Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjef123
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-07-2021
Na jaren meegelezen te hebben besloten toch eens een accountje te maken. Ik kan namelijk wat advies gebruiken bij een keuze die ik moet gaan maken van mezelf.

Ben nu een aantal jaar afgestudeerd en inmiddels bij mijn 2e werkgever aan de slag als IT consultant en heb diepgaande kennis op technisch vlak. Qua soft skills zit er natuurlijk nog ruimte om te verbeteren maar dat zal met de jaren groeien naar gelang ik meer ervaring op doe.

Ik hou van uitdaging maar merk dat ik na een aantal jaar bij een werkgever begin te vervelen en me daardoor ook aan steeds meer zaken begin te ergeren. Nu met de coronacrisis ben ik van mening dat mijn werkgever belachelijk met zijn personeel omgaat. Denk daarbij aan:
- Bevriezen salarisgroei
- Extreme werkdruk.
- Niet aanbieden van een thuiswerkvergoeding maar juist bepaalde vergoedingen intrekken.
- Niet meewerken aan een goede thuiswerkplek.
- Slechte specificaties laptop.

Daarnaast is er ook gruwelijk veel kantoorpolitiek. Het bedrijf is van eigenaar gewisseld en bovenin is een machtspelletje bezig. Ondertussen moet de operatie hard rennen om alles rond te krijgen maar krijgen daar niet de credits voor. Het beste personeel wordt bedolven onder het werk en daarmee monddood gemaakt. Ondertussen zijn die popiejopies van de toren aan het blazen hoe geweldig ze zijn maar doen vrij weinig.

Enfin, ik ben bang dat het uiteindelijk overal hetzelfde liedje zal zijn. Bij mijn werkgever hiervoor ergerde ik me na een tijdje ook flink. En misschien ben ik ook niet geschikt om voor een baas te werken. Ik trek graag mijn eigen plan en meen het ook veel beter te weten :P Overigens heb ik mijn klachten ook gedeeld met mijn leidinggevende maar hij loopt tegen een muur en krijgt niks veranderd.

Ik heb mezelf nu voor het blok gezet, voor mezelf beginnen of stoppen met klagen. Wat denken jullie? Hoe en wat zou ik het beste kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Klagen werkt meestal niet. Dus daar kan je alvast mee beginnen ;)

Maar wat denk je dat het gaat opleveren als je voor jezelf gaat beginnen? Uiteindelijk zal je met een opdracht aan de gang moeten met veel of weinig ruimte tot eigen inbreng. Afhankelijk van de rol heb je minder tot weinig met de cultuur van het bedrijf te maken.

Genoeg mensen hier op Tweakers die dit fijn vinden, ding doen, dikker salaris en weinig kantoor gezeur. En als het gezeur wel optreedt weer naar de volgende opdracht.

Kan ook wat eenzaam zijn, maar wellicht haal je je energie uit andere zaken zodat de voordelen tegen de nadelen opwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
Voor jezelf beginnen en stoppen met klagen :)

Overigens kan 'voor jezelf beginnen' het begin van een hele interessante periode zijn, maar net zo goed uitdraaien op een deceptie. Vaak eindig je waar je start en is het lastiger iets anders te doen dan je deed, zijn opdrachten niet altijd makkelijk te vinden waardoor je of een tijd niets hebt of dingen gaat doen die je niet wilde doen.

Keerzijde is dat je ook juist veelal kunt doen wat je wilt, eigen verantwoording hebt en je inkomen zelf bepaalt voor een groot deel. Ik ben zelf met een compagnon begonnen en wij zijn bijna 8 jaar onderweg en de autonomie bevalt nog steeds - ook al ben ik loyaal aan m'n opdrachtgevers.

Afhankelijk van je gekozen samenwerkingsvorm kom ik ook wel ZZP'ers tegen die het een eenzaam bestaan vinden. Je hoort nergens bij, behalve jezelf.

NB: overigens kom je in potentie als ZZP'er alsnog bij dit soort bedrijven terecht en is het 'same shit, different day' - alleen is het niet jouw shit. Tegelijkertijd kun je geconfronteerd worden met contract beindiging om de meest idiote redenen tot en met.. geen reden. Ondernemer levert je directere feedback op zeg maar :)

Mijn advies zou zijn: doen! Maakt niet uit wat, als het maar niet niets is :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sjef123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:51:
Ik heb mezelf nu voor het blok gezet, voor mezelf beginnen of stoppen met klagen. Wat denken jullie? Hoe en wat zou ik het beste kunnen doen?
Voor jezelf beginnen!

