Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
De vraag is redelijk duidelijk denk ik:

Ik ben tevreden van mijn C8 maar deze heeft geen HDMI 2.1.
Is het de moeite om over te stappen naar een C1? Het gaat dan vooral over de Xbox series X.
En ik zie dat de C1 momenteel te koop staat aan 1.165€ wat best goedkoop is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Want?

Ga je liever op 1440p120 spelen (en gebruik maken van fullscreen-scaling van de C1) of speel je liever op 2160p60 native?

Ik heb overigens zelfs een E7 en Series X; heb zelf werkelijk 0 nu om "nu" extra geld uit te geven voor HDMI2.1; ik laat het nog even sudderen een jaartje of twee om te zien welke coole dingen Microsoft op de console gaat ontwikkelen en wat ik eraan ga hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:14:
Want?

Ga je liever op 1440p120 spelen (en gebruik maken van fullscreen-scaling van de C1) of speel je liever op 2160p60 native?

Ik heb overigens zelfs een E7 en Series X; heb zelf werkelijk 0 nu om "nu" extra geld uit te geven voor HDMI2.1; ik laat het nog even sudderen een jaartje of twee om te zien welke coole dingen Microsoft op de console gaat ontwikkelen en wat ik eraan ga hebben.
Is het niet mogelijk om op de C1 2160p120 te spelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:14:
Dit ^^

Hier staat ook een C8 en de upgrade naar de SeriesX is best te zien hoor maar ik heb niet echt behoefte om nu weer geld aan een nieuwe TV uit te geven. (tenzij ik toestemming krijg voor de nieuwe 1000" Samsung én de lotto win maar hoewel die laatste nog zou kunnen is die eerste niet echt realistisch ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Cronimet schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Is het niet mogelijk om op de C1 2160p120 te spelen dan?
Spuugt de Series X dan 2160p120 uit?

Let wel, en misschien dat daar dus de crux zit: de bron moet het aantal frames kunnen renderen en uitspugen op een bepaalde resolutie.

Ik zal misschien info missen; welke games doen 2160p120 of 2160p144?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:50

FeaR

In GoT we trust

Cronimet schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:11:
Is het de moeite om over te stappen naar een C1? Het gaat dan vooral over de Xbox series X.
Gamen op 4K@60Hz of 4K@120Hz zou mij dat verschil niet waard zijn. Let ook dat er ook nadelen kinnn kleven aan deze upgrade. De rest van de setup is onbekend maar jouw C8 heeft nog ondersteuning voor DTS, de C1 niet meer.
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:49:
[...]
Spuugt de Series X dan 2160p120 uit?
Ja, en de PlayStation 5 ook.
Ik zal misschien info missen; welke games doen 2160p120 of 2160p144?
4K @144 Hz is er naar mijn weten niet, 4K@120Hz is nog een redelijk oké lijstje: https://www.windowscentra...games-120-fps-support?amp

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 29-07-2021 14:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 11:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De juiste vraag is hoeveel spellen op 2160p120 kunnend draaien en als je daar het antwoord op zoekt dan lijkt me dit een enorme desinvestering, wat je kunt winnen is zo beperkt dat er echt wel betere manieren zijn om €1165 te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zich is een spel dat op 1080p of 1440p draait ook erg mooi en heb je juist met VRR in de range 45-120Hz veel profijt van hdmi 2.1. Het is niet zo dat als een spel intern net op 2160p rendert, dat het poep is.

De vraag is dus niet echt een TV gerelateerde vraag maar meer een vraag "hoe belangrijk vind jij die hogere framerates en VRR".

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
Exact wat @JvS zegt. Wat is het je waard.

Voor mij persoonlijk vind ik VRR belangrijker dan die 120hz. Maar VRR is mij ook weer geen dik € 1.000 waard. Wat zeg ik, wel €2-2,5K, aangezien ik naast een nieuwe tv ook een receiver moet kopen die dan met HDMI 2.1 overweg kan. Dat gaan we dus echt never nooit doen voor die extra features.

Ik wacht wel op Microled voordat ik het hele zwikkie een keer ga upgraden naar HDMI 2.1 (of 3.0 tegen die tijd) :7

