Laptop met goede grafische kaart voor Architectuur opleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-12-2021
Beste Tweakers,

Ik zoek een laptop voor mijn aankomende architectuur opleiding met een goede Grafische kaart.

Van school uit wordt dit aanbevolen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woqB93pzkb7LigBRhsQh2kl0Pxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paIYcIMDksoE4Jevdsg1LuB4.jpg?f=fotoalbum_large

Weten jullie misschien laptops die hier goed voor zijn?
Ik kom er zelf niet echt aan uit want ben niet erg bekend in de computer wereld dus hulp wordt zeer gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Casper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik denk dat dit ooit is opgesteld in 2015 ofzo.

Check even de Best Buy Guides!
reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2021

[ Voor 71% gewijzigd door Point.Flare op 31-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Bedankt voor je reactie maar ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet welke specificaties overheen komen met wat ik nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:39
Processor: minimaal Core i5-11400H of Ryzen 5 5600H, maar liever Core i7-11800H of Ryzen 7 5800H.
Grafische kaart: RTX 3060 of hoger (RTX 3050 en 3050Ti zijn waarschijnlijk iets te zwak)

Dus ik denk dat je al gauw bij iets als dit uitkomt: Lenovo Legion 5 Pro (2de model van links, € 1.599)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Wat betreft de grafische kaart zou ik naar een website kijken zoals deze: https://www.notebookcheck...Benchmark-List.844.0.html, daar de optie "3D Mark 11 P GPU aanzetten" en kijken wat de score is van de GPU in de laptop die je op het oog hebt. De term "G3DMark" die op het paper staat is overigens geen standaardterm; ik vermoed dat ze de GPU-benchmark van 3D Mark 11 bedoelen.
LievenD schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:50:
Grafische kaart: RTX 3060 of hoger (RTX 3050 en 3050Ti zijn waarschijnlijk iets te zwak)
De 3D Mark 11 GPU-score van de RTX3050 Ti is bijna 20.000, terwijl een score van minimaal 10.000 aanbevolen wordt vanuit de opleiding. Van de op het papier genoemde software draaien zowel AutoCAD als SketchUp al heel redelijk op een UHD620 en die programma's zijn echt niet plotseling twee keer zo zwaar als een paar jaar geleden. Natuurlijk is een RTX 3060 fijn voor renderen op de GPU, maar zelfs met een GTX1650 kan je de genoemde programma's prima draaien. Een RTX3050 lijkt me een uitstekende keuze.

Wat de opslagruimte betreft zou ik persoonlijk overwegen om een SSD van ~500 GB te nemen en daarnaast een externe schijf (liefst ook SSD, want klein en snel) te kopen wanneer dat nodig blijkt. Op die manier ben je flexibeler en veel minder beperkt in de laptopmodellen waar je uit kan kiezen.

De aanbeveling voor de CPU is enerzijds heel vaag (er staat niet bij over welke generatie processor het gaat) en anderzijds merkwaardig specifiek; een Intel i7 kan natuurlijk, maar AMD heeft met de Ryzen 7 (of 5) ook een uitstekende processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

casper076 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:23:

Ik kom er zelf niet echt aan uit want ben niet erg bekend in de computer wereld dus hulp wordt zeer gewaardeerd.
Was je met het lijstje al naar bekende / goede winkels gegaan (zie briefje) of de site van HP & Dell bezocht (die overigens ook een telefonische ondersteuning bieden voor het aankopen van laptops).

Heel moeilijk is het niet; ook hier en hier vind je de herhalende / jaarlijkse vragen dus allicht kan je even kijken of er recentelijk of vorig jaar mensen zijn geweest die een besluit hebben genomen.

Overigens (en allicht een tip voor dit topic maar ook je andere topics); het invullen van de verplichte vragenlijst is, zoals het klinkt, verplicht. En budget is ook handig want ik kan je ook een laptop van 8K aansmeren maar daarmee loopt AutoCAD geen stap sneller dan een laptop van 2K bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:39
Charango schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:30:
Wat betreft de grafische kaart zou ik naar een website kijken zoals deze: https://www.notebookcheck...Benchmark-List.844.0.html, daar de optie "3D Mark 11 P GPU aanzetten" en kijken wat de score is van de GPU in de laptop die je op het oog hebt. De term "G3DMark" die op het paper staat is overigens geen standaardterm; ik vermoed dat ze de GPU-benchmark van 3D Mark 11 bedoelen.
Ofwel heb ik het mis, ofwel klopt de aanbevolen lijst van de school niet. Als ik hier kijk, scoort de GTX 1650 een kleine 7.000 punten, de RTX 3050 ruim 9.000 en de RTX 3060 ruim 12.000 punten. Op de onderste regel staat links effectief G3DMark, dus ik ging ervan uit dat het daarover ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
LievenD schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:38:
Op de onderste regel staat links effectief G3DMark, dus ik ging ervan uit dat het daarover ging.
Daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben. Als ik zoek op "G3DMark" is bij mij het eerste resultaat 3DMark, het tweede PassMark. Gezien de naamsbekendheid van 3DMark had ik het handiger gevonden als ze PassMark G3D geschreven hadden, al zie ik dat ook Lumion de term "G3DMark" gebruikt voor de betreffende benchmarks.

