Verbeteren powerline of vervangen door router/USP ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-05 15:10
Dag Tweakers,

Ik woon inmiddels 1,5 jaar in mijn eerste huis. Nu hebben wij voor de inrichting wat onlogisch gekozen wat betreft internet/TV (Vrouwen en hun idee van gezelligheid boven praktisch je kent het wel)

Nu heb ik KPN glasvezel in huis, ik ontvang uit mijn hoofd rond de 200-250Mbps. Echter met de wifi is dit beduidend lager (40-60mbps) en het lijkt alsof mijn powerline adapters nauwelijks beter zijn, dan wel niet slechter zijn dan wifi.
De powerline adapter loopt nu naar een switch in de kast die het signaal verspreid naar de kpn tv ontvanger, ps5 en tv maar dat signaal is vaak maar 10-20% van de 200-250mbps. Online gaming is daardoor ook lastig , sowieso met wifi maar met een steady 80-100 mbps moet het wel lukken alleen haal ik ook dat niet.
Tevens staat er een Nintendo switch die nog slechter is qua ontvangst, 200kbps ongeveer in het kastje dus online gaming daarop is not done.

Aan de andere kant van de woonkamer zit een utp aansluiting. Nu heb ik de elektricien gevraagd tijdens het klussen of die niet een extra aansluiting kon maken aan de andere kant en hij begon al over door de gietvloer boren en aan de andere kant omhoog komen, resultaat 2 gaten in de vloer. Gevoelsmatig niet echt een goede oplossing.

Daarnaast gaf die als optie de blauwe lijn op het plaatje, een kabelgoot naar het pui kozijn, daar een gat boren naar buiten, kabel voor de pui langs (via het kozijn) naar de andere kant en dan aan de andere kant nog een gat en met kabelgoot naar de tv kast. Ook dat vond ik maar matig, ook omdat de kabelbuiten dan met weersinvloeden te maken krijgt en dat leek me niets.

Welllicht kan ik een utp kabel volgens de gele lijn, binnendoor via het kozijn naar de andere kant brengen maar tussen de gietvloeren en de dorpel zit minimaal ruimte 1 a 2 kabeldiktes dus ik verwacht dat ik daar geen goot kwijt kan, dus zal de kabel altijd zichtbaar zijn en ik weet niet of ik mijn vriendin zover krijg om daar akkoord mee te gaan. Het is nogal een zichtlijn in de kamer.

Nu wil ik voor mijn gaming en streaming gewoon iets beter internet realiseren in die hoek.
KPN biedt o.a. superwifi punten aan, dit zou het probleem tackelen van de slechte wifi voor de nintendo, echter niet voor de rest.

UTP is het meest optimaal maar ik kan zo gauw niet zien wat de beste oplossing is naar de andere kant van de kamer.

Ik verwacht dat de powerline issues vooral door mijn stroomnetwerk komt, al is het huis 10 jaar oud. Ik weet niet of een andere type powerline evt. meer kan bieden?

Met alle issues die er spelen wil ik het liefst het meest efficiente manier om toch het netwerk stabieler te trekken en de meeste winst te behalen. zonder rare fratsen uit te halen zoals een kabel naar buiten om het maar weg te werken. Wellicht is er nog een optie die ik zelf niet ken die 1 van jullie zo paraat heeft maar ik hoor graag jullie advies/tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-_dIOh0tTsBtWGXRHUkdPzm2zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKDBIo5W8As5496yEAVWLhco.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Je zult waarschijnlijk de nodige reacties gaan krijgen dat je met powerline verbindingen maar geluk moet hebben dat het werkt (wat waar is), en dat een kabel echt de beste oplossing is (wat ook waar is) :).

Maar, om mensen je echt goed advies te laten geven, geef eens duidelijk aan welke (netwerk)apparatuur en welke aansluitingen er nu allemaal waar zijn in die kamer. Welke glasvezelrouter, wat zijn de instellingen qua WiFi daarvan; welke powerline adapter, en hoe staat die ingesteld? Welke aansluitingen heb je nu allemaal in de kamer, die TV moet tenslotte ook op iets aangesloten zijn? En waar komen die verbindingen vervolgens uit, in een meterkast, of ergens anders? Probeer zoveel mogelijk technische informatie te geven, dan krijg je het beste advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Op basis van @Cpt.Morgan probeer ik het zoveel mogelijk aan te vullen:

- de utp aansluiting zit rechts in de woonkamer en de tv en consoles links in de woonkamer. Bij de TV rechts zijn enkel 2 stopcontacten (waar de powerline getekend is op het oorspronkelijke plaatje). Links van de tv zijn nog 2 stopcontacten, ook alleen stroom geen loze leidingen. Verder zit er een automatische voederbak voor de kat, google home met stekkers voor de lampen aan uit zetten, Kpn tv kastje.

