Wat betreft de grafische kaart zou ik naar een website kijken zoals deze:
https://www.notebookcheck...Benchmark-List.844.0.html, daar de optie "3D Mark 11 P GPU aanzetten" en kijken wat de score is van de GPU in de laptop die je op het oog hebt. De term "G3DMark" die op het paper staat is overigens geen standaardterm; ik vermoed dat ze de GPU-benchmark van 3D Mark 11 bedoelen.
De 3D Mark 11 GPU-score van de RTX3050 Ti is bijna 20.000, terwijl een score van minimaal 10.000 aanbevolen wordt vanuit de opleiding. Van de op het papier genoemde software draaien zowel AutoCAD als SketchUp al heel redelijk op een UHD620 en die programma's zijn echt niet plotseling twee keer zo zwaar als een paar jaar geleden. Natuurlijk is een RTX 3060 fijn voor renderen op de GPU, maar zelfs met een GTX1650 kan je de genoemde programma's prima draaien. Een RTX3050 lijkt me een uitstekende keuze.
Wat de opslagruimte betreft zou ik persoonlijk overwegen om een SSD van ~500 GB te nemen en daarnaast een externe schijf (liefst ook SSD, want klein en snel) te kopen wanneer dat nodig blijkt. Op die manier ben je flexibeler en veel minder beperkt in de laptopmodellen waar je uit kan kiezen.
De aanbeveling voor de CPU is enerzijds heel vaag (er staat niet bij over welke generatie processor het gaat) en anderzijds merkwaardig specifiek; een Intel i7 kan natuurlijk, maar AMD heeft met de Ryzen 7 (of 5) ook een uitstekende processor.