Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 08:41
Hi Tweakers,

Ik ben op zoek naar oude luchtfoto's van mijn woning/perceel voor het jaar 2000. Ik heb echter wat weinig succes via Google. Weet iemand of er luchtfoto's voor dit jaar er zijn en waar deze te vinden zijn (evt. tegen betaling)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik me niet vergis kan je met de Google Earth applicatie (dus niet de web versie of google maps) terug in de tijd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 18:18
Cyclomedia.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Je kan je gemeente ff vragen of ze een stadsarchief oid hebben. Sommigen hebben dat (al dan niet tegen betaling)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:58
Misschien kan je hier iets mee: https://topotijdreis.nl/

Het gaat echter niet zo ver terug met echte foto's

[ Voor 32% gewijzigd door Headshot_NL op 29-07-2021 15:00 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Orion84 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:57:
Als ik me niet vergis kan je met de Google Earth applicatie (dus niet de web versie of google maps) terug in de tijd.
Klopt, maar dan wel met de resolutie van toen. Tenzij het perceel waar TS naar zoekt aanzienlijk is, ga je niet gelukkig worden van de time-machine van Google Earth voor dit soort dingen. :-(

@TS: Wat voor soort luchtfoto's ben je naar op zoek? Specifiek van jouw perceel of gewoon historische foto's uit je buurt? Er zijn diverse archieven online die voor een specifieke regio mooie beelden hebben, waar ook wel luchtfoto's tussen zitten, zoals noord-hollandsarchief.nl (zijn er wel meer, maar deze schiet me even te binnen).

[ Voor 36% gewijzigd door naitsoezn op 29-07-2021 15:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Met Google Earth kan ik inderdaad terug, maar de resolutie is niet om over naar huis te schrijven. Ik heb een resolutie nodig waarop de erfafscheiding te zien is. Dat hoeft geen HD te zijn, maar wel net voldoende om te zien hoe de situatie destijds was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Cyclomedia gaat tot 2008 terug, dus dat is nog te nieuw

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurriendijkstra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:09
Oude luchtfoto's zijn in hoge resolutie onder andere te koop op www.dotkadata.com

Zij aggregeren foto's uit verschillende bronnen. Zo hebben wij een luchtfoto van onze wijk uit 1963 omdat het spoor in kaart werd gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
jurriendijkstra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:19:
Oude luchtfoto's zijn in hoge resolutie onder andere te koop op www.dotkadata.com

Zij aggregeren foto's uit verschillende bronnen. Zo hebben wij een luchtfoto van onze wijk uit 1963 omdat het spoor in kaart werd gebracht.
Had ik al eens eerder gevonden maar helaas te weinig detail in foto's voor 2009. Denk dat < 2000 niet echt goede luchtfoto's gemaakt zijn van de regio waarin ik woon. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

https://www.kadaster.nl/p...-s/historisch/luchtfoto-s hier al eens geprobeerd? Volgens mij specifiek voor jouw soort cases.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:47
Michael_OsGroot schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:59:
Je kan je gemeente ff vragen of ze een stadsarchief oid hebben. Sommigen hebben dat (al dan niet tegen betaling)
Tsjipmanz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:13:
https://www.kadaster.nl/p...-s/historisch/luchtfoto-s hier al eens geprobeerd? Volgens mij specifiek voor jouw soort cases.
Veel gemeenten begonnen in de loop van de jaren '90 met het zelf laten maken van luchtfoto's. Voor die tijd werden die indien nodig vaak betrokken van het Kadaster, toen nog Topografische Dienst Nederland. Hier in het stadhuis hebben we bijvoorbeeld vanaf 1995 in onze gis-omgeving hangen. En we leveren met enige regelmaat een screenshotje aan een burger of jurist. Dus als je de gemeente belt, eerst even vragen naar een afdeling geo informatie, landmeten, o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is ook of een analoge foto van destijds van op enige hoogte voldoet voor je vraag. Dan kun je wel gaan digitaliseren, maar zonder afdoende bronmateriaal kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 14:24
het klinkt cheesy, maar plaats eens een bericht in je lokale facebook groep. Daar zit sowieso je doelgroep voor zulke fotos :+

[ Voor 6% gewijzigd door 7Sins op 29-07-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
_Piwi_ schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Had ik al eens eerder gevonden maar helaas te weinig detail in foto's voor 2009. Denk dat < 2000 niet echt goede luchtfoto's gemaakt zijn van de regio waarin ik woon. Jammer.
Ik zou juist verwachten dat foto's van hoge kwaliteit zijn, het zijn analoge foto's die op hoge resolutie gedigitaliseerd zijn (zo te zien met een resolutie van 99Mpixel). Ze laten op de homepage zelfs wat uitsneden van foto's zien uit de jaren 80/90 en die zijn heel bruikbaar. Bij eentje waar huizen op staan kan je zowat de dakpannen tellen. Je hebt toch wel een foto gekocht in plaats van alleen de preview bekeken? ;)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
yodeluxe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Ik zou juist verwachten dat foto's van hoge kwaliteit zijn, het zijn analoge foto's die op hoge resolutie gedigitaliseerd zijn (zo te zien met een resolutie van 99Mpixel). Ze laten op de homepage zelfs wat uitsneden van foto's zien uit de jaren 80/90 en die zijn heel bruikbaar. Bij eentje waar huizen op staan kan je zowat de dakpannen tellen. Je hebt toch wel een foto gekocht in plaats van alleen de preview bekeken? ;)
Ik heb niets gekocht, voordat ik 50 EUR uitgeef wil ik wel weten dat er uberhaupt iets op te zien is. Ik zal eens een e-mail sturen om na te gaan wat de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
_Piwi_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Ik heb niets gekocht, voordat ik 50 EUR uitgeef wil ik wel weten dat er uberhaupt iets op te zien is. Ik zal eens een e-mail sturen om na te gaan wat de kwaliteit is.
Reactie terug, helaas geen high-res foto's beschikbaar voor mijn locatie.
Pagina: 1