[juridisch] Sportschool die maar blijft incasseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Ik zat te twijfelen of ik dit in AZ of sport moest zetten maar omdat het wellicht breder is dan sport misschien beter hier.

In het kort, mijn vrouw sportte ooit bij een sportschool om de hoek. Een “sjieke” sportschool dus duurder en met wellness faciliteiten.

Op een bepaald moment besloot zij weg te gaan, het werd steeds drukker en duurder en op een stukje verder zit een fit4free dus keuze gemaakt.

Zij heeft toen in de zaak opgezegd (was ik bij).

Een maand of 3 later merkte ze dat er toch geld afgeboekt bleef worden. Toen gebeld om het stop te laten zetten, zou wederom geregeld worden.

Weer 6 maanden later bleken ze weer te incasseren. Dit maal een strenge mail gestuurd dat dit moet stoppen ook omdat we anders juridische stappen zouden nemen. Toen ook op mail bevestigd gekregen dat per 1-1-2021 het abo helemaal gestopt zou zijn, we hadden immers niks zwart op wit eerder staan dus werd maar een deel terug gestort.

Nu blijken ze sinds mei ineens weer vrolijk begonnen te zijn met incasseren, ook meerdere keren per maand! Wij zijn dit dus nu helemaal beu.

Uiteraard hebben we een deel gestorneerd maar zo langzamerhand willen we verdere stappen ondernemen.

Is het een goed idee om langs te gaan en/of te mailen en een aanzegging te doen van dat we een deurwaarder gaan inschakelen om beslag te laten leggen op spullen aldaar waarbij alle kosten voor hun rekening komen? Wellicht wel een “botte hamer” tactiek maar ze willen blijkbaar niet luisteren. Ook al hebben we dus zwart op wit dat het abo al gestopt had moeten zijn.

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-05 14:35
Je kan een automatische incasso ook blokkeren. Als jij zwart op wit hebt staan dat je hebt opgezegd zou ik deze keuze gewoon nemen. Laten hun dan maar bewijzen dat je nog een abonnement hebt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48
Ik zou eerst eens beginnen om de SEPA/Incasso-machtiging gewoon stop te zetten.

Voorbeeldje voor de ING: https://www.ing.nl/partic...tiging%20is%20ingetrokken.

Dan kunnen ze tenminste al niet zomaar meer afschrijven.

Daarnaast, als de sportschool, zonder overeenkomst of verlopen overeenkomst, maar blijft incasseren voor diensten die ze niet leveren. Dan heb je gewoon recht op je eigen geld. Alleszins, ik zou hier rechtsbijstand voor inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik snap je frustratie, maar helaas kan er administratief wel eens wat misgaan bij bedrijven, soms zelfs meerdere keren achter elkaar.

Ik zou gewoon een nette, maar duidelijke mail sturen, met daarin de bevestiging van de opzegging (van hun kant) per 1-1-2021 als bijlage en vervolgens de mededeling dat er toch meerdere keren geld is afgeschreven.

Even de bedragen erbij noemen en ook welke weer gestorneerd zijn.

Vervolgens vragen om een passende oplossing, binnen 14 dagen.

Boos worden heeft op dit moment nog weinig zin, want er is geen twistpunt over het opzeggen van het abonnement, dat hebben ze immers al bevestigd. Alleen de administratieve afhandeling gaat ergens fout. Dat kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Sdreeg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:09:
Ik snap je frustratie, maar helaas kan er administratief wel eens wat misgaan bij bedrijven, soms zelfs meerdere keren achter elkaar.

Ik zou gewoon een nette, maar duidelijke mail sturen, met daarin de bevestiging van de opzegging (van hun kant) per 1-1-2021 als bijlage en vervolgens de mededeling dat er toch meerdere keren geld is afgeschreven.

Even de bedragen erbij noemen en ook welke weer gestorneerd zijn.

Vervolgens vragen om een passende oplossing, binnen 14 dagen.

Boos worden heeft op dit moment nog weinig zin, want er is geen twistpunt over het opzeggen van het abonnement, dat hebben ze immers al bevestigd. Alleen de administratieve afhandeling gaat ergens fout. Dat kan gebeuren.
Ik ben het eens met het punt dat het kan gebeuren. 1x kan, 2e keer kan ook nog maar wordt vervelend. Bij de 3e keer en dus nu ruim 5 maanden na bevestiging van opzegging, dat is geen foutje meer maar gewoon er een rommeltje van maken bewust of onbewust. Ik ben niet echt boos maar ik pak spreekwoordelijk wel een grotere hamer elke keer als blijkt dat de hamer te klein is. Niet dat ik de boel daar kort ga slaan uiteraard maar we willen het wel wat harder spelen want dit is meer dan irritant aan het worden ;-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:45
Langsgaan lijkt me weinig zinvol. Het klinkt wel alsof het een "nieuw" probleem is.

