Opslagverbinding tussen PC en MAC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste Tweakers,

CONTEXT:
Ik ben een ZZPer die gebruik maakt van een MAC en sinds kort een PC erbij heeft aangeschaft. De PC gebruik ik uitsluitend voor 3D modeling en render werk (de PC trekt dit soort taken beter ivm betere GPU performance). Daarna maak ik de afbeelding af in Photoshop op de MAC. (op de mac ivm betere beeldscherm en enkele gebruiksgemakken die belangrijk zijn voor mijn workflow, zoals drag en drop functionaliteiten en wacom drivers die zonder fouten werken in OSX)

PROBLEEM:
Ik ga vaak heen en weer tussen het 3D programma (PC) en Photoshop (MAC) en wissel bestanden uit van de mac naar de pc en andersom. Nu werk ik met een USB stick om de bestanden te verplaatsen, maar dit is simpelweg niet erg handig omdat ik dit heel vaak doe. Ik zoek een elegantere oplossing, waarbij ik met beide computers snel bestanden heen en weer kan verplaatsen.

OPLOSSING:
Een belangrijk eis voor de oplossing is dat het betrouwbaar en zonder gedoe is.
Online vond ik de mogelijkheid om een gedeelde map aan te maken voor de PC (via wifi volgens mij) en deze map kan dan geopend worden op de mac. Opzich werkt dit, maar elke keer als dan de PC uitgaat verdwijnt de verbinding en moet ik weer een hele procedure volgen om de map op mijn desktop te laten verschijnen. Dit is niet handig voor mij. Als er een methode is waarbij de verbinding automatisch gemaakt wordt als de PC aan gaat dan zou dit een goede oplossing zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk is.

Ik heb gezocht of er een externe drive met 2 ports bestaat, waarbij je deze tussen de PC en MAC verbindt. Als je de drive als ExFat formatteert zou dit door beide systemen te lezen moeten zijn. Helaas heb ik een dergelijk systeem nog niet kunnen vinden, maar als er iemand is die iets in deze hoek weet hoor ik het ook graag!

Dan heb ik iets gelezen over een zogenaamde NAS, maar het is nog niet helemaal duidelijk voor mij wat dit precies inhoudt. Op het eerste gezicht lijkt mij dit een beetje overkill / te ingewikkeld (en prijzig) voor dit vrij simpele probleem (lijkt mij). Maar laat het me weten mocht ik hier naast zitten.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen in mijn situatie en wat jullie voor mij zouden adviseren om te doen.

Groeten,
Jelle

Beste antwoord (via Jelleeee op 29-07-2021 13:45)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Jelleeee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:23:
Beste Tweakers,

OPLOSSING:
Online vond ik de mogelijkheid om een gedeelde map aan te maken voor de PC (via wifi volgens mij) en deze map kan dan geopend worden op de mac. Opzich werkt dit, maar elke keer als dan de PC uitgaat verdwijnt de verbinding en moet ik weer een hele procedure volgen om de map op mijn desktop te laten verschijnen. Dit is niet handig voor mij. Als er een methode is waarbij de verbinding automatisch gemaakt wordt als de PC aan gaat dan zou dit een goede oplossing zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Je kunt in de Systeemvoorkeuren van je Mac bij de Gebruikers/groepsinstellingen je netwerkschijf/koppeling die je gemaakt hebt gewoon in het Inloggen-scherm slepen. Op die manier zal je Mac tijdens het opstarten ook meteen de netwerkkoppeling laden. Ook met een NAS zul je deze procedure moeten volgen en deze instelling moeten opslaan.