Precies de zaken die je beschrijft had ik ook. Uren naar gewauwel van het management moeten luisteren over hoe geweldig het is dat we waren overgenomen. Daarna gevraagd: verandert er iets voor mij?, antwoord was nee.
Nog geen 10% van het bedrijf zou er iets van merken. Dus waarom moet ik daar 'op dure locatie' in mijn eigen tijd naar luisteren?

Als zelfstandige is de afspraak simpel:
Ik doe de klus en jij betaalt de rekening.

Geen beoordelingen, bonussen, salarisverhogingen, aanpassingen arbeidsvoorwaarden. Geen projecten die jaren liggen te verstoffen, budgetten die op zijn. Politieke spelletjes of overuren die niet betaald worden hoef ik ook niet.

En bevalt de opdracht niet of is de opdrachtgever de weg kwijt?
Afronden en door.

Je moet alleen je financiën op orde hebben/houden. En de stress om een nieuwe opdracht? Ik had ook stress over projecten en beoordelingen e.d. dat streept in mijn geval weg tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In ieder geval niet niets doen.
Voor jezelf beginnen, maar zoals reeds gezegd, kans op same shit, different day. Voordeel: exit, op naar de volgende opdracht.

Mag ik nog een optie voorstellen? Zoek een midden/klein bedrijf en ga daar werken. Dat heeft zo ook z'n nadelen maar voordeel is dat de lijntjes daar kort zijn. Als iets je niet aanstaat, kan je de juiste persoon aan de tand voelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daarnaast is er ook gruwelijk veel kantoorpolitiek.
Als je daar al niet tegen kan, wil je al helemaal niet de commerciële, kantoorpolitieke en bij serieuze problemen juridische aspecten van zzp-en meemaken.

Solliciteer elke 5 jaar bij een nieuw bedrijf en stap over als voldoende meer geld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:01
Optie 3: andere werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:33
Voor jezelf beginnen moet bij je passen. Zo te lezen ben je nog jong, dus gewoon proberen of het bij je past heeft waarschijnlijk nog wat minder consequenties dan later in je carrière.

Doen dus zou ik zeggen en kijken of het wat voor je is. Valt het tegen zijn er altijd nog werkgevers.

En voor het overige, niets mis met klagen en kritisch blijven. De kunst is alleen om je leven er niet door te laten verpesten en altijd te blijven relativeren. Het is maar werk en zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef123
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-07-2021
Dankjewel allemaal voor de reacties!

Jullie hebben gelijk over het klagen. Daar moet ik inderdaad sowieso mee stoppen.
TheGhostInc schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Voor jezelf beginnen!

Precies de zaken die je beschrijft had ik ook. Uren naar gewauwel van het management moeten luisteren over hoe geweldig het is dat we waren overgenomen. Daarna gevraagd: verandert er iets voor mij?, antwoord was nee.
Nog geen 10% van het bedrijf zou er iets van merken. Dus waarom moet ik daar 'op dure locatie' in mijn eigen tijd naar luisteren?

Ik doe de klus en jij betaalt de rekening.

Geen beoordelingen, bonussen, salarisverhogingen, aanpassingen arbeidsvoorwaarden. Geen projecten die jaren liggen te verstoffen, budgetten die op zijn. Politieke spelletjes of overuren die niet betaald worden hoef ik ook niet.

Afronden en door.

Je moet alleen je financiën op orde hebben/houden. En de stress om een nieuwe opdracht? Ik had ook stress over projecten en beoordelingen e.d. dat streept in mijn geval weg tegen elkaar.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Soortgelijke meeting ook gehad, uiteraard in je vrije tijd 2 uur luisteren naar hoe geweldig de nieuwe eigenaar is. Dat niemand zich druk hoeft te maken. Hoe harder men dat roept hoe meer ik op mijn hoede ben.

