Hulp met upgrade gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender-Dan
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik ben aan het kijken om mijn huidige pc te upgraden. Het lijkt er erg op dat momenteel de GPU de bottleneck is en wilde al een poos een nieuwe hiervoor, maar door het hele prijzencircus en de tekorten heeft dit veel langer geduurd.
In games ligt de grafische kracht op z'n gat met huidige kaart...zeker met de spellen die gaan uit komen (bijv. Company of Heroes 3 loopt nog maar net). Ik heb het idee dat de CPU nog wel even mee kan...of zit ik daar mis?

Huidig systeem:
I7 8700k
Asus Z390-P
16Gb Corsair 2666mhz
GTX1060 3gb
Corsair 450w voeding
Fractal Design R6
verschillende Ssd's en hdd's

Ik denk eraan om eventueel voorlopig alleen de gpu en voeding te vernieuwen met:
RTX3060ti
Be Quiet Straight Power 11 850w

Daarnaast is er de optie om wat meer mee te pakken. Daar neig ik naar de volgende onderdelen:
I7 10700k
Asus Tuf gaming Z590-plus
Be quiet Pure loop 280mm

Wat wordt er gedaan met de pc:
- Games zoals Dayz, CK3, Squad, Arma3.
- Grafisch werk met o.a. Photoshop en wat 3d rendering.
- Muziekproductie

Vraag is dus...doe ik er goed aan alleen de gpu te upgraden en te wachten met rest? En...zijn de gekozen onderdelen op zich ok?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
3060, 3060ti en 3070 of rx 6700, 6700xt en 6800 zijn allemaal mooie upgrade. Kijk welke je het makkelijkst te pakken krijgt.

De 850w is teveel. Voor de 3060s is 550w genoeg (die corsair rm550x is erg leuk geprijsd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender-Dan
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-08-2021
Bedankt voor je reactie Ruud.

Op het moment zijn ze allemaal wel weer zo goed als verkrijgbaar, dus dat is het probleem niet echt. Wat mij meer interesseert is welke van de RTX serie iets voor mij is. Ik heb jaren lang met GTX1060 3gb gedaan, terwijl daarvan altijd gezegd werd dat het een kaart was die vanaf het begin al overbodig was. Hij was, op het moment van aankoop, €300,- goedkoper dan de 6gb versie.
Ik wil niet onnodig geld uitgeven aan bijvoorbeeld een 3090, als ik hetzelfde kan met 3060. 😉

Wat de voeding betreft. Ik weet dat de 850 misschien overkill is, maar ik heb nu met de 450 geen ruimte om iets te upgraden en ik wil graag wat overhouden, mocht ik wel meer power nodig hebben. Daarnaast liggen de prijzen van heel veel voedingen rond deze prijs. 650, 750, 850...allemaal binnen een paar tientjes van elkaar. En ik vind voeding wel belangrijk...beetje net als banden bij een auto.