In dat geval zijn de genoemde eisen behoorlijk hoog. Met het oog op de duur van de opleiding valt daar natuurlijk iets voor te zeggen en laptops met een GTX 3060 lijken al aardig betaalbaar te worden (zie bijvoorbeeld https://www.mediamarkt.nl...516pm-hn129t-1693565.html). Desalniettemin blijf ik van mening dat een GTX 3050 ook nog jarenlang zou voldoen, al helemaal omdat de daadwerkelijke performance in laptops vaak eerder door de koelingscapaciteit dan door de maximale kloksnelheid wordt bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Je hebt niet gezegd wat je budget was.

Ik heb deze week deze gekocht, 5600H/16Gb (3200Mhz)/512Gb/RTX3050Ti voor €1049. Ik vind het een mooie prijs, adapter is niet zo zwaar in gewicht (200W) en later Windows 11.

https://www.campusshop.nl...ea/80059888/product/11542

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zhou schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:46:
Je hebt niet gezegd wat je budget was.

Ik heb deze week deze gekocht, 5600H/16Gb (3200Mhz)/512Gb/RTX3050Ti voor €1049. Ik vind het een mooie prijs, adapter is niet zo zwaar in gewicht (200W) en later Windows 11.

https://www.campusshop.nl...ea/80059888/product/11542
Zoiets zou inderdaad ook goed werken voor een architectuur opleiding.
Een 3050 is snel zat voor het tekenwerk, en 3060 zal iets sneller renderen, maar is niet echt nodig om je werk goed en snel te doen.

Bron: ik werk dagelijks met Revit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Dankjewel voor al jullie reacties. Mijn budget is rond de 1500. Overigens hoef ik nog niks voor m’n opleiding te betalen want ik ben nog minderjarig. Ik weet dat er op het papiertje staat dat ze liever geen Mac willen vanwege dat de knoppen anders zijn dan op de andere. ( ze hebben boekjes waar knoppen combinaties in staan) maar zou een MacBook met de m1 chip erin ook goed zijn? Met vriendelijke groeten, Casper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
casper076 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:53:
Ik weet dat er op het papiertje staat dat ze liever geen Mac willen vanwege dat de knoppen anders zijn dan op de andere.
Staat dat er echt? Ik vermoed dat de reden is dat er geen Revit-versie voor MacOS is, er staat namelijk op dat papier dat Revit één van de programma's is die je nodig gaat hebben.
casper076 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:53:
zou een MacBook met de m1 chip erin ook goed zijn?
Aangezien laptops met een M1-chip geen Bootcamp kunnen draaien (en je via Parallels op de M1-chip alleen ARM-programma's kan draaien) zal je geen Revit kunnen gebruiken op een M1-MacBook. Of je dat programma voortdurend gaat gebruiken of alleen voor één vak (waarbij je wellicht een laptop kan lenen of een computerlokaal kan gebruiken) zullen ze je alleen bij de opleiding kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 10:47
ga je op de uni studeren? Soms wordt er via de uni ook een laptop programma aangeboden waardoor je voor een mooie prijs een prima laptop + ondersteuning voor de komende jaren kan aanschaffen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Hallo allemaal,
Ik heb nu de Dell Inspiron 16 Plus op het oog

https://www.dell.com/nl-n...LD3p8-Tw_ICFcCC_QcdEIUDnQ

Is dit een goede koop? Momenteel voor €1468,99 en kan hem voor € 1.365,24 met de 7% studentenkorting krijgen. Als dat in ieder geval bovenop die korting kan

Heeft iemand misschien nog andere aanbevelingen in deze prijs klasse en specificaties?

Groeten,

Casper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Let in ieder geval op, b day is een prijs ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 10:01
casper076 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:32:
Hallo allemaal,

Is dit een goede koop? Momenteel voor €1468,99 en kan hem voor € 1.365,24 met de 7% studentenkorting krijgen. Als dat in ieder geval bovenop die korting kan

Heeft iemand misschien nog andere aanbevelingen in deze prijs klasse en specificaties?

Groeten,

Casper
Ik heb deze sinds 2 weken in gebruik. Met rtx3060

Zeer mooie en snelle laptop met een zeer goed scherm. Ik zou niet twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Charango schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:00:

[...]