Dat van die stress die je tegen elkaar weg kan strepen heb je een goed punt. Zo had ik het nog niet bekeken.
NB: overigens kom je in potentie als ZZP'er alsnog bij dit soort bedrijven terecht en is het 'same shit, different day' - alleen is het niet jouw shit. Tegelijkertijd kun je geconfronteerd worden met contract beindiging om de meest idiote redenen tot en met.. geen reden. Ondernemer levert je directere feedback op zeg maar :)
Ja in mijn huidige rol als consultant kom ik ook bij bedrijven en dan merk je dat ook. Maar vaak merk ik dan wel genoeg afstand. Ook raakt het mij dan niet direct en kan ik het van me af laten glijden. Maar als iets mij wel raakt en ik kan het niet veranderen vind ik dat heel vervelend. Of misschien weet ik niet hoe ik met zulke zaken moet omgaan. Om me heen hoor ik heel veel accepteren, maar daar ben ik te perfectionistisch voor.
Mag ik nog een optie voorstellen? Zoek een midden/klein bedrijf en ga daar werken. Dat heeft zo ook z'n nadelen maar voordeel is dat de lijntjes daar kort zijn. Als iets je niet aanstaat, kan je de juiste persoon aan de tand voelen.
Mijn eerste werkgever was een klein bedrijf. Heeft inderdaad heel veel voordelen maar uiteindelijk was dat ook niet de plek voor mij. Vandaar dat ik nu ook twijfel wat ik moet doen. Ligt het aan mezelf en kan ik dat dan veranderen? Of moet ik voor iets anders kiezen zoals voor mezelf beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TheGhostInc schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Ik doe de klus en jij betaalt de rekening:

Afronden en door.
Klopt maar zo simpel is het ook weer niet altijd hoor. Zoals je zelf al aangeeft krijg je weer te maken met andere idiote dingen als zzp-er; van wanbetalers tot aan idioten die telkens weer nieuwe aanpassingen willen en het liefst gisteren al of de boel zelf niet goed snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sjef123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:16:

Mijn eerste werkgever was een klein bedrijf. Heeft inderdaad heel veel voordelen maar uiteindelijk was dat ook niet de plek voor mij. Vandaar dat ik nu ook twijfel wat ik moet doen. Ligt het aan mezelf en kan ik dat dan veranderen? Of moet ik voor iets anders kiezen zoals voor mezelf beginnen.
Hoe klein was klein, als ik dat vragen mag? Wat je vaak ziet is dat bedrijven ook te klein kunnen zijn om hun zaken op orde te hebben. Bij < 50FTE zie je vaak dat HR gedaan wordt door de oprichter of een administratie figuur die vaak geen flauw idee hebben wat er allemaal wel en niet van een werkgever verwacht wordt. En vaak hebben die ook geen fatsoenlijke beoordelingscyclus, groeimogelijkheden etc. Al wil je een professionele werkgever zonder te veel politiek dan moet je imho meer bij het middenbedrijf zijn (laten we zeggen 75 tot 200 FTE). Groot genoeg om er een redelijke HR afdeling op na te houden enzo, maar klein genoeg dat elk MT-lid nog elke medewerker kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@CyberMania ik werk meestal voor grotere clubs. Goedgekeurde uren betekent betaling en ze mogen zo vaak van gedachten wisselen als ze willen. De klok loopt gewoon door.

Maar ik ken het wel. Daarom kies ik opdrachten in agile teams. Ik wil als een professional werken, niet dat gehobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:38
Dit kan worden opgelost door zelfstandige te worden:
- Bevriezen salarisgroei
- Niet aanbieden van een thuiswerkvergoeding maar juist bepaalde vergoedingen intrekken.
(genoeg budget om het zelf met €80+ uur te kopen)

Dit grotendeels:
- kantoorpolitiek (je bent nu te duur voor ditjes en datjes, werken zal je)

Dit niet:
- Extreme werkdruk.

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 31-07-2021 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:27
Ik ken niet de exacte profielen van je werkgevers, maar ik zou toch zeggen, kijk naar een andere.

Het gedoe in de top heb je simpelweg niet bij alle bedrijven. Regelingen i.v.m. corona verschillen zeer sterk. De een krijgt geen reiskostenvergoeding meer, maar krijgt er niets bij. Bij mij hebben ze een hele werkplek aangeboden (tegen €0,-) en worden we op allerlei manieren ondersteund bij het thuiswerken.

Ook snapt men dat extreme werkdruk niet goed is voor mensen en wordt er gewoon op je gelet als je erover begint. We hebben ook gewoon een CAO.

Maar ik zit dan ook in de corporate markt bij een van de grootste IT werkgevers van Nederland. Het moet je liggen, want er zijn zeker ook nadelen. Maar voor mij wegen die absoluut niet op tegen de voordelen.

