Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympact
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-02-2024
Hoi. Ik kreeg gister nacht om 3 uur in de nacht een melding van mijn ING. Waaruit een Incasso van bedrijf Klaren AB mij probeerde te incasseren voor 16 euro. Ik heb hier de ochtend direct bij hun fraudelijn achteraan gebeld. Ik kreeg een niet goed Nederlands sprekend persoon aan de lijn die mij zei dat er mogelijk fraude gepleegd was op mijn rekeningnummer. Daarbij was het ook dat mijn email etc nog nooit gevonden waren op Klarna. Ik heb namelijk nooit iets besteld. Ze zouden zorgen dat het niet meer gebeurde en zouden mijn rekeningnummer blokkeren op Klarna. 10 minuten geleden. Kreeg ik een veel grotere incasso van 47 euro. De fraudelijn is nu dicht en ik weet niet wat ik hier mee moet. Dit is de eerste keer dat mij dit gebeurd. Mijn bank heeft beide incasso's geweigerd en ik heb geen geld verloren. Maar ik vind het wel heel naar en ik wil geen brief voor de deur voor iets waar ik niks mee te maken heb. Dus wat kan ik het beste doen?

Groetjes, Olivier.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Nu? Niks. De incasso's zijn geblokkeerd. Maandag even bellen.

Tot die tijd, heb ik maar 1 advies

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 30-07-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympact
Ah bedankt. Ik stress mij behoorlijk om dit soort dingen. Ik leef niet in een zwembad van geld en ik schrik altijd van incasso's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:24:
Ah bedankt. Ik stress mij behoorlijk om dit soort dingen. Ik leef niet in een zwembad van geld en ik schrik altijd van incasso's.
Dat is fair, ik namelijk ook. Maar voor nu is het klaar (haha sorry).

In het weekend staat het stil. Zie je een incasso kan je hem via de app blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iConfesss
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-05 11:25
Ondanks een blokkering van de bank blijft het vervelend als deze berichten binnen blijven komen.

Uit mijn ervaring met AfterPay (eenzelfde soort bedrijf als Klarna) weet ik dat sommigen adressen op een blocklist staan. Je zou dus contact kunnen leggen met Klarna, je situatie uitleggen en vragen of ze jouw adres willen blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympact
iConfesss schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:26:
Ondanks een blokkering van de bank blijft het vervelend als deze berichten binnen blijven komen.

Uit mijn ervaring met AfterPay (eenzelfde soort bedrijf als Klarna) weet ik dat sommigen adressen op een blocklist staan. Je zou dus contact kunnen leggen met Klarna, je situatie uitleggen en vragen of ze jouw adres willen blokkeren
Dat zouden ze gedaan hebben. Maar ik krijg ondanks dat nog steeds een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iConfesss
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Ah, ik was onder de indruk dat alleen de bank was i geschakeld en de Klarna incasso's er uit gooide. Mogelijk dat de blokkade even duurt en via een batch in het systeem verwerkt word.

Zolang je de conversaties met Klarna kan tonen en direct actie onderneemt zal er weinig gebeuren met eventuele vorderingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympact
iConfesss schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Ah, ik was onder de indruk dat alleen de bank was i geschakeld en de Klarna incasso's er uit gooide. Mogelijk dat de blokkade even duurt en via een batch in het systeem verwerkt word.

Zolang je de conversaties met Klarna kan tonen en direct actie onderneemt zal er weinig gebeuren met eventuele vorderingen
Heb het telefoon gesprek niet opgenomen. De chat waar er in gezegd werd dat het lijkt op een fraudebetaling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer iets voor PFSL dan voor SF, daarom schuif ik het topic ook door die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
Wat achtergrondinformatie rondom diensten waarbij je achteraf kunt betalen (Afterpay, Klarna):
https://www.consumentenbo...en-van-afterpay-en-klarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iConfesss
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:39:
[...]

Heb het telefoon gesprek niet opgenomen. De chat waar er in gezegd werd dat het lijkt op een fraudebetaling wel.
Voor nu heb je melding gemaakt en is er weinig wat je meer kan doen. Als er nieuwe rekeningen of herinneringen komen zou ik nogmaals bellen en opnemen of vragen om een schriftelijke bevestiging van de afspraken.