Met CMD+K kun je ook alle netwerkkoppelingen opslaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 11:01
Onedrive/google drive?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wil je het snel (voor grotere bestanden), in eigen hand en relatief betrouwbaar: NAS. En de informatie daarover staat in Overzicht belangrijke topics (1 niveau hoger dus dan je eigen topic).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet een NAS neer en regel daar gelijk je backup op. Dan kan ieder apparaat op je netwerk bij je data komen. Duur hoeft het niet te zijn, voor niet heel veel geld regel je een NAS met 2 drives erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
Het liefste zou ik niet afhankelijk willen zijn van online oplossingen, vooral omdat mijn upload snelheid extreem traag is. Het liefst zou ik de complete folder structuur van alle (werk) bestanden op de PC zichtbaar willen hebben op de mac, zodat ik alle bestanden niet steeds hoef te verplaatsen naar een shared folder (dan heb je weer duplicates). Het liefst zou ik willen dat dezelfde mappenstructuur op de PC te bereiken is op de MAC.
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:32:
Wil je het snel (voor grotere bestanden), in eigen hand en relatief betrouwbaar: NAS. En de informatie daarover staat in Overzicht belangrijke topics (1 niveau hoger dus dan je eigen topic).
TERW_DAN schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:32:
Zet een NAS neer en regel daar gelijk je backup op. Dan kan ieder apparaat op je netwerk bij je data komen. Duur hoeft het niet te zijn, voor niet heel veel geld regel je een NAS met 2 drives erin.
Ok, ik zal hier meer research naar doen. Enige voorstellen voor een betaalbare NAS? Ik heb op het moment 2 NVME drives in mn PC (1TB (systeem) en 2TB (werk bestanden)). Wellicht handig om hier één van te verplaatsen naar de NAS zodat ik die niet extra hoef aan te schaffen.
Is het noodzakelijk om 2 drives erin te plaatsen? Waarom niet één ExFat geformateerde drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jelleeee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Ok, ik zal hier meer research naar doen. Enige voorstellen voor een betaalbare NAS? Ik heb op het moment 2 NVME drives in mn PC (1TB (systeem) en 2TB (werk bestanden)). Wellicht handig om hier één van te verplaatsen naar de NAS zodat ik die niet extra hoef aan te schaffen.
Is het noodzakelijk om 2 drives erin te plaatsen? Waarom niet één ExFat geformateerde drive?
Kort gezegd: nee.

Aangezien jouw interne netwerk waarschijnlijk niet meer dan 10Gbit bedraagt, heeft NVME in een NAS 0 waarde.

Daarnaast, een NAS met 1 disk is al voldoende; via verschillende protocollen (ik zou iSCSI overwegen maar oke) kunnen meerdere machines er tegelijk bij. Ja, single disk is mogelijk net te traag voor random I/O en Gbit netwerk maar het is altijd nog sneller & slimmer dan met USB slepen.

Jouw backup, in tegenstelling tot het voorstel van @TERW_DAN zal je toch echt buiten de deur moeten doen dus ergens "in de cloud" of een tweede NAS bij (bijvoorbeeld) een goede vriend in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 29-07-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Je zou een Synology NAS kunnen overwegen. Deze heeft de mogelijkheid om een 'Synology Drive' client te installeren op beide PC's. Een soort OneDrive/Dropbox, maar dan niet in de cloud en gewoon privé. Deze zorgt er voor dat de files je op Mac, PC en NAS dan altijd in sync staan. Geen geouwehoer met kopiëren/plakken etc.

Betreft je comment waarom maar 1 drive, aangezien het werk is zou ik altijd 2 drives adviseren. De kosten zijn nihil en bij 1 failure kun je gewoon doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:26
Omdat je dan een RAID config heb. Mocht 1 drive stuk gaan, heb je nog een backup op de tweede schijf.

Natuurlijk niet vereist, maar wel een aanrader.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tux3.14 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:41:
Betreft je comment waarom maar 1 drive, aangezien het werk is zou ik altijd 2 drives adviseren. De kosten zijn nihil en bij 1 failure kun je gewoon doorwerken.
+
Christoxz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Omdat je dan een RAID config heb. Mocht 1 drive stuk gaan, heb je nog een backup op de tweede schijf.

Dat is niet waar.

RAID, en in het geval van 2 drives, vaak RAID1 zorgt ervoor dat elke byte op elke disk hetzelfde is. Als 1 disk acuut stopt met werken, oke, cool, heb je je andere disk nog. Maar als 1 disk "corrupt" is en weken lange verkeerde bits wegschrijft, zit dat ook op je andere disk.

RAID1 en zeker op 1 lokatie is geen backup & geen redundancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:17
Christoxz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Een fall back bedoel je neem ik aan, raid is geen backup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:42:
[...]

+

[...]

Dat is niet waar.

RAID, en in het geval van 2 drives, vaak RAID1 zorgt ervoor dat elke byte op elke disk hetzelfde is. Als 1 disk acuut stopt met werken, oke, cool, heb je je andere disk nog. Maar als 1 disk "corrupt" is en weken lange verkeerde bits wegschrijft, zit dat ook op je andere disk.

