Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 18:24
Hallo,

Doel:
Door een recente engine-update van de ARPG Path of Exile verslikt mijn oudere i5-4690 CPU zich regelmatig. Gevolg: aanzienlijke FPS-drops wanneer er veel vijanden spawnen en/of wanneer er teveel actie op het scherm is.
Tijd voor een upgrade dus. Ik zoek een systeem dat me toelaat PoE op hoge settings te draaien en bovendien voldoende future proof is. Daarmee bedoel ik:
  • Ik game momenteel gewoon op 1080p/60fps, maar ik sluit een upgrade (naar 1440p of gelijkaardig) in de komende jaren niet uit.
  • PoE 2 is aangekondigd. Ik verwacht dat de systeemeisen zullen toenemen.
(Over systeemeisen gesproken, mijn PC voldoet vandaag aan de aanbevolen eisen. Alleen blijkt dat in praktijk onvoldoende, althans na die bewuste update.)

Budget: geen concrete limiet in gedachten, maar ik wil gaan voor prijs/kwaliteit. Voldoende uitgeven (en zelfs meer zodat ik enkele jaren langer gesteld ben) zonder gekke dingen te doen.

Onderdelen
CPU: mijn eerste gedacht was een Ryzen 5 5600X, maar ik ga toch voor een klasse hoger owv de betere multi-threaded performance: (relevant voor PoE) ik kies voor de Ryzen 7 5800X.

Moederbord: de Gigabyte X570 Aorus PRO heeft mijn voorkeur. Ik lees echter dat hier geen TPM is inbegrepen, net als bij gelijkaardige moederborden. Klopt dat? Kan iemand een gelijkaardig moederbord aanraden dat dit wel heeft?

RAM-geheugen: 2x8GB volstaat tot nader order. Ik wil CL 16 of lager. Wat de snelheid betreft, lees ik dat de benchmarks van Zen2/Zen3-systemen in CPU-intensieve scenario's aanzienlijk verbeteren wanneer de geheugensnelheid wordt opgekrikt. Geheugen met evenveel MHz als de CPU zou ideaal zijn. Klopt dat? Ik vind geen DRR4-geheugen met 3800MT/s. Ga ik dan best voor 4000MT/s?

Videokaart: gezien de prijzen momenteel hoog zijn en mijn GTX 1060 voldoet, neem ik die over uit mijn huidige PC. Als ik die ooit ga upgraden, kies ik dan best voor een videokaart van AMD? (Ik ben niet van plan met SLI of Crossfire aan de slag te gaan.)

SSD, case en voeding worden ook nieuw gekocht. (Een aantal sata-schijven worden mee overgenomen.) Hierin ga ik de Tweakers BBG's volgen, tenzij iemand een goede tip heeft.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:21
Een Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 volstaat voor beide Ryzens, in het BIOS kun je fTPM inschakelen (zie bv. https://www.reddit.com/r/...yte_aorus_elite_b550_tpm/), dan heb je geen aparte module nodig - moderne CPU's hebben dit al ingebouwd. Neem 3600 MT/s CL16 geheugen, bv. Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B. Overweeg voor een stiller systeem een CPU koeler - bv. Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

[ Voor 35% gewijzigd door martyw op 30-07-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
Als je een future proof cpu wilt zou ik toch echt een 5900x overwegen. Die zal toch wel langer meegaan dan een 5600x of 5800x. Qua moederbord met een 5900x zou ik toch wel gaan voor een asus rog strix x570-e. Betere vrm, meer usb 3.2 gen 2 poorten, onboard WiFi 6.
Als je voor de 5900x gaat heb je wel een iets betere koeler nodig, bijvoorbeeld een Arctic liquid freezer 280.
Alles bij elkaar ben je hiermee 250 euro duurder uit, dan met een x570 aorus pro en 5800x combo. Al betwijfel ik of de Arctic esports duo genoeg koeling zal zijn.

pricewatch: ASUS ROG Strix X570-E Gaming
pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Pietje789 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:04:
Al betwijfel ik of de Arctic esports duo genoeg koeling zal zijn.
Hij heeft een TDP van 210 Watt - een 5800x komt niet verder dan 189,5 Watt, een 5900x tot 193 Watt, dus dat lukt die koeler wel als je niet gaat overklokken. En deze getallen zijn de extreemste waardes die ik met wat Googelen vond, Anandtech heeft
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph16220/119126.png
bron - https://www.anandtech.com...-5800x-and-5700x-tested/8

