdat de airtag zelf geen GPS heeft en de telefoon zijn locatie t.o.v. de airtag niet weet.

Er kan dus echt wel een aantal meters tussen zitten. Exacte locatie is alleen door de eigenaar via het UWB signaal te achterhalen. Als de eigenaars telefoon dit ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Misschien een andere optie, iedereen heeft wel een oude telefoon liggen.
Goedkope simkaart erin, eventueel permanent aan de voeding in de auto.
Juiste instellingen aan vanuit Google/Apple gezins app of hoe die ook heten mag en je kan die telefoon overal volgen.
Beetje out of the box gedacht maar soms hoeft het niet moeilijk te zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Supermuskusrat schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Fout, als je een locatie van een airtag ziet, zie je alleen de locatie van de telefoon die hem gezien heeft omdat de airtag zelf geen GPS heeft en de telefoon zijn locatie t.o.v. de airtag niet weet.

Er kan dus echt wel een aantal meters tussen zitten. Exacte locatie is alleen door de eigenaar via het UWB signaal te achterhalen. Als de eigenaars telefoon dit ondersteunt
Misschien nuanceren: hij laat je de locatie zien van "een onbekende iphone" die hem daar gezien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Misschien nuanceren: hij laat je de locatie zien van "een onbekende iphone" die hem daar gezien heeft.
Ik denk dat dat inderdaad de betere verwoording is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 12:03 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 02:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij heb ik nog nergens gezien om welke auto het gaat en hoe oud deze is. Nieuwere auto's hebben namelijk zelf al een mogelijkheid getracked te worden middels een app. Zo kan ik zien waar ik mijn auto ergens heb achtergelaten in een app geleverd door de merk fabrikant.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 07:02
Volgens mij als je echt specifiek de auto wilt tracken zul je richting gps-trackers moeten gaan ipv bluetooth-tracker. Als het niet real-time hoeft dan zou een gps-logger ook genoeg zijn.
Alternatieven via een telefoon zullen altijd op zijn best de laatste positie van de auto toen de/een telefoon in de buurt was laten zien (wat als het goed is geen verschil geeft, maar toch ;))

Als het niet specifiek om de auto gaat lijkt het me makkelijker om de telefoon van je dochter te tracken. Ik ben niet heel bekend met tracking apps maar zowel Apple als Google hebben standaard find-my-phone mogelijkheden. Mijn Google telefoon maakt het wel heel duidelijk dat dat gebeurt als ik die pagina open op een ander apparaat.
Er zullen ook wel andere apps zijn die hetzelfde doen maar dan minder/niet inzichtelijk voor de telefoon die gevolgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt ook met je dochter afspreken dat als ze de auto meeheeft, ze locatie delen via whatsapp op dr telefoon aan zet. Net zo makkelijk :)

Having said that: vertrouw je dochter. Ze heeft leren rijden en snapt ook wel dat ze een beetje zuinig op dat ding moet zijn want niet van haar. Ik snap dat je zuinig bent op je spullen, druk haar dat op het hart en het komt vast goed. Daarbij: als ie in de prak gaat krijg je het ook te horen en dan is het toch al te laat. Daarbij is het de auto die verzekerd is plus evt inzittenden, en maakt het niet uit of zij rijdt of jij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoewel de wagen tracken een optie is, en dan moet je echt een degelijke tracker gebruiken en liefst geen tag want die zijn daar niet voor bedoeld, zou ik mij persoonlijk als volwassen persoon niet prettig bij voelen.

En vanaf hier wil ik je verwijzen naar de modbreak hierboven

[ Voor 65% gewijzigd door PaT op 31-07-2021 15:30 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:29
Ad de Jong schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:46:
Ik snap trouwens niet waarom die appeldingen nu ineens zo hot zijn.
Dit bestaat toch al een aantal jaren?
Een AirTag heeft heeft enkel een CR2032-batterijtje nodig en doet daar ongeveer een jaar mee. Elke iPhone ter wereld neemt deel aan het meshnetwerk om de locaties van tracker te bepalen. Dit systeem bestaat pas sinds een aantal maanden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• kroepmoesje
ANWB connected zal prima werken. Is een ODB-II adapter met diverse opties. Ik gebruik het voor ritregistratie, (automatisch) betaald parkeren en ODB fouten zodat je in de app kan zien als er wat aan de hand is. Het geeft direct een goed verhaal naar je dochter.

Maar het laat je via de app ook zien waar de auto geparkeerd is via GPS, welke route is afgelegd en hoe "economisch" die route is afgelegd. Communicatie gaat via 2g of 3g.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5cfqYeLHd3f6zkBTGO4e4oYr-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PgkzfwPxYASDS4XeSSMhrjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door kroepmoesje op 31-07-2021 15:16 . Reden: plaatje toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:19
ik gebruik zelf een Invoxia Lora tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 05:59
Alternatief: dochter vragen of ze live locatie op telefoon wil delen als ze weg gaat met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Knip, zie: RoD in "Locatie zien van auto die bluetoothtracker aan boord heeft"

[ Voor 93% gewijzigd door 13art op 01-08-2021 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49

MsG

Forumzwerver

kroepmoesje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:10:

[Afbeelding]
Dit is toch meteen een volledige autoverzekering? Of is dit ook als los product af te sluiten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MsG schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

Dit is toch meteen een volledige autoverzekering? Of is dit ook als los product af te sluiten?
Google en je weet het.
"Smart Driver: je auto heeft je iets te vertellen" https://www.anwb.nl/wegenwacht/smart-driver/smart-driver-1a

Werkt niet met iedere auto.
Mijn 2004 Focus dus niet jammer genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Ad de Jong op 01-08-2021 08:51 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroepmoesje
MsG schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

Is als los product af te sluiten voor een paar euro in de maand.
Ad de Jong schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Google en je weet het.
"Smart Driver: je auto heeft je iets te vertellen" https://www.anwb.nl/wegenwacht/smart-driver/smart-driver-1a

Werkt niet met iedere auto.
Mijn 2004 Focus dus niet jammer genoeg.
Volgens mij ziet dat specifiek op de voorspelling op onderhoud en specifieke niet-odbII standaard foutmeldingen. Mijn auto wordt ook niet officieel ondersteund, krijg inderdaad geen meldingen over bandenspanning etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Ik heb een Seat Tarraco. Helaas van begin 2020: de eerste exemplaren waren nog niet voorzien van Seat Connect. Inmiddels worden ze daar standaard met uitgerust. En volgens ANWB Smart Driver is mijn auto ook niet geschikt voor Smart Driver.

Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat over een technische vraag, daarbij met wederzijds goedkeuren van dochter. Graag opvoedingskundige zaken buiten dit topic houden.