We hebben een 2 nieuwe zekeringkasten. met 2 aardlekschakelaars erin. als ik de keukenlamp aan doe knallen beide aardlekken eruit. nieuwe lamp gepropbeerd, hetzelfde. draai ik de lamp eruit en bedien de lichtschakelaar gebeurd er niks. electricien is geweest en heeft de aansluitingen gemeten in de muur. geen probleem. heb de gloeilampen op een andere plek getest, geen probleem. zekeringkasten zijn geplaats door een ervaren en gediplomeerde electricien
Meestal ligt dit aan een vonkende schakelaar en niet aan de lamp zelf. Dat kun je echter niet testen zonder lamp omdat er dan geen stroom gaat lopen en de schakelaar dus ook niets doet.
[removed]
Zou het kunnen, gezien er 2 aardlekken klappen. Dat er ergens het een en ander gedeeld word in dit verhaal? Een fase vanaf de ene aardlek, en de nul vanaf de andere aardlek? Omdat er, om wat voor reden dan ook, groepen door dezelfde dozen lopen?
[ Voor 5% gewijzigd door milo-vs op 30-07-2021 15:09 ]
Er knallen 2 aardlekken, dus er zit duidelijk iets niet goed aangesloten.
Als de nul van de ene aardlek komt en de fase van de andere, knallen ze beide uit, er hoeft dus maar 1 draad fout te zitten.
Schakel eens 1 aardlek uit en kijk of de lamp werkt/de andere aardlek eruit gaat.
Probeer dit vervolgens met de andere uit.
Als die in beide gevallen blijft zitten, maar de lamp dan niet werkt dan weet je dit zeker.
Wat ik me wel bedenk, als dus in de vorige situatie geen aardlek aanwezig was, of de verdeling anders, kan het zomaar zijn dat deze fout niet is gemaakt door de electricien van de kasten, maar al aanwezig was.
Het feit dat de 2e electricien hier niet uit is gekomen, dat zegt iets over die persoon...
Als de nul van de ene aardlek komt en de fase van de andere, knallen ze beide uit, er hoeft dus maar 1 draad fout te zitten.
Schakel eens 1 aardlek uit en kijk of de lamp werkt/de andere aardlek eruit gaat.
Probeer dit vervolgens met de andere uit.
Als die in beide gevallen blijft zitten, maar de lamp dan niet werkt dan weet je dit zeker.
Wat ik me wel bedenk, als dus in de vorige situatie geen aardlek aanwezig was, of de verdeling anders, kan het zomaar zijn dat deze fout niet is gemaakt door de electricien van de kasten, maar al aanwezig was.
Het feit dat de 2e electricien hier niet uit is gekomen, dat zegt iets over die persoon...
[ Voor 61% gewijzigd door OmeJoyo op 30-07-2021 15:15 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Voor TS (en anderen) om dit te snappen trouwens:
Je hebt 2 draden, fase en nul.
Eenvoudig gezegd doet een aardlek niets anders als meten of alle stroom die er via de Fasedraad loopt ook in gelijke hoeveelheid door de Nul heen loopt.
Is dit niet gelijk? Dan verlies je dus ergens stroom en dan gaat de aardlek eruit, want de stroom kan immers normaal alleen via aarde verdwijnen
Tenzij je dus van beide aardlekken 1 draadje gebruikt, dan raken ze beide stroom kwijt.
Je hebt 2 draden, fase en nul.
Eenvoudig gezegd doet een aardlek niets anders als meten of alle stroom die er via de Fasedraad loopt ook in gelijke hoeveelheid door de Nul heen loopt.
Is dit niet gelijk? Dan verlies je dus ergens stroom en dan gaat de aardlek eruit, want de stroom kan immers normaal alleen via aarde verdwijnen
Tenzij je dus van beide aardlekken 1 draadje gebruikt, dan raken ze beide stroom kwijt.
@OmeJoyo Dat is inderdaad de andere optie. Ik zou eerst de schakelaar een keertje bekijken op zwarte vlekken en er even een andere tussen zetten. Blijft het gedrag hetzelfde zal er een verkeerde nul/fase combinatie gebruikt zijn Er kan nog achter de schakelaar gekeken worden of daar misschien meerdere bruine of blauwe draden lopen.