De winkelier zou eventueel nog een rol kunnen spelen hierin. Zij hebben ook de mogelijkheid om facturen uit het systeem terug te halen. Gezien de tekst van de consumentenbond zou dit misschien nog makkelijker zijn mocht je er niet direct uitkomen met Klarna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Dat is fair, ik namelijk ook. Maar voor nu is het klaar (haha sorry).

In het weekend staat het stil. Zie je een incasso kan je hem via de app blokkeren.
Ik weet niet of je met “stil” bedoelt dat er geen incasso’s in het weekend plaats vinden? Dat kan wel, afhankelijk van de ingeplande datum door de incassant (dat is overigens voor het overgrote deel uitsluitend werkdagen) of omdat de incasso revolveert en op een weekenddag opnieuw wordt geprobeerd te incasseren. Dat is bij de meeste banken met de introductie van Instant Payments veranderd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympact
iConfesss schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Voor nu heb je melding gemaakt en is er weinig wat je meer kan doen. Als er nieuwe rekeningen of herinneringen komen zou ik nogmaals bellen en opnemen of vragen om een schriftelijke bevestiging van de afspraken.

De winkelier zou eventueel nog een rol kunnen spelen hierin. Zij hebben ook de mogelijkheid om facturen uit het systeem terug te halen. Gezien de tekst van de consumentenbond zou dit misschien nog makkelijker zijn mocht je er niet direct uitkomen met Klarna
Ik heb geprobeerd de winkelier te achterhalen. Alles komt uit bij ContextLogic BV. Ik zie iets van wish maar geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iConfesss
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Ik heb geprobeerd de winkelier te achterhalen. Alles komt uit bij ContextLogic BV. Ik zie iets van wish maar geen idee.
Klarna kan je hier ongetwijfeld bij helpen. Zij hebben inzicht in welke winkeliers zijn aangesloten en wat de contactgegevens zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FirePuma142 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:04:
[...]

Ik weet niet of je met “stil” bedoelt dat er geen incasso’s in het weekend plaats vinden? Dat kan wel, afhankelijk van de ingeplande datum door de incassant (dat is overigens voor het overgrote deel uitsluitend werkdagen) of omdat de incasso revolveert en op een weekenddag opnieuw wordt geprobeerd te incasseren. Dat is bij de meeste banken met de introductie van Instant Payments veranderd.
Nee niet per se, maar omdat zo'n beetje alle telefoonlijnen wel dicht zijn zou ik zelf nu wachten tot maandag, lastig als het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Dan was die andere incasso waarschijnlijk al onderweg voor ze de blokkade rond kregen. NIet druk om maken. Hier in de flat werd ook gigantisch veel op Klarna bezorgd opeens, terwijl wij allemaal niets besteld hadden. Hele flat laten blacklisten omdat we er leip van werden, daarna was het probleem over.

Het is een bekende misleidingstactiek. Bestel op rekening > hoop dat mensen niet thuis zijn en je het pakketje kan onderscheppen bij een postNL punt > rekening gaat wel naar het adres, niet naar de koper. Koper heeft gratis product.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:56
Klarna kun je gebruiken als betaalmethode om achteraf te betalen, waarmee je uiteindelijk eventueel ook kunt aangeven dat zij het geld incasseren via een automatische incasso.
Waarschijnlijk heeft iemand ( perongeluk ) jouw rekeningnummer ingevuld en dan wordt het geld inderdaad van jouw rekeningnummer afgeschreven.
Maar gelukkig kun je het altijd zonder opgaaf van reden storneren binnen 56 dagen en zelfs binnen 13 maanden als er geen geldige incasso machtiging is afgegeven, wat hier overduidelijk het geval is.
Dus er is niets aan de hand, je raakt je geld niet kwijt en dit komt wel vaker voor.
Maar goed dat je zo oplettend bent :)