Ik zou nog een keer een mail sturen. Aangeven dat het abo per 1-1-2021 gestopt is en op X, Y en Z onterecht afschrijvingen hebben plaats gevonden waarvan Y en Z zijn gestorneerd.

Gaarne de afschrijvingen per direct stoppen en het resterende bedrag van A binnen 14 dagen terug boeken naar rekening ....

Indien ... dan worden vervolgstappen genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
1nsane schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:05:
[...] een aanzegging te doen van dat we een deurwaarder gaan inschakelen om beslag te laten leggen op spullen aldaar waarbij alle kosten voor hun rekening komen?
Dat is geen realistisch dreigement. Je kan niet "zomaar" een deurwaarder inschakelen en beslag laten leggen.
Waar je wel mee kan dreigen (ook als consument) is €40 incassokosten als ze niet binnen een termijn (mag je zelf bepalen, bijvoorbeeld 14 dagen, moet wel redelijk zijn) de bedragen terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 14:28
Powergrim schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:08:
Ik zou eerst eens beginnen om de SEPA/Incasso-machtiging gewoon stop te zetten.

Voorbeeldje voor de ING: https://www.ing.nl/partic...tiging%20is%20ingetrokken.

Dan kunnen ze tenminste al niet zomaar meer afschrijven.

Daarnaast, als de sportschool, zonder overeenkomst of verlopen overeenkomst, maar blijft incasseren voor diensten die ze niet leveren. Dan heb je gewoon recht op je eigen geld. Alleszins, ik zou hier rechtsbijstand voor inschakelen.
Nu doe ik al een heel tijdje geen incassos's meer, maar volgens mij is er niets wat je tegenhoudt om te incasseren als je geen machtiging hebt. In feite heb je alleen een rekeningnummer nodig en zijn de machtigingen vooral voor de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
gewoon op de hoogte brengen van deze problemathiek en vragen om alles op te lossen binnen een termijn van 14 dagen. Wel aangetekend sturen zodat je bewijs hebt. Na deze 14 dagen stuur je een schrijven waarin je hen in gebreke steld indien het nog niet in orde is, met terug een termijn van 14 dagen.

Als het nog steeds niet verholpen is kan je best eens informeren bij je rechtsbijstandsverzekering.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
ErikT738 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Nu doe ik al een heel tijdje geen incassos's meer, maar volgens mij is er niets wat je tegenhoudt om te incasseren als je geen machtiging hebt. In feite heb je alleen een rekeningnummer nodig en zijn de machtigingen vooral voor de administratie.
In "mijn.ING" kan je naar incasso's gaan, en dan staat onderaan een overzicht van incassomachtigingen. Daar kan je per incassant de incasso's blokkeren.

Je krijgt bij ING tegenwoordig ook een paar dagen voor de eerste incasso van een bedrijf, een bericht in de app waarin wordt aangekondigd dat een bedrijf gaat incasseren. Daar kan je dan ook een stokje voor steken als het onterecht is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Incasso terughalen, en blokkade er op voor deze firma.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:00
1nsane schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:05:
In het kort, mijn vrouw sportte ooit bij een sportschool om de hoek. Een “sjieke” sportschool dus duurder en met wellness faciliteiten.
Op een bepaald moment besloot zij weg te gaan, het werd steeds drukker en duurder en op een stukje verder zit een fit4free dus keuze gemaakt.
Zij heeft toen in de zaak opgezegd (was ik bij).
Voor de volledigheid: Welke datum is ze bij de sportschool begonnen, en was het een maand contract of een jaar contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Incassomachtiging intrekken doe ik direct na de eerste onterechte incasso. Waarom zou je dat niet meteen doen? Ik kijk ook 1x per maand even door mijn transacties heen, om dit soort dingen in ieder geval binnen 1 maand te zien en er dus voor te zorgen dat een tweede keer niet voor zal komen.