- Router van kpn is een experiabox v10, instellingen niet of nauwelijks aangepast. Op de bank ontvang ik op mijn mobiel 60-80mbps maar op mijn consoles vaak minder met de nintendo als uitschieter +-1mbps.

-De powerline die ik gebruik is de dvs1200 van kpn, hier is niets mee gedaan alleen stekker erin en netwerkkabel erin.

-De tv staat 11meter van de meterkast (waar alles in staat). Daar komt de glasvezel het huis binnen en staat de experiabox naast. waar 1 kabel naar boven gaat (rechtboven de meterkast) 1 naar de woonkamer en 1 naar de powerline.

-Gietvloer + vloerverwarming dus onder het huis is haast onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reerden
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-08-2021
Zit er nog een muur tussen je tv en de meterkast? Als dat een betonnen muur is kan dat flink wat demping op je wifi opleveren.

Je zou er dan over na kunnen denken om een extra wifi punt op de utp uitgang te zetten in de woonkamer. De Power Line kun je dan blijven gebruiken om het KPN Tv kastje van verbinding te voorzien (die heeft geen wifi voor zover ik weet). Over het algemeen zal een moderne en goede wifi AP betere latency en snelheid opleveren als een poweline, zolang het signaal maar voldoende is.

Ik heb verder geen ervaring met de wifi punten van KPN. Over het algemeen is zelf kopen van goed gereviewde apparatuur altijd beter als het spul wat een provider je levert.

Je hebt niet toevallig nog oude coax door de muur liggen vlakbij je TV kast? In dat geval zou je ook kunnen kiezen voor een paar MoCa adapters. Daarmee haal je maximaal 1gbit en lagere latency variatie als wifi of poweline. Deze optie is echter niet goedkoop. 1 adapter kost al snel rond de 70 euro en je hebt er twee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
@reerden direct naast de meterkast is de wc en een meter brede gang met muur en deur die de gang afsluit van de keuken/woonkamer. En naast de gang zit nog een trappekast.

Qua geluid lijkt het wel alsof alles gips is maar ik gok dat alleen de gang muren dat zijn en de trappenkast muren.

De coax ligt naast de utp, oorspronkelijk was de utp een telefoonlijn die ik bij aankoop heb laten ombouwen.

Verder ligt er niets loos zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Kabel via leidingen of vloer gaat dus lastig worden inderdaad. Je opties zoals ik die zie:

- De leiding buitenom laten leggen. Je maakte je daarbij zorgen over de weersinvloeden, maar als die kabel in een buis ligt, of er een degelijke buitenkabel gelegd wordt, zou ik me daar niet te druk over maken.

- Je zou kunnen proberen of je je WiFi netwerk kunt verbeteren en een en ander op die manier aansluit (al dan niet met een accesspoint of WiFi bridge die je WiFi weer bekabeld maakt bij de TV). Je zou dan eerst moeten kijken waarom je een slechte WiFi verbinding hebt. Dat moet echt veel beter kunnen dan 40-60 mbps.

1. Hoe, en waar test je de WiFi snelheid?
2. Maak je wel verbinding op de 5 GHz Wifi band, of zit je op de 2.4 GHz aangesloten?
3. Is het beter als je dicht bij de experiabox gaat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Zo te horen heb je dezelfde indeling als wij thuis hebben (huis is 5 jaar oud). Ik heb een achtergrond in de IT dus mijn huis zit vol met loze leidingen (UTP, Coax, etc).

Maar wat ons huis ook heeft is een kruipruimte onder de gehele begane grond. Ook ons huis heeft vloerverwarming, we hebben geen gietvloer maar PVC en ook hier wil je liever niet in boren (niet in het zicht)...

