Dakbedekking vernieuwen voor vervanging dakterras?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04 01:53
Hallo allemaal,

Het hout van mijn dakterrasvlonders zijn helemaal verrot geraakt. Deze wil ik graag vervangen, maar vraag mij af of ik het beste dan ook meteen de dakbedekking kan vernieuwen aangezien het om een bitumen dakbedekking gaat en de woning van het jaar 2000 is.

Na wat googlen blijkt dat je niet gewoon een laag epdm erop kan plakken i.v.m mogelijke condensvorming afhankelijk van de dakconstructie. Nu heb ik geen idee welke dakconstructie ik heb... In het woningboekje staat het volgende:
"De dakconstructie van de woning (uitwendige scheidingsconstructie, Rc is groter of gelijk 3 m2/KW) is als volgt samengesteld:

De opbouw van de platte daken van de woning bestaat uit:

isolatie: betonvloer met afschotisolatie; dakbedekking: bitumineuze dakbedekking met 30 mm grind;

daktrim: aluminium;

balkon 2e verd.: betontegels 50 x 50 cm op tegeldragers, afmeting 200 x 450 cm, overi ge ruimte worden opgevuld met grind."

Er zitten geen betontegels op tegeldragers. Waarschijnlijk vervangen met de houten vlonders.

Ik heb even onder de vlonders en het grind tot aan de randen gekeken en daar lijkt het erop dat er sprake is van een zwarte laag (bitumen laag?) dat omhoog gaat tot onder het lood/daktrim.

Weet iemand om welke dakconstructie het hier gaat en is het verstandig de dakbedekking te vernieuwen voordat ik de vlonders vervang? Ik zat eraan te denken om de vlonders te vervangen met composiet vlonders. Wil graag iets duurzaams en onderhoudsvrij. Zijn deze daarvoor geschikt? Kom niet zo vaak op het dakterras.

Hoor graag jullie input!

Mvg, Matin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:48
compsiet en bitumen. ik weet niet of dat samengaat. bitumen is wat zuur.
ik zou voor de zekerheid van die ruberen blokjes ertussen doen/tegeldragers.
en densoods leg je er wat meer neer per vlonder neer. bijv 6 ipv 4.

een bitumen dak uit het jaar 2000. met grind erover heen. dan moetje even wat grind weghalen.
ongeveer een halve vierkante meter en een foto posten/goed kijken. veel kleine schuurtjes
dan is je dak verouderdt. je kan hem het beste opnieuw laten inplakken. met speciale thermo banen.
deze voorkomen condensvorming bubels etc. maar niet ieder dak kan je zomaar opnieuw inplakken.
dat is echt afhankelijk van de staat waarin je oude dak verkeerdt (en welk soort bitumen het is. )
dat moet je maar vragen aan de dakdakker of het kan. of niet. ik dat vanaf hier niet inschatten.

maar helemaal slopen en opnieuw isoleren en nieuw dak erop kan ook, dan kan je mischien een hogere isolatie waarde. behalen. ik kan niet zien hoe dik je hudige isolatie is. maar als je geluk heb kan het dak zo nog 10 jaar mee. dat hangt af van de staat waarin je dak verkeert. ook moet je details. doorvoeren afvoeren etc moet je nakijken. de naden ook nakijken. heb je het hele dak nagekeken dan weet je hoelang het mee kan zeg maar. (althans als je het dak goed nakijkt. het na laat kijken door een profesional)

dit dak is isolatie met daarop losliggende dakbeking. het grind is de ballast. welke wegwaaien voorkomt.
ook beschermt het grindt enigzins tegen inwerking van de zon. het plaatje kan ik helaas even niet vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 31-07-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
Dat van composiet op bitumen wist ik helemaal niet, goed om te weten! Maar de huidige vlonder ligt ook al op van die rubberen tegeldragers dus dat moet dan wel goed komen. Alleen dan kijken of het er genoeg zijn inderdaad.

Ik zal in het weekend een groter deel inspecteren en een foto plaatsen. Dank voor het op weg helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
Gemiddeld genomen kan een bitumen plat dak een jaar of 30 mee. De meeste platte daken zijn vaak vrij van grind en andere bedekking dus worden meer blootgesteld aan weersinvloeden. Jouw dakterras heeft dus waarschijnlijk wat minder te lijden gehad dan gemiddeld.
Controleren kan nooit kwaad (en is ook erg verstandig!), maar de kans is vrij groot dat de dakbedekking nog prima is en voorlopig nog wel even mee kan :-)
Als de staat toch matig is kan er vaak ook een losse laag bitumen overheen gebrand worden, dat is een stuk sneller en goedkoper dan een complete vervanging.

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
Denk dat het dak nog in orde is. Zie geen scheuren o.i.d.. Op de foto's kun je een rechthoek zien onder de bedekking. Denk dan dat er van die isolatieplaten onder de dakbedekking ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsUOERhCbY_go6UjnVFK1oH0RAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzBSc3BScmnFNN2apOzgsPRH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynd-mJatbZ30JILJIblW4eMvYI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhFsjk4jDf6weSWaM1TK53hv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFMaTmhcn1L0xw13VpWC-Q2658k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewr8BreevvxrY6suXbK3QKxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nokx4z9DC5cKzPaSMMLdHIoPZ0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTYqzrBiuKZ1O6GG1TwGeTYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWVP-Mj3AuQXaN7tHc9SREfUj-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1j7W1vdFlmgmxnVwOKf1Q70y.jpg?f=fotoalbum_large