Do's & Don'ts | Hybride auto opladen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 08:24
Sinds een goeie week hebben we een hybride BMW 2 serie uit 2017 aangeschaft. Het is voor ons de eerste Hybride auto als tussenstap naar mogelijk volledig elektrisch. Gezien onze onervarenheid hebben we getracht ons zo goed als mogelijk te laten informeren via o.a. de dealer en internet. Toch zitten we met wat vragen die, in mijn optiek, mogelijk alleen beantwoord kunnen worden door mensen met ervaring in hybride rijden.

Ter info: we laden thuis op een geaard 230V buitenstopcontact die ik heb aangelegd en een groep deelt met alleen de linker helft van onze kookplaat.
Onze vragen
  1. Kost het extra stroom als de auto volledig is opgeladen, maar nog wel aan de stekker hangt?
  2. Kan het schade om de oplaadkabel & omvormer (indicatie box) in de regen, vorst of sneeuw te laten liggen?
  3. Is het schadelijk voor de accu/batterij om halverwege het laden de auto van de stroom te halen en/of deze later halverwege een lading weer aan de stroom te hangen?
  4. Is het schadelijk om de strekker indien nodig te verlengen met een (geaarde) verlengkabel wanneer je bijv. in de situatie komt dat je met het bereik van de huidige stekker niet in de buurt komt van een stopcontact?
  5. Is het nodig om het 230V stopcontact voor het opladen van de auto echt 1 enkele groep voor zichzelf te geven of is de situatie zoals hierboven geschetst voldoende?
  6. Zijn er nog do's of don'ts die een onervaren hybride rijder perse moet weten?
Alle vragen zijn gebaseerd op het moment dat de auto aan het laden is.

Bijvoorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimbjorno op 31-07-2021 09:17 ]

Beste antwoord (via Wimbjorno op 31-07-2021 13:59)

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
1. Mogelijk iets, net als bij je telefoon heb je dan wat sluipverbruik denk ik (Maar weet dit niet zeker). Echter verwaarloosbaar m.i.
2. Is allemaal waterdicht zover ik weet, maar ik leg de 'omvormer/box' vaak onder de auto neer als dit past, en en de verlengkabel erop dat er geen water inkomt
3. Kan de auto prima hebben, geen probleem
4. Je granny-charger (de 230v lader die bij je auto zit) pakt veelal 10A/2300w. Verlengkabel is geen probleem, wel zorgen voor een goede verlengkabel. 1,5mm2 zou al genoeg moeten zijn qua bedrading, helemaal safe (en bij langere afstanden) is 2,5mm2 bedrading
5. Nee, gewoon zorgen dat de totale verbruikers van de hele groep tegelijkertijd niet >16A (3680 watt) uitkomt (veelal zijn je groepen thuis 16A). IK kan niet oordelen hoeveel de linker helft van je kookplaat trekt, dat zou je zelf even moeten uitzoeken. Maar zolang je niet kookt en laadt tegelijkertijd, is er zeker geen probleem.
6. Veel stekkeren thuis, bij laadpalen goed naar tarief kijken. Soms is het voordeliger om benzine te rijden dan om te stekkeren bij een dure laadpaal.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
1. Mogelijk iets, net als bij je telefoon heb je dan wat sluipverbruik denk ik (Maar weet dit niet zeker). Echter verwaarloosbaar m.i.
2. Is allemaal waterdicht zover ik weet, maar ik leg de 'omvormer/box' vaak onder de auto neer als dit past, en en de verlengkabel erop dat er geen water inkomt
3. Kan de auto prima hebben, geen probleem
4. Je granny-charger (de 230v lader die bij je auto zit) pakt veelal 10A/2300w. Verlengkabel is geen probleem, wel zorgen voor een goede verlengkabel. 1,5mm2 zou al genoeg moeten zijn qua bedrading, helemaal safe (en bij langere afstanden) is 2,5mm2 bedrading
5. Nee, gewoon zorgen dat de totale verbruikers van de hele groep tegelijkertijd niet >16A (3680 watt) uitkomt (veelal zijn je groepen thuis 16A). IK kan niet oordelen hoeveel de linker helft van je kookplaat trekt, dat zou je zelf even moeten uitzoeken. Maar zolang je niet kookt en laadt tegelijkertijd, is er zeker geen probleem.
6. Veel stekkeren thuis, bij laadpalen goed naar tarief kijken. Soms is het voordeliger om benzine te rijden dan om te stekkeren bij een dure laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

1. Ja, maar heel weinig.
2. In principe niet, maar ik zou hem liever afschermen.
3. Nee
4. Liever niet. Er gaat langdurig 10A doorheen.
5. Ik zou voor een kwalitatief goed en dedicated stopcontact gaan, op een eigen groep. Je kan nu zeer waarschijnlijk niet opladen en je kookplaat langdurig volledig gebruiken.
6. Als je op straat gaat laden, bedenk dan dat de accu snel vol is en je hem dan ook snel weer weg wil halen zodat iemand anders weer kan laden.

Wise enough to play the fool