Sinds een goeie week hebben we een hybride BMW 2 serie uit 2017 aangeschaft. Het is voor ons de eerste Hybride auto als tussenstap naar mogelijk volledig elektrisch. Gezien onze onervarenheid hebben we getracht ons zo goed als mogelijk te laten informeren via o.a. de dealer en internet. Toch zitten we met wat vragen die, in mijn optiek, mogelijk alleen beantwoord kunnen worden door mensen met ervaring in hybride rijden.
Ter info: we laden thuis op een geaard 230V buitenstopcontact die ik heb aangelegd en een groep deelt met alleen de linker helft van onze kookplaat.
Bijvoorbaat dank.
Ter info: we laden thuis op een geaard 230V buitenstopcontact die ik heb aangelegd en een groep deelt met alleen de linker helft van onze kookplaat.
Onze vragen
- Kost het extra stroom als de auto volledig is opgeladen, maar nog wel aan de stekker hangt?
- Kan het schade om de oplaadkabel & omvormer (indicatie box) in de regen, vorst of sneeuw te laten liggen?
- Is het schadelijk voor de accu/batterij om halverwege het laden de auto van de stroom te halen en/of deze later halverwege een lading weer aan de stroom te hangen?
- Is het schadelijk om de strekker indien nodig te verlengen met een (geaarde) verlengkabel wanneer je bijv. in de situatie komt dat je met het bereik van de huidige stekker niet in de buurt komt van een stopcontact?
- Is het nodig om het 230V stopcontact voor het opladen van de auto echt 1 enkele groep voor zichzelf te geven of is de situatie zoals hierboven geschetst voldoende?
- Zijn er nog do's of don'ts die een onervaren hybride rijder perse moet weten?
Bijvoorbaat dank.
[ Voor 4% gewijzigd door Wimbjorno op 31-07-2021 09:17 ]