Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 09:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een Dell Optiplex USFF 790 (USFF is de ultra small form factor versie). Hier zit een Intel i5 2500s met 8GB RAM (dual chanel) in en heb de slimline DVD speler eruit gehaald en er een Icydock verwisselbare HDD bay voor in de plaats gezet. Hierdoor kan ik makkelijk een andere SSD in deze PC duwen. Deze pc dient dan ook als test pc. Ik heb op een paar SSD's dan ook diverse besturingssystemen. Omdat dit systeem inmiddels wat begint te verouderen (niet in snelheid maar wel in chipset etc.) ben ik opzoek naar een vervangend systeem. Deze serie van Dell heeft een opvolger en dat is in dit geval de Dell USFF 9020. Deze is ook nog voor een redelijke prijs te bemachtigen. Hier zit vaak een i5 4590s in. Geheugen verschilt van 4 - 16GB.

Wat mij opviel is dat de CPU die ik nu heb niet heel veel vooruitgang is. https://cpu.userbenchmark...Core-i5-2500/m13459vsm517
Natuurlijk wel wat maar voor mijn gevoel is dit verschil voor wat ik ermee doe verwaarloosbaar. De videokaart is wel een stukje beter geworden maar daar doe ik eigenlijk weinig mee.

Het huidige systeem heb ik in een 10 inch rack geplaatst (met een leg bord). Het nieuwe systeem mag dan ook niet groter zijn dan het huidige systeem. Maten van huidig systeem zijn 23.7cm x 6.5cm x 24cm (ik heb de kast liggend gedaan in plaats staand hierdoor is hij bij mij dus 6,5cm hoog)) <-- Deze maat mag nu 6cm meer worden door ander model modem.

Omdat ik graag de harde schijf (SSD) verwissel wil ik dat het nieuwe systeem ook aan de voorkant een optie heeft om een SATA SSD te verwisselen. Ik kan de slimline Icydock natuurlijk overzetten in het nieuwe systeem maar dan moet deze wel zo'n optie hebben om erin te doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik schat dat ik met €300 toch wel erg ver moet komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Diverse SATA SSD's (Kingston vooral) en een Icydock MB411SPO

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compact systeem dat weer een paar jaar mee kan gaan. Het hoeft niet perse nieuw te zijn. Een leuke extra zou zijn als er een PCI-E poort aanwezig is. Dit moet dan gekanteld zijn omdat het anders zeker niet past en waarschijnlijk ook halve hoogte. Maar dit hoeft niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem is redelijk compact en ik wil niet een herriemonster. Dat er actieve koeling aanwezig is snap ik maar dat ook redelijke geruisloos. Net zoals het huidige systeem.

Ga je overklokken?
Totaal niet aan de orde

Wat verwacht je van ons?
Zoals eerder aangegeven zoek ik een waardige opvolger die in mijn 10 inch rack past. De ruimte is beperkt en de eis dat ik via de voorkant de SSD wil kunnen verwisselen is (zo vermoed ik) best lastig. Ik heb nog even gekeken maar zelfbouw en ik sta daar ook voor open maar ik vind vrij weinig kasten in dit formaat met ook aan de voorkant een optie om iets te verwisselen. Ik wil graag suggesties van (oude) systemen die in het eerder genoemde formaat passen en een SSD dock aankunnen die een mooie opvolger zijn van mijn huidige systeem.

[ Voor 1% gewijzigd door Cave_Boy op 31-07-2021 15:54 . Reden: Maat kan nu meer worden door ander model modem te hebben gekregen. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:31
Dan kom je op iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 62,95€ 62,95
1MoederbordenGigabyte H410M S2 V2€ 56,95€ 56,95
1BehuizingenCooler Master Elite 130€ 58,02€ 58,02
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 71,99€ 71,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Totaal€ 302,68

Maar deze is nauwelijks sneller dan je huidige Dell.... (https://www.cpubenchmark....el-Core-i5-2500/3805vs803)

Ik zou tweedehands gaan zoeken, de eisen van je diskswap en de maat maakt het vinden van een behuizing lastig - lang niet alle moderne behuizingen bieden dat omdat de meeste mensen geen DVD drive meer nodig hebben.....