@Harm_H Mooi samengevat!

[ Voor 1% gewijzigd door Drucchi op 31-07-2021 11:46 . Reden: nieuwe post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Klopt maar zo simpel is het ook weer niet altijd hoor. Zoals je zelf al aangeeft krijg je weer te maken met andere idiote dingen als zzp-er; van wanbetalers tot aan idioten die telkens weer nieuwe aanpassingen willen en het liefst gisteren al of de boel zelf niet goed snappen.
Wat jij schetst is toch vooral wat vooral de hele kleine bedrijfjes die erg weinig budget hebben proberen: het onderste uit de kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:53
Voor jezelf kan, maar dan moet je alles zelf doen. jezelf verzekeren, zeker weten dat je altijd genoeg klanten zal hebben etc. Het kan een leuke ervaring zijn maar is niet voor iedereen weggelegd. Ik zou eerder gewoon kiezen voor een ander bedrijf. Tenzij je alles al volledig hebt uitgezocht en je al min of meer weet waar je aan toe bent. Vooral nu met corona en de vele onzekerheden wil je gewoon zeker zijn van geld.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoppen met klagen en een andere baan zoeken. Misschien heb je het juiste bedrijf gewoon nog niet gevonden. Misschien bestaat dat bedrijf wel helemaal niet.

Ik snap niet waarom mensen klagen over zaken als ...
- Bevriezen salarisgroei
- Extreme werkdruk.
... en dan toch blijven.

Zoek dan wat anders. Je zit daar om een boterham te verdienen en dat wil je op de best mogelijke manier doen. Als mentaliteit, arbeidsvoorwaarden of de inhoud van het werk niet (meer) passen, en het elders beter is, dan weet je dat het tijd is om wat anders te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 01:22
Kantoorpolitiek zal er altijd wezen, als je daar erg gevoelig voor bent is er misschien ook meer aan de hand. Krijg je zelf makkelijk dingen afgerond, of zit daar juist veel stress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Na jaren meegelezen te hebben besloten toch eens een accountje te maken. Ik kan namelijk wat advies gebruiken bij een keuze die ik moet gaan maken van mezelf.

Ben nu een aantal jaar afgestudeerd en inmiddels bij mijn 2e werkgever aan de slag als IT consultant en heb diepgaande kennis op technisch vlak. Qua soft skills zit er natuurlijk nog ruimte om te verbeteren maar dat zal met de jaren groeien naar gelang ik meer ervaring op doe.

Ik hou van uitdaging maar merk dat ik na een aantal jaar bij een werkgever begin te vervelen en me daardoor ook aan steeds meer zaken begin te ergeren. Nu met de coronacrisis ben ik van mening dat mijn werkgever belachelijk met zijn personeel omgaat. Denk daarbij aan:
- Bevriezen salarisgroei
- Extreme werkdruk.

Daarnaast is er ook gruwelijk veel kantoorpolitiek. Het bedrijf is van eigenaar gewisseld en bovenin is een machtspelletje bezig. Ondertussen moet de operatie hard rennen om alles rond te krijgen maar krijgen daar niet de credits voor. Het beste personeel wordt bedolven onder het werk en daarmee monddood gemaakt. Ondertussen zijn die popiejopies van de toren aan het blazen hoe geweldig ze zijn maar doen vrij weinig.

Enfin, ik ben bang dat het uiteindelijk overal hetzelfde liedje zal zijn. Bij mijn werkgever hiervoor ergerde ik me na een tijdje ook flink. En misschien ben ik ook niet geschikt om voor een baas te werken. Ik trek graag mijn eigen plan en meen het ook veel beter te weten :P Overigens heb ik mijn klachten ook gedeeld met mijn leidinggevende maar hij loopt tegen een muur en krijgt niks veranderd.

