Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Hoi,

Mijn vrouw en ik zitten allebei in dezelfde kamer met onze laptops. Nu heb ik vaak vol wifi bereik of in ieder geval snel internet. Mijn vrouw heeft vaak slecht wifi bereik en ook slecht internet.
Zij heeft een HP 15-bw090nd laptop. Deze heeft een RealTek RTL8723DE Wifi adapter

Ik heb zelf een nieuwe Dell laptop van mijn werk. Deze heeft een Intel Wifi 6 AX201 160MHz wifi adapter.

Ik heb het gevoel/idee dat het logischerwijs aan de laptop ligt en dan wel aan de wellicht verouderde wifi adapter. Kan dit? Of zou dit geen substantieel verschil moeten maken? Zou het dan ook kunnen helpen om een USB Wifi Adapter aan te schaffen voor de laptop of gaat dit niet helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
The Realtek RTL8723DE is an 802.11bgn 2.4G single-chip
Ja. Jij hebt 5ghz en je vrouw 2.4 only
Anno 2021 is 5ghz aan te raden. USB wifi adapater kan dus prima optie zijn

https://tweakers.net/netw...BJZK4pbGhko6SmYGpOVC2thYA

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2021 11:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het wifi kaartje in de HP laptop kan vervangen worden. In de servicehandleiding staat hoe je dat kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@sypie dat is nog beter maar is wel de vraag hoe goed de interne antennes op 5ghz werken.
Ik zou dat wel eerst proberen, stukken beter dan een usb die kan afbreken.

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2021 11:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Zou eerst eens onderzoeken of je niet veel buren hebt die op hetzelfde kanaal werken.
Daar zijn handige app's voor.
Voor normaal werk moet ook een 2.4Ghz verbinding toch echt wel voldoende zijn.

Zet de 2.4Ghz vast op kanaal 1, 6 of 11, niet op auto en ook geen kanaal ertussen.
Als je buren op hetzelfde kanaal zitten kun je beter op exact hetzelfde kanaal zitten dan half overlappen.

EDIT:
Foute kanaalnummers aangepast

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2021 13:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:08:
Zou eerst eens onderzoeken of je niet veel buren hebt die op hetzelfde kanaal werken.
Daar zijn handige app's voor.
Voor normaal werk moet ook een 2.4Ghz verbinding toch echt wel voldoende zijn.

Zet de 2.4Ghz vast op kanaal 3, 6 of 9, niet op auto en ook geen kanaal ertussen.
Als je buren op hetzelfde kanaal zitten kun je beter op exact hetzelfde kanaal zitten dan half overlappen.
Maar dat verklaart niet waarom ik wel goed bereik heb toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:47
Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:08:

Zet de 2.4Ghz vast op kanaal 3, 6 of 9, niet op auto en ook geen kanaal ertussen.
Je bedoelt vast 1, 6 of 11! Wat jij nu suggereert zal juist voor overlap zorgen.

Los van dat zal het er weinig mee te maken hebben, gezien de Dell het wel goed doet. Mag dan nog 5 GHz zijn, zou juist averechts werken, want 5 GHz gaat minder ver.

@TS: kijk eens of de drivers van die netwerkkaart up to date zijn? Heb het nog meegemaakt met Realtek kaartjes, dat het bereik belabberd was door een oudere/standaarddriver.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:29
crimby schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Maar dat verklaart niet waarom ik wel goed bereik heb toch?
Jawel, jij maakt op 5ghz verbinding, dat is een andere frequentie dan 2,4ghz... en een frequentieband die veel minder last heeft van interferentie van andere signalen.

Daarnaast heb je uiteraard ook nog de fysieke eigenschappen van een apparaat, de antennes in jouw apparaat zijn beter en/of zitten op een betere plek in het apparaat. Ook kan net de locatie verschil maken hoe de ontvangst is... dergelijke zaken zijn geen exacte wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@skelleniels ik heb wel gezocht voor een update maar Windows zegt dat deze up-to-date is. Wellicht zelf nog handmatig zoeken op de RT website.

Wat betreft 5ghz dacht ik ook. Sneller, maar wel minder ver bereik.

@MicGlou de laptops staan naast elkaar momenteel.

