Ik kon het andere topic over ventilatie inregelen niet meer vinden dus ik begin even een eigen topic.
Ik heb net een anemometer binnen (zelfde als een holdpeak 866 maar ander merk) en een mooie trechter van karton gemaakt die netjes over de afzuigventielen past. Het gaat trouwens over een type C ventilatie.
Om nu van m/s naar m3/h te gaan heb ik π/4*(D^2-d^2) gedaan, waar D=buitendiameter rotor en d=asmaat. In dit geval 65mm en 25mm.
Omgerekend naar vierkante decimeter is dat dus 0,2826 dm2.
So far so good denk ik.
Zet ik hem nu op een ventiel dan kom ik niet verder dan 2,5m/s windsnelheid.
25dm/s*0,2826 is 7l/s is ongeveer 25m3/h.
Grofweg 1m/s door de anemometer is 10m3/h dus.
Ik vond dit best tegenvallen omdat de mv box al best hard draait, ducobox silent.
Morgen komt er wel gladde slang binnen want de kanalen zitten nu met aluminium flex vast, dus veel weerstand en toch ook meer geluid. Kanalen zijn spiro 125.
Klopt het wel wat ik meet en bereken?
Ik heb net een anemometer binnen (zelfde als een holdpeak 866 maar ander merk) en een mooie trechter van karton gemaakt die netjes over de afzuigventielen past. Het gaat trouwens over een type C ventilatie.
Om nu van m/s naar m3/h te gaan heb ik π/4*(D^2-d^2) gedaan, waar D=buitendiameter rotor en d=asmaat. In dit geval 65mm en 25mm.
Omgerekend naar vierkante decimeter is dat dus 0,2826 dm2.
So far so good denk ik.
Zet ik hem nu op een ventiel dan kom ik niet verder dan 2,5m/s windsnelheid.
25dm/s*0,2826 is 7l/s is ongeveer 25m3/h.
Grofweg 1m/s door de anemometer is 10m3/h dus.
Ik vond dit best tegenvallen omdat de mv box al best hard draait, ducobox silent.
Morgen komt er wel gladde slang binnen want de kanalen zitten nu met aluminium flex vast, dus veel weerstand en toch ook meer geluid. Kanalen zijn spiro 125.
Klopt het wel wat ik meet en bereken?