Wat nog zou kunnen als we van kwade bedoelingen uitgaan, is dat wellicht iemand jouw rekeningnummer heeft bemachtigd via een datalek en zo probeert betalingen te verrichten met jouw rekeningnummer, in de hoop dat je het niet doorhebt.
Maar ik zou het houden op een foutje van iemand.
Jij hebt in iedergeval niets te doen met het bedrijf Klarna en ik zou ze daarom ook niet meer contacteren.
Je hebt de incasso's en als het goed is incassant zelf ook laten blokkeren(?) waarmee dit opgelost is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou zeker achter de winkelier aangaan die jou nu onterecht met Klarna opzadelt. Dat is het enige wat gaat helpen: de klanten van Klarna (ben jij niet) moeten er helemaal gek van worden als 1 belletje met Klarna het niet oplost. En ik heb ze ooit gebeld. Denk dat je jezelf heel gelukkig mag prijzen als dat wat opleverde. Ik kreeg ook een slecht Nederlands sprekend persoon aan de lijn die van toeten noch blazen wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Je lijkt niet de enige te zijn: https://www.klachtenkompa...3b-427a-bc47-5ca981f47035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Ik heb ditook aan de hand gehad.
Uiteindelijk heeft het mij geldgekost omdat ik perse wou weten of ik een negatieve melding had opgelopen bij BKR (ik was immers wanbetaler).
Het heeft mij (en de winkelier die benadeeld was, maar na uitleg begreep dat ze opgelicht waren en ik dus ook) alles bij elkaar een maand of 3 gekost om eea bij Klarna en hun incasso bureau duidelijk te maken dat er een vergissing was.
De truc die men probeerde uit te halen (en ook gelukt is) is een email adres wat gehacked is, een totaal niet daaraan gelieerd bankrekening nmmer (dat van mij) en een post adres van een mama/papa postkantoortje weer aan het andere eind van het land.
Dus mail van bejaarde dame uit Den Haag (gehacked), bankrekening nummer van mij (Zuidenvan het land) en adres van post agentschap ergens in Zwolle.
Je kunt op je 10 vingers natellen dat oplichter(s?) werkzaam moeten zijn bij postagentschap, maar zoals altijd (en nee, niet wegmodereren, ik heb nog talloze voorbeelden uit eerste hand) bij onze politiemacht wordt er geen vinger uitgestoken als het niet een verkeersovertreding betreft...
Lang verhaal kort,
om te zorgen dat je geen voortdurende rekeningen krijgt of zelfsincasso bureau op het laatst, probeer uit te vinden welke levering/(web)winkel een vordering denkt te hebben uitstaan, regel eea met de webwinkel door bewijzen van adres, mail, etc etc te overleggen en stap beiden naar Klarna om aan tegeven dat het hierom een oplichting/fraude/misbruik persoonsgegevens gaat...

Je kunt aangifte doen, maar grote kans dat dat wordt gefrustreerd door de politie (men wil niet).

Als laatste, als alles ahter de rug is, check of je een aantekening wegens wanbetaling hebt bij BKR dankzij deze elende en indien ja, zorg ervoor dat deze wordt opgeheven door Klarna/incasso bureau. Volgens mij is dit nu gratis (opvragen0, een paar jaar geleden kostte dit geld en moest je met een paspoort naar een postkantoor om de papieren op te halen, heel gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:40:
Ik zou zeker achter de winkelier aangaan die jou nu onterecht met Klarna opzadelt. Dat is het enige wat gaat helpen: de klanten van Klarna (ben jij niet) moeten er helemaal gek van worden als 1 belletje met Klarna het niet oplost. En ik heb ze ooit gebeld. Denk dat je jezelf heel gelukkig mag prijzen als dat wat opleverde. Ik kreeg ook een slecht Nederlands sprekend persoon aan de lijn die van toeten noch blazen wist.
Wordt lastig de webwinkel te achterhalen denk ik.
TS heeft daar tenslotte niet besteld en heeft waarschijnlijk enkel de informatie dat Klarna iets heeft afgeschreven.
De webwinkel maakt het denk ik ook niets uit, want die krijgt het geld van Klarna toch wel, als niet al voorgeschoten.
Klarna gaat nu proberen het geld van de koper ( niet TS ) alsnog te innen.
Lukt dat niet, dan verkopen ze de vordering waarschijnlijk aan zo’n piraten incassobureau en gaan zij het wel proberen te innen.