[removed]
ik heb net ff getest met 1 aardlek uit. lamp gaat niet aan maar de andere aardlek knalt niet. toen de andere kant getest, hetzelfde. lamp doet het niet maar de aardlek knalt niet
Een vonktrekkende schakelaar kan nooit TWEE individuele aarlekschakelaars doen klappen.redwing schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:30:
@OmeJoyo Dat is inderdaad de andere optie. Ik zou eerst de schakelaar een keertje bekijken op zwarte vlekken en er even een andere tussen zetten. Blijft het gedrag hetzelfde zal er een verkeerde nul/fase combinatie gebruikt zijn Er kan nog achter de schakelaar gekeken worden of daar misschien meerdere bruine of blauwe draden lopen.
Bovendien verwacht ik ook niet dat de betreffende lamp een dubbelpolige schakelaar zal hebben. Last but not least, als een schakelaar sluiting maakt, schrik je behoorlijk bij het inschakelen
Dan zitten of je aardleks verkeerd aangesloten of je schakelaar is inderdaad een mix van 2 groepen.Bokvik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:49:
ik heb net ff getest met 1 aardlek uit. lamp gaat niet aan maar de andere aardlek knalt niet. toen de andere kant getest, hetzelfde. lamp doet het niet maar de aardlek knalt niet
[removed]
Dan zit het in de bedrading en zit er ergens iets niet goed aangesloten. Een goed electricien moet dit er snel uit hebben, want er zijn niet veel plaatsen waar je hoeft te zoeken.Bokvik schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:49:
Dat laatste heb ik ook een keer gehad. Er zaten ergens 2 losse schakelaars naast elkaar, maar wij vonden 1 dubbele mooier. Waren wel 2 groepen, dus pangredwing schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Dan zitten of je aardleks verkeerd aangesloten of je schakelaar is inderdaad een mix van 2 groepen.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Uit praktische ervaring kan ik je garanderen dat dat wel degelijk kan. Hier nl.verschillende keren gehad voordat ik alle elektra inclusief de groepenkast hier heb vervangen.OmeJoyo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Een vonktrekkende schakelaar kan nooit TWEE individuele aarlekschakelaars doen klappen.
Het gaat niet om een kortsluiting, maar om een slecht contact waarbij je vonk-overslag krijgt bij het aanzetten. En die vonkoverslag kan ervoor zorgen dat je aardlek er uit gaat.Bovendien verwacht ik ook niet dat de betreffende lamp een dubbelpolige schakelaar zal hebben. Last but not least, als een schakelaar sluiting maakt, schrik je behoorlijk bij het inschakelen
En dubbelpolig hoeft niet eens, als je de fase van 1 groep hebt en de nul van de andere groep kun je er met een normale schakelaar voor zorgen dat beide aardlekken tegelijk uit gaan.
Ik schat dan ook dat dit laatste aan de hand is of dat de aardlek verkeerd is aangesloten. Aangezien die net vervangen zijn zou ik dat nl. niet uitsluiten.
[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 30-07-2021 15:56 ]
[removed]
Dan moet er nog steeds iets anders fout zitten of defect zijn wil dat gebeuren. Ook vonktrekken hoor/voel je trouwens, dit zal echter niet een lekstroom genereren...redwing schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Uit praktische ervaring kan ik je garanderen dat dat wel degelijk kan. Hier nl.verschillende keren gehad voordat ik alle elektra inclusief de groepenkast hier heb vervangen.
[...]
Daar ga ik ook van uit, ik verwacht zelf dat er een andere groep in dezelfde leiding lag oid. Hoe dan ook moest toch alles vervangen worden dus heb ik dat ook niet verder uitgezocht. Wel kwam ik al een schakelaar tegen die schakelde tussen bruin en geel/groen, oftewel een schakelaar waarmee je de aardlek kon bedienen....OmeJoyo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Dan moet er nog steeds iets anders fout zitten of defect zijn wil dat gebeuren. Ook vonktrekken hoor/voel je trouwens, dit zal echter niet een lekstroom genereren...
[removed]
Dit is vast gebeurd na het vervangen van de groepenkast? Vroeger werden in een wisselschakeling (2 schakelaars voor 1 lamp) nog wel eens de fase van beneden en de nul van boven gepakt. Dus 2 verschillende groepen.