werk je in ede? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:19

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Azbest schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:18:
Kantoorpolitiek zal er altijd wezen, als je daar erg gevoelig voor bent is er misschien ook meer aan de hand. Krijg je zelf makkelijk dingen afgerond, of zit daar juist veel stress?
Zou je dit kunnen toelichten? Wat zou er meer aan de hand kunnen zijn?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azbest
BroWohsEdis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Zou je dit kunnen toelichten? Wat zou er meer aan de hand kunnen zijn?
Als die laatste vraag herkenbaar is zou je eens kunnen kijken naar verhalen van ADD/ADHDers, die kunnen met dergelijke politiek niet goed overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Sjef123 Wat je ook zou kunnen doen is:
  1. Op zoek gaan naar iets anders/leukers.
  2. Ondertussen blijf je bij je huidige werkgever, neem je de teugels in handen en probeer je de situatie te verbeteren, ondanks dat je er mogelijk weinig invloed op hebt.
  3. Ga minder uren bij je huidige werkgever werken en start ondertussen voor jezelf en bouw dat op. Is het leuk en lukt het, dan heb je een soepele overgang richting ZZP'er en schaal je de uren verder op, tot het punt natuurlijk waarop je werkgever er niet meer in mee wil/kan gaan. Bevalt het freelancen niet, dan weet je dat en zoek je verder naar een volgende werkgever.
Volgens mij combineer je op deze manier de verschillende opties, maak je het beste van dit moment en kijk je ook direct naar de toekomst.

Ps. Kantoorpolitiek kan ook heel leuk zijn als je het als een spel gaat zien. In plaats van je eraan te irriteren, kan je ook "genieten" van het hele gebeuren door wat afstand te nemen en zelf de juiste zetten te doen om het spel naar je hand te zetten. Het op deze manier benaderen heeft mij in ieder geval altijd erg veel gebracht :)

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 31-07-2021 13:51 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Taro schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:48:
@Sjef123 Wat je ook zou kunnen doen is:
  1. ...
  2. Ga minder uren bij je huidige werkgever werken en start ondertussen voor jezelf en bouw dat op. Is het leuk en lukt het, dan heb je een soepele overgang richting ZZP'er en schaal je de uren verder op, tot het punt natuurlijk waarop je werkgever er niet meer in mee wil/kan gaan. Bevalt het freelancen niet, dan weet je dat en zoek je verder naar een volgende werkgever.
Alleen hoe, als zijn leidinggevende al amper wat voor elkaar krijgt. Minder uren vragen is meestal geen kwestie van een formuliertje invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Azbest schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Alleen hoe, als zijn leidinggevende al amper wat voor elkaar krijgt. Minder uren vragen is meestal geen kwestie van een formuliertje invullen.
Inderdaad. Als ik "bevroren salaris" en "extreme werkdruk" lees dan stel ik me geen bedrijf voor waar ze zomaar akkoord gaan als een medewerker minder uren wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
downtime schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Inderdaad. Als ik "bevroren salaris" en "extreme werkdruk" lees dan stel ik me geen bedrijf voor waar ze zomaar akkoord gaan als een medewerker minder uren wil maken.
Dan is het helemaal makkelijk dan ga ik weg.

En als ze dat dan willen dan heb je het gelijk voor elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Azbest schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Als die laatste vraag herkenbaar is zou je eens kunnen kijken naar verhalen van ADD/ADHDers, die kunnen met dergelijke politiek niet goed overweg.
Interessant, ik herken mezelf erg in TS zijn problemen qua uitdagingen en hielenlikken binnen kantoren, ik heb dan ook ADD. ;)

@Sjef123

Ik heb in een zelfde situatie gezeten waarbij er geen verandering in kwam en uitdeindelijk vriendelijk gemeld dat ze maar lekker iemand anders mogen zoeken met hun achterlijke praktijken, ga weg daar voordat je in een burn out terecht komt.
Kijk eventueel even bij de vacatures van de Politie (IT/Intelligence gericht).

[ Voor 4% gewijzigd door BroWohsEdis op 31-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BroWohsEdis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Interessant, ik herken mezelf erg in TS zijn problemen qua uitdagingen en hielenlikken binnen kantoren, ik heb dan ook ADD. ;)
De andere 98% die de pest heeft aan zulk gedrag heeft danweer geen ADD of ADHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
BroWohsEdis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:10:
[...]
...

ga weg daar voordat je in een burn out terecht komt.
Kijk eventueel even bij de vacatures van de Politie (IT/Intelligence gericht)
Helemaal mee eens, Politie is een goede plek. Targets zijn daar ondergeschikt aan kwaliteit van het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
Sissors schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Ergens een hekel aan hebben is gezond, als het je leven gaat beheersen en je energie volledig weg neemt dan is er wat aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Sissors schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Dat klopt, alleen kan de 2% met ADD of ADHD hier waarschijnlijk zó slecht tegen dat het ook privé invloed zal hebben. Als ik verder dingen lees als het bevriezen van salaris groei, extreem hoge werkdruk en weinig doorgroeimogelijk heden dan moet je als de brandweer wegwezen, voor hun 10 anderen.