RAID1 en zeker op 1 lokatie is geen backup & geen redundancy.
Volgens mij beweer ik ook niet dat het geen back-up is. Je kunt enkel doorwerken.
Back-up moet uiteraard op andere media/oplossingen/locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tux3.14 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Volgens mij beweer ik ook niet dat het geen back-up is. Je kunt enkel doorwerken.
Back-up moet uiteraard op andere media/oplossingen/locatie.
Doorwerken bij een failure op RAID1 houdt in dat je werkt op een single-disk oplossing. En ja, dan kan je een discussie voeren hoe belangrijk een stukje data thuis is en/of semi-ZZP. Maar zodra een NAS aangeeft dat je een failed disk hebt in RAID1, is de eerste stap: disk uitbouwen & nieuwe bestellen. En niet doorwerken.

Allicht dat ik daar wat strikt in ben zolang er geen parity of andere "higher end" controle plaatsvindt van data; zoals je bijvoorbeeld (maar niet alleen) heb op RAID5 of ZFS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan heb ik iets gelezen over een zogenaamde NAS, maar het is nog niet helemaal duidelijk voor mij wat dit precies inhoudt. Op het eerste gezicht lijkt mij dit een beetje overkill / te ingewikkeld (en prijzig) voor dit vrij simpele probleem (lijkt mij). Maar laat het me weten mocht ik hier naast zitten.
Misschien is het probleem heel simpel, de oplossing ook. Een NAS. Waarom? Een NAS kun je doorgaans voor meerdere zaken gebruiken. Bestandsdeling is daar een goed voorbeeld van. Verder kun je een NAS doorgaans ook gebruiken als backupschijf voor je Time Machine, wat op je Mac een ontzettend handig programma is voor het automatisch maken van backups.

Bijkomend voordeel: Je kunt een NAS doorgaans gewoon mounten in Windows én op je Mac. De mappenstructuur en bestanden blijven dus zoals jij ze maakt. Op beide machines zijn ze dan gelijk, dat scheelt weer veel extra werk.

Een NAS is niks anders dan een grote versie van jouw USB-stick, alleen dan te benaderen via je thuisnetwerk in plaats van via USB. Dit is ook een stuk veiliger dan een USB-stick, die dingen willen nog wel eens corrupt raken of afbreken.

Ik zou me echt verdiepen in een fatsoenlijke NAS, bijvoorbeeld van Synology of Qnap. Wat ik niet zou doen is kijken naar een "veredelde" NAS zoals de WD My Cloud systemen.

Voorstelletje:
1 NAS: pricewatch: Synology DS220+
2 schijven: pricewatch: WD Red Plus, 4TB (128MB cache)
Voor ruim €500 ben je klaar. Is het een boel geld? Ja, dat is het. Het voordeel is wel dat je de NAS in ieder geval niet op je bureau hoeft te hebben, dus lekker ergens waar het koel en donker is kan ook. Eén keer goed instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken, ideaal toch?

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 29-07-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Doorwerken bij een failure op RAID1 houdt in dat je werkt op een single-disk oplossing. En ja, dan kan je een discussie voeren hoe belangrijk een stukje data thuis is en/of semi-ZZP. Maar zodra een NAS aangeeft dat je een failed disk hebt in RAID1, is de eerste stap: disk uitbouwen & nieuwe bestellen. En niet doorwerken.

Allicht dat ik daar wat strikt in ben zolang er geen parity of andere "higher end" controle plaatsvindt van data; zoals je bijvoorbeeld (maar niet alleen) heb op RAID5 of ZFS.
Je moet inderdaad ook niet voor altijd moet doorwerken op 1 disc bij een disc failure. Je kunt je werkzaamheden afronden, je zaken opleveren aan je klant etc. In tussentijd disc bestellen en de volgende dag uiteraard inbouwen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Beste Tweakers,