TS moet hier nu echt helemaal niets meer mee doen, dit red zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maandagochtend meteen je bank bellen, en de incasso storneren. Help-pagina van ING hierover: https://www.ing.nl/partic...so-terugboeken/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:59:
Ik heb ditook aan de hand gehad.
Uiteindelijk heeft het mij geldgekost omdat ik perse wou weten of ik een negatieve melding had opgelopen bij BKR (ik was immers wanbetaler).
Het heeft mij (en de winkelier die benadeeld was, maar na uitleg begreep dat ze opgelicht waren en ik dus ook) alles bij elkaar een maand of 3 gekost om eea bij Klarna en hun incasso bureau duidelijk te maken dat er een vergissing was.
De truc die men probeerde uit te halen (en ook gelukt is) is een email adres wat gehacked is, een totaal niet daaraan gelieerd bankrekening nmmer (dat van mij) en een post adres van een mama/papa postkantoortje weer aan het andere eind van het land.
Dus mail van bejaarde dame uit Den Haag (gehacked), bankrekening nummer van mij (Zuidenvan het land) en adres van post agentschap ergens in Zwolle.
Je kunt op je 10 vingers natellen dat oplichter(s?) werkzaam moeten zijn bij postagentschap, maar zoals altijd (en nee, niet wegmodereren, ik heb nog talloze voorbeelden uit eerste hand) bij onze politiemacht wordt er geen vinger uitgestoken als het niet een verkeersovertreding betreft...
Lang verhaal kort,
om te zorgen dat je geen voortdurende rekeningen krijgt of zelfsincasso bureau op het laatst, probeer uit te vinden welke levering/(web)winkel een vordering denkt te hebben uitstaan, regel eea met de webwinkel door bewijzen van adres, mail, etc etc te overleggen en stap beiden naar Klarna om aan tegeven dat het hierom een oplichting/fraude/misbruik persoonsgegevens gaat...

Je kunt aangifte doen, maar grote kans dat dat wordt gefrustreerd door de politie (men wil niet).

Als laatste, als alles ahter de rug is, check of je een aantekening wegens wanbetaling hebt bij BKR dankzij deze elende en indien ja, zorg ervoor dat deze wordt opgeheven door Klarna/incasso bureau. Volgens mij is dit nu gratis (opvragen0, een paar jaar geleden kostte dit geld en moest je met een paspoort naar een postkantoor om de papieren op te halen, heel gedoe...
De K van Krediet in BKR is hier het sleutelwoord.
Je gaat met een achterafbetaling via Klarna geen krediet aan.
Behalve als je een ( doorlopend ) krediet hebt aangevraagd - waarvoor je wel wat meer nodig hebt dan enkel een rekeningnummer/email/adres - krijg je geen negatieve BKR notering.
Klarna en het incassobureau kunnen je deze dus ook niet geven in dit geval.
Begrijp wel dat het verwarrend kan zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:06:
[...]

TS heeft daar tenslotte niet besteld en heeft waarschijnlijk enkel de informatie dat Klarna iets heeft afgeschreven.
De webwinkel maakt het denk ik ook niets uit, want die krijgt het geld van Klarna toch wel, als niet al voorgeschoten.
Lukt dat niet, dan verkopen ze de vordering waarschijnlijk aan zo’n piraten incassobureau en gaan zij het wel proberen te innen.

Klarna kennende, reken ik er niet volledig op. Misschien wel, misschien niet. Jij bent hun klant niet. Wat jij wil en doet, interessert ze echt geen reet. Hun klant is de winkelier, dus via die partij kun je ze het beste raken.