Aangezien laptops met een M1-chip geen Bootcamp kunnen draaien (en je via Parallels op de M1-chip alleen ARM-programma's kan draaien) zal je geen Revit kunnen gebruiken op een M1-MacBook. Of je dat programma voortdurend gaat gebruiken of alleen voor één vak (waarbij je wellicht een laptop kan lenen of een computerlokaal kan gebruiken) zullen ze je alleen bij de opleiding kunnen vertellen.
Dit is ondertussen niet meer het geval, je kan ook de hele Intel windows met parallels virtualiseren. Maar of dit allemaal slim is ligt heel erg aan welke software nodig is voor de opleiding, anders zou ik persoonlijk zeker voor een M1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
casper076 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:32:
Hallo allemaal,

Is dit een goede koop?
Ik ken het model zelf niet, maar qua specificaties ziet het er in elk geval prima uit. Het scherm heeft voor de beoogde toepassingen zeker een meerwaarde tegenover de 1920x1080-resolutie die je in veel andere modellen ziet.
CT schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:52:
[...]
Dit is ondertussen niet meer het geval, je kan ook de hele Intel windows met parallels virtualiseren. Maar of dit allemaal slim is ligt heel erg aan welke software nodig is voor de opleiding, anders zou ik persoonlijk zeker voor een M1 gaan.
Weet je dit zeker? Op de website van Parallels staat bij een heel aantal opties de volgende tekst:
*Functies die alleen beschikbaar zijn op Mac-computers met Intel-processors, zijn gemarkeerd met een sterretje (*).
En hoe dan ook zal je met alleen een M1 niet bij een GTX 3060 in de buurt komen, dus voor TS lijkt me dit geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 09:00
De opleiding waar ik als docent werkzaam ben adviseert ook aan de studenten om geen Apple te kopen. Elk jaar zijn er weer een paar studenten die ondanks het advies toch een Apple kopen en vervolgens in de problemen komen. Het zijn prachtige laptops, maar in de praktijk zijn er teveel problemen tgv de virtualisatie van Windows software. Die moet je als student vervolgens zelf oplossen, tijd die je niet in je studie kan steken. Computer lokalen zijn er nauwelijks meer, want elke student heeft immers een eigen laptop.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Charango schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:56:

[...]

Weet je dit zeker? Op de website van Parallels staat bij een heel aantal opties de volgende tekst:
Je hebt gelijk, ik dacht dat er verschil zat tussen versie 16 en 17, maar blijkbaar is er eigenlijk niks veranderd :+ Verkeerde aanname, maar op zich draait alle software op de ARM Windows (als 't ook een 32bit versie bevat?) , vraag blijft alleen, welke software er gebruikt gaat worden op de opleiding en hoe compatibel (= snel) 't gaat werken etc. ipv blind kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Bonsaiboom schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 03:54:
Let in ieder geval op, b day is een prijs ex BTW.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Ik ga denk ik toch voor een Windows laptop want ik heb geen zin in gedoe met al die programma’s op Mac. De MacBooks met de m1 chip zijn mooie apperaten maar ik moet ook 16 Gb ram hebben dus dan wordt dat snel erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
Mema schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:49:
De opleiding waar ik als docent werkzaam ben adviseert ook aan de studenten om geen Apple te kopen. Elk jaar zijn er weer een paar studenten die ondanks het advies toch een Apple kopen en vervolgens in de problemen komen. Het zijn prachtige laptops, maar in de praktijk zijn er teveel problemen tgv de virtualisatie van Windows software. Die moet je als student vervolgens zelf oplossen, tijd die je niet in je studie kan steken. Computer lokalen zijn er nauwelijks meer, want elke student heeft immers een eigen laptop.
Waar ik lesgeef laten we de keuze expliciet aan de studenten, waarbij een aanzienlijk deel van de studenten (en ook een groot deel van docenten) kiest voor Apple. Windows-only-software gebruiken we nauwelijks; eigenlijk is alleen Revit een probleem, maar dat wordt op dit moment alleen nog in een keuzevak in het masterprogramma aangeboden. We hebben nog computerlokalen waar studenten bij eventuele problemen (of als ze niet voor alles een licentie hebben) terechtkunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper076
Simply_jeroen schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:12:
[...]

Ik heb deze sinds 2 weken in gebruik. Met rtx3060

Zeer mooie en snelle laptop met een zeer goed scherm. Ik zou niet twijfelen
Hoi Jeroen,

Ik heb nog een paar vraagjes over de laptop

Ik zag op een yt review van die laptop dat er een vinger print scanner op zit. Is dat een extra optie die niet beschikbaar is in nl? Geeft het toetsenbord trouwens ook licht? En hoe zijn de ventilatoren in de laptop?

Mvg, Casper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Bij de prijs van de Dell komt nog 21% BTW bij. Dus die is een klap duurder dan je nu zag ...
Pagina: 1