Edit: Ik insinueer trouwens niet dat TS ADD heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 31-07-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online

- Bevriezen salarisgroei
Da's niet nieuw hoor, het gemiddelde van +3% per jaar zal met de pandemie inderdaad wat lager gaan uitvallen, maar in loondienst ga je niet rijk worden :)
- Extreme werkdruk.
Dat ligt ook aan je soft skills. Je kan ook gewoon "nee" zeggen bij die zoveelste keer dat je moet overwerken. Stelselmatig overwerk is niet normaal namelijk. Je zegt gewoon: "ik werk om te leven, niet andersom, zoek maar meer personeel, of geef mij +30% salaris, dan praten we verder."
Maar natuurlijk, van beide walletjes snoepen. Reiskosten heb je niet meer nodig, en thuiswerken is maar iets wat je zelf moet uitzoeken.
De wet loopt gewoon keihard achter op de feiten. Natuurlijk moet je werkgever uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor een goede en gezonde werkplek, ongeacht waar die is.
Wederom: Soft skills ;) Je moet wel kunnen verkopen waarom jij een bepaalde laptop vereist. Ik had ooit een werkgever die mij een sloerie van een Dell wilde aansmeren, 2e-hands met vieze gebruikssporen, en al verouderd toen hij uitkwam. Ik eiste een MacBook van €3k. Moeilijk, lastig, "oneerlijk naar je collega's", en toch kreeg ik hem. En een jaar later hadden praktisch al mijn collega's d'r één.
Herkenbaar. De oplossing is heel simpel: je cv bijwerken en solliciteren. Dan groei je hard in salaris (zet in op +30%) én je gaat naar een leukere omgeving toe, die je ook zelf kan uitzoeken.
Dan ga je freelance en vraag je als junior/medior tussen de €65 en €80 per uur. Bij gemiddeld 18 werkbare dagen per maand kom je dan uit op €9360 per maand bruto (bij 65) tot €11.520 per maand bruto.

Dat is grofweg €4500 tot €5500 netto per maand.
Klagen is goed. Zo kom je uiteindelijk tot oplossingen. Jouw emoties en ervaringen zijn belangrijk om iets mee te doen. Er zijn genoeg mensen die zich niet ergeren aan deze zaken en die blijven heel loyaal met gemiddeld +3% per jaar rustig 30 jaar voor dezelfde baas werken. En daar is niks mis mee, als je daar niet unhappy van wordt.

Hell, er zijn ook genoeg mensen die klagen maar d'r niks mee doen. Jij lijkt in oplossingen te denken, dus doe er wat mee :)

Jij bent anders dan de meeste mensen, en zo zie ik mijzelf ook. Ik werk al een tijdje zelfstandig en sinds dit jaar ook freelance in Nederland. De vrijheid en verantwoordelijkheid zijn even wennen maar ook enorm de moeite waard. Zijn er risico's? Ja hoor, maar daar is het salaris ook naar.

En vergeet als freelancer straks ook niet om hoog in te zetten en ieder jaar je uurtarief aan te passen. Ieder jaar komt er minimaal 5% bij. En als je straks een paar ton hebt gespaard en je huis hebt afbetaald in no-time flat, dan kan je rustig ergens in loondienst gaan bij een leuke startup waar je equity shares krijgt en hopelijk kan cashen over een paar jaar :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blue-eagle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Klagen is goed. Zo kom je uiteindelijk tot oplossingen.
Integendeel. In mijn ervaring zijn de klagers de mensen die uiteindelijk niets doen en blijven zitten. Ze klagen bij collega's, praten ook een boel over weggaan, maar doen uiteindelijk niks en verwachten dat iemand anders de problemen oplost. En zo werkt het niet.
Hell, er zijn ook genoeg mensen die klagen maar d'r niks mee doen. Jij lijkt in oplossingen te denken, dus doe er wat mee :)
Je projecteert. Ik heb hem nog niet in oplossingen zien denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Integendeel. In mijn ervaring zijn de klagers de mensen die uiteindelijk niets doen en blijven zitten. Ze klagen bij collega's, praten ook een boel over weggaan, maar doen uiteindelijk niks en verwachten dat iemand anders de problemen oplost. En zo werkt het niet.
Je bent een zwart/wit-kijker :* Er zijn heel veel tintjes grijs tussen klagers die niks doen, en klagers die er wél wat mee doen.
[...]