Om het op te lossen is t een kwestie van lokaliseren om welke 2 eindgroepen het gaat en die 2 achter dezelfde aardlek zetten.
Of de draden van die 2 eindgroepenet aftakblokjes aan dezelfde groep hangen. Die laatste oplossing is eigenlijk netter omdat de groepen toch al gecombineerd zijn.
Om het op te lossen is t een kwestie van lokaliseren om welke 2 eindgroepen het gaat en die 2 achter dezelfde aardlek zetten.
Of de draden van die 2 eindgroepenet aftakblokjes aan dezelfde groep hangen. Die laatste oplossing is eigenlijk netter omdat de groepen toch al gecombineerd zijn.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat is natuurlijk symptoombestrijding. Je installatie is daarna nog steeds fout. Twee groepen die door elkaar zitten is niet alleen lastig omdat de aardlekschakelaar eruit gaat, het kan ook gewoon gevaar opleveren.Makrolon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:03:
Oudere woningen hebben vaak maar 2 groepen voor algemeen gebruik / verlichtingsdoeleinden, om die nou samen te zetten is ook niet alles...Of de draden van die 2 eindgroepenet aftakblokjes aan dezelfde groep hangen. Die laatste oplossing is eigenlijk netter omdat de groepen toch al gecombineerd zijn.
De juiste oplossing is natuurlijk: Zoeken waar er 2 groepen bij elkaar komen en het daar oplossen.
Gokje: 2 lichtschakelaars van verschillende groepen achter een dubbel afdekraam?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb me bij mijn ouders ook eens flink moe zitten zoeken achter zo iets.
Je kan best je bedrading ook eens minutieus overlopen.
Bij mij ging de aardfout er ook ENKEL uit bij het aanzetten van het licht.
Het was uiteindelijk heel simpel en bleek na lang zoeken een stukje (te) ver afgestripte kabel te zijn die tegen een ijzeren haak lag die in de betonnen vloer.
Echte lekstroom dus, en daar reageert die aardfoutschakelaar ook op.
Misschien is het bij jou ook iets dergelijks.
Het was uiteindelijk heel simpel en bleek na lang zoeken een stukje (te) ver afgestripte kabel te zijn die tegen een ijzeren haak lag die in de betonnen vloer.
Ja alleen niemand gaat bij het vervangen van de groepenkast z'n wellicht mooi afgewerkte woning half slopen om zoiets op te lossen.Xander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Dat is natuurlijk symptoombestrijding. Je installatie is daarna nog steeds fout. Twee groepen die door elkaar zitten is niet alleen lastig omdat de aardlekschakelaar eruit gaat, het kan ook gewoon gevaar opleveren.
[...]
Oudere woningen hebben vaak maar 2 groepen voor algemeen gebruik / verlichtingsdoeleinden, om die nou samen te zetten is ook niet alles...
De juiste oplossing is natuurlijk: Zoeken waar er 2 groepen bij elkaar komen en het daar oplossen.Met een wisselschakeling over 2 verdiepingen is dat misschien niet zo evident (het probleem vinden wel, maar het oplossen niet). Maar het gaat om een keuken hier... kan me niet voorstellen dat de juiste oplossing heel ingewikkeld gaat worden.
Gokje: 2 lichtschakelaars van verschillende groepen achter een dubbel afdekraam?
Als het inderdaad in de keuken zit en makkelijk op te lossen is ben ik t met je eens inderdaad.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Er zijn maar weinig verklaringen voor het feit dat er twee aardlekschakelaars tegelijkertijd uit gaan. Die verklaringen zijn hier al gegeven.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:19:
Bij jou was het er hoogstwaarschijnlijk maar één.
Dan begint de oplossing naar mijn idee nog steeds met: Uitzoeken waar het exact fout gaat.Makrolon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:20:
[...]
Ja alleen niemand gaat bij het vervangen van de groepenkast z'n wellicht mooi afgewerkte woning half slopen om zoiets op te lossen.
Als het inderdaad in de keuken zit en makkelijk op te lossen is ben ik t met je eens inderdaad.
Pas als je dit weet kun je beoordelen hoe lastig of ingrijpend de enige echt juiste oplossing gaat zijn.