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 29-07-2021 17:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
JvS schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:49:
Op zich is een spel dat op 1080p of 1440p draait ook erg mooi en heb je juist met VRR in de range 45-120Hz veel profijt van hdmi 2.1.
Ook VRR moet een spel ondersteunen. Ik kan niet zo 1-2-3 een lijst vinden van spellen die VRR ondersteunen, wel heb ik een lijst van spellen die 120Hz ondersteunen. Een groot deel van die spellen doet het met "FPS-boost" en "FPS-boost" is in ieder geval een vergrendelde framerate. De spellen in de categorie "optimized" zouden VRR kunnen ondersteunen, maar waarschijnlijk draait een deel daarvan alsnog op een vaste framerate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
De investering is natuurlijk wel kleiner dan 1165€ aangezien mijn C8 ook nog wel wat waard is, maar als ik het zo lees is de verbetering inderdaad geen 600-700€ waard.
Dan blijf ik nog even bij mijn C8 en zie ik wel wat er nog allemaal gebeurt de komende jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jOnAt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-08 10:32
Cronimet schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:33:
De investering is natuurlijk wel kleiner dan 1165€ aangezien mijn C8 ook nog wel wat waard is, maar als ik het zo lees is de verbetering inderdaad geen 600-700€ waard.
Dan blijf ik nog even bij mijn C8 en zie ik wel wat er nog allemaal gebeurt de komende jaren
Ik speel met dezelfde gedachte. Hier een C7. Redenen voor mij om het wel te doen: Warzone op 120fps en C7 de deur uit met acceptabele afschrijving. Ik verwacht van deze TV's eerlijk gezegd niet dat ze het 10 jaar uit gaan houden. En al zou je op basis van het consumentenrecht misschien nog wel een case kunnen maken bij LG wanneer het ding binnen 10 jaar burn-in krijgt, ik betwijfel dat dat zonder slag of stoot gaat.

Reden om het niet te doen: VRR stutter/flickering. Toevallig over dit probleem gelezen bij het browsen op diverse fora. Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor haperingen in het beeld kan het wel een deal breaker zijn. Al moet ik wel zeggen dat het geld in de zakken brandt 8)7

Andere optie: Koop een 144hz QHD monitor. Games op de XBox SX halen toch geen native 4k op 120hz (althans nog niet) dus voor 350euro zit je dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmantione schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:46:
[...]

Ook VRR moet een spel ondersteunen. Ik kan niet zo 1-2-3 een lijst vinden van spellen die VRR ondersteunen, wel heb ik een lijst van spellen die 120Hz ondersteunen. Een groot deel van die spellen doet het met "FPS-boost" en "FPS-boost" is in ieder geval een vergrendelde framerate. De spellen in de categorie "optimized" zouden VRR kunnen ondersteunen, maar waarschijnlijk draait een deel daarvan alsnog op een vaste framerate.
Zelfs games die een "vaste" framerate hebben droppen vaak nog een frame hier en daar, daar helpt VRR ook mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, want die ondersteunen geen VRR, dus je krijgt gewoon een gedropt frame te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Vrr staat uit bij de cx icm een win10 pc met rtx3080.
Het zwart klopt enkel als de tv op 120hz draait, eronder kloppen de contrast waardes niet meer en is het beeld niet mooi vind ik zelf.
Is fout in het paneel de c1 heeft het ook en een firmware update kan het niet oplossen begreep ik.
Maar klaag niet 120hz gamen op een oled is super al is het zonder vrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dmantione schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:15:
Nee, want die ondersteunen geen VRR, dus je krijgt gewoon een gedropt frame te zien.
Is dat zo ja? Je zou toch verwachten dat VRR een hardwarematig iets is, wat los staat of een game het ondersteunt of niet. Online kan ik hier ook niet zo iets over vinden dat games VRR moeten ondersteunen dat het anders niet werkt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
dmantione schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:46:
De spellen in de categorie "optimized" zouden VRR kunnen ondersteunen, maar waarschijnlijk draait een deel daarvan alsnog op een vaste framerate.
VRR past de framerate van de tv aan die van de game aan. Hiermee suggereer je dat als een game op een vaste framerate draait VRR niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een spel met een vaste framerate is geprogrammeerd om op een Vsync te wachten. Een spel dat een frame mist zal dus op de volgende Vsync gaan lopen wachten. Bij VRR moet een spel als een frame af is niet op een Vsync wachten, maar een sync naar de TV verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

VRR vind plaats op het OS niveau, en is gewoon van toepassing van alle games. Heel plat geslagen komt het erop neer dat de game een x aantal frames aanlevert en het OS bepaalt hoe vaak het scherm wordt geüpdatet. Vsync heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat klopt niet. Bij spellen met vaste framerate zit een spellogica vaak vastgekoppeld aan de Vsync. Een spel dat voor 30 fps is ontwikkeld zal dus ook 30 keer per seconde de invoerapparaten uitlezen en de spelsituatie doorrekenen. Ga je zo'n spel op een hogere framerate uitvoeren dan gaat het spel op opeens veel te snel lopen.

Een besturingssysteem zal een verzoek van een spel om op een Vsync te wachten dan ook gewoon moeten respecteren en kan niet zomaar stiekem Vsync-verzoeken gaan negeren.

