Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Ik kon het andere topic over ventilatie inregelen niet meer vinden dus ik begin even een eigen topic.
Ik heb net een anemometer binnen (zelfde als een holdpeak 866 maar ander merk) en een mooie trechter van karton gemaakt die netjes over de afzuigventielen past. Het gaat trouwens over een type C ventilatie.
Om nu van m/s naar m3/h te gaan heb ik π/4*(D^2-d^2) gedaan, waar D=buitendiameter rotor en d=asmaat. In dit geval 65mm en 25mm.
Omgerekend naar vierkante decimeter is dat dus 0,2826 dm2.
So far so good denk ik.
Zet ik hem nu op een ventiel dan kom ik niet verder dan 2,5m/s windsnelheid.
25dm/s*0,2826 is 7l/s is ongeveer 25m3/h.
Grofweg 1m/s door de anemometer is 10m3/h dus.
Ik vond dit best tegenvallen omdat de mv box al best hard draait, ducobox silent.
Morgen komt er wel gladde slang binnen want de kanalen zitten nu met aluminium flex vast, dus veel weerstand en toch ook meer geluid. Kanalen zijn spiro 125.
Klopt het wel wat ik meet en bereken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoeveel ventielen heb je, welk ventiel heb je gemeten?
En hoeveel verwacht je te meten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik moet er drie inregelen, keuken, badkamer en zolder.
Ik ga voor 75/50/50 maar daar kom ik dus niet aan, ik zit nog niet aan de helft als mijn rekensom goed is.
De box staat al vrij hoog in toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:23
Heb je wel genoeg ventilatieroosters open staan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@busscherski Alles staat volledig open. Pak em beet 4,5m aan duco 22zr roosters. En nog twee keer Velux dakramen op ventilatiestand.
Wel handig dat je dit zegt, ik zal ook eens meten met de ramen open, dan weet ik gelijk of het daar aan ligt.

Mijn rekensom was dus goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je alle lucht van het ene ventiel dat je telkens aan het meten was door de trechter laten gaan? Dus dat alle lucht via de anemometer gaat?
Hoe ziet die trechter eruit?
Krijgt dat ventiel door de trechter dan niet veel meer weerstand?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ramen open doet verder niks, meting blijft gelijk.
De trechter is een gelijkbenig trapezium met korte zijde 15 en lange 20, de ventielen zijn 7-standen Stork air afvoerventielen dus daar valt hij ruim over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kun je niet beter zonder die trechter meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik heb nog een keer gemeten met de afvoer naar buiten los, en toen kwam ik wel op respectabele debieten. Ik heb alle aansluitingen opnieuw op de box gezet want het was met installateursluiheid gedaan, oftewel 50cm overbruggen met 1m slang, te lui om in te korten.
Nu heb ik 5m/s - 50m3/h - op de ventielen. Verder inregelen moet nu zeker wel lukken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het geluiddempende slang is, dan heeft die lengte een functie. Het advies is dan ook meestal om 1m geluiddempende slang op de box aan te sluiten. Heeft in dat geval dan ook niet te maken met installateursluiheid.

En is nu de afvoer naar buiten niet aangesloten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bartvl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:39:
Als het geluiddempende slang is, dan heeft die lengte een functie. Het advies is dan ook meestal om 1m geluiddempende slang op de box aan te sluiten. Heeft in dat geval dan ook niet te maken met installateursluiheid.

er is een juiste en een verkeerde manier van flexibel gebruiken. er wordt tevaak weinig moeite gedaan om ze goed op maat te maken.. overlengte is funest voor het systeem.
Een demper van een meter past niet in een gat van 50 cm ook niet als hij flexibel is. gewoon instalateurs luiheid dus.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 05-08-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Alles zit nu netjes weer aangesloten, morgen alles finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:35
bartvl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:39:

Die “dempers” inderdaad niet inkorten, belangrijk is wel om ze helemaal strak uit te trekken.

Dit is sowieso belangrijk met flexibele kanalen.
Pagina: 1