Echt kleine behuizingen zijn gebaseerd op mini ITX formaat moederborden, deze zijn minsten een paar tientjes duurder - dat wordt lastig met 300 euro als bovengrens

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 31-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
martyw schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:51:
Dan kom je op iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 62,95€ 62,95
1MoederbordenGigabyte H410M S2 V2€ 56,95€ 56,95
1BehuizingenCooler Master Elite 130€ 58,02€ 58,02
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 71,99€ 71,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Totaal€ 302,68

Maar deze is nauwelijks sneller dan je huidige Dell.... (https://www.cpubenchmark....el-Core-i5-2500/3805vs803)

Ik zou tweedehands gaan zoeken, de eisen van je diskswap en de maat maakt het vinden van een behuizing lastig - lang niet alle moderne behuizingen bieden dat omdat de meeste mensen geen DVD drive meer nodig hebben.....
toon volledige bericht
Je behuizing is erg hoog dat gaat niet passen. De hardware is inderdaad wel wat moderner en ook wel iets sneller (je koos de 2500 in plaats van de 2500s). Een 3,5 inch gat is ook goed Icy dock heeft ook hiervoor docks en dan kan ik de huidige bay's hergebruiken.

Een oud systeem ben ik ook naar aan het kijken. Daarom keek ik al naar de Dell USFF 9020. Iemand ervaring met HP Lenovo of andere grote merken? Die modellen ken ik namelijk minder maar ik weet dat ze wel vaak goed werken.

Toevoeging:
Ik vond een Ebay post met een Jetway systeem. Linkje: https://www.ebay.com/itm/...TC30-/312836481548?_ul=IN)
Zoals je in het plaatje kunt zien passen er zelfs 2 bay's. 1x hiervan is slimline dvd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJOwAHNr18oGaaY7YvWAKw4kz-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQm2Nej9VgjLaVsAPfQXRonW.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de achterkant zit zelfs ruimte voor een volledige hoogte van een PCI(-e) slot.
Het moederbord wat in deze behuizing zit is volgens mij (weet ik dus niet zeker kan iemand dat bevestigen?) dit moederbord: https://www.jetwaycomputer.com/J7F4.html

De hardware is wat ouder dan wat ik momenteel heb maar wat ik mij afvraag: Kan ik niet de behuizing gebruiken (als ik deze ergens goedkoper vind) en dan een mini-itx (dat is dit moederbord formaat?) hierin doen? De voeding mag van mij evt extern via een adapter. Die ruimte is nog aanwezig.

[ Voor 18% gewijzigd door Cave_Boy op 31-07-2021 11:21 . Reden: Vond behuizing op Ebay ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Cave_Boy schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Je behuizing is erg hoog dat gaat niet passen. De hardware is inderdaad wel wat moderner en ook wel iets sneller (je koos de 2500 in plaats van de 2500s). Een 3,5 inch gat is ook goed Icy dock heeft ook hiervoor docks en dan kan ik de huidige bay's hergebruiken.

Een oud systeem ben ik ook naar aan het kijken. Daarom keek ik al naar de Dell USFF 9020. Iemand ervaring met HP Lenovo of andere grote merken? Die modellen ken ik namelijk minder maar ik weet dat ze wel vaak goed werken.

Toevoeging:
Ik vond een Ebay post met een Jetway systeem. Linkje: https://www.ebay.com/itm/...TC30-/312836481548?_ul=IN)
Zoals je in het plaatje kunt zien passen er zelfs 2 bay's. 1x hiervan is slimline dvd.
[Afbeelding]
Aan de achterkant zit zelfs ruimte voor een volledige hoogte van een PCI(-e) slot.
Het moederbord wat in deze behuizing zit is volgens mij (weet ik dus niet zeker kan iemand dat bevestigen?) dit moederbord: https://www.jetwaycomputer.com/J7F4.html

De hardware is wat ouder dan wat ik momenteel heb maar wat ik mij afvraag: Kan ik niet de behuizing gebruiken (als ik deze ergens goedkoper vind) en dan een mini-itx (dat is dit moederbord formaat?) hierin doen? De voeding mag van mij evt extern via een adapter. Die ruimte is nog aanwezig.
toon volledige bericht
Als je die Jetway kast zou willen hergebruiken kijk dan vooral naar de warmteproductie van je CPU, de VIA C7 CPU's zijn behoorlijk zuinig (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VIA_C7_microprocessors) - ik vermoed dat die kast niet overweg kan met de Pentium uit mijn eerste antwoord. De laagste CPU koeler die ik zie in Pricewatch is de Akasa KS7, wellicht past zoiets in dat kastje.