En als we nog een stapje verder zetten, dan constatteer ik dat de eigenlijke maas in het bankensysteem zit. Die controleren namelijk zo goed als niets. Als ik een bedrijfje start en een incasso-overeenkomst afsluit bij de bank, dan kan ik haast ongelimiteerd geld gaan afschrijven van willekeurige rekeningen. Zolang er niemand piept, is er helemaal niets aan de hand. Piept er wel iemand, dan was het "een foutje" en krijgt die persoon gewoon zijn geld terug. En er zijn geen consequenties aan dit soort gedrag. Een partij als Klarna incasseert dagelijks waarschijnllijk meerdere malen onterecht. Het zal de bank verder worst wezen. Zolang je maar zorgt dat je na ontdekking en stornering die rekening voorlopig even niet meer plundert, gaat er nergens een belletje rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Behalve als je een ( doorlopend ) krediet hebt aangevraagd - waarvoor je wel wat meer nodig hebt dan enkel een rekeningnummer/email/adres - krijg je geen negatieve BKR notering.
Wist ik inderdaad niet, en Klarna (noch mijn bank) wisten mij dat te vertellen, dus zodoende dat ik mijn status bij BKR opgevraagd had destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Datvalt welmee. Ik heb destijds de CS van Klarna gebeld en die gaven mij na overleg de rekening per emial die ze probeerden betaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympact
Oon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:07:
Maandagochtend meteen je bank bellen, en de incasso storneren. Help-pagina van ING hierover: https://www.ing.nl/partic...so-terugboeken/index.html
Heb Klarna Incasso geblokkeerd. Ze kunne geen incasso's meer maken voor me. Maandag maar even nabellen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JohanNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:16:
Waarschijnlijk heeft iemand ( perongeluk ) jouw rekeningnummer ingevuld en dan wordt het geld inderdaad van jouw rekeningnummer afgeschreven.
Een IBAN bevat een controlegetal na de letters van het land. Dat wordt berekend aan de hand van het rekeningnummer. Maak je een typefout, dan heb je dus niet per ongeluk het rekeningnummer van de buurman, maar een ongeldige IBAN. Hier heeft dus iemand heel bewust dit IBAN ingevuld.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Thijsmans schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Een IBAN bevat een controlegetal na de letters van het land. Dat wordt berekend aan de hand van het rekeningnummer. Maak je een typefout, dan heb je dus niet per ongeluk het rekeningnummer van de buurman, maar een ongeldige IBAN. Hier heeft dus iemand heel bewust dit IBAN ingevuld.
Kan alsnog perongeluk zijn geweest, zoals dat TS een keer zijn IBAN heeft gedeeld aan iemand die iets van hem wou kopen en zijn IBAN in diegene zijn automatisch aanvullen lijst is gekomen bijvoorbeeld.
Ik noem maar wat hoor, maar je kunt soms de gekste dingen tegenkomen terwijl er geen kwade bedoelingen waren, zonder verdere informatie houd ik die mogelijkheid dus nog open :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
[...]

Lastig om de schuldeiser te achterhalen? Mag ik ook wat van dat spul dat u rookt? Als Klarna stelt een vordering open te hebben staan dat moeten ze daar de details van prijsgeven. Simpel

[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 02:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
JohanNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Klarna bied ook kredieten aan. Gezien het wss gaat om identiteitsfraude kan er ook eventueel een bkr registratie ontstaan. Er is inderdaad iets meer nodig maar dat werpt geen serieuze drempels op voor de identiteitsfraudeur

[ Voor 7% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
JohanNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Kan alsnog perongeluk zijn geweest, zoals dat TS een keer zijn IBAN heeft gedeeld aan iemand die iets van hem wou kopen en zijn IBAN in diegene zijn automatisch aanvullen lijst is gekomen bijvoorbeeld.
Ik noem maar wat hoor, maar je kunt soms de gekste dingen tegenkomen terwijl er geen kwade bedoelingen waren, zonder verdere informatie houd ik die mogelijkheid dus nog open :)
Alles kan, realistisch zijn kan ook. Het KAN een fout betreffen, maar de kans hierop is minimaal. Jouw 'laten we van het beste uitgaan' instelling is mijn inziens onverantwoord richting TS en het probleem, maar wie weet ben ik te cynisch.

Aan TS: don't worry komt wel goed, gewoon kalm contact opnemen maandag.

[ Voor 20% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 13:26
Hey TS

Ik heb zo goed als bijna exact hetzelfde meegemaakt met Klarna. Enkel ging het bij mij effectief om een vorm van fraude waarbij iemand mijn adres gegevens gebruikt had om een peperdure zonnebril te laten leveren om die vervolgens zelf af te halen en mij ervoor op te laten draaien. Helaas voor die pik woon ik allang niet meer op dat adres en was mijn moeder in de tuin bezig en had het pakketje dus rechtstreeks van DHL aangenomen.

Op dat moment wisten wij nog niet dat het om iets van Klarna ging laat staan welke webwinkel want er zaten verder geen documenten in dat pakket. Tot mijn moeder opeens een maand later een brief in de bus vond van Klarna met de verzoek tot betaling. Daarop stond de webwinkel ook gemeld. Ik heb vervolgens ook met Klarna's fraudedienst gebeld en daar hebben ze mij dan gezegd dat ik een aangifte moet doen bij de politie en hun zouden dan contact opnemen met de webwinkel voor retourinstructies.