Merk op dat spelcomputers op dit punt heel anders zijn dan PC's. PC-spellen zijn van nature gemaakt met het uitgangspunt dat de framerate onbekend is, omdat een PC-spel nooit wist op wat voor verversingsfrequentie een beeldbuis stond ingesteld. PC-spellen werden traditioneel dan ook geprogrammeerd dat de spellogica onafhankelijk van de beeldlogica werkt, vaak in aparte threads. BIj PC-spellen kun je dan ook heel makkelijk met de framerate gaan "rommelen", het spel past zich aan aan de situatie.

Spelcomputers worden in een televisieomgeving gebruikt, waarvan de framerate bekend is, en het was voor programmeurs dan ook logisch om alles synchroon met de televisie te doen, net voordat je het frame begint te tekenen even de besturing uitlezen en de spellogica bijwerken garandeert de kortst mogelijke reactietijden en dus de beste ervaring achter de TV. Het gevolg is dat je evenwel niet zomaar met de framerate kunt gaan "rommelen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben overgegaan van de B7 naar de C9 voor de Xbox Series X. En ook op 30 fps games merk ik gewoon dat de VRR (lfc in dat geval) werkt. Dus ja, ook op niet specifieke VRR games werkt VRR gewoon.

Er is gewoon een instelling op de Xbox voor VRR, als die aangetikt staat (wat alleen kan als er een TV/monitor is aangesloten die het ook ondersteunt) kan MS er gewoon voor kiezen om die vsync weg te laten.
Kijk ook naar de frameboost die MS kan toepassen op (bepaalde) oudere games zonder dat de game geupdate moet worden. Wordt gewoon gedaan door de console zelf.

Of dat het waard is om te updaten? Tsja de een vind van niet, ik van wel. Het is erg persoonlijk.

[ Voor 56% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-08-2021 13:25 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmantione schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:02:
Dat klopt niet. Bij spellen met vaste framerate zit een spellogica vaak vastgekoppeld aan de Vsync. Een spel dat voor 30 fps is ontwikkeld zal dus ook 30 keer per seconde de invoerapparaten uitlezen en de spelsituatie doorrekenen. Ga je zo'n spel op een hogere framerate uitvoeren dan gaat het spel op opeens veel te snel lopen.

Een besturingssysteem zal een verzoek van een spel om op een Vsync te wachten dan ook gewoon moeten respecteren en kan niet zomaar stiekem Vsync-verzoeken gaan negeren.

Merk op dat spelcomputers op dit punt heel anders zijn dan PC's. PC-spellen zijn van nature gemaakt met het uitgangspunt dat de framerate onbekend is, omdat een PC-spel nooit wist op wat voor verversingsfrequentie een beeldbuis stond ingesteld. PC-spellen werden traditioneel dan ook geprogrammeerd dat de spellogica onafhankelijk van de beeldlogica werkt, vaak in aparte threads. BIj PC-spellen kun je dan ook heel makkelijk met de framerate gaan "rommelen", het spel past zich aan aan de situatie.

Spelcomputers worden in een televisieomgeving gebruikt, waarvan de framerate bekend is, en het was voor programmeurs dan ook logisch om alles synchroon met de televisie te doen, net voordat je het frame begint te tekenen even de besturing uitlezen en de spellogica bijwerken garandeert de kortst mogelijke reactietijden en dus de beste ervaring achter de TV. Het gevolg is dat je evenwel niet zomaar met de framerate kunt gaan "rommelen".
toon volledige bericht
Dat is dus niet het geval. De framerate is niet bekend, want die daalt af en toe onder de 30/60/120 bij drukke momenten. Als je een televisie gebruikt die VRR ondersteunt i.c.m. een console die dat doet (Xbox Series S/X op het moment, in de toekomst ook de PS5) dan zal de console de refresh rate matchen met de huidige framerate in de game. Dat is het hele punt van VRR ondersteuning op consoles en televisies.

Bij televisies die geen VRR ondersteunen, of consoles die dat niet doen, zal je inderdaad een vaste refresh rate uitsturen en krijg je wanneer de framerate daalt een schokkend beeld. In feite niet anders dan wat je op je PC krijgt in een setup zonder VRR.

Voor de rest zijn spelcomputers precies hetzelfde als PC's tegenwoordig, de games draaien op exact dezelfde game engines. Sterker nog, een Xbox draait ook gewoon DX12, dus de API is zelfs gelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dat klopt maar deels wat jij zegt en (volgens mij) eigenlijk ook weer helemaal niet. Een berucht voorbeeld was RDR2 op de pc. De ingame tijd was framerate gebonden. Toen de game op PC kwam, liepen de cores van Arthur en je paard veel sneller leeg en ging de dag/nachtcyclus veel sneller door de hogere framerate. Het is natuurlijk niet zo dat de game volledig framerate gebonden is. Het was ook niet zo dat alles in RDR x-aantal x sneller ging doordat de framerate op PC veel hoger kan liggen.

