Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:07
Mijn vraag
... Mijn videokaart maakt ineens sinds vandaag een naar geluid. en heb het gevoel dat het geen coil wine is. of het moet ineens wel bar erg zijn, en dat ik het nog nooit zo erg heb mee gemaakt.

met wow shadowlands begint het gelijk als ik het spel opstart, bij new world beta begint het niet ingame, maar zodra ik bijvoorbeeld alt tab, dan begint het geluid direct.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Asrock B550 steel legend, amd 3600 stock snelheid, 2x8gb ddr4 3200 corsair dominator rgb, draait op xmp 2 en een amd 6800 xt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... heb gekeken of het aan fans lag, maar als die voluit draaien hoor ik het niet. hoor het ook niet bij draaien van 3dmark. en daar haal ik volgens mij normale gedeelde score van bijna 15K. heb alles proberen uit te sluiten, en alle case fans uitgezet, maar dan is het geluid er nog, en waterpomp hoor ik ook alleen zoemen op max snelheid, maar verder geen gekkigheid.

Ben gisteren vertrokken, samen met vrouwtje voor 2 dagjes relax, en heb toen volledige spanning van de verdeelbox gehaald waar pc op zit, dat is ook het enige wat ik gedaan heb nadat ik gewoon gespeeld heb.

kan dat er mee te maken hebben, en is dat op te lossen? heb in de drivers al zitten snuffelen, driver ook geupdate maar niks lijkt te veranderen.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Beste antwoord (via huntedjohan op 30-07-2021 00:36)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:01
Het komt verder veel voor bij allerlei videokaarten. Meestal heeft het te maken met een hoge fps. Dus als de videokaart op 100% draait en je dan naar het desktop alt-tapt, kan dat bijvoorbeeld ontstaan. Of in lichte spellen met hoge fps ingame.

Het kan dus helpen om de kaart wat te remmen. Met een fps-limiter of via ee sync-techniek (vsync) of door zwaardere grafische settings (AA), of door energiebeheer van de hardware.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
De 6800 XT staat bekend om de vrij heftige coil whine. Zie bijvoorbeeld dit: https://www.reddit.com/r/...whine_anyone_else_having/

Het is niet schadelijk verder, maar kan irritant klinken uiteraard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Het komt verder veel voor bij allerlei videokaarten. Meestal heeft het te maken met een hoge fps. Dus als de videokaart op 100% draait en je dan naar het desktop alt-tapt, kan dat bijvoorbeeld ontstaan. Of in lichte spellen met hoge fps ingame.

Het kan dus helpen om de kaart wat te remmen. Met een fps-limiter of via ee sync-techniek (vsync) of door zwaardere grafische settings (AA), of door energiebeheer van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
Playa del C. schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:01:

maar kan het dan ook zo ineens tevoorschijn komen? heb er totaal niks geen last van gehad. en het lijkt wel na volledig van stroom voor langere tijd dat het gekomen is. En als ik in wow v sync aan zet op 60 fps lijkt het ook niets te helpen. de automatische undervolt van de amd driver heeft ook geen effect gehad tot nu toe.

[ Voor 9% gewijzigd door huntedjohan op 30-07-2021 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
huntedjohan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:03:
[...]

maar kan het dan ook zo ineens tevoorschijn komen? heb er totaal niks geen last van gehad. en het lijkt wel na volledig van stroom voor langere tijd dat het gekomen is. En als ik in wow v sync aan zet op 60 fps lijkt het ook niets te helpen. de automatische undervolt van de amd driver heeft ook geen effect gehad tot nu toe.
Lastig te zeggen. Hoe dan ook, het is nu zo als het is. Het ontstaat vaak wel spontaan op een bepaald moment als een coil naar verloop van tijd 'losjes' wordt. Als het dan één keer begint, wordt het meestal meteen erger en daarna blijft het zo.

Je kunt op zoek naar wanneer het wel of niet voorkomt en zo proberen het effect te beperken. En anders zou je aan vervanging kunnen denken, maar dat is voor coil whine wat te ver gezocht denk ik.

Als je er mee kan leven, probeer het dan mentaal te vergeten. Met game-geluid merk je het niet als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huntedjohan
Playa del C. schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:15:
[...]

Als je er mee kan leven, probeer het dan mentaal te vergeten. Met game-geluid merk je het niet als het goed is.
Dat is hier nu net het probleem. ik zit boven, en onze jongste (6 maanden) ligt hier best dichtbij. Om toch te wat te kunnen horen als er wat met m is gebruik ik geen/weinig de headset, en je wilt m ook niet constant wakker maken, dus je heb het geluid vaak ook niet heel hard.

maar lijkt er op dat ik het maar gewoon ga accepteren. RMA heb ik eigenlijk ook geen zin in. geen idee hoe amd is met rma, maar ben al 6 weken met philips bezig, en dat wil voor geen meter vlotten, dus ben wel even klaar met RMA :P

bedankt voor je uitleg en info

Pagina: 1