Al said en done, aanklacht ingediend en doorgestuurd en Klarna heeft zoals beloofd de webwinkel proberen te bereiken maar heeft daarvan niks teruggehoord. Als gevolg heb ik hier nu een peperdure zonnebril "gratis" thuisliggen en de hele kwestie is intussen afgehandeld langs mijne kant. Geen idee wat ik aanmoet met dat ding nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@TheBoneJarmer Van bedrijf naar consument verjaart de factuur in principe na 2 jaar, dus 2 jaar na de uiterste factuurdatum is hij van jou.
Welke datum dit precies is zou je kunnen nagaan in de brieven of mails die je van ze hebt ontvangen.
Tot die tijd kun je het artikel het beste op een veilige en makkelijk terug te vinden plek opslaan.

Maar uiteraard kun je zélf ook contact opnemen met de webwinkel en wellicht nog wel een keer Klarna.
Kan me niet voorstellen dat ze zo'n duur artikel niet terug willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheBoneJarmer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:20:
Daarop stond de webwinkel ook gemeld. Ik heb vervolgens ook met Klarna's fraudedienst gebeld en daar hebben ze mij dan gezegd dat ik een aangifte moet doen bij de politie en hun zouden dan contact opnemen met de webwinkel voor retourinstructies.
Iemands adresgegevens mogen dan wel persoonsgegevens zijn, maar er zijn zoveel mensen, winkels en andere partijen die die gegevens van mij hebben dat ik daar zelf waarschijnlijk geen aangifte zou doen. Ik vind het een beetje gek dat Klarna dat als verplichtin stelt, de fraude lijkt me eerder richting de webwinkel.

Over de bril die nu bij jou ligt: wil Klarna wel doorgeven welke webwinkel het is?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
TheBoneJarmer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:20:
Hey TS

Ik heb zo goed als bijna exact hetzelfde meegemaakt met Klarna. Enkel ging het bij mij effectief om een vorm van fraude waarbij iemand mijn adres gegevens gebruikt had om een peperdure zonnebril te laten leveren om die vervolgens zelf af te halen en mij ervoor op te laten draaien. Helaas voor die pik woon ik allang niet meer op dat adres en was mijn moeder in de tuin bezig en had het pakketje dus rechtstreeks van DHL aangenomen.

Op dat moment wisten wij nog niet dat het om iets van Klarna ging laat staan welke webwinkel want er zaten verder geen documenten in dat pakket. Tot mijn moeder opeens een maand later een brief in de bus vond van Klarna met de verzoek tot betaling. Daarop stond de webwinkel ook gemeld. Ik heb vervolgens ook met Klarna's fraudedienst gebeld en daar hebben ze mij dan gezegd dat ik een aangifte moet doen bij de politie en hun zouden dan contact opnemen met de webwinkel voor retourinstructies.

Al said en done, aanklacht ingediend en doorgestuurd en Klarna heeft zoals beloofd de webwinkel proberen te bereiken maar heeft daarvan niks teruggehoord. Als gevolg heb ik hier nu een peperdure zonnebril "gratis" thuisliggen en de hele kwestie is intussen afgehandeld langs mijne kant. Geen idee wat ik aanmoet met dat ding nu..
Zou best een nep bril kunnen zijn waarbij de 'winkel' in het complot zit. Vooral omdat het pakket geen documentatie bevatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
bwerg schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Iemands adresgegevens mogen dan wel persoonsgegevens zijn, maar er zijn zoveel mensen, winkels en andere partijen die die gegevens van mij hebben dat ik daar zelf waarschijnlijk geen aangifte zou doen. Ik vind het een beetje gek dat Klarna dat als verplichtin stelt, de fraude lijkt me eerder richting de webwinkel.

Over de bril die nu bij jou ligt: wil Klarna wel doorgeven welke webwinkel het is?
Het gaat niet om je adres maar om de fraude. Klarna moet zichzelf ook indekken. Aangifte horen er nou eenmaal bij als het om diefstal en fraude gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
JohanNL schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:51:
@TheBoneJarmer Van bedrijf naar consument verjaart de factuur in principe na 2 jaar, dus 2 jaar na de uiterste factuurdatum is hij van jou.
Welke datum dit precies is zou je kunnen nagaan in de brieven of mails die je van ze hebt ontvangen.
Tot die tijd kun je het artikel het beste op een veilige en makkelijk terug te vinden plek opslaan.

Maar uiteraard kun je zélf ook contact opnemen met de webwinkel en wellicht nog wel een keer Klarna.
20,- euro opslag kosten per maand rekenen. Normaal gezien flik je niet zoiets lulligs maar als de webwinkel maar een vage toko is die niet te bereiken is.. Voor het geval ze na 1 jaar en 51 weken ineens proberen te incasseren.

[ Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:15
TWeaKLeGeND schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Het gaat niet om je adres maar om de fraude. Klarna moet zichzelf ook indekken. Aangifte horen er nou eenmaal bij als het om diefstal en fraude gaat.
Verplicht aangifte moeten doen als derde terwijl je niks hebt gedaan omdat Klarna anders achter je aan blijft gaan vind ik niet de juiste gang van zaken. Kan mij ook niet voorstellen dat het helemaal legaal is. Het is een probleem van Klarna en is een risico van hun business model, het is nou eenmaal wat fraudegevoeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
ZXRY schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Verplicht aangifte moeten doen als derde terwijl je niks hebt gedaan omdat Klarna anders achter je aan blijft gaan vind ik niet de juiste gang van zaken. Kan mij ook niet voorstellen dat het helemaal legaal is. Het is een probleem van Klarna en is een risico van hun business model, het is nou eenmaal wat fraudegevoeliger.
Je kan het ook gewoon tot de rechter laten 'komen' en dat win je, of waarschijnlijker Klarna laat het op een gegeven moment wellicht gewoon zitten. Maar wat je niet lijkt te beseffen is dat je de aangifte niet voor Klarna doet maar voor jezelf. JIJ bent tenslotte slachtoffer van identiteitsfraude, Klarna en webshop zijn slachtoffers van oplichting. Dat Klarna zodra jij 1x je plicht hebt vervolgd door aan te geven dat je van niks weet zelf meer moeite moet doen en het een risico is van hun business is ben ik het mee eens. Het is een kut bedrijf mijn inziens maar aangifte doen is niet enkel voor hun van nut.

[ Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TWeaKLeGeND schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:01:
Maar wat je niet lijkt te beseffen is dat je de aangifte niet voor Klarna doet maar voor jezelf.
Dat is juist precies wat ik al zei: aangifte doe je als je dat zelf wil, niet als Klarna je dat opdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
JohanNL schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:51:

Klarna had naar verluid tot drie keer toe contact opgenomen met de webwinkel maar niks teruggehoord. Dit hebben ze mij per mail laten weten. Vrijwel alles is via mail gegaan eigenlijk zodat het op papier staat. Heb het zelfs in mijn aangifte laten weten dat ik de bril wil terugsturen maar dat daarbij medewerking van de webwinkel via Klarna vereist is. Wel, Klarna heeft blijkbaar haar aandeel gedaan maar de webwinkel laat niks van zich horen. Dus vermoed dat dat ding nu dan sowieso van mij is. Ze kunnen moeilijk na een jaar eisen dat ik het alsnog betaal als ze in het verleden medewerking geweigerd hebben denk ik dan. Laat hun maar bewijzen dat ze moeite hebben gedaan om dat ding terug te krijgen. Intussen heb ik de bril in mijn bezit (na een tripje langs moederlief) en ligt deze veilig in zijn originele verpakking bij mij thuis in een kast.
bwerg schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Dat stond mee op de aanmaning. Het was notabene de webwinkel die de aanmaning verstuurd had via Klarna. Het betreft Miinto NL. Nog nooit van gehoord.
TWeaKLeGeND schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:39:
[...]

Zou best een nep bril kunnen zijn waarbij de 'winkel' in het complot zit. Vooral omdat het pakket geen documentatie bevatte.
Nope, een echte bril van Gucci. Mijn vrouw werkt als optiek medewerker en heeft vanuit haar expertise de echtheid kunnen vaststellen. Echter verkoopt de webwinkel em voor 400 piek terwijl dezeflde bril in de opticien voor 120 euro te koop is..

[ Voor 3% gewijzigd door TheBoneJarmer op 01-08-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
ZXRY schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