De vloerverwarming ligt nooit tot aan de wanden dus wanneer je een kruipruimte hebt kan je overal langs de wanden boren... Je zou dus een kabel kunnen leggen vanuit de meterkast naar elke gewenste plek op de begane grond (zolang je maar langs de wanden blijft)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
EnricovD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:00:
Zo te horen heb je dezelfde indeling als wij thuis hebben (huis is 5 jaar oud). Ik heb een achtergrond in de IT dus mijn huis zit vol met loze leidingen (UTP, Coax, etc).

Maar wat ons huis ook heeft is een kruipruimte onder de gehele begane grond. Ook ons huis heeft vloerverwarming, we hebben geen gietvloer maar PVC en ook hier wil je liever niet in boren (niet in het zicht)...

De vloerverwarming ligt nooit tot aan de wanden dus wanneer je een kruipruimte hebt kan je overal langs de wanden boren... Je zou dus een kabel kunnen leggen vanuit de meterkast naar elke gewenste plek op de begane grond (zolang je maar langs de wanden blijft)...
Ik meen wel dat er een kruipruimte is, dus dan zou ik hem rechtstreeks vanuit de meterkast kunnen leggen. Geen idee hoe de vloer samenstelling is verder maar wellicht dat de elektricien het op die manier kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Heb even de laptop gepakt en wat speedtests gedaan, op de wifi in de hoek van de ps5 en tv etc, haal ik 10 mbps, met de DVS 1200 haal ik 70mbps.
6ms ping en 4 ms ping resp.

Op mn mobiel haal ik 35-40mbps op de wifi op dezelfde plek, laptop is een jaartje of 6 oud en mobiel is een samsung s10 dus wellicht zit er iets in de wifi modules van de systemen.

Direct op de utp haal ik 200mbps downloaf en 250 mbps upload, tevens 2ms ping.

Naast de router haalt mijn laptop 40mbps en mijn mobiel 95mbps op mijn normale netwerk.

Op mijn gastenwifi die ik heb aangemaakt als zijnde 5ghz wifi signaal (geen idee of hier restricties aan verbonden zijn oid) haal ik op mijn mobiel naast de router ineens 200mbps download en 280 mbps upload. Niet helemaal zeker hoe dit mogelijk is. Mijn laptop heeft denk ik geen 5ghz ontvanger want die ziet mijn gasten netwerk niet.

Kan ik hieruit opmaken dat als ik een wifi accespoint bij de tv kast plaats of bij de utp uitgang in de woonkamer, die als 5ghz signaal wifi gebruik dat het dan ook eventueel opgelost is?

@Cpt.Morgan @reerden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
WiFi op 2.4 GHz is veel trager dan 5 GHz, en zeker in steden, ook zo vol met signalen, dat je ook nog veel storing kunt ondervinden van andere WiFi zenders. Je kunt veel beter de 5 GHz band gebruiken. Die alleen voor een gastennetwerk gebruiken is echt geen goed idee. Je gebruikt daarmee je beste WiFi verbinding dus niet voor jezelf.

Dus ja, je zou kunnen overwegen een WiFi bridge (Access Point in de juiste modus, zie onder) op te hangen bij je TV, die je 5 GHz signaal weer bekabeld aan je TV en andere apparatuur kan aanbieden. Dat zal waarschijnlijk veel beter werken dan je powerline verbinding. En maak er dan geen gastennetwerk van.

EDIT: volgens dit topic (Access point in Wifi bridge mode zonder repeater) zou dit (pricewatch: TP-Link TL-WR902AC) apparaatje dat moeten kunnen, maar er zijn veel Access Points die deze mogelijkheid hebben ("bridge mode" of "client mode" heet dat meestal, dus je moet een Access Point hebben dat 5 GHz ondersteund, en dat je in bridge mode kan zetten), zie hier een pagina met uitleg van TP-Link: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1606/

[ Voor 36% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Ik ga het onderzoeken dank @Cpt.Morgan

Daarnaast is het gastenwifi een wifi die alleen ik weet, dus met wachtwoord, maar om de automatische ghz verdeler van kpn te omzeilen aangezien die alles op 2.4ghz gooit en ik daar zelf niets aan kan doen, of ik moet alle apparaten de 2.4ghz laten blokkeren. Daarom leek het me handiger een gasten wifi te maken met puur 5ghz signaal en die vervolgens alleen te koppelen aan mijn gaming. Niemand anders heeft toegang in principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
mxmemx schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:19:
Ik ga het onderzoeken dank @Cpt.Morgan