Dus:
1. direct storneren en machtiging intrekken.
2. per e-mail (of brief) aangeven dat ik heb geconstatteerd dat er onterecht een bedrag van mijn rekening geincasseerd is, vragen om opheldering (waarom doen jullie dit?), dat ik de afschrijving gestorneerd heb en de incassomachtiging heb ingetrokken.
3. na twee weken eens gaan bellen als er nog geen antwoord is op de "waarom?" vraag.

Stap 3 regelmatig herhalen tot het antwoord er wél is.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een partij, waarvan ik actief de machtiging ingetrokken heb, tóch nog geld afschreef. Ik vermoed dat ze dat ook helemaal niet kunnen, want dan komen we op een stukje "verantwoordelijkheid van de bank". Er is geen machtiging, dus de bank mag die partij helemaal geen toegang geven tot mijn tegoeden. Dan moet de bank dat dus gaan corrigeren, want dan klop ik zeker bij hen aan. Ze hebben mijn geld aan een partij gegeven die daar helemaal geen toegang toe mocht hebben. Dat mogen ze dan mooi ook zelf gaan oplossen. Ik ga er ook vanuit, dat ze daar wel iets op bedacht hebben. Ze zullen misschien niet direct controleren op het bestaan van een machtiging, maar waarschijnlijk wel op het bestaan van een ingetrokken machtiging.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-07-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je daar langs gaat om te klagen kom je waarschijnlijk bij de student met vakantiebaan aan de balie die niks te zeggen heeft over de financiën. Die machtiging direct intrekken en schriftelijk contact opnemen (mail of brief of allebei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
dengregg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:34:
gewoon op de hoogte brengen van deze problemathiek en vragen om alles op te lossen binnen een termijn van 14 dagen. Wel aangetekend sturen zodat je bewijs hebt. Na deze 14 dagen stuur je een schrijven waarin je hen in gebreke steld indien het nog niet in orde is, met terug een termijn van 14 dagen.
Het is niet nodig om eerst een termijn van 14 dagen te geven. Je kan direct een ingebrekestelling sturen. Die eerste brief die jij voorstelt te sturen ("vragen om alles op te lossen binnen een termijn van 14 dagen") is op zichzelf al een ingebrekestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
dat is inderdaad strikt gezien niet noodzakelijk, maar wordt over het algemeen aangeraden. De tegenpartij moet op de hoogte zijn van zijn schuld vooralleer je hem in gebreke kunt stellen, en met dit eerste schrijven breng je hem dan officieel op de hoogte zodat ze niet kunnen claimen van niets te weten.

Een ander voordeel is dat je met deze mannier een tweede brief kunt sturen die zwaarder weegt wat ook vaak de kansen op een regeling vergroot zonder dat je langs het gerecht moet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dengregg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:34:

Als het nog steeds niet verholpen is kan je best eens informeren bij je rechtsbijstandsverzekering.
Dat is al een ingebrekestelling. Om dan na 14 dagen nogmaals..., is dubbelop en kost je alleen maar tijd.

TS schrijft; Toen ook op mail bevestigd gekregen dat per 1-1-2021 het abo helemaal gestopt zou zijn, we hadden immers niks zwart op wit eerder staan dus werd maar een deel terug gestort.Nu blijken ze sinds mei ineens weer vrolijk begonnen te zijn met incasseren, ook meerdere keren per maand! Wij zijn dit dus nu helemaal beu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dengregg schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:35:
De tegenpartij moet op de hoogte zijn van zijn schuld vooralleer je hem in gebreke kunt stellen
Nee, met de ingebrekestelling stel je de tegenpartij juist op de hoogte. Daarom is er na een ingebrekestelling nog een termijn om aan de verplichtingen te voldoen.

In de praktijk komt een ingebrekestelling natuurlijk ook niet uit de lucht vallen, in dit geval zijn er al meerdere pogingen gedaan om het op te lossen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Even uit mijn blote hoofd, want het is alweer een tijdje geleden.

Een ingebrekestelling stuur je om een nakoming van een verbintenis te vorderen. Meestal zet je daarin een termijn in van bijv. 14 dagen. Na het aflopen van die termijn is de schuldenaar in verzuim, tenzij het overduidelijk is dat nakoming niet meer mogelijk is (bijvoorbeeld als een te verkopen auto is afgebrand). In zo'n geval gaat het verzuim direct in.
Maar welke nakoming vorder je in het geval iemand maar blijft incasseren? Als ik het goed begrijp is het abonnement al opgezegd en daardoor is er geen verbintenis meer.

Zoals door anderen ook al is gezegd: de automatische incasso blokkeren bij de bank en de sportschool hierover vriendelijk informeren.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1