@TWeaKLeGeND is correct. De aangifte deed ik om mijn wettelijke verplichtingen na te komen zodat ik juist van het gezeik af was. Want als ik een aangifte gedaan heb van fraude, dan kan de webwinkel mij geen incasso meer sturen omdat ik daarmee aantoon niet in bezit te willen zijn van het geleverde product en graag het zo snel mogelijk terug wil sturen. Het is ook die aangifte die Klarna nodig heeft voor hun administratie om daarmee de factuur officieel te kunnen cancelen. Ik ken er verder ook niks van en ik heb geleverd wat ze vroegen. Meer kan en wil ik niet doen nu. Het grapje duurde lang genoeg. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:24
sympact schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:21:
Ik kreeg een niet goed Nederlands sprekend persoon aan de lijn
Wat is dit nou weer voor rare opmerking? Wat voegt die opmerking toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:59:
....De truc die men probeerde uit te halen (en ook gelukt is) is een email adres wat gehacked is, een totaal niet daaraan gelieerd bankrekening nmmer (dat van mij) en een post adres van een mama/papa postkantoortje weer aan het andere eind van het land.
Je kunt op je 10 vingers natellen dat oplichter(s?) werkzaam moeten zijn bij postagentschap....
Het idee van een mama/papa postkantoortje is juist dat je veel makkelijker een pakketje dat niet op jouw naam staat mee kan krijgen - zolang je maar het pakketnummer/naam/straat weet. Bij een groot postkantoor zit daar vaak toch meer controle bij (laat maar even je id zien).

Als praktijk voorbeeld:
YouTube: OPLICHTERS stelen van DUTCH GIANT OLIVIER en plegen IDENTITEITSFRAUD...
YouTube: OPGESPOORDE DIEVEN van DUTCH GIANT zijn ONDERDEEL van CRIMINEEL NETW...

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qwerty-273 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Het idee van een mama/papa postkantoortje is juist dat je veel makkelijker een pakketje dat niet op jouw naam staat mee kan krijgen - zolang je maar het pakketnummer/naam/straat weet. Bij een groot postkantoor zit daar vaak toch meer controle bij (laat maar even je id zien).

Als praktijk voorbeeld:
YouTube: OPLICHTERS stelen van DUTCH GIANT OLIVIER en plegen IDENTITEITSFRAUD...
YouTube: OPGESPOORDE DIEVEN van DUTCH GIANT zijn ONDERDEEL van CRIMINEEL NETW...
Hoe bizar, id bewijs hoeft niet hetzelfde te zijn als het adres/id op het pakketje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:00
Vandaag ook aanmaning gehad van Klarna met producten die ik nooit heb besteld/ontvangen.
Het rare aan deze aanmaning is het feit dat er voor ruim € 400,00 is besteld bij About You en de 3 duurste artikelen zijn geretourneerd....

wel netjes van de oplichter dat hij kleding die hem niet paste terug heeft gestuurd... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
bwerg schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

Dat is juist precies wat ik al zei: aangifte doe je als je dat zelf wil, niet als Klarna je dat opdraagt.
Dat klopt niet wat je zegt. Er zijn genoeg andere voorbeelden waarbij je aangifte moet doen voor anderen. Voor veel verzekeringskwesties is bijvoorbeeld ook een officiele aangifte nodig. Als je dat niet doet krijg je je schade niet vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WEBGAMING schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 01:51:
[...]

Wat is dit nou weer voor rare opmerking? Wat voegt die opmerking toe?
Dat maakt nou eenmaal een wat minder professionele indruk als gezicht naar de gebruikers van je dienst? Als je een landelijk contactnummer hebt, is het nou eenmaal ook niet zo heel handig om een Limburger met een zwáár Limburgs accent daarop te zetten. Heb je een contactnummer voor regio "Limburg", dan is dat misschien wat minder bezwaarlijk.

Maar dat betekent niet dat er geen Limburger zou mogen zitten. Iemand met een heel zwaar accent uit het oosten van het land zou immers ook niet zo handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

@reller wellicht was de bestelling opgesplitst in meerdere pakjes, en is het ene pakje niet opgehaald en automatisch retour gegaan na zoveel dagen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Frame164 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:16:
Er zijn genoeg andere voorbeelden waarbij je aangifte moet doen voor anderen. Voor veel verzekeringskwesties is bijvoorbeeld ook een officiele aangifte nodig. Als je dat niet doet krijg je je schade niet vergoedt.
Met een verzekering heb je dan ook een overeenkomst, waarbij (naar ik aanneem) in de algemene voorwaarden staat dat je aangifte moet doen om een vergoeding via je verzekering te kunnen krijgen. Met Klarna ontbreekt die overeenkomst nou juist, de enige verplichting die je hebt is om dat tegen ze te zeggen ("Ik betwist de vordering, want ik heb geen overeenkomst"). Informatie, aangiftes of weet ik wat, dat is in principe hun eigen probleem. Zij claimen en willen iets van de TS, niet andersom, zoals bij een verzekering.

Pagina: 1