Daarnaast is het gastenwifi een wifi die alleen ik weet, dus met wachtwoord, maar om de automatische ghz verdeler van kpn te omzeilen aangezien die alles op 2.4ghz gooit en ik daar zelf niets aan kan doen, of ik moet alle apparaten de 2.4ghz laten blokkeren. Daarom leek het me handiger een gasten wifi te maken met puur 5ghz signaal en die vervolgens alleen te koppelen aan mijn gaming. Niemand anders heeft toegang in principe
Ik weet niet wat je bedoelt met "de automatische ghz verdeler van kpn", zoiets bestaat niet.

Als jij zowel 2.4 GHz als 5 GHz aanzet op je experiabox (met dezelfde SSID naam, of met verschillende), is het aan de client devices, of de gebruiker daarvan, om te bepalen welke ze gebruiken. De Experiabox heeft daar geen invloed op. Als je probleem was dat sommige devices ongewenst op 2.4 GHz gingen zitten in plaats van 5 GHz, kan de oplossing zijn ze een andere SSID naam te geven, dan zorg je als gebruiker gewoon dat je client alleen met het 5 GHz signaal verbind.

Ook biedt de experiabox een aparte setting juist bedoeld om echte gastnetwerken aan te maken: https://forum.kpn.com/thu...-de-experiabox-v10-438359, dat kun je veel beter voor dat doel gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-08-2021 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met "de automatische ghz verdeler van kpn", zoiets bestaat niet.

Als jij zowel 2.4 GHz als 5 GHz aanzet op je experiabox (met dezelfde SSID naam, of met verschillende), is het aan de client devices, of de gebruiker daarvan, om te bepalen welke ze gebruiken. De Experiabox heeft daar geen invloed op. Als je probleem was dat sommige devices ongewenst op 2.4 GHz gingen zitten in plaats van 5 GHz, kan de oplossing zijn ze een andere SSID naam te geven, dan zorg je als gebruiker gewoon dat je client alleen met het 5 GHz signaal verbind.

Ook biedt de experiabox een aparte setting juist bedoeld om echte gastnetwerken aan te maken: https://forum.kpn.com/thu...-de-experiabox-v10-438359, dat kun je veel beter voor dat doel gebruiken.
Sinds begin dit jaar dus wel, de 2,4ghz en 5ghz verbinding worden nu automatisch gekozen door de router/software van kpn. Je kan dus op een of andere manier geen 2,4ghz ssid en 5ghz ssid meer maken. Voorheen had ik dit namelijk wel (zonder het tegebruiken want signaal 5ghz reikte niet ver genoeg) en ineens was het weg zonder dat ik wat in de router had veranderd. Om dit tegen te gaan moet je je devices disconnecten, daarna het 2,4ghz signaal blokkeren en dan vervolgens weer connecten, dan is die ingesteld op 5ghz. Extreem omslachtig. Volgens KPN moet je dichtbij de router 5ghz hebben en ver weg 2,4ghz dmv bandsteering, maar dit is dus op basis van mijn 5ghz test absoluut niet het geval bij geen enkele van mijn devices. Enkel handmatig krijg ik de 5ghz snelheid.

Dat van de gastennetwerk is dus wat ik gedaan heb om een 5ghz verbinding te forceren.

Maar verder denk ik dat ik dus een accespoint moet installeren en daarmee een goede 5ghz verbinding realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
mxmemx schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:04:
[...]

Sinds begin dit jaar dus wel, .... Je kan dus op een of andere manier geen 2,4ghz ssid en 5ghz ssid meer maken.

...

Maar verder denk ik dat ik dus een accespoint moet installeren en daarmee een goede 5ghz verbinding realiseren.
Ik zie dat ik het inderdaad fout had. Ik lees hier (https://forum.kpn.com/thu...z-en-5ghz-splitsen-535801) inderdaad dat KPN het op de nieuwe experiaboxen onmogelijk maakt een apart SSID te maken voor 2.4 GHz en 5 GHz.... Bizarre keuze van KPN mijns inziens, inderdaad omdat sommige apparaten daarmee wellicht ongewenst op de 2.4 GHz band terecht komen...