[ Voor 30% gewijzigd door martyw op 31-07-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook nog een 4770(k) of 4790(k) (of de xeon variant als mogelijk) voor een paar tientjes proberen, soms helpt HT net dat kleine beetje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
martyw schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Hij heeft een TDP van 210 Watt - een 5800x komt niet verder dan 189,5 Watt, een 5900x tot 193 Watt, dus dat lukt die koeler wel als je niet gaat overklokken. En deze getallen zijn de extreemste waardes die ik met wat Googelen vond, Anandtech heeft
[Afbeelding]
bron - https://www.anandtech.com...-5800x-and-5700x-tested/8
Oke, ik geloof niet dat je zo’n tdp van een luchtkoeler altijd 100% kan geloven aangezien je niet weet onder welke omstandigheden en temperaturen dat getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 22:35
@Amplifiction waarom wil je zo’n duur X570 bord. Dat helpt niet bij je game ervaring. Waarom wil je geheugen wat draait op 2000MHz? Dat heeft gering efrect op de snelheid. Een 5800x is een goede keuze. Kies daarbij goedkopere componenten zoals het moederbord en geheugen wat @martyw aanraadt en je houdt al meer budget over voor de videokaart.

@martyw
Bij AMD moet je voor koeling niet kijken naar het TDP vermogen, maar naar testen. Ondanks dat de 5800x t.o.v. 5900x een lagere TDP heeft heeft ie meer koeling nodig. Dit komt omdat de 5800x een enkele CCX heeft i.t.t. de dubbele van de 5900x. Zie hieronder wat testresultaten met een goede Noctua koeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHXd50grHKpvto6Loqz6votkLBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gg7j0zVDFlImNpmddDkeErYc.png?f=user_large
Over het algemeen geldt: de Intels vreten stroom in load, maar de Ryzens worden veel heter in load.

@Pietje789 De 5900x is over het algemeen langzamer in de huidige games dan de 5800x. Heeft oa ook te maken met het verschil in het ontwerp en het aantal CCX. Bovendien wordt 12 cores in games pas interessant als het systeem alweer verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Djarune schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:02:
@Pietje789 De 5900x is over het algemeen langzamer in de huidige games dan de 5800x. Heeft oa ook te maken met het verschil in het ontwerp en het aantal CCX. Bovendien wordt 12 cores in games pas interessant als het systeem alweer verouderd is.
Dat is precies de rede dat ik het zei. Als het ging om future proofing kan je beter voor de 5900x gaan, aangezien je daar over een paar jaar meer aan hebt bij moderne games dan met een 5800x. Overigens dacht ik dat de 5900x ongeveer gelijke performance bied, maar dat is blijkbaar niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 18:24
Bedankt voor jullie advies allemaal. Fijn om op deze manier behoed te worden voor overbodige kosten. Ik ga het allemaal op het gemak nog eens doornemen, maar heb alvast een aantal bijkomende vragen.
Waarom wil je geheugen wat draait op 2000MHz? Dat heeft gering efrect op de snelheid.
martyw schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:32:
Neem 3600 MT/s CL16 geheugen.
Waarom kiezen jullie voor 3600 en niet 4000? Is het dan helemaal niet optimaal om de snelheid van het geheugen af te stellen op die van de CPU? Kan deze gelijkstelling niet helpen om CPU-bottlenecks te voorkomen?

@martyw, @Pietje789, @Djarune, geen stock koeler op een Ryzen, check. Al vind ik het bizar dat die Ryzens zonder koeling (tray) meer moeten kosten dan met (boxed), maar dat terzijde.
@Amplifiction waarom wil je zo’n duur X570 bord. Dat helpt niet bij je game ervaring.
Ik ben bij de Gigabyte X570 Aorus PRO uitgekomen obv een huidige build bij Logical Increments. Wat niet wil zeggen dat het de beste keuze is natuurlijk, want inderdaad duur. Wel heb ik meer dan 4 SATA-poorten nodig. Ook de dual BIOS/UEFI spreekt me aan, omdat ik nog een MBR gebruik. Ook heb ik in het verleden eens spijt gehad van een te lage investering in mijn moederbord, waar onvoldoende PCIe-lanes op zaten voor wat ik wou doen. Ik veronderstel dat dit geen issue meer zal zijn tegenwoordig? De koeling op het tweede M.2 slot vond ik ook leuk. Nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De 5800x en hoger hebben in de boxed versie ook geen koeler.
Pagina: 1