2 netwerkkaarten, apache en dhcpd

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:04
Ik heb nu een pc met redhat 7.0 erop. Hierzitten 2 netwerkkaarten in. Een hp 10/100 en een intel 10/100. de hp = eth0 en de intel = eth1. Eth0 zit aan onze (winroute) server en thuisnetwerk. Dit werkt goed. De linux pc kan internetten.

Nu heb ik ook apache en samba draaien. Maar deze kun je alleen aanroepen als je aan het netwerk wat op eth0 aangesloten zit. Als ik mijn mijn laptop op eth1 met samba in probeer te loggen werkt dit niet en de website ook niet.

Het rare is dat een willekeurige pc is ons thuisnetwerk 2 IPs van de linux pc ziet. 1 dit hij verkregen heeft door onze winroute server (eth0) en een die ik in heb gesteld (eth1, 192.168.13.202) beide netwerkkaarten hebben subnetmask 255.255.255.0.

Ik wil nu dat de website en samba ook vanaf eth1 gaan werken. Wat doe ik fout?

PS Ik heb ook een dhcp server draaien en deze werkt wel goed op beide netwerkkaarten.

if broken it is, fix it you should

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Wat is het IP adres van je Linux machine op eth0? Dit zou niet op hetzelfde subnet moeten liggen als eth1, dwz geen 192.168.13.X adres.

"This is the noise that keeps me awake."

• elgringo
Dat is hij wel. Dit zou toch nix uit mogen maken. Hij is 192.168.13.7. Maar als ik hem verander zou alles wel moeten werken :?

Verwijderd

Als de 2 kaarten een ip adres uit hetzelfde subnet hebben zul je ze altijd of allebei zien of allebei niet zien.

Verder moet je maar eens in httpd.conf kijken of Apache wel naar alle ip-adressen luistert

Verwijderd

Ga maar eens in httpd.conf lezen. ALLES staat daar in!
code:
1
find / -name httpd.conf

als je hem neit weet te vinden

• elgringo
ik heb nu eth0 via dhcp zijn ip laten verkrijgen en eth1 op 192.168.1.202 gezet (eth0 is 192.168.13.*). Maar als ik een netwerkkabel in deze netwerkkaart druk en probeer te pingen met een pc wordt deze niet gevonden. eth0 echter wel. Wat is het probleem????

• elgringo
I could use some help.....

Hij moet namelijk server spelen en omdat college weer begonnen is is de vraag naar internet ook weer groot ....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Wat is precies de layout van je netwerk? Want ik kan niet duidelijk opmaken uit jouw verhaal waar bijvoorbeeld eth1 aan hangt. Gebruik anders een asci-tekeningetje.
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
*.*.*.*          192.168.0.*
inet <---- gateway ---------- hub ---------> andere compus                   |
                wireless router
                     |
                    compus     192.168.1.*

• elgringo
ok:
code:
1
2
3
4
Inet<--->Freesco server<--->Hub<-->(eth0, 192.168.13.X) De desbtreffende server (eth1, 192.168.1.202)<-->test laptopje 
                     |
                     |
                   compu's van huisgenoten

Dat testlaptopje is om te kijken of samba, httpd, dhcpd, ftpd op eth1 werken....

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ok, de interfaces mogen inderdaad niet op hetzelfde subnet zitten, want dan weet de kernel niet meer waar hij packets voor dat subnet heen moet sturen (ze belanden dan wrs allemaal op eth0).

Heb je geen firewall draaien die dingen op eth0 blokt?
Moet dhcpd ook op eth0 IP adressen uitdelen of niet?
Van apache configgen weet ik niet veel af.

• elgringo
Op zondag 02 september 2001 23:03 schreef deadinspace het volgende:
Ok, de interfaces mogen inderdaad niet op hetzelfde subnet zitten, want dan weet de kernel niet meer waar hij packets voor dat subnet heen moet sturen (ze belanden dan wrs allemaal op eth0).

Heb je geen firewall draaien die dingen op eth0 blokt?
Moet dhcpd ook op eth0 IP adressen uitdelen of niet?
Van apache configgen weet ik niet veel af.
ze zitten beide op subnet 255.255.255.0. Stel dat ik dit nu anders doe. Is het dan ook mogelijk om met 2 pc's te qauken via tcp/ip als beide pc's op een ander subnet zitten????

Er draait geen firewall (nog niet)
en de dhcpd deelt nu alleen ip adressen uit via eth1 (wat ook de bedoeling is)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, nee als de ene een 192.168.13.x IP heeft en de ander 192.168.1.202, dan zitten ze niet op hetzelfde subnet (en zou het dus goed moeten gaan.

De subnets zijn dan 192.168.13.0 en 192.168.1.0. 255.255.255.0 is het subnet netmask, die mag wel hetzelfde zijn.

Maar alleen apache speelt parten? Daar weet ik niet veel vanaf namelijk.

• elgringo
samba en apache is de enige die ik niet goed werkende krijg

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Mjah, dan zou ik het toch in de richting van OF een firewall of de config van de desbetreffende daemons zoeken.
Pagina: 1