Opruimen na afsteken stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:32
Ik ben momenteel ons huis aan het verbouwen en heb een hele lading oud stucwerk afgestoken. De hoeveelheid stof dat vrijkwam was gigantisch en had ik niet helemaal in deze mate verwacht. Nu zit vrijwel alles op de overloop, gang, trap en beneden in de gang onder het stof. Ik ga er vanuit dat er een boel kwartsstof in dit stucwerk zat en gezien dit behoorlijk slecht is voor de longen wil ik graag het huis goed reinigen.

Ik heb de bouwstofzuiger met filter gebruikt en daarnaast alles met een dweil opgeruimd, alleen vrees ik een beetje voor de rondhangende (kwarts)stofdeeltjes in huis. Zijn er nog andere stappen of tips die ik kan ondernemen om de boel schoon te krijgen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Het stofzuigen, dweilen en alles afnemen over een weekje nog eens herhalen. En ondertussen goed ventileren. Kan prima met huidige buitentemperaturen, gewoon ramen een stuk open aan beide kanten van het huis. Indien balans ventilatie (type D), in plaats van de ramen open, die harder zetten en de filters een keer schoonmaken na het klussen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19

mwa

Het zal het tijdstip zijn, maar ik dacht gelijk “zijn je buren niet wat te vroeg met vuurwerk??”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Wilke schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:20:
Het stofzuigen, dweilen en alles afnemen over een weekje nog eens herhalen. En ondertussen goed ventileren. Kan prima met huidige buitentemperaturen, gewoon ramen een stuk open aan beide kanten van het huis. Indien balans ventilatie (type D), in plaats van de ramen open, die harder zetten en de filters een keer schoonmaken na het klussen.
Dit. Als je nog meer gaat verbouwen is het de moeite om een flinke ventilator te kopen. Als je dan weer met stofwerk bezig bent alle ramen open, ventilator aan en met mondmasker op verder werken.
Ik heb deze gekocht voor mijn verbouwing. Niet goedkoop, wel goed voor je eigen levensduur.

*edit* ik weet overigens niet of de filters en motor van je ventilatiesysteem in huis tegen bouwstof kunnen. Gewone stofzuigers gaan ook snel stuk van bouwstof.

[ Voor 8% gewijzigd door Dexs op 30-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:46
Stofmasker. Opvegen. Opdwijlen. Opzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mijn komt er niet zomaar kwartsstof vrij als je geen materiaal gaan doorzagen/freze/slijpen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:20:
Persoonlijk zou ik met dit weer enkel vertrouwen op alle ramen open. Fijn stof is niet goed voor de ventilators van je ventilatiesysteem. Er zit meestal wel een G4 filter voor maar die dient dus enkel voor groffe deeltjes stof en niet voor fijn stof. Je zou wel het ventilatiesysteem op enkel toevoer kunnen zetten wat een lichte overdruk zou moeten geven en de lucht via de open ramen uit je huis moeten duwen.

Sterker nog, ik zou zelfs de afvoerkanalen afplakken tijdens het produceren van zoveel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:32
Dank voor de reacties! Ik ga het nogmaals rigoureus schoonmaken, maar eerst nog wat verder afsteken en schuren.. Ik gebruikte gewoon FFP2 maskers, maar ik heb nu even een goed 3M halfgelaatmasker gehaald met P3 filters om het inhaleren wat te voorkomen.
warhamstr schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:12:
Volgens mijn komt er niet zomaar kwartsstof vrij als je geen materiaal gaan doorzagen/freze/slijpen?
Bij het afsteken brokkelt het af en komt er vrij veel stof vrij en er zit wel aardig wat kwartsstof in stucwerk.

[ Voor 39% gewijzigd door Belecthor op 30-07-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Belecthor schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:
Dank voor de reacties! Ik ga het nogmaals rigoureus schoonmaken, maar eerst nog wat verder afsteken en schuren.. Ik gebruikte gewoon FFP2 maskers, maar ik heb nu even een goed 3M halfgelaatmasker gehaald met P3 filters om het inhaleren wat te voorkomen.
En dus niet vergeten zo veel mogelijk alles open te houden voor goede tocht, scheelt enorm met hoeveelheid die in het huis blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05 19:25
Na het maken van de enorme stofwolk kun je deze versneld neer laten slaan door met een plantenspuit de lucht vochtig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste is om aan te pakken bij de bron...
Dus bij het afsteken maatregelen nemen om stofverspreiding te mininaliseren. Denk aan direct "afzuigen" of "nat houden" (zorgt voor minder stof).
Als bronaanpak niet werkt, dan per ruimte maatregelen nemen. Dus niet in het huis alle ramen openzetten (tenzij je juist wilt dat je hele huis onder het stof komt), maar deur dicht, kieren (bij bijv. de deur) goed afdichten en lokaal ventileren (raam open).

En als alternatief kan je je huis natuurlijk ook professioneel laten reinigen / schoonmaken.
Pagina: 1