Als je nu het gastennetwerk gebruikt voor 5 GHz (ik snap nu waarom), kun je inderdaad kijken of je daarop een verbinding kunt maken. Op zich moet een gastennetwerk ook gewoon een volledige internettoegang hebben, alleen zal die apparatuur niet bij de rest van je netwerk kunnen (dat is afgeschermd in het gastennetwerk).

EDIT: na nog wat verder lezen, op de Experiabox v10A kun je bandsteering niet uitschakelen lees ik (en dus geen aparte netwerken voor 2.4 GHz en 5 GHz maken), maar op de v10 zou je bandsteering moeten kunnen uitzetten, waarna dat wel mogelijk wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-08-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
mxmemx schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Ik meen wel dat er een kruipruimte is, dus dan zou ik hem rechtstreeks vanuit de meterkast kunnen leggen. Geen idee hoe de vloer samenstelling is verder maar wellicht dat de elektricien het op die manier kan regelen.
Bij nieuwbouw is het eigenlijk altijd beton, dit zijn dan kant en klare betonnen platen met daarop de vloerverwarming en dan weer de cementdekvloer. Hier kan je met een standaard (lange) boor makkelijk zelf doorheen boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Cpt.Morgan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Ik zie dat ik het inderdaad fout had. Ik lees hier (https://forum.kpn.com/thu...z-en-5ghz-splitsen-535801) inderdaad dat KPN het op de nieuwe experiaboxen onmogelijk maakt een apart SSID te maken voor 2.4 GHz en 5 GHz.... Bizarre keuze van KPN mijns inziens, inderdaad omdat sommige apparaten daarmee wellicht ongewenst op de 2.4 GHz band terecht komen...

Als je nu het gastennetwerk gebruikt voor 5 GHz (ik snap nu waarom), kun je inderdaad kijken of je daarop een verbinding kunt maken. Op zich moet een gastennetwerk ook gewoon een volledige internettoegang hebben, alleen zal die apparatuur niet bij de rest van je netwerk kunnen (dat is afgeschermd in het gastennetwerk).

EDIT: na nog wat verder lezen, op de Experiabox v10A kun je bandsteering niet uitschakelen lees ik (en dus geen aparte netwerken voor 2.4 GHz en 5 GHz maken), maar op de v10 zou je bandsteering moeten kunnen uitzetten, waarna dat wel mogelijk wordt.
Wellicht dat ik een v10 heb ipv 10a dus dat ga ik onderzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mxmemx schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:58:
-De powerline die ik gebruik is de dvs1200 van kpn, hier is niets mee gedaan alleen stekker erin en netwerkkabel erin.
Misschien is er een update voor je KPN powerline adapters beschikbaar?
KPN: Draadloze Verbindingsset Problemen Oplossen / Updaten
Ook kan je de Devolo Cockpit software gebruiken om je Powerline adapters te monitoren/configureren/updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
The_Doman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Ook kan je de Devolo Cockpit software gebruiken om je Powerline adapters te monitoren/configureren/updaten.
Hoe logisch je comment ook is, ik heb er nooit bij nagedacht dat ze ooit geupdate konden worden. Uit mijn hoofd zijn deze dingen echt al 5 jaar oud of miss langer zelfs. Dus het zal me niets verbazen, als ze zichzelf niet onderhouden, dat er sterk verouderde software op staat. Bedankt voor de tip! Daarnaast ga ik de configuratie is bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
The_Doman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Vaag volgens mijn devolo cockpit zou er in beiden units 200Mbits/s aanwezig zijn, echter als ik de laptop/ps5 eraanhang is dit bij lange na niet zo.

Ik heb de dvs1200 direct gekoppeld met een netgear gs105e die zou voldoende capaciteit moeten hebben dus daar kan het niet aan liggen. Snap er geen drol van hoe dit kan. Als ik op internet kijk zou de waarde in cockpit redelijk accuraat moeten zijn met de werkelijkheid maar ik haal dit bij lange na niet

EDIT: Mogelijk ligt het aan mijn netwerkkabels. Ik ga een bundel cat 6 kabels kopen (ook voor ruimte besparing, maar ben bang dat er ergens een cat5 kabel in zit die het verziekt.

[ Voor 25% gewijzigd door mxmemx op 04-08-2021 09:53 ]

Pagina: 1