Neen , ook alle twee. Zowel de 30 als 300mA (België)Xander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:21:
[...]
Er zijn maar weinig verklaringen voor het feit dat er twee aardlekschakelaars tegelijkertijd uit gaan. Die verklaringen zijn hier al gegeven.
Bij jou was het er hoogstwaarschijnlijk maar één.
Nee, want er knallen 2 aardlekschakelaars...floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:19:
Ik heb me bij mijn ouders ook eens flink moe zitten zoeken achter zo iets.
In dat geval heb je al een andere lekstroom ergens in een groep van die andere aardlek. Doordat er contact komt met de aardedraad die dan ergens aan dat staal ligt, loopt er nog een lekstroom door naar de volgende. En als daar nu 150 ma lekstroom op zit, klapt die 300ma er niet uit, echter kan aanraking dan zeker dodelijk zijn.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Neen , ook alle twee. Zowel de 30 als 300mA (België)
En dat maakt ook de noodzaak dit goed uit te laten zoeken door een electricien.
Right, ik snap de verwarring.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Neen , ook alle twee. Zowel de 30 als 300mA (België)
In Nederland doen we doorgaans niet aan twee aardlekschakelaars in serie (achter elkaar). Die kun je uiteraard allebei laten trippen met een lekstroom (die dan door beide componenten loopt).
Het gaat hier om twee aardlekschakelaars parallel (naast elkaar). Dat heeft echt maar een heel beperkt aantal oorzaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 31-07-2021 11:38 ]
Je installatie is dus ook niet veilig op dit moment, ik zou hier zeker een electricien naar laten kijken.
Als er per ongeluk een fase of nul tussen groepen is gedeeld, kun je wellicht meer stroom door de achterliggende bedrading trekken dan bedoeld. Dit kan onveilige situaties opleveren (smeltende bedrading, brand in het extreme geval).
Als er per ongeluk een fase of nul tussen groepen is gedeeld, kun je wellicht meer stroom door de achterliggende bedrading trekken dan bedoeld. Dit kan onveilige situaties opleveren (smeltende bedrading, brand in het extreme geval).
Klopt, (daarom zette ik er ook Belgie bij) in België is er een verplichte 30mA voor vochtige ruimtes (keuken badkamer kelder enz.) als ook een verplichte 300 mA waar de stroom binnenkomt voor heel het huis cq. zekeringkast. Zo krijg je dus wel degelijk, in het geval van een vochtige ruimte 2 aardfoutschakelaars achter elkaar.Xander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Right, ik snap de verwarring.
In Nederland doen we doorgaans niet aan twee aardlekschakelaars in serie (achter elkaar). Die kun je uiteraard allebei laten trippen met een lekstroom (die dan door beide componenten loopt).
Het gaat hier om twee aardlekschakelaars parallel (naast elkaar). Dat heeft echt maar een heel beperkt aantal oorzaken.
Lekstroom was echt wel substantieel in mijn geval. Met de scoop kon je 6 meter verder t.o.v.. de randaarde nog een piek zien van > 90V voor de aardfout er uit ging. Inderdaad niet geheel ongevaarlijk dus.
Na herstellen van die draad tegen het ijzer lekstroom 0.0 uiteraard.
Ik heb geen idee hoe en wat je gemeten hebt, maar je kunt prima een piek van bv 1000V zien zonder enige noemenswaardige lekstroom.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:12:
Lekstroom was echt wel substantieel in mijn geval. Met de scoop kon je 6 meter verder t.o.v.. de randaarde nog een piek zien van > 90V voor de aardfout er uit ging. Inderdaad niet geheel ongevaarlijk dus.
Daar gaat het niet over, het gaat over 2 aardlekschakelaars naast elkaar, niet om 2 (of 3,4,5,...,12) achter elkaar, dat is een compleet andere situatie.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:12:
Zo krijg je dus wel degelijk, in het geval van een vochtige ruimte 2 aardfoutschakelaars achter elkaar.
[ Voor 30% gewijzigd door AllesKan op 31-07-2021 17:23 ]
Dat bedoel ik dus net. Weten we dus niet. Het is niet omdat ze "naast elkaar" in de kast of in meerdere kasten zitten dat ze niet elektrisch "achter elkaar" kunnen staan.AllesKan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:19:
[...]