Er zijn overigens ook kastjes met hot-swappable bays, zoals deze Inter-Tech SC-2100

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 31-07-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
martyw schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Als je die Jetway kast zou willen hergebruiken kijk dan vooral naar de warmteproductie van je CPU, de VIA C7 CPU's zijn behoorlijk zuinig (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VIA_C7_microprocessors) - ik vermoed dat die kast niet overweg kan met de Pentium uit mijn eerste antwoord. De laagste CPU koeler die ik zie in Pricewatch is de Akasa KS7, wellicht past zoiets in dat kastje.

Er zijn overigens ook kastjes met hot-swappable bays, zoals deze Inter-Tech SC-2100
Warmteprobleem snap ik en is inderdaad wel een belangrijk punt.
Ik vond in de pricewatch dit kastje: pricewatch: Akasa Crypto VESA
Hier past een mini-itx in.

Volgens de specs zou het dus gewoon moeten kunnen. Zit nu te kijken naar een mogelijk mini itx bord die erin kan en niet direct 150W nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Die kast komt met een 60 Watt of een 80 Watt voeding, dat te is krap voor CPU's met een 58 Watt (Pentium) of 65 Watt TDP (Core i3/Core i5), Intel heeft wat CPU's met een 'T' op het eind - met 35 Watt TDP, zoals bv. de Intel Core i5-10400T Tray (de nieuwere Intel Core i5 11400T (Tray) is nog niet leverbaar) die me beter geschikt lijken.

Een moederbord gebruikt 25 - 40 Watt, SSD's en ventilatoren nemen ook nog een paar Watt

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 31-07-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
martyw schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Die kast komt met een 60 Watt of een 80 Watt voeding, dat te is krap voor CPU's met een 58 Watt (Pentium) of 65 Watt TDP (Core i3/Core i5), Intel heeft wat CPU's met een 'T' op het eind - met 35 Watt TDP, zoals bv. de Intel Core i5-10400T Tray (de nieuwere Intel Core i5 11400T (Tray) is nog niet leverbaar) die me beter geschikt lijken.

Een moederbord gebruikt 25 - 40 Watt, SSD's en ventilatoren nemen ook nog een paar Watt
Goed punt.
Vandaag heb ik een nieuw modem gekregen.
Ik had een Experia box 10. Deze zou ik ook weer ontvangen (modem trainde alleen maar in op ongeveer 30Mbit/s wat normaal 95Mbit/s was). Jammere is dat ik nu een Experia box 10A heb mogen ontvangen. Door de voet die erop zit is deze echt niet handig in een nette volle 10 inch rack te plaatsen. Ofwel ik moet maar concessie doen en modem komt op de patchkast.

Voordeel heb nu wel wat ruimte in de hoogte over. De breedte blijven hetzelfde maar de maximale hoogte (of dikte) van de pc kan met 6cm verhoogd worden. Dit bied volgens mij plotseling veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Via via kan ik voor een kratje genot een Dell 9020 USFF overnemen.
Hier zit naar wat ik te horen heb gekregen een i7 4970s in en vergeleken met de i5 2500s is er wel een redelijke snelheidswinst. https://cpu.userbenchmark...re-i5-2500S/m13424vsm1699

Het blijft natuurlijk wat oudere hardware maar omdat het echt alleen test gebeuren is is dit voldoende.

Hierboven beschreef ik al dat ik door verplaatsing van modem opeens wat meer ruimte tot mijn beschikking had. Ik dacht dat de markt voor kleine computers inmiddels wel aardig groot was en de behuizingen ervan dan ook. Dit is echter ook het geval maar de eis om iets via een bay erin te kunnen doen is best wel een specifieke ben ik achter gekomen. Voor de komende tijd zal ik dan ook even geholpen zijn met deze oplossing.

Bedankt voor het meedenken en helpen.
Pagina: 1