OPLOSSING:
Je kunt in de Systeemvoorkeuren van je Mac bij de Gebruikers/groepsinstellingen je netwerkschijf/koppeling die je gemaakt hebt gewoon in het Inloggen-scherm slepen. Op die manier zal je Mac tijdens het opstarten ook meteen de netwerkkoppeling laden. Ook met een NAS zul je deze procedure moeten volgen en deze instelling moeten opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
vj_slof schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Ik heb gedaan wat je hier voorstelt maar krijg een foutmelding als ik de mac opnieuw opstart. 'The server may not exist or it is unavailable at this time. Check the server name or IP address, check your network connection and then try again'. Suggesties?
Als ik dit werkend krijg ben ik in principe helemaal tevreden met deze oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
Is gelukt, ik moest het wachtwoord opslaan in de keychain. Lijkt me opgelost zo :) Bedankt voor alle reactie, maar ik denk dat een NAS toch een beetje overkill is voor mijn setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat de pc aan? Ingelogd? Is het ip-adres nog hetzelfde? Zitten ze op hetzelfde netwerk? Heeft je Mac op het moment van melden al netwerkverbinding?
Geplaatst op hetzelfde moment als de oplossing hierboven.
Jelleeee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:45:
... maar ik denk dat een NAS toch een beetje overkill is voor mijn setup.
Hoe regel je dan nu je backups?

[ Voor 51% gewijzigd door sypie op 29-07-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jelleeee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Is gelukt, ik moest het wachtwoord opslaan in de keychain. Lijkt me opgelost zo :) Bedankt voor alle reactie, maar ik denk dat een NAS toch een beetje overkill is voor mijn setup.
En zet nu eens je PC een uur uit, PC weer aan en dan? Ik vermoed dat jouw MAC niet "automatisch" weer gaat verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:45:
Staat de pc aan? Ingelogd? Is het ip-adres nog hetzelfde? Zitten ze op hetzelfde netwerk? Heeft je Mac op het moment van melden al netwerkverbinding?
Ik heb even geexperimenteerd met wat er gebeurt als de PC slaapt en de mac opnieuw opstart. Hij geeft dan dezelfde foutmelding als hierboven beschreven. Op het moment dat de PC ontwaakt zal de verbinding wel lukken en verschijnt de drive op de desktop. Dus het is een vereiste dat de PC niet slaapt om de koppeling te zien / gebruiken, wat uiteraard super logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zit nu helemaal naar de opslag te kijken. Wat natuurlijk prima is als het voor jouw werkt. Een NAS-je is niet zo heel erg lastig en kan je prima uit de brand helpen.

Maar wat ik me afvraag, heb je voordat je de PC kocht ook een EGPU overwogen? Bijvoorbeeld: https://www.apple.com/nl/.../HM8Y2Z/A/blackmagic-egpu

Dan kan je MAC een stuk beter met 3D overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:45:

[...]
Hoe regel je dan nu je backups?
Ik heb hier 2 externe HDD's voor die ik verbind dmv USB. Eén voor de PC en één voor de MAC.
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:47:
[...]

En zet nu eens je PC een uur uit, PC weer aan en dan? Ik vermoed dat jouw MAC niet "automatisch" weer gaat verbinden?
Net even geprobeerd. De koppeling blijft zichtbaar op de mac, maar kan niet updaten. Er verschijnt een pop up waarbij hij vraagt om te disconnecten of om het te negeren. Dus als je op negeren drukt blijft de koppeling staan maar als je dan op de folder klikt zie je geen inhoud. Start je de PC weer op dan kun je weer door de folders navigeren en update hij gewoon zoals je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleeee
RiDo78 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:53:
Je zit nu helemaal naar de opslag te kijken. Wat natuurlijk prima is als het voor jouw werkt. Een NAS-je is niet zo heel erg lastig en kan je prima uit de brand helpen.

Maar wat ik me afvraag, heb je voordat je de PC kocht ook een EGPU overwogen? Bijvoorbeeld: https://www.apple.com/nl/.../HM8Y2Z/A/blackmagic-egpu

Dan kan je MAC een stuk beter met 3D overweg.
Heb ik zeker overwogen. Je zit met enkele problemen waardoor de snelheid niet zo snel is als je zou willen:
- Je bent beperkt tot AMD kaarten, die niet optimale functionaliteiten bieden in combinatie met de software die ik gebruik (Blender). Blender is geoptimaliseerd voor NVIDIA kaarten, waarbij de raytracing engine alleen van een NVIDIA GPU (cuda) gebruik kan maken.
- Je verliest snelheid met een EGPU omdat het dataverkeer via een kabel moet en dit is niet zo snel als een directe verbinding in het moederboord.
- Apple houdt de code voor openGL niet meer bij, waardoor software die hier gebruik van maakt per definitie minder snel werkt vergeleken met bijvoorbeeld een windows systeem.
Pagina: 1