Anyway ik heb nu een dongel besteld (TP-Link Archer T3U) om te proberen :-)

Edit: ik zie nu in deco app dat mijn laptop inderdaad connected is met de 5ghz en de laptop van mijn vrouw op de 2.4ghz. Dat kan het dus alsnog wel zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door crimby op 29-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

laurens0619 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:25:
@sypie dat is nog beter maar is wel de vraag hoe goed de interne antennes op 5ghz werken.
Ik zou dat wel eerst proberen, stukken beter dan een usb die kan afbreken.
Die usbstickjes zijn ook maar heel klein, het kost wel een poort. Als je ook nog met een toetsenbord en muis werkt en soms een headset kan dat problemen opleveren.

Ik heb in mijn oude Dell laptop ook een usb wifiding gestopt. De 2.4 Ghz wifi voldoet niet meer bij Stadia en Gforce Now en soms wordt het casten van een tabblad of het bureaublad voor video naar een Chromecast ook wat te veel. Alle andere dingen kan ik er gewoon mee doen. Ik zou het vooral van de prijs laten afhangen en hoe gemakkelijk je dat zelf kan upgraden of je het intern wilt veranderen of met een usb wifiadapter.
crimby schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:00:
Wat betreft 5ghz dacht ik ook. Sneller, maar wel minder ver bereik.
Minder bereik, maar ook minder storingen op het signaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 29-07-2021 13:13 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Marzman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Die usbstickjes zijn ook maar heel klein, het kost wel een poort. Als je ook nog met een toetsenbord en muis werkt en soms een headset kan dat problemen opleveren.

Ik heb in mijn oude Dell laptop ook een usb wifiding gestopt. De 2.4 Ghz wifi voldoet niet meer bij Stadia en Gforce Now en soms wordt het casten van een tabblad of het bureaublad voor video naar een Chromecast ook wat te veel. Alle andere dingen kan ik er gewoon mee doen. Ik zou het vooral van de prijs laten afhangen en hoe gemakkelijk je dat zelf kan upgraden of je het intern wilt veranderen of met een usb wifiadapter.

[...]

Minder bereik, maar ook minder storingen op het signaal.
Ze heeft 3 usb's en gebruikt er veelal maar 1, dat wordt nu dus 2. De TP-Link (met goede recensies) kost wel geteld €18,- dus vond het wel de moeite waard om te proberen. Intern kan altijd nog of een USB Hub :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:47
MicGlou schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Jawel, jij maakt op 5ghz verbinding, dat is een andere frequentie dan 2,4ghz... en een frequentieband die veel minder last heeft van interferentie van andere signalen.

Daarnaast heb je uiteraard ook nog de fysieke eigenschappen van een apparaat, de antennes in jouw apparaat zijn beter en/of zitten op een betere plek in het apparaat. Ook kan net de locatie verschil maken hoe de ontvangst is... dergelijke zaken zijn geen exacte wetenschap.
Interferentie ≠ signaalsterkte waar TS last van heeft. Een overbevolkte 2,4 GHz band zal nog steeds heel goed signaal geven op een toestel, maar nog steeds een belabberde performantie geven. Als TS zijn Dell op de 2,4 GHz SSID (Indien hij 2 aparte heeft), dan zal de signaalsterkte zoals door Windows weergegeven even goed en hoogstwaarschijnlijk zelfs beter zijn. De performantie zal dan wel minder zijn uiteraard.

Je 2e argument klopt inderdaad ook wel.

Los van dit alles: de netwerkkaart die TS in de laptop van zijn vrouw heeft, ondersteunt geen 5 GHz.

@crimby Beter drivers van de site halen en niet via Windows Update. Test ook eens jouw laptop op 2,4 GHz en kijk of er veel verschil is in snelheid/signaalsterkte(kan ook een slechte/defecte 2,4 GHz radio in je AP/router zijn waardoor het bereik slecht is)
Normaal haal je op 2,4 GHz meestel wel nog een 50 mbps die voor standaardzaken voldoende is. Zou jammer zijn mocht je door een verouderde driver nu continu met zo'n stickje moet rondlopen.

[ Voor 13% gewijzigd door skelleniels op 29-07-2021 15:18 ]

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1