Je projecteert. Ik heb hem nog niet in oplossingen zien denken.
Waar heb je het over? De titel van dit topic begint met de 3 woorden: "Voor mezelf beginnen" – dat is al een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BroWohsEdis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:26:
[...]

Dat klopt, alleen kan de 2% met ADD of ADHD hier waarschijnlijk zó slecht tegen dat het ook privé invloed zal hebben. Als ik verder dingen lees als het bevriezen van salaris groei, extreem hoge werkdruk en weinig doorgroeimogelijk heden dan moet je als de brandweer wegwezen, voor hun 10 anderen.

Edit: Ik insinueer trouwens niet dat TS ADD heeft.
Ik denk dat wat TS beschrijft bij zo goed als iedereen privé invloed zou hebben. En lijkt mij dus echt een plaats waar hij weg moet wezen. Of dan ZZP'en het alternatief is, tja, dat is aan hem. Maar het is echt niet zo dat elke werkgever zo is.
downtime schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Door de niet klagers lopen problemen steeds verder uit de hand, omdat ze er nooit over klagen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 31-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Je hebt jezelf al het antwoord gegeven dus wat wil je nog verder weten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 21:20
Hier in de omgeving ken ik wat meer dan 50 bedrijven die ofwel bijna 100% development doen of die een IT development afdeling hebben. Van die 50 zijn er 2 die naar mijn mening zowel acceptabel betalen als een leuke werksfeer hebben.

Dat is dan wel mijn persoonlijke voorkeur (ik heb ook een hekel aan kantoorpolitiek, doe graag echt innovatieve projecten, heb graag een rustige werkplek en hou wel van een beetje nadenken voor je ergens aan begint, i.p.v. zo 'agile' mogelijk te zijn). Het is uiteindelijk maar net waar je zelf het beste in past.

Mijn advies: Wil je goed geld verdienen, begin dan voor jezelf en stel jezelf dan ook 100% verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Wil je een leuke werkplek, doe dan onderzoek naar de bedrijven waar je mogelijk zou willen werken. Er is echt wel wat te vinden, maar het is nog best lastig om te weten hoe het echt zit bij een bedrijf dat je verder nog niet kent. Daar valt nog wel wat te verbeteren in de IT-arbeidsmarkt.

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
ZZP is gewoon andere manier van denken en het is handig als je als IT consutant ook je eigen netwerk hebt of acquisitie kunt doen (anders blijft er veel aan de strijkstok hangen). Daarnaast moet je als ZZP'er je mannetje wel een beetje staan, want niemand anders regelt het voor je.

Het voordeel is, je bepaalt je eigen werkdruk, je eigen vakantie, laptop.

Ik heb zelf geluk, als ZZP'er heb ik nog nooit zo'n lage werkdruk, zoveel pensioen, zo weinig reistijd, zoveel vakantie dagen en een mooie laptop gehad.

Bij laatste werkgever zat ik als IT consultant elke keer belachelijk ver weg, voor klanten waar ik niet voor wilde werken en ik kon pas op mijn 86e met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18
Even een andere invalshoek:

Als het jouw bedrijf was (waar je nu werkt waar je allerlei zaken niet bevallen) hoe zou jij het dan doen en kun je dit op een constructieve manier bespreekbaar maken? Heb je oplossingen voor problemen waar je directie mogelijk nog niet aan gedacht zou hebben?

Op die manier ziet men dat je geïnvesteerd/betrokken bent in het bedrijf, val je op door positief kritisch te zijn en nagedacht te hebben over een of meerdere oplossingen.

Is er een persoon op niveau waarbij je dit kwijt kan?

Een oud directeur van me zei tegen me: je moet altijd de dialoog aangaan, zodra je stopt met praten en getekend hebt bij een ander bedrijf kan ik je niet meer helpen.

Nu is het wel zo dat je een organisatie niet zomaar verandert dus het kan ook tegen dovemans oren gericht zijn, maar wellicht helpt het je wel je keuze te vergemakkelijken.

Als ze naar je geluisterd hebben en ze doen er niets mee aangezien je zegt dat het een tendens is die onder meerdere personeelsleden leeft, kun je je zelf iig niets verwijten dat jij er niet alles aan gedaan hebt en kun je met een gerust gevoel opzeggen!

discogs

Pagina: 1