Daar gaat het niet over, het gaat over 2 aardlekschakelaars naast elkaar, niet om 2 (of 3,4,5,...,12) achter elkaar, dat is een compleet andere situatie.
Het lijkt me niet logisch (en is in België zelfs verboden) om bedrading van 1 verlichtingspunt naar 2 verschillende aardfout schakelaars "naast elkaar" te laten lopen.... Zeker als het een vochtige ruimte betreft. Dat is gewoon ronduit gevaarlijk.
Als ik TS was , zou ik een en ander toch maar eens goed laten nalopen. Desnoods door een derde deskundige partij.
De Nederlanders onder ons zijn denk ik al overtuigd.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:43:
[...]
Dat bedoel ik dus net. Weten we dus niet.
Het is ook niet logisch en ook in Nederland is dit gewoon verboden. Bovendien werkt het niet, zoals @Bokvik nu ervaart.Het lijkt me niet logisch (en is in België zelfs verboden) om bedrading van 1 verlichtingspunt naar 2 verschillende aardfout schakelaars "naast elkaar" te laten lopen....
Het is dus gewoon een fout. Waarschijnlijk zaten beide eindgroepen in het verleden achter dezelfde aardlekschakelaar en is dit toen domweg niet aan het licht gekomen.
Met 'naast' wordt 'parallel' bedoelt.floorcleaner schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:43:
Dat bedoel ik dus net. Weten we dus niet. Het is niet omdat ze "naast elkaar" in de kast of in meerdere kasten zitten dat ze niet elektrisch "achter elkaar" kunnen staan.
In NL gebruiken we geen aardlekschakelaars 'achter' elkaar (in serie dus). Wellicht vroeger wel, maar niet in een nieuwe woonhuis-groepenkast.
Als ik het zo lees kunnen het een paar dingen zijn. 1. zoals eerder aangegeven de licht schakeling op 2 groepen.
2. In de oude groepenkast zat nog geen aardlekschakelaar en je hebt altijd al een lek naar aarde gehad. (Blijft het wel vreemd dat ze er allebij uit klappen)
3. Een zwevende nul ergens. ( Een nul draad die slecht of afentoe contact maakt) meestal zit deze in de meterkast zelf. Hier kunnen de gekste dingen door gebeuren en is ook brand gevaarlijk.
Die elektricien die langs is geweest zou ik niet meer terug vragen. Om bij dit soort storingen weg te gaan zonder oplossing is nogal lomp. Of zijn baas vragen voor een ervaren monteur en de eerste rekening (deels) van de nieuwe rekening af te laten trekken.
Dit zijn in ieder geval dingen die als leek moeilijk te vinden zijn. Wat je zelf kan doen als je dat durft. Hoofd schakelaar uit!! Kappen van de meterkast af en alle schroeven waar kabels in zitten aandraaien. Behalve de genen die aan de inkomende kabels van de hoofdschakelaar zitten. Een verkeerde schroevendraaier zou nog wel eens kunnen gaan "prikkelen" en dat wil je niet.
2. In de oude groepenkast zat nog geen aardlekschakelaar en je hebt altijd al een lek naar aarde gehad. (Blijft het wel vreemd dat ze er allebij uit klappen)
3. Een zwevende nul ergens. ( Een nul draad die slecht of afentoe contact maakt) meestal zit deze in de meterkast zelf. Hier kunnen de gekste dingen door gebeuren en is ook brand gevaarlijk.
Die elektricien die langs is geweest zou ik niet meer terug vragen. Om bij dit soort storingen weg te gaan zonder oplossing is nogal lomp. Of zijn baas vragen voor een ervaren monteur en de eerste rekening (deels) van de nieuwe rekening af te laten trekken.
Dit zijn in ieder geval dingen die als leek moeilijk te vinden zijn. Wat je zelf kan doen als je dat durft. Hoofd schakelaar uit!! Kappen van de meterkast af en alle schroeven waar kabels in zitten aandraaien. Behalve de genen die aan de inkomende kabels van de hoofdschakelaar zitten. Een verkeerde schroevendraaier zou nog wel eens kunnen gaan "prikkelen" en dat wil je niet.
Pagina: 1