AC Valhalla is een game die werkt met VRR als ik de video's van Digital Foundry mag geloven. Die game is ook gewoon gecapped op 30 of 60fps. Ik kan online ook echt niks vinden over de beperking dat een game VRR op software niveau moet ondersteunen. Bij Digital Foundry niks over gehoord en ook niet bij HDTV test (Vincent Teoh) als eventuele beperking. Ik bekijk die kanalen best regelmatig. Dus ik ben wat sceptisch :+

Ik lees hier en daar wel wat OLED issues met VRR. VRR zou er voor zorgen dat de gammawaardes anders worden waardoor kleuren en zwart waardes grijzig washed out worden. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 06-08-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Spelcomputers worden in een televisieomgeving gebruikt, waarvan de framerate bekend is, en het was voor programmeurs dan ook logisch om alles synchroon met de televisie te doen
Ja, maar dat is in feite dus een work-around. Framerate cappen op consoles is een noodzakelijk kwaad. Juist doordat tv's geen variabele verversingssnelheid hadden. Die beperking verdwijnt nu met VRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:16:
Kijk ook naar de frameboost die MS kan toepassen op (bepaalde) oudere games zonder dat de game geupdate moet worden. Wordt gewoon gedaan door de console zelf.
Goed punt, daar gaat de game ook niet 2x zo snel van draaien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Inderdaad, maar moraal van het verhaal is, dat een spelcomputer een spel niet zonder medeweten van het spel op VRR zal zetten, want anders gaan spellen die de spellogica aan de beeldsnelheid hebben gekoppeld de mist in. Op de PC is de mentaliteit eerder dat het apparaat gewoon doet en programmeurs daardoor vanzelf gedwongen worden de zaken los te koppelen, op spelcomputers moet de gebruikerservaring perfect en is een spel dat de te snel draait onacceptabel, dus zal een traditionele Vsync-situatie opgezet worden.

Inderdaad is dit een zaak van voorbijgaande aard en zal naar de toekomst VRR gebruikt gaan worden, al lijkt er bij spelcomputers ook weer een beweging gaande om de framerate te allen tijde constant te houden en met dynamische resoluties te gaan werken.

De belangrijkste boodschap is dat mensen hele hoge verwachten hebben van HDMI2.1, terwijl in de praktijk het veel nuttiger is om naar andere apecten van de televisie te kijken. We hebben het hier over de XboX, maar als we naar het Sony-kamp kijken dan wordt VRR in het geheel niet ondersteund en is de bandbreedte ook nog eens beperkt tot 32 gigabps, dus tja... Je hebt echt beter een goed paneel zonder 2.1 dan een slecht paneel met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmantione schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:56:
Inderdaad, maar moraal van het verhaal is, dat een spelcomputer een spel niet zonder medeweten van het spel op VRR zal zetten, want anders gaan spellen die de spellogica aan de beeldsnelheid hebben gekoppeld de mist in.
Dat doen ze dus wel ;).

Games waarbij de spellogica aan de framerate is gekoppeld zijn overigens tegenwoordig op 1 hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dmantione schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:56:
De belangrijkste boodschap is dat mensen hele hoge verwachten hebben van HDMI2.1, terwijl in de praktijk het veel nuttiger is om naar andere apecten van de televisie te kijken. We hebben het hier over de XboX, maar als we naar het Sony-kamp kijken dan wordt VRR in het geheel niet ondersteund en is de bandbreedte ook nog eens beperkt tot 32 gigabps, dus tja... Je hebt echt beter een goed paneel zonder 2.1 dan een slecht paneel met.
VRR komt eind van het jaar naar de PS5 :) Is die 32gb/s nog niet opgelost? De XSX doet (of deed iig) volgens mij ook 'maar' 40gb/s. Is ook weer niet zo dramatisch. 4K120fps 4:2:2 past door 32gb/s, terwijl dat 4:4:4 is met 40gb/s. Dat verschil in kleurinformatie ga je met het blote oog niet zien, maar wel frapant dat de volledige bandbreedte niet wordt ondersteunt ja.

Er zijn ook tv's die niet de volledige 48gb/s bandbreedte halen over HDMI 2.1

[ Voor 50% gewijzigd door Hulleman op 06-08-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik vermoed dat Sony werkt heeft aan zijn besturingssysteem en het implementeren van VRR voor hun daarom meer werk is dan voor Microsoft. De hardware kan het in ieder geval, als het enkel een driverkwestie was dan was er geen reden om er zo lang over te doen. De 32 gigabps is vermoedelijk wel een hardwarebeperking en zal waarschijnlijk altijd